سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 136339
کل یادداشتها ها : 545
خبر مایه


 ما همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار می‌کردیم که طرف مقابل، طرف بدعهد و بدذاتی است که دبّه در می‌آورد و زیر قول خود می‌زند.در برجام خُلَل و فُرَج‌هایی وجود دارد که اگر بسته می‌شد، معایب، کمتر یا منتفی می‌شدند.

ما همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار می‌کردیم که طرف مقابل، طرف بدعهد و بدذاتی است که دبّه در می‌آورد و زیر قول خود می‌زند.در برجام خُلَل و فُرَج‌هایی وجود دارد که اگر بسته می‌شد، معایب، کمتر یا منتفی می‌شدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه) در دیدار سران سه قوه، مسئولان و کارگزاران نظام، مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف و عناصر فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، افزایش توانمندی‌های اساسی را موجب مصونیت و اقتدار ملت و کشور خواندند و افزودند: برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی در حل دو مشکل اساسی رکود و بیکاری، شتاب حرکت برای تحقق اقتصاد مقاومتی را افزون‌تر خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با توصیه به بهره‌گیری هرچه بیشتر از فضای معنوی ماه مبارک رمضان به برخی ادعیه در این ماه شریف اشاره کردند و گفتند: در برخی ادعیه‌ی رمضانی درخواست نجات از گناهانی شده است که اگر خدای نکرده مسئولان به آنها مبتلا شوند، ضرر آن به همه‌ی جامعه و به کشور خواهد رسید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بی‌انگیزگی، غفلت، سخت شدن دل، بی‌خیالی و غرور را ازجمله‌ی این گناهان برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر مسئولان از خود مراقبت نکنند و مبتلا به این گناهان شوند، مراحل بعدی و خطرناک‌تر، کم آوردن در بزنگاه‌ها، ابتلا به نفاق و تکذیب نعمت‌های الهی است.
ایشان تنها راه رهایی از این گناهان و لغزش‌ها را، تقوا و مراقبت از خویش دانستند.
رهبر انقلاب اسلامی سپس به مسائل روز اشاره کردند و با تأکید بر اینکه کشور در برهه‌ی کنونی، در شرایط حساس و خاصی قرار دارد، افزودند: ازجمله ویژگی‌های مقطع فعلی این است که مسئولان، برخلاف اوایل انقلاب، با ظرفیت‌های عظیم کشور بیشتر آشنا هستند و آگاهی کامل و جامعی نسبت به توانمندی‌ها و امکانات دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: ویژگی دیگری که موجب حساس بودن مقطع فعلی است، وجود یک دشمنی آشکار خاص با جمهوری اسلامی است که فراتر از اختلافات معمولی میان دولت‌ها است.
ایشان در بیان علت اصلی این دشمنی خاص، جمهوری اسلامی ایران را یک پدیده‌ی بی‌سابقه خواندند و خاطرنشان کردند: نظام اسلامی بر پایه‌ی مبانی فکری و عملی اسلامی با «استکبار، ظلم، تبعیض، و سیاست‌های زورگویانه» مخالف است و با وجود همه‌ی فشارها، قدرت و نفوذ آن روزبه‌روز در منطقه و جهان گسترش و عمق یافته و به‌عنوان یک قدرت رو به ظهور جدید، منافع ظالمانه‌ی قدرت‌های استکباری را به چالش کشیده است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید طراحی و نقشه‌ی دشمن را شناخته و برای مقابله با آن، طراحی کلان و مصونیت‌بخشی داشته باشیم که برنامه‌های اجرایی نیز در چارچوب این طراحی کلان معنا پیدا خواهند کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: طراحی و نقشه‌ی دشمن، از بین بردن توانمندی‌های جمهوری اسلامی و اگر نتواند، جلوگیری از رشد این توانمندی‌ها است.
ایشان با تأکید بر اینکه تنها راه مقابله با طراحی دشمن، استفاده‌ی صحیح و مناسب از ظرفیت‌ها و افزایش روزافزون قدرت و اقتدار کشور است، به بیان توانمندی‌های اصلی و اساسی کشور پرداختند.
«ایمان اسلامی» اولین توانمندی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: طرف مقابل از همه‌ی امکانات خود به‌ویژه فضای مجازی استفاده می‌کند تا ایمان اسلامی نسل جوان و نسل‌های بعدی را متزلزل کند؛ بنابراین باید برای حفظ و عمق‌بخشی به ایمان اسلامی در جامعه به‌عنوان یکی از زمینه‌های اقتدار، اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «پیشرفت‌های علمی» را دومین توانمندی اساسی کشور خواندند و با تأکید بر اینکه طرف مقابل به‌شدت مخالف پیشرفت علمی است و برای متوقف کردن آن به ترور دانشمندان کشور نیز متوسل شده است افزودند: آنها برای مقابله با پیشرفت علمی حتی از ابزارهای خباثت‌آمیز و ممنوع همچون بدافزارها و ویروس‌های اینترنتی استفاده کردند که می‌توانستیم برای این جنایت، گریبان آنها را در دادگاه‌های بین‌المللی بگیریم که متأسفانه این کار انجام نشد.
ایشان خاطرنشان کردند: یکی از دلایل عمده‌ی فشار بر بخش هسته‌ای، مخالفت با پیشرفت علمی کشور است و خودشان هم می‌دانند که ادعای تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای، یک دروغ آشکار است.
رهبر انقلاب اسلامی «توانمندی اقتصادی» و «توانمندی دفاعی بازدارنده» را از دیگر عوامل اقتدار کشور دانستند و با تأکید بر افزایش این توانمندی‌ها گفتند: توانمندی سیاسی ملی به‌معنای وحدت و انسجام ملی باید حفظ شود و با وجود اختلاف‌ها و سلایق گوناگون سیاسی که اشکالی هم ندارد، در مبانی حرکت نظام، اختلافی در بین مردم به وجود نیاید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: به لطف الهی امروز این انسجام و وحدت ملی نسبت به مبانی نظام وجود دارد و قاطبه‌ی مردم به انقلاب، مظاهر انقلاب، یادگارهای انقلاب و نام و یاد امام (رحمه‌الله) علاقه‌مند هستند.
ایشان «جمعیت جوان کشور» را از دیگر توانمندی‌های اساسی برشمردند و افزودند: جمعیت جوان نعمت بسیار بزرگ و مهمی است و مسئولان دولتی باید با برنامه‌ریزی صحیح در جهت افزایش جمعیت جوان کشور حرکت کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از تأکید بر افزایش توانمندی‌های شش‌گانه‌ی اساسی کشور برای مقابله با طراحی دشمن، خاطرنشان کردند: دشمن عبارت است از «شبکه‌ی استکبار» که در رأس آن دولت آمریکا قرار دارد و همچنین «شبکه‌ی صهیونیستی» که مظهر آن رژیم جعلی صهیونیستی است.
ایشان با اشاره به اینکه طرف مقابل به‌هیچ‌وجه دشمنی خود را پنهان نمی‌کند، گفتند: سخن چند روز پیش وزیر امور خارجه در جلسه‌ی علنی مجلس مبنی بر اینکه ذات آمریکا تغییری نکرده، سخن کاملاً درستی است، ذات آمریکای کنونی همان ذات آمریکای دوران ریگان است و هیچ تفاوتی هم میان دموکرات و جمهوری‌خواه وجود ندارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به یک تصور غلط درخصوص آمریکا اشاره و خاطرنشان کردند: برخی تصور می‌کنند ما می‌توانیم با آمریکا کنار بیاییم و مشکلات خود را حل کنیم درحالی‌که این تصور نادرست، و یک توهم است.
ایشان با تأکید بر اینکه از لحاظ منطقی، هیچ‌گاه جمهوری اسلامی ایران مورد محبت دولت آمریکا قرار نخواهد گرفت، گفتند: رفتار آمریکایی‌ها همواره خباثت‌آمیز و همراه با عناد بوده است؛ بنابراین تصور اینکه مسائل ایران و آمریکا سوءتفاهم است و از طریق مذاکره و به شیوه‌ی «پنجاه-پنجاه» قابل حل است، تصوری غیر واقعی و غلط است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مسئله‌ی اصلی آمریکایی‌ها، موجودیت جمهوری اسلامی ایران است که با مذاکره و رابطه حل نمی‌شود زیرا قدرت و استقلال ناشی از اسلام برای استکبار غیر قابل قبول است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه از دیدگاه آمریکا، مصالحه به‌معنای تنزل از مواضع و اصول است، خاطرنشان کردند: این تنزل پایانی ندارد همان‌گونه که اکنون بعد از موضوع هسته‌ای، موضوع موشکی را پیش کشیده‌اند، بعد از موشک، نوبت به حقوق بشر می‌رسد، بعد از حقوق بشر، موضوع شورای نگهبان، سپس موضوع ولایت فقیه و در نهایت قانون اساسی و حاکمیت اسلام مطرح خواهد شد؛ بنابراین تصور اینکه جمهوری اسلامی می‌تواند با آمریکایی‌ها به مصالحه برسد، تصور نادرستی است.
رهبر انقلاب اسلامی به یک تصور غلط دیگر نیز اشاره کردند و افزودند: برخی تصور می‌کنند که علت خصومت آمریکا با ایران، تحریک‌ها و ستیزه‌گری جمهوری اسلامی است درحالی‌که آنها بودند که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، با بدگویی، تحریم، طلبکاری و پناه دادن به دشمن ملت ایران، بنای دشمنی و ستیزه را گذاشتند.
رهبر انقلاب اسلامی، تقویت «مصونیت و اقتدار کشور» را علاج واقعی همه‌ی دشمنی‌های مستکبران خواندند و تأکید کردند: براساس فرمان صریح قرآن باید هرچه می‌توانیم قوت و قدرت «ایمانی، اقتصادی، دفاعی، علمی، سیاسی و جمعیتی» خود را افزایش دهیم.
ایشان با فراخوان مسئولان همه‌ی دستگاه‌ها به ادای کامل وظایف خود در روند افزایش توان و «مصونیت ملی»، به مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با توان علمی کشور توصیه کردند خود را از حواشی دور نگه دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت حمایت از جوانان معتقد و انقلابی به‌عنوان یکی از توانمندی‌های کشور، افزودند: همان‌گونه که صریح و آشکارا گفتم همواره از جوانان مؤمن انقلابی دفاع می‌کنم و به آنها ارادت دارم.
رهبر انقلاب اسلامی سخنان خود در جمع مسئولان و مدیران ارشد نظام را با بیان تذکراتی مهم در دو زمینه‌ی اقتصاد و برجام ادامه دادند.
ایشان رکود و بیکاری را دو مشکل عمده‌ی کشور دانستند و خاطرنشان کردند: این مشکلات بیشتر از اینکه ناشی از تحریم‌ها باشد، متوجه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت فعلی، دولت سابق و دولت اسبق است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان برخی راهکارها برای حل این دو مشکل، توجه به صنایع کوچک و متوسط را ضروری خواندند و افزودند: احیای این‌گونه صنایع، از بنیان‌های اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند تا حد زیادی باعث تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.
رهبر انقلاب اولویت‌بندی کارها را بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: طبیعی است که هر یک از وزیران محترم مشکلات خود را مهم‌تر بداند و برای جذب منابع بیشتر تلاش کند اما دولت باید با اولویت‌بندی واقعی، حرکت اقتصادی را شتاب دهد.
ایشان با ابراز امیدواری درباره‌ی عینی شدن نتایج فعالیت‌های دولت در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را دارای اولویت کامل و در حل دو مشکل عمده‌ی رکود و بیکاری مؤثر خواندند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، جذب و هدایت سرمایه‌ها و منابع خارجی به زمینه‌های مورد نیاز کشور را نیز مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: در این عرصه نیز باید با اولویت‌بندی عمل کرد.
جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند و یا مورد نیاز کشور نیستند، تبدیل تجهیزات فرسوده‌ی صنایع، توجه کامل به بخش کشاورزی و تمرکز و سرمایه‌گذاری برای تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به‌جای خام‌فروشی از دیگر توصیه‌های رهبر انقلاب به مسئولان بود.
ایشان افزودند: افزایش تولید و صادرات نفت، نیاز کشور است اما در کشوری که دارای بزرگ‌ترین ذخائر گازی و نفتی جهان است، واردات بنزین نباید انجام شود و مسئولان برای رفع این مشکل باید برنامه‌ریزی و اقدام کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نقد دیدگاهی که معتقد است منابع لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، افزودند: سپرده‌های ارزی و ریالی مردم در بانک‌ها، رقم بسیار بالایی است؛ با افزایش «تسهیلات و مشوق‌های قانونی»، این منابع را به سمت شتاب یافتن روند اقتصاد مقاومتی هدایت کنید.
مسئله‌ی برجام و ارزیابی میزان پایبندی طرف‌های مقابل به تعهداتشان، آخرین بخش از سخنان مهم رهبر انقلاب اسلامی در جمع مسئولان و کارگزاران نظام بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نظرات هر دو گروه موافقان و مخالفان برجام را مبالغه‌آمیز خواندند و گفتند: هم افرادی که از برجام تمجید می‌کنند و هم مخالفان و منتقدان آن، در بیان نظرات خود گاهی مبالغه و اغراق می‌کنند، درحالی‌که برجام هم «نقاط مثبت و محسّنات» دارد و هم «نقاط ضعف و معایب».
رهبر انقلاب افزودند: محسّنات برجام همان مواردی بود که جمهوری اسلامی را به روی آوردن به مذاکرات ترغیب کرد که البته خیلی از آن محسّنات تأمین نشد.
ایشان در اشاره به معایب برجام خاطرنشان کردند: این معایب مواردی است که ما همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار می‌کردیم که طرف مقابل، طرف بدعهد و بدذاتی است که دبّه در می‌آورد و زیر قول خود می‌زند.
ایشان افزودند: در برجام خُلَل و فُرَج‌هایی وجود دارد که اگر بسته می‌شد، معایب، کمتر یا منتفی می‌شدند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تجلیل از تلاش فراوان و سخت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، تأکید کردند: آنچه که درخصوص برجام می‌گوییم، مطلقاً ناظر به زحمات و تلاش‌های این برادران عزیز نیست، بلکه ارزیابی عملکرد طرف مقابل است.
رهبر انقلاب با اشاره به زوایای پرابهام سند برجام که زمینه‌ی سوءاستفاده‌ی طرف‌های مقابل را فراهم کرده است تأکید کردند: جمهوری اسلامی ابتدائاً برجام را نقض نخواهد کرد، زیرا وفای به عهد، دستور قرآنی است اما اگر تهدید نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن برجام عملی شود، جمهوری اسلامی برجام را آتش خواهد زد که این کار هم دستوری قرآنی درباره‌ی نقض عهد متقابل است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به تشریح مصادیقی از عمل نکردن آمریکا به تعهدات خود پرداختند و خاطرنشان کردند: وظیفه‌ی طرف مقابل، برطرف کردن تحریم‌ها بود اما به این وظیفه عمل نکرده یعنی بخشی از تحریم‌ها را به‌نحوی برداشته‌ اما در عمل تحریم‌ها برداشته نشده است.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها تحریم‌های اولیه را به‌طور کامل حفظ کرده‌اند که این مسئله بر تحریم‌های ثانویه نیز که قرار بود برطرف شود اثر می‌گذارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: دست‌اندرکاران به این واقعیات توجه و دقت کنند و این حرف را تکرار نکنند که تحریم‌ها برداشته شده است.
ایشان با اشاره به حل نشدن مشکل معاملات با بانک‌های خارجی، افزودند: مقامات دولت آمریکا در زبان و بخشنامه می‌گویند که مانعی برای معاملات بانکی با ایران وجود ندارد اما در عمل کاری می‌کنند که بانک‌ها جرئت معامله با ایران را نداشته باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سخنان اخیر یک مقام مسئول آمریکایی را مبنی بر اینکه «ما نمی‌گذاریم ایران راحت باشد»، نمونه‌ای از همین رفتار دوگانه دانستند و گفتند: طرف آمریکایی این گناه و تخلف بزرگ را در مانع‌تراشی برای تعامل بانک‌های خارجی با ایران انجام داده و کسی نباید کار آمریکایی‌ها را توجیه کند.
«بیمه‌ی نفتکش‌ها» موضوع مهم دیگری بود که رهبر انقلاب، جزئیاتی از تخلف و بدعهدی آمریکا درخصوص آن را بیان و خاطرنشان کردند: البته آنها در سقف محدودی این بیمه را قبول کرده‌اند اما ساختارهای بزرگ بیمه وارد این موضوع نمی‌شوند زیرا آمریکایی‌ها در آن ساختارها عضو هستند و مانع‌تراشی می‌کنند.
ایشان با اشاره به انجام کامل تعهدات جمهوری اسلامی افزودند: ما پیش‌پرداخت‌ها و تعهدات خود را پی‌درپی انجام دادیم و غنی‌سازی 20 درصد، فردو و اراک را تعطیل کردیم، اما طرف مقابل همچنان متوقع است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی کشور تأکید کردند: توقعات طرف مقابل را در زمینه‌ی «الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها» و درخصوص «اندازه‌گیری 300 کیلو مواد هسته‌ای» مطلقاً قبول نکنید و زیر بار آنها نروید.
رهبر انقلاب با اشاره به پول‌های بلوکه‌شده‌ی کشورمان در خارج گفتند: امروز دسترسی به درآمدهای نفتی کشور کاری دشوار و هزینه‌دار است و پول‌هایی هم که در بانک‌های دیگر کشورها داریم، هنوز به جمهوری اسلامی برنگشته است چرا که این پول‌ها به دلار است و انتقال آنها به دلیل دشمنی و بدعهدی آمریکا قفل شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه‌ی سخنانشان صنعت هسته‌ای را صنعتی راهبردی خواندند که باید بدون لطمه باقی بماند و توسعه یابد.
ایشان با اشاره به تأثیر محسوس صنعت هسته‌ای در مصونیت‌بخشی و افزایش امنیت کشور تأکید کردند: قابلیت‌های این صنعت، نیروی انسانی توانای آن و امکان رسیدن آن به وضعیت قبلی باید مورد مراقبت قرار گیرد و حفظ شود.
رهبر انقلاب افزودند: خوشبختانه قابلیت بازگشت به وضع قبلی حفظ شده و ما می‌توانیم در شرایطی که لازم بدانیم با سانتریفیوژهای نسل جدید در کمتر از یک‌سال‌ونیم به 100 هزار سو دست یابیم؛ بنابراین طرف مقابل خیال نکند که دست ما بسته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر مقابله‌ی جدی با هرگونه کارشکنی آمریکا خطاب به مسئولان تأکید کردند: حق گرفتنی است آن هم از گرگی مثل آمریکا که باید حق را از دهانش بیرون کشید.
رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از سخنان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه مبنی بر مقابله با مانع‌تراشی‌های آمریکا خاطرنشان کردند: برای مقابله با جفاها و اقدامات طرف مقابل باید توانایی‌های خود را حفظ کنیم.
ایشان دستیابی ایران به غنی‌سازی 20 درصد و ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته را عوامل اصلی قبول برخی تعهدات از جانب آمریکا دانستند و تأکید کردند: اگر اقتدار علمی و فناوری ایران نبود آمریکایی‌ها قطعاً همین وضع فعلی را هم قبول نمی‌کردند؛ بنابراین باید این اقتدار هرچه بیشتر افزایش یابد.
رهبر انقلاب در آخرین نکته‌ی بخش هسته‌ای سخنان خود در جمع مسئولان و کارگزاران نظام گفتند: از هیأت نظارت بر اجرای برجام توقع داریم با دقت و مراقبت افزون‌تر در هر نقطه‌ای که طرف مقابل بد عمل می‌کند یا به فکر خیانت است بایستد و از منافع ملت دفاع نماید.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس‌جمهور، در سخنانی ماه رمضان را ماه رحمت الهی خواند و با اشاره به شرایط کشور در زمان آغاز به کار دولت یازدهم گفت: دولت، کنترل و مهار تورم را اولویت خود قرار داد و توانستیم تورم را از 40.1 درصد در سال 92 به 11.9 درصد در پایان سال 94 برسانیم و در ماه آینده نیز به تورم یک رقمی دست خواهیم یافت.
آقای روحانی، کنترل بازار ارز، رشد اقتصادی و خروج از رکود را از دیگر دستاوردهای دولت دانست.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: از سال 92 تا 94 تولیدات کشاورزی از 97 میلیون تن به 112 میلیون تن رسید.
آقای روحانی افزود: در زمینه‌ی ذخایر و مواد غذایی استراتژیک مثل گندم و برنج، ذخایر سال 94 نسبت به سال 92 سه برابر شده و پیش‌بینی تولید گندم در سال جاری 10 میلیون تن است که تقریباً برابر با نیازهای کشور است.
آقای روحانی با اشاره به پیشرفت‌های صنعت نفت، گفت: فازهای 12 ، 15 ، 16 و 17 پارس جنوبی به افتتاح رسید و سه تا چهار فاز دیگر نیز تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.
رئیس‌جمهور افزود: تولید گاز کشور در این مدت 150 میلیون مترمکعب در سال افزایش پیدا کرده است.
وی به افزایش خطوط ریلی کشور اشاره کرد و گفت: با اضافه شدن 475 کیلومتر به خطوط ریلی و برنامه‌ریزی برای 700 کیلومتر دیگر، شاهد تحول بزرگی در زمینه‌ی ریل و ترانزیت خواهیم بود.
آقای روحانی با بیان اینکه در زمینه‌ی تجارت خارجی شاهد تحول مثبتی بودیم، تأکید کرد: در سال قبل بعد از 60 سال برای اولین بار صادرات غیرنفتی کشور از واردات غیرنفتی پیشی گرفت.
وی ادامه داد: به‌طور متوسط در هشت سال گذشته تراز تجاری کشور، منفی 25 میلیارد دلار بوده اما برای اولین بار این تراز تجاری مثبت شده است.
آقای روحانی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: در این مذاکرات، حقوق هسته‌ای ملت ایران را تثبیت کردیم و قطعنامه‌های ظالمانه لغو شدند.
رئیس‌جمهور، اولین قدم پس از رفع تحریم را دستیابی به بازار صادراتی نفت خواند و گفت: در این زمینه تقریباً به همان شرایط قبل از تحریم نزدیک شده‌ایم.
آقای روحانی با بیان اینکه تولید میعانات از 370 هزار بشکه به 390 هزار بشکه در ماه‌های اخیر رسیده است، افزود: صادرات نفت خام امروز به دو میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و تولید نفت هم از 2.7 میلیون بشکه به 3.8 میلیون بشکه رسیده است.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: امروز به اتحاد و ایستادگی برای دستیابی به اهداف نیاز داریم.
وی مهم‌ترین مسئله‌ی پیش روی کشور را مسئله‌ی اشتغال دانست و با بیان اینکه یکی از افتخارات دولت یازدهم در طول 3 سال گذشته، ایجاد یک میلیون و 340 هزار اشتغال خالص جدید است، گفت: طبق اعلام مرکز آمار هم‌اکنون بیش از 22 میلیون شاغل در کشور داریم.
وی یکی از مشکلات برای رسیدن به رشد اقتصادی را کمبود تقاضا دانست و افزود: بدون بازار جدید نمی‌توانیم به رشد اقتصادی مطلوب برسیم و بدین منظور باید به‌دنبال بازار جدید داخلی و خارجی و نیز سرمایه‌گذاری خارجی باشیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب در مورد بیکاری جوانان تأکید کرد: برای دولت هم مایه‌ی شرمساری است که جوان تحصیلکرده‌ی ایرانی بیکار باشد.
آقای روحانی با بیان اینکه از سال گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به دستور رهبر انقلاب تشکیل شده گفت: این ستاد تاکنون 19 جلسه تشکیل داده و 110 طرح را در اولویت قرار داده است.
آقای روحانی با اشاره به اینکه نباید اعتماد میان مردم و جامعه سست شود، افزود: اگر در گوشه‌ای چند نفر حقوق بالاتری را برداشت کردند، آن را تبدیل به مسئله‌ی ملی نکنیم و دولت نیز گوش شنوایی برای شنیدن نقدها دارد.



  
شماری از کودکان یمنی در اعتراض به اقدام اخیر سازمان ملل در خارج کردن نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه آن هم به خاطر پول، برای متوقف کردن حملات ائتلاف به یمن پول‌های توجیبی خود را به این سازمان فرستادند!

سرویس خارجی-

اقدام سازمان ملل در خارج کردن نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه این سازمان در مورد کشتار کودکان یمنی خشم نهادهای حقوقی را برانگیخته است. اما ننگین‌تر از این اقدام، اعتراف «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل در مورد چرایی این اقدام یعنی تهدید برخی کشورها در مورد قطع کمک‌های مالی به این سازمان بود. در این ارتباط کودکان یمنی برای اعتراض به اقدام سازمان ملل و همچنین مسخره کردن این سازمان اقدام جالبی انجام دادند.
به گزارش العالم، پس از این اقدام سازمان ملل، کودکان یمنی در مقابل دفتر سازمان ملل در صنعا تجمع کرده و موضع این سازمان درقبال نسل‌کشی روزانه کودکان یمنی توسط ائتلاف تحت رهبری سعودی را محکوم کردند. در جریان این تجمع اعتراض‌آمیز، هر یک از کودکان یمنی در اقدامی نمادین و نمایشی پول توجیبی خود را برای متوقف کردن کشتار کودکان در کشورشان به سازمان ملل دادند.
کودکان یمنی در تجمع خود با عنوان «کودکان یمنی به سازمان ملل کمک مالی می‌کنند»، خواهان آزادی عمل سازمان ملل و جلوگیری از اقدامات لابی سعودی‌- صهیونیستی شدند و با حمل دست‌نوشته‌هایی، تجاوزگری به یمن و کودکان این کشور را محکوم کردند. آنها از جامعه بین‌المللی و ملت‌های آزاده جهان خواستند این بار خود سازمان ملل را در فهرست ننگین خود به خاطر مشارکت در قتل کودکان یمن قرار دهند. این کودکان تاکید کردند که ملت یمن تن به محاصره آمریکا و عربستان نخواهد داد.
سازمان ملل متحد نام ائتلاف سعودی را اخیرا در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در «جنگ‌ها و درگیری‌ها» قرار داد و اعلام کرد که 60 درصد کودکان یمنی در حملات این ائتلاف کشته شده‌اند، اما مدت کوتاهی پس از آن لابی سعودی- صهیونیستی به سازمان ملل فشار آورد که اگر نام این ائتلاف را از فهرست خارج نکند، کمک‌های مالی به سازمان ملل را متوقف خواهد کرد و همین فشارها باعث شد تا دبیرکل سازمان ملل نام ائتلاف سعودی را از فهرست خارج و سپس در کنفرانس مطبوعاتی به این امر اذعان کند. 
خارج کردن یک کشور از لیست سیاه سازمان ملل آن هم به خاطر تهدید آن کشور باعث شد مجددا بسیاری اعلام کنند، سازمان ملل یک سازمان پولی و اجاره‌ای است و استقلالی هم ندارد.

 


  
آیت الله محسن مجتهد شبستری گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد اشرافی گری و دعوت به ساده زیستی انتظار می رود که مسئولین و دستگاه های اجرایی کشورمان نیز با الهام از قوانین اسلامی در مقابله با اشرافی گری و تجمل گرایی وارد عمل شوند.
گروه سیاسی-رجانیوز: حراج تهران در پنجمین سال برگزاری چند رکورد تاریخی به یادگار گذاشت؛ فروش 6 اثر با قیمت بیش از یک میلیارد تومان، فروش 54 اثر با قیمت بیش از 100میلیون تومان و علاقه خریداران به آثار کلاسیک شامل 15تابلو از نقاشی آکادمیک در کنار 65 اثر از استادان مدرنیست.

به گزارش رجانیوز به نقل از میزان از 80 تابلویی که برای عرضه در پنجمین حراج بزرگ آثار هنری تهران انتخاب شده بود، فقط یک تابلو فروش نرفت و از رکورد25 میلیارد و 362 میلیون تومان ثبت‌شده در ساعت 21روز جمعه 7خرداد در یکی از هتلهای تهران، گران‌ترین تابلوها به نام زنده‌یاد سهراب سپهری سند خورد.

آیت الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری پیرامون برگزاری پنجمین حراج تهران در یکی از هتل های تهران که در آن مبلغی بیش از 25 میلیارد و 360 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد اشرافی گری و دعوت به ساده زیستی انتظار می رود که مسئولین و دستگاه های اجرایی کشورمان نیز با الهام از قوانین اسلامی در مقابله با اشرافی گری و تجمل گرایی وارد عمل شوند.

وی افزود: بدون شک برگزاری چنین مراسم هایی در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست و ما باید نسبت به این گونه اقدامات وارد عمل شویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: به طور حتم کارهایی که برخلاف عرف و به منظور شهرت طلبی و اشراف گرایی صورت می گیرد در اسلام حرام است از این رو مقام معظم رهبری نیز با الهام از مکتب اسلام بارها تأکید کرده اند که باید از تجمل گرایی پرهیز کرد.

شبستری خاطر نشان کرد: انتظار می رود مسئولین هم دربرپایی نمایشگاه ها و هم در نهادهای مختلف ملاحظات لازم را رعایت کنند تا آحاد مردم مخصوصا خواص ازتجمل و اشرافی گری به دور باشند.

وی تأکید کرد: بدون شک برخورد با این گونه نمایشگاه‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه امری لازم و ضروری است و انتظار است درکوتاه ترین فرصت ممکن با آن برخورد شود.

 


  

پیکاسو هم نمی‌تواند!



1- می‌گویند بسیاری از کسانی که امضاهای پیچیده دارند، در حساب‌های بانکی خود پول چندانی ندارند و پیچیدگی امضای آنها ناشی از وقت کافی برای نقاشی است. امضای دانش‌آموزان دبستانی را ملاحظه بفرمائید، هر کدام از این امضاها به اندازه یک تابلوی نقاشی «پیکاسو»  دارای خط و خطوط کج و کوله و درهم تنیده است به طوری که حتی خود پیکاسو هم نمی‌تواند مشابه آن را تکرار کند. از دانش‌آموز دبستانی انتظار نمی‌رود امضای درست و درمانی داشته باشد، چرا که، نه حساب بانکی دارد که نگران جعل امضایش باشد و نه وزیر و مدیرکل و... است که نابکاران با جعل امضای او دست به رانت‌خواری و کلاهبرداری بزنند!
در عرصه سیاسی نیز بارها دیده شده، کسانی که نتیجه یک رخداد را با آنچه پیشاپیش ادعا می‌کردند و یا انتظار داشتند، متفاوت می‌بینند به دو علت و با  دو انگیزه در ارزیابی نتیجه، دست به پیچیده‌نمایی می‌زنند.
اول آن که روی درک پائین و دم‌دستی خود سرپوش بگذارند و ناتوانی خویش از فهم مسائل ساده و قابل فهم را پنهان کنند، چرا که پی بردن هواداران به درک  سطحی حزب و گروه یاد شده مانع از اعتماد بعدی آنان بوده و پدیده «ریزش هوادار» را به دنبال خواهد داشت. پدیده‌ای که برای یک حزب سیاسی شیفته قدرت - و نه خدمت - نقش کابوس را دارد.
دوم؛ فضاسازی کاذب برای فرار از نتیجه‌ای که با منافع حزبی و گروهی خود ناسازگار تلقی می‌کنند، در این حالت با توسل به دروغ و شایعه و - مخصوصا - تهمت و افتراء، اصل نتیجه را زیر سؤال می‌برند و به این توهم دامن می‌زنند که اگر چنین و چنان نشده بود، نتیجه همان بود که ما پیش‌بینی می‌کردیم ولی خیانت فلان عضو خودی! و یا تهدید جریان مقابل و... نتیجه را تغییر داده است! و...
2- چرا نمایندگان مردم، علی‌رغم انتظار اعلام شده مدعیان اصلاحات و پیش‌بینی پرهیاهو و آمیخته به ذوق‌زدگی این طیف، آقای لاریجانی را به ریاست موقت مجلس شورای اسلامی - که نماد ریاست دائم است - انتخاب کردند؟ پاسخ این سؤال برخلاف تحلیل‌های پیچیده‌! و ارزیابی‌های پرشاخ و برگ مدعیان اصلاحات، بسیار ساده و خالی از تردید است. تنها به این علت که تعداد نمایندگان اصولگرای مجلس دهم بیشتر از نمایندگان مدعی اصلاحات است. فقط همین! 
گفته‌اند؛ برخی از نمایندگان مجلس دهم، اصلاح‌طلب به نظر می‌رسیدند ولی به جای آقای عارف که نامزد اعلام شده اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس بود، به آقای لاریجانی رأی داده‌اند! این ادعا، اهانت به نمایندگان مردم و متهم کردن آنها به دورویی است، و حال آن که در ارزیابی بدون پیچیده‌نمایی ماجرا می‌توان به سادگی نتیجه گرفت که مدعیان اصلاحات قدرت تشخیص گرایش سیاسی این عده از نمایندگان را نداشته‌اند و یا به بیان دیگر - که با ماهیت برخی از مدعیان اصلاحات همخوانی بیشتری دارد- باید گفت؛ درباره گرایش سیاسی آنها به مردم دروغ گفته بودید. این توضیح به واقعیت نزدیکتر و بدون پیچیده‌نمایی قابل فهم‌تر است، نیست؟! 
حالا به چند نمونه دیگر از امضاهای پیچیده‌ جماعت مدعی اصلاحات که در روزنامه‌های زنجیره‌ای آمده است توجه کنید! 
3- یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای با عصبانیت از اینکه تحلیل‌ها و ارزیابی‌های قبلی این روزنامه، غلط از آب درآمده، می‌نویسد؛ «بالاخره تطمیع و مصلحت‌اندیشی بیجا مثمرثمر واقع شد و (نمایندگان) پیام رأی مردم به تغییر را نشنیده گرفتند. احتمالا حجم فشارها و وعده‌ها آن قدر کافی و وافی بوده است که نمایندگان مردم جامه سایر مناصب هیئت رئیسه را نیز برای اندک اصولگرایان مجلس دهم دوختند و به آنها تقدیم کردند»! اصرار خنده‌دار این روزنامه برای نسبت دادن ناکامی مدعیان اصلاحات به «عدم درک نمایندگان از پیام تغییر»!  و «تطمیع! و فشار بر آنان»! در حالی است که توضیح بسیار روشن و غیرپیچیده‌ای برای این رویکرد وجود دارد و آن، این که؛
الف؛ اکثریت نمایندگان مجلس دهم اصولگرا هستند و ریاست آقای لاریجانی بر مجلس را با منافع نظام و ضرورت خدمت‌رسانی به مردم همخوان‌تر و همراه‌تر از ریاست آقای عارف تشخیص داده‌اند. آیا این برداشت روشن و منطقی از ماجرا، واقع‌بینانه‌تر از آنهمه  آسمان و ریسمان کردن‌های دم‌دستی و پیچیده‌نمایی‌های خنده‌دار نیست؟ به یقین هست.
ب؛ نوشته است، «نمایندگان پیام رأی مردم به تغییر را نشنیده گرفته‌اند»! و توضیح نداده است که «کدام پیام را»؟! پیام شق‌القمر دولت در شکوفایی اقتصادی را؟ پیام فتح‌الفتوح و آفتاب تابان برجام را؟ پیام بازگرداندن دارایی‌های بلوکه شده را؟ پیام غارت 2 میلیارد دلار دارایی بی‌زبان ملت از سوی آمریکا را؟ پیام اشتغال‌آفرینی و رفع بیکاری را؟ پیام مقابله با رکود را؟ و...؟!  این موارد و نمونه‌های فراوان دیگری از این دست که به قول خودتان و به گواه شواهد محسوس و ملموس نه فقط تحقق نیافته، بلکه به عکس خود نیز تبدیل شده است! بنابراین به وضوح و بدون کمترین پیچیده‌نمایی می‌توان نتیجه گرفت که اکثریت نمایندگان مجلس دهم با درک واقع‌بینانه از ناتوانی -همراه با دروغ‌پراکنی- مدعیان اصلاحات در تحقق مطالبات بر زمین مانده مردم، حاضر به پذیرش ریاست نامزد اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم نشده‌اند! آیا غیر از این است؟ خودتان قضاوت کنید! آیا هیچیک از وعده‌های داده شده و مطالبات مطرح شده که به برخی از آنها اشاره شد، تحقق یافته است؟ پاسخ بدون کمترین تردیدی، منفی است. بنابراین چرا لقمه را دور سر خود می‌چرخانید و تازه بعد از اینهمه چرخاندن هم به پیشانی می‌چسبانید؟!  منطقی‌تر و قابل قبول‌تر آن است که بگوئید؛ نمایندگان، پیام مدعیان اصلاحات را دریافت کرده و بعد از ناهمخوان دیدن آن با منافع مردم، از آن روی گردانده‌اند.
4- یکی دیگر از روزنامه‌های زنجیره‌ای می‌نویسد «بسیاری از فعالان اصلاح‌طلب، از ابتداء قائل به دو قطبی عارف و لاریجانی نبودند و حالا هم با پیروزی لاریجانی معتقدند نباید از آنچه رخ داده نگران بود» این تحلیل شاید برای دلداری دادن به مدعیان اصلاحات اندک اثری داشته باشد ولی هواداران جبهه اصلاحات فراموش نکرده‌اند که سردمداران این جبهه تا آخرین روز باقیمانده به انتخاب ریاست مجلس دهم، با چه هیاهو و سر و صدایی از ضرورت پیروزی نامزد اصلاحات یاد می‌کردند و ادامه - به قول خودشان- گفتمان اصلاحات! را در گرو ریاست آقای عارف بر مجلس دهم می‌دانستند!
5- تقریبا همه روزنامه‌های زنجیره‌ای در نوشته‌های دیروز خود، از برخی نمایندگان که تصور می‌کردند وابسته به جبهه مدعیان اصلاحات هستند ولی به عارف رأی نداده‌اند، به شدت گلایه کرده و در مواردی نیز آنان را آماج تهمت و افتراء قرار داده و - مخصوصا با کنایه به برخی از نمایندگان تهران- پرسیده‌اند؛ چرا مرزهای میان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را  نادیده گرفته‌اند؟!  دراین‌باره فقط به تحلیل یکی از سایت‌های ضدانقلاب که از خارج کشور بارگذاری می‌شود بسنده می‌کنیم. سایت زیتون با ابراز عصبانیت به پیچیده‌‌نمایی موضوعات ساده و همه فهم از سوی سردمداران جبهه اصلاحات اشاره کرده و  می‌نویسد؛
«مادام که اصلاح‌طلبی چنان بی‌رنگ و بی‌خاصیت شده باشد که تمایز دوست و دشمن در آن دشوار باشد و 50 نفر به غلط بتوانند در فهرست 150 نفره آن قرار گیرند، چه ضرورتی دارد که دچار وهم سیاسی بشویم و خود را به غلط، اکثریت مجلس بدانیم؟!  واقعیت آن است که اکثریت نیستیم و نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم».
حسین شریعتمداری

 


  
مسعود فراستی در نقد فیلم «دونده زمین» گفت: این فیلم به شدت بی غیرت است. همان بی غیرتی که اخیرا آقای جوادی آملی بر آن اشاره کردند که فروش خانه و مملکت به بیگانه مصداق کامل بی‌غیرتی است. در این فیلم، چنین دیاثت و فروش غیرتی وجود دارد!

گروه فرهنگی-رجانیوز: شب گذشته در جدیدترین قسمت برنامه سینمایی «هفت»، مسعود فراستی منتقد سینما به همراه سیدناصر هاشم‌زاده فیلمنامه‌نویس و منتقد سینما، به نقد و بررسی فیلم «دونده زمین» به کارگردانی کمال تبریزی پرداخت.

به گزارش رجانیوز به نقل از سوره سینما فراستی در میز نقد فیلم «دونده زمین» گفت: این فیلم افتخارش این است که پس از 6 سال توقیف، اکران شد. من در عمرم تاکنون یک فیلم را تکی ندیدم. اما چند شب پیش این فیلم را تکی به همراه صندلی های خالی دیدم.

«دونده زمین» از یک فیلم غیر حرفه‌ای دانش آموزی پائین تر است. انگار ما از «امکان مینا» دیگر کمال تبریزی را یک فیلمساز کارنابلدی می بینیم که در ارتباط با مخاطبش ناتوان شده است و در «دونده زمین» به اوج افول رسیده است.

تمام زاویای فیلم معلوم نیست چیست! واقعا نمی فهمم این فیلم از نظر سینمایی چیست؟ یک فیلم به شدت عقب افتاده، به شدت غیرسینمایی و غیر حرفه ای است که جاش متاسفانه در باکس «هنر و تجربه» است که هر فیلم توقیفی بدرد نخوری را می ریزیند در آن. اکران این فیلم ها حتی به اعتبار «هنر و تجربه» هم ضربه می زند.

پس از این سخنان بود که سید ناصر هاشم زاده فیلمنامه‌نویس و منتقد سینما در سخنانی اظهار کرد: من فکر می کنم ما شاهد یک شتاب زدگی در ساخت این فیلم هستیم. چون به هر حال کمال تبریزی کارگردان به نام و مطرح و کاربلدی است و این اثر از او بعید است.

haft2

فیلم به وضع سیاسی توجه کرده  است اما سیاست زده است. یعنی یک نگاه بسیار گروهی و دسته ای به مسئله سیاست دارد. چون اگر به سیاست نقد داشت، باید هوشیارانه به رفتاری از مسئولین نقد می کرد. این یعنی توهین و توجه نکردن به سیاست و پرداختن به مردم. مردمی که چون با ما نبودید، این وضع شما شده است.

یکی از دلواپسی های من راجع به این فیلم این است که توهین به خودتان می کنید مانعی ندارد؛ اما وقتی از حافظ نقل می کنید، لااقل حرف حافظ را بفهمید و نابجا نقل نکنید.

آخر این چه مسابقه ای است که شما در این فیلم گذاشته اید که دوست دارید این دونده خارجی در این میدان پیروز باشد و یک ملتی بچه‌هایش باید در پلان آخر به دنبال این خارجی بدوند. تو به چه قیمتی خودت و ملتت را تحقیر می‌کنی. آیا این از دید روشنایی شماست؟ یعنی شما به روشنایی ای رسیدی که یک خارجی را نجات دهنده این ملت می آوری.

در ادامه مسعود فراستی گفت: چون فیلم الکن است من سعی کردم از میان نقدها و گفتگوها درباره فیلم بفهمم. هیچ کسی نقدی مثبت درباره این فیلم ننوشته است. خود کارگردان و تهیه کننده محترم در جایی گفته‌اند این فیلم نقدی بر وضعیت دولت قبل است. فیلم ابدا علیه دولت قبل نیست. فیلم علیه مردم است.

وی افزود: فیلم به شدت بی غیرت است. همان بی غیرتی که اخیرا آقای جوادی آملی بر آن اشاره کردند که فروش خانه و مملکت به بیگانه مصداق کامل بی‌غیرتی است. ما دیاثت فرهنگی و هنری هم داریم که متاسفانه در این فیلم، چنین دیاثت و فروش غیرتی وجود دارد.

هاشم زاده در واکنش به نقد فراستی بیان داشت: به نظر من فیلم آنقدر سطحی است و بیننده زیادی ندارد که نباید زیاد بزرگش کرد. اسمش را من می‌گذارم «سیاست زدگی». نهایتا برای یک جمع کوچک و گعده خودمانی است. فیلم های بزرگتری داریم که مصداق بهتری برای آن دیاثت است اما بدان توجهی نمی‌شود!

 



  

 قدردانی رهبر انقلاب از برگزاری

مسابقه بین‌المللی «هولوکاست»

رهبر معظم انقلاب اسلامی طی پیامی از برگزاری مسابقه «هولوکاست» قدردانی کردند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ در پی برگزاری مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «هولوکاست»، طی پیامی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی از این رویداد هنری قدردانی شد.

 

بر اساس این گزارش، در پی انتشار اثر توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) در نشریه شارلی ابدو، دومین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور آزادی بیان از سوی مؤسسه راه، انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس  و موسسه رسانه‌ای اوج با موضوع هولوکاست به دبیری سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی برگزار شد.

 

پس از اعلام فراخوان دومین مسابقه بین‌المللی «هولوکاست»، هنرمندان 50 کشور با 845 اثر در این رویداد هنری شرکت کردند که با واکنش‌ شدیدی از سوی رژیم صهیونیستی مواجه شد؛ طوری که این رژیم از دبیر کل سازمان ملل خواست تا مسابقه کاریکاتور هولوکاست را محکوم کند.

 

همزمان با روز نکبت در 25 اردیبهشت (14 می) دومین دوره نمایشگاه کاریکاتور «هولوکاست» در حوزه هنری برپا شد؛ در این نمایشگاه 100 اثر کارتون و 50 اثر کاریکاتور چهره با محوریت نتانیاهو دیده شد؛ این نمایشگاه تا 10 خرداد ادامه دارد.



  
وقتی پسرم در سوریه به شهادت رسید و پیکرش را آوردند چون بدن و صورتش زخم بسیاری برداشته بود، قابل شناسایی نبود و یکی از جاهایی که تقریبا از بدنش سالم مانده بود بازوی چپش بود. به آن بازو نگاه کردم و از روی ضرب چاقوی آشوبگران در فتنه 88 یقین یافتم که پیکر رسولم است.
گروه جهاد و مقاومت مشرق - پدر و پسر هر دو تخریب‌چی بودند. تخریب‌چی یعنی همراهی همواره با استرس و وداع با اعضا و جوارح بدنت. پدر شهید مدافع حرم "رسول خلیلی" از تخریب‌چیان لشکر 10 سیدالشهدا(ع) در دوران دفاع مقدس بود و فرزندش رسول(محمدحسن) خلیلی نیز از تخریب‌چیانی بود که در راه دفاع از حرم حضرت زینب(س) در سوریه به شهادت رسید. در ادامه ماحصل گفت‌وگوی ما با این پدر شهید مدافع حرم را می‌خوانید.

قبل از انقلاب اسلامی بین شیعه و سنی اختلاف زیادی بود؛ اما امام(ره) آمد و اتحاد را بین این دو مذهب بزرگ اسلام ایجاد کرد. همین نگاه امام(ره) باعث شد که ما در کردستان در کنار پیشمرگان مسلمان کرد به مبارزه با ضدانقلاب بپردازیم و در نمازهای جماعتمان به همدیگر اقتدا کنیم. همچنین در کردستان نیروهایی از اهل تسنن بودند که به کشور عراق رفت و آمد داشتند و اطلاعاتی را برای ما می‌آوردند و در اجرای شناسایی‌ها و عملیات‌ها نیز همکاری داشتند. تعدادی از این‌ها و پیشمرگان مسلمان کُرد بعدها به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمدند و به دفاع از اسلام پرداختند و برخی نیز به شهادت رسیدند. امروز و در جریان دفاع از حرم حضرت زینب(س) نیز شاهد هستیم که این اتحاد در صحنه‌ی مقاومت شکل گرفته است و مردم ایران و افغانستان و شیعه و سنی در کنار یکدیگر به دفاع از اسلام ناب محمدی می‌پردازند.

ما گروه دعای ندبه‌ای در شهرک‌مان داریم. دو هفته پیش پس از قرائت دعا به همراه آن جمع به بهشت زهرا و آن قطعه‌ای که شهدای مدافع حرم افغانستانی دفن هستند، رفتیم. در آنجا مراسم سخنرانی و عزاداری برگزار کردیم و سپس به حرم حضرت شاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری رفتیم و در نمازجمعه شرکت کردیم. در آن مراسم تعدادی از افغانستانی‌ها نیز حضور داشتند. این برنامه برای مخاطبان بسیار جذاب بود که پس از آن چند بار دوستان تماس گرفتند و گفتند این برنامه دوباره کی برگزار می‌شود؟ به نظرم برگزاری اینگونه برنامه‌های مشترک در ایجاد وحدت و همدلی موثر است.

ماه گذشته در ایام صعود سراسری به ارتفاعات بازی‌دراز و افتتاحیه راهیان نور سال 95، 2 اتوبوس از تهران اعزام کردیم که این اردوی ما 5 روزه بود. در این کاروان رزمندگان گردان 2 پادگان ولی عصر(عج) در دوران دفاع مقدس و خانواده‌های شهدای مدافع حرم بودند. در این منطقه از یادمان شهدای مرصاد تا سومار که منطقه عملیاتی مسلم بن عقیل بود، بازدید کردیم. در این منطقه 2 شهید داریم که نیمی از بدن‌شان در آن منطقه و نیمی از بدن‌شان در بهشت زهرا دفن است. حاج بابا و علی‌پور این دو شهید هستند.

روبری ارتفاعات بازی‌دراز عملیاتی که من اسمش را "تک درخت" گذاشتم در نزدیکی دانه خوش انجام دادیم. شب عملیات که داشتیم می‌رفتیم، دیدم یک نفر در تاریکی داد و فریاد می‌کند و می‌گوید: من علی پورم. چرا نمی‌توانم بلند شوم؟ روی مین رفته و بدنش گرم بود و هنوز درد را احساس نمی‌کرد. رفتم سمتش، دیدم پای سمت راست از لگن قطع شده و خون از بدنش می‌رود. پیراهنم را درآوردم و روی زخمش گذاشتم و با چفیه بستم تا حداقل جلوی خونریزیش گرفته شود و پیکرش به سرپل ذهاب منتقل شد؛ که بعد خبر دادند شهید شد.

روز بعد که از آن منطقه می‌گذشتم، دیدم نزدیک این درخت پایی افتاده است. پای علیپور بود. علائمی داشت که از روی آن شناختم. مثلا شبی که می‌خواستیم حرکت کنیم ایشان 2 جوراب پوشیده بود که جوراب دومی را به روی پوتین برگردانده بود. پای شهید را به ناچار در کنار آن تک درخت دفن کردیم. الان سنگ قبری هم ندارد و من پیگیرم تا شاید بتوان سنگ قبر و یادبودی از وی در آنجا ایجاد کرد.

شهادت پسرم در سوریه، بی مقدمه نبود بلکه از کودکی وی مورد تربیت صحیح بود. یک سال پس از قبول قطعنامه و آن وقتی که پسرم 5 سالش بود، او را به سفر راهیان نور بردم. منطقه‌ای در روبروی یادمان شهید آوینی در فکه است که آنجا مقر تخریب لشکر 10 سیدالشهدا(ع) بوده است. در آنجا میدان مین داشتیم و آموزش تخریب می‌دیدیم. در آن مقر رزمنده‌ها قبرهایی کنده بودند که شب‌ها در آن قبرها نمازشب می‌خواندند و با خدای خود مناجات می‌کردند. من این قبرها را به رسول نشان دادم و گفتم پسرم زمان جنگ رزمنده‌ها در این قبرها راز و نیاز می‌کردند و اکنون که جنگ تمام شده است این قبرها غریب مانده‌اند. نماز ظهر را در آنجا خواندیم؛ اما بعد از نماز دیدم رسول نیست. با مادرش به دنبال فرزندمان گشتیم که دیدم رسول به داخل یکی از این قبرها رفته و یک چفیه به روی خود انداخته است.

پسرم 26 سالش بود که به شهادت رسید. 10 سال پیش از شهادت و آن وقتی که 16 سالش بود در دفترش نوشته بود: "وقتی تصاویر و زندگی‌نامه شهدا از تلویزیون پخش می‌شود، به حال آنان، شجاعت‌شان، همت‌شان و مردانگی‌شان غبطه می‌خورم. همت؛ همتی که خدایا من ندارم و مگر اینکه خدایا تو به من بدهی. همتی که شهید همت داشت و کجایند مردان بی ادعا." و در آخر آن می‌نویسد: "خدایا من مقصرم و دل امام زمانم را به درد آوردم."

زندگی رسول مراحلی دارد که گام به گام آنان را طی کرده است. استاد رسول در مراسم بزرگداشتش می‌گفت: رسول در سن 13 سالگی عضو بسیج شده بود و در آن زمان برای دوره آموزش نظامی به منظریه رفته بودیم. بعد از نماز مغرب و عشا رسول من را کناری کشید و گفت: چیزی به شما می‌گویم و اینکه این مطلب را به پدر و خانواده و هیچ فرد دیگری نگویید. من فکر کردم که رسول خرابکاری کرده است و پشیمان است؛ اما گفت آقا مرتضی! شما مداح هستی و می‌خواهم که برای من دعا کنی تا شهید شوم. این جمله را در سن 13 سالگی بیان کرد."

در سن 18 سالگی اتفاقی افتاد و مدرسه را ترک کرد. ما آن روزها ساکن کرج بودیم و قرار بود رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن شهر بیایند، مردم نیز برای استقبال از رهبری آماده شده بودند. در همین روزها یکی از معلم‌های مدرسه در سر کلاس از جامعه و حکومت، بد گفت. رسول نیز صحبت‌های معلمش را نقد کرد. معلم از اینکه رسول صحبت‌هایش را نقد کرده بود ناراحت می‌شود و می‌گوید اینجا یا جای من است یا جای شما. رسول هم می‌گوید چون شما معلم هستید و احترام‌تان واجب است من این کلاس را ترک می‌کنم.

در فتنه سال 88، رسول شب و روز به مقابله با آشوبگران پرداخت و همواره نگران جان مردم بی‌گناه و امکانات‌شان بود. رسول یک موتور تریل داشت که با آن رفت و آمد می‌کرد. یک روز در همین ایام در چهارراه ولی عصر موتورش خراب می‌شود. آشوبگران او را می‌گیرند و با آجر می‌زنند و کمرش را ناقص می‌کنند و چاقو به بازوی سمت چپش می‌زنند.

وقتی پسرم در سوریه به شهادت رسید و پیکرش را آوردند چون بدن و صورتش زخم بسیاری برداشته بود، قابل شناسایی نبود و یکی از جاهایی که تقریبا از بدنش سالم مانده بود بازوی چپش بود. به آن بازو نگاه کردم و از روی نشان ضرب چاقوی فتنه 88 یقین یافتم که پیکر رسولم است.

در مرحله آخر به تأسی حضرت سیدالشهدا(ع) از وطن هجرت کرد و برای دفاع از حرم به سوریه رفت و سرنوشتش آنجا بود. یکی به من می‌گفت چرا پسرت را به سوریه فرستادی؟ و سوریه به ما چه ربطی دارد؟ تو که 60 ماه در جبهه بودی و دِینت را ادا کردی. گفتم: تو نمی‌دانی که قلب اسلام امروز در سوریه است و برای دفاع از حریم اسلام مرزی قائل نیستیم. هر بار که به سوریه رفت خودم بدرقه‌اش کردم و بار آخر تا فرودگاه او را همراهی کردم.
منبع: دفاع پرس

 


  

جنگ نامتقارن جمهوری اسلامی و جبهه استکبار، جنگ اراده‌هاست و اراده هر طرف که سست شود، قطعاً شکست خواهد خورد/جهاد کبیر به معنای ایستادگی و پیروی نکردن از کفار و مشرکین است/ هیاهوهایی که در مورد توان موشکی ایران به‌راه انداخته‌اند تأثیری نخواهد داشت و هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند/ دشمن نتوانست مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را در حیطه قدرت خود درآورد و به توفیق الهی نخواهد توانست/ خرمشهرها در پیش است؛ البته نه در میدان جنگ نظامی بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است/ارتباطات سیاسی و اقتصادی داشته باشید اما همچون نماینده ایران اسلامی و نماینده اسلام سخن بگویید و پشت میز قرارداد بنشینید/ وظیفه مهم همه دلسوزان از جمله سپاه تبیین و روشنگری در مقابل نفوذ دشمن است/ برهم زدن جلسات سخنرانی هیچ فایده‌ای ندارد؛ فایده در تبیین و کار درست و هوشمندانه است

جنگ نامتقارن جمهوری اسلامی و جبهه استکبار، جنگ اراده‌هاست و اراده هر طرف که سست شود، قطعاً شکست خواهد خورد/جهاد کبیر به معنای ایستادگی و پیروی نکردن از کفار و مشرکین است/ هیاهوهایی که در مورد توان موشکی ایران به‌راه انداخته‌اند تأثیری نخواهد داشت و هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند/ دشمن نتوانست مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را در حیطه قدرت خود درآورد و به توفیق الهی نخواهد توانست/ خرمشهرها در پیش است؛ البته نه در میدان جنگ نظامی بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است/ارتباطات سیاسی و اقتصادی داشته باشید اما همچون نماینده ایران اسلامی و نماینده اسلام سخن بگویید و پشت میز قرارداد بنشینید/ وظیفه مهم همه دلسوزان از جمله سپاه تبیین و روشنگری در مقابل نفوذ دشمن است/ برهم زدن جلسات سخنرانی هیچ فایده‌ای ندارد؛ فایده در تبیین و کار درست و هوشمندانه است
گروه سیاسی- رجانیوز: همزمان با سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر، مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین علیه‌السلام صبح امروز با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا برگزار شد.
 
به گزارش رجانیوز، محور بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه آمده است:

رهبر انقلاب: جوانان عزیز! آینده برای شماست؛ شمایید که باید این تاریخ را با عزتش نگه دارید، خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است؛ البته ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد، بالعکس آبادانی به دنبال دارد اما سختی‌اش بیشتر است.

رهبر انقلاب: امروز برای نظام اسلامی، جنگ نظامی، احتمال ضعیفی است. لکن جهاد باقی است. در بین جهادها جهادی وجود دارد که خداوند آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: «و جاهدهم به جهاداً کبیراً». جهاد کبیر یعنی تبعیت نکردن از دشمنی که با او در میدان مبارزه قرار گرفته‌ایم؛ تبعیت نکردن از دشمن در میدان اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هنر، جهاد کبیر است. این عدم تبعیت آن‌قدر مهم است که خدا مرتباً پیغمبر را نسبت به آن توجه می‌دهد.

رهبر انقلاب: امروز روشنگری لازم است، سعی کنید ذهن‌ها را به اعماق حقایق و مسائل برسانید، تبیین را اساس کار بدانید؛ بنده می‌بینم گاهی افرادی، جوانهای احتمالاً صالح و مؤمنی، با یک کسی یا جلسه‌ای مخالفند؛ بنا می‌کنند هیاهو کردن، جنجال کردن و شعار دادن؛ من با این کارها موافق نیستم؛ هیچ فایده‌ای ندارد؛ فایده در تبیین و کار درست و هوشمندانه است. گاهی برخی از روی اغراض این کارها را می‌کنند، به پای بچه‌های مؤمن و حزب‌اللهی می‌اندازند. حواستان به این باشد.
 
رهبر انقلاب: شعارهای انقلاب را باید حفظ کرد؛ این یکی از بخش‌های بزرگ این جهاد عظیم است؛ شعارها، جهت‌ها و راه را نشان می‌دهد؛ درباره‌ی شعارها فقط به احساسات اکتفا نشود، بایستی ژرف‌نگری در همه‌ی کارها وجود داشته باشد/ وقتی عمق‌یابی کردید، این ایمانِ مستقر در شما تغییری نخواهد کرد. اوایل انقلاب، بعضی‌ها آن‌چنان تند و آتشین بودند که انقلابی‌های اصیل را هم قبول نداشتند اما سطحی بودند و این سطحی بودن بلای جانشان شد و 180 درجه چرخیدند. 
 

همزمان با سوم خرداد سالروز عملیات افتخارآفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر، صبح امروز (دوشنبه) مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین(ع) با حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا برگزار شد.


رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به میدان، با حضور بر مزار شهیدان گمنام و قرائت فاتحه، یاد و خاطره شهیدان دفاع مقدس را گرامی داشتند و از خداوند متعال، علوّ درجات آنان را مسألت کردند.
فرمانده کل قوا سپس از یگانهای حاضر در میدان سان دیدند.


حضرت آیت الله خامنه ای همچنین جانبازان سرافراز حاضر در میدان از جمله جانبازان فداکار مدافع حرم و چند تن از خانواده‌های معظم شهیدان را مورد تفقد قرار دادند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم در سخنان مهمی به تبیین منطق قرآنی و اسلامی «جهاد کبیر» به معنای «ایستادگی و تبعیت نکردن از جبهه استکبار» و ابعاد و الزامات آن در نظام جمهوری اسلامی پرداختند و با اشاره به تلاشها و برنامه‌ریزی‌های گسترده جبهه استکبار برای نفوذ و تغییر هویت نظام اسلامی، گفتند: مهمترین وظیفه‌ی کنونی مراکز دانشگاهی و حوزوی، عناصر و جوانان مؤمن و انقلابی، و همچنین سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «اقدام سنجیده و هوشمندانه برای تببین و روشنگریِ ژرفا و عمق شعارهای انقلاب» و «پرهیز از اقدامات سطحی»، «کادرسازی برای آینده»، و «تدوین علمی تجربه‌های متراکم و شگفت‌انگیز انقلاب در طول 38 سال گذشته» است.


حضرت آیت الله خامنه‌ای با تبریک ایام ولادت قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) و همچنین گرامی‌داشت سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر، این روز را یکی از روزهای فراموش‌نشدنی در تاریخ انقلاب و نماد قدرت الهی دانستند و افزودند: در مورد عملیات آزادسازی خرمشهر و دیگر عملیاتهای دفاع مقدس، جزییات فراوانی وجود دارد که شاید بسیاری از مردم و به‌ویژه نسل جوان، از آنها مطلع نباشند و بر همین اساس توصیه می‌شود که کتابهای مربوط به این عملیاتها، حتماً مطالعه شوند.


ایشان در بیان یکی از نکات مهم در عملیات آزادسازی خرمشهر به حمایت و دست قدرت الهی اشاره و خاطرنشان کردند: امام بزرگوار، آن مردِ خدا و حکیم الهیِ واقعی، فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.
رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: در این منطق، هنگامی که همه تلاشها و مجاهدتها انجام و همه توان به میدان آورده و در نهایت به خدا توکل شود، دست قدرت الهی همچون پشتوانه‌ای مستحکم به کمک خواهد آمد که نتیجه‌ی آن، آزادسازی خرمشهر در مقابل دشمنی است که از همه امکانات تجهیزات برخوردار بود.


حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: با این منطق، امکان آزادسازی همه دنیای تحت سلطه استکبار، امکان آزادسازی فلسطین، و امکان اینکه هیچ ملتی مستضعف نباشد، وجود دارد.


ایشان تأکید کردند: هر ملتی که دارای این منطق باشد و تمام تلاش و مجاهدت خود را به‌کار گیرد و به خدا توکل کند، قطعاً مرعوب قدرت نظامی، مالی، تبلیغاتی و سیاسی قدرتها نخواهد شد.


رهبر انقلاب با اشاره به تلاش ناموفق جبهه استکبار در طول 38 سال گذشته برای شکست انقلاب اسلامی، به‌رغم استفاده از ابزارها و توطئه‌های گوناگون، آن را نمونه بارز پیروی از منطقِ مجاهدت و ایستادگی با توکل برخدا برشمردند و تأکید کردند: ملت ایران همچنان در صحنه است و جوانان بسیاری حاضرند که جان خود را در راه انقلاب فداکنند و این، همان چیزی است که قدرت خدا را جلب خواهد کرد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای این نوع رویارویی در مقابل جبهه استکبار را «جنگ نامتقارن» خواندند و گفتند: در این جنگ نامتقارن، هر دو طرف توانایی‌ها و منابع قدرتی دارند که طرف مقابل، از آنها برخوردار نیست و منبع قدرت نظام اسلامی، اعتماد و توکل به قدرت خدا، اعتماد به پیروزی و اعتماد به قدرت اراده انسانهای مؤمن است.


ایشان با تأکید بر اینکه جنگ نامتقارن، «جنگ اراده‌ها» است، خاطر نشان کردند: در میدان این جنگ، اراده هر یک از دو طرف سست شود، قطعاً شکست خواهد خورد، بنابراین باید مراقب بود تا تبلیغات و وسوسه‌های دشمن در اراده مستحکم ما خللی ایجاد نکند.


رهبر انقلاب، این جنگ را فراتر از جنگ نظامی و نوعی «جهاد» دانستند و افزودند: امروز برای کشور ما احتمال وقوع جنگ نظامیِ سنتی بسیار ضعیف است اما مسئله جهاد باقی است و این جهاد که منطقی قرآنی و اسلامی دارد، «جهاد کبیر» و به معنای «ایستادگی، مقاومت و پیروی نکردن از کفار و مشرکین» است.



  

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه جهاد کبیر در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری نیز تجلی و ظهور دارد، خاطر نشان کردند: در همه این عرصه‌ها، به‌جای تبعیت از جبهه کافران و مشرکان، باید از برنامه کاری اسلام و قرآن تبعیت کرد.


ایشان مسئله امروز جمهوری اسلامی و جبهه استکبار را موضوع «تبعیت» دانستند و گفتند: آنها تمام ابزارها، فشارها و تلاشهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی و عوامل خائن خود را به‌کار گرفته اند تا نظام اسلامی را به زانو درآورند و وادار به تبعیت کنند، اما آنچه که موجب عصبانیت شدید استکبار از ملت ایران شده، آن است که مردم به‌خاطر مسلمان بودن حاضر به به تبعیت از استکبار نیستند.


رهبر انقلاب، طرح موضوعاتی همچون انرژی هسته ای، قدرت موشکی و حقوق بشر را بهانه خواندند و تأکید کردند: علت اصلی همه این دشمنی‌ها و بهانه‌تراشی‌ها، تبعیت نکردن از استکبار است زیرا اگر ملت ایران حاضر به تبعیت بود، قطعاً با قدرت موشکی و انرژی هسته‌ای کنار می‌آمدند و هیچ‌گاه نامی از حقوق بشر نیز به میان نمی‌آوردند.


حضرت آیت الله خامنه‌ای درخصوص موضوع موشکی یک نکته را متذکر شدند و تأکید کردند: اخیراً درمورد توان موشکی ایران جنجال بسیاری به‌راه انداخته‌اند اما بدانند که این هیاهوها تأثیری نخواهد داشت و آنها هیچ غلطی نمی توانند بکنند.


ایشان در ادامه‌ی تبیین علت اصلی دشمنیِ استکبار با نظام اسلامی خاطر نشان کردند: آمریکایی‌ها تلاش زیادی می‌کنند تا علت اصلی این دشمنی را بر زبان نیاورند اما گاهی نیز در اظهارات‌شان این مسئله فاش می‌شود، همچنانکه چند روز پیش یک مسئول امریکایی بعد از تکرار اتهامات همیشگی بر ضدّ ایران، ناخواسته به موضوع «ایدئولوژی» یعنی همان تفکر اسلامی اشاره کرد که موجب می‌شود ملت ایران زیر بار حرف زور جبهه کفر و استکبار نرود.


رهبر انقلاب، «ایستادگی»، «تبعیت نکردن از دشمن» و «حفظ هویت انقلابی و اسلامی» را عوامل اصلی اقتدار نظام اسلامی و ملت ایران دانستند و خاطر نشان کردند: آمریکا و دیگر قدرتها، از این موضوع به‌شدت ناراحت هستند و چاره‌ای هم ندارند و بر همین اساس تلاش زیادی کردند که شاید بتوانند مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور را در حیطه قدرت خود درآورند اما نتوانستند و به توفیق الهی نخواهند توانست.


حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: وظیفه اصلی سپاه، «پاسداری از انقلاب» است، بنابراین جهاد کبیر باید سرلوحه برنامه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد.


ایشان با اشاره به هجمه‌ها و تهمت‌های فراوانی که علیه سپاه مطرح می شود، گفتند: علت اصلی این عصبانیت‌ها، ایستادگی سپاه در مسیر انقلاب و حفظ جهت‌گیری‌ها و روحیه انقلابی و اسلامی است.


رهبر انقلاب خطاب به جوانان کشور و دانشجویان حاضر در مراسم خاطرنشان کردند: آینده انقلاب متعلق به شما است و شما هستید که باید این تاریخ را با عزت حفظ کنید و بدانید در آینده، خرمشهرها، در پیش است؛ البته نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در میدانی که ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد و برعکس آبادانی نیز به‌دنبال دارد اما از جنگ نظامی سخت‌تر است.


حضرت آیت الله خامنه ای از همین زاویه به تبیین ابعاد مختلف «جهاد کبیر» در عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ و اجتماع پرداختند و افزودند:«تأکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی، بخش اقتصادی این جهاد است»؛ «تأکید بر این موضوع که جوانان مؤمن، حزب‌اللهی و انقلابی به کارهای فرهنگی خودجوش با قدرت ادامه دهند و دستگاههای فرهنگی نیز در همین جهت حرکت کنند، بخش فرهنگی این جهاد است»؛ و «تأکید بر استفاده از همه ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور در مسیر پیشرفت، بخش فعال اجتماعی این جهاد کبیر است».


ایشان با اشاره به اتهام ناروای برخی مخالفان این حرکت و ادعای اینکه استفاده از ظرفیتهای درونی به معنای قطع رابطه با دنیا است، افزودند: ما هیچگاه قائل به قطع رابطه با دنیا و حصار کشیدن به دور خود نیستیم بلکه می‌گوییم ارتباطات سیاسی و مبادلات اقتصادی داشته باشید، اما هویت و شخصیت اصلی خود را از یاد نبرید و هنگامی که می خواهید سخن بگویید و یا قرار داد امضا کنید، همچون نماینده ایران اسلامی و نماینده اسلام سخن بگویید و پشت میز قرارداد بنشینید و هوشمندانه اقدام کنید.


رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه جهاد کبیر نیازمند هوشمندی و اخلاص است، به تلاشها و امیدهای دشمن برای نفوذ اشاره کردند و گفتند: امروز دشمن از وارد کردن ضربه اساسی به نظام اسلامی ناامید است اما با استفاده از ابزارهای مختلف و پیچیده در صدد نفوذ است تا هویت جوان ایرانی، هویت مورد پسند آمریکا و استکبار باشد زیرا در این صورت برای پیاده کردن اهداف و نقشه‌های خود مشکل و هزینه‌ای نخواهد داشت.


حضرت آیت الله خامنه‌ای، شناخت ناقص امریکا و جبهه استکبار از ملت ایران را منشأ محاسبات غلط آنان خواندند و خاطر نشان کردند: البته آنها از نفوذ ناامید نیستند و در چنین شرایطی، وظیفه بزرگی بر دوش همه‌ی غم‌خواران ملت ایران و نظام اسلامی از جمله سپاه پاسداران قرار دارد.


ایشان با تأکید بر اینکه سپاه باید همواره آمادگی‌های نظامی خود را در بهترین و نوآورترین شکل حفظ کند، افزودند: اما وظیفه سپاه فقط جنگ در میدان نظامی نیست بلکه در مقطع فعلی، یکی از وظایف مهم همه دلسوزان، دوستداران و وفاداران به انقلاب از جمله سپاه، تبیین، روشنگری و آشنا کردن ذهنها با اعماق و ژرفای حقایق و شعارهای انقلاب است.


رهبر انقلاب همه را به اهتمام به موضوع تبیین و روشنگری و کارهای عمقی توصیه مؤکد کردند و گفتند: تبیین شعارهای انقلاب و روشنگری نسبت به عمق این شعارها، از لوازم اساسی تحقق جهاد کبیر است زیرا شعارهای انقلاب، همچون نشانه و شاخص، مسیر صحیح انقلاب و صراط مستقیم را نشان می دهند.


حضرت آیت الله خامنه ای، احساسات و عواطف را در دنبال کردن حقایق و شعارهای انقلاب لازم اما غیرکافی دانستند و تأکید کردند: اگر این مسائل با تعمیق و ژرف‌نگری تبیین شوند، قطعاً ایمان و باور افراد نسبت به این شعارها، از آنها جدا نخواهد شد و ثبات دائمی خواهد داشت.


ایشان، علت اصلی چرخشهای صد و هشتاد درجه‌ای برخی افراد در مقاطع مختلف انقلاب را، نداشتن عمق، و نگاه سطحی آنان به مسائل دانستند و خاطر نشان کردند: باید در مسائل اصلی و شعارهای انقلاب به اعماق فکر و اندیشه رفت و از راهنمایی‌های اساتید صالح استفاده کرد.


رهبر انقلاب، «کادر سازی برای آینده» و «تدوین علمی تجربه های متراکم سی و هشت ساله انقلاب اسلامی در فراز و نشیب های شگفت انگیز» را از دیگر الزامات جهاد کبیر برشمردند و افزودند: در این خصوص، همه مراکز دانشگاهی و حوزوی به‌ویژه دانشگاه امام حسین(ع)، وظیفه و مسئولیت دارند.


حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین ضرورت اقدامات عمیق، از برخی اقدامات غیرمنطقی  انتقاد و تأکید کردند: گاهی برخی افراد و جوانهایی که ممکن است صالح و مؤمن هم باشند، به دلیل مخالفت با یک فرد یا یک جلسه سخنرانی، هیاهو و جنجال به‌راه می‌اندازند و آن مجلس را بر هم می‌زنند، در حالی‌که من از قدیم با این کارها که هیچ فایده‌ای نیز ندارد، موافق نبوده و نیستم، و معتقدم فایده در تبیین و کار درست و هوشمندانه است.


ایشان جوانان مؤمن و انقلابی را به هوشیاری فراخواندند و گفتند: البته گاهی برخی افراد از روی اغراض، این کارهای نادرست را انجام می‌دهند و سپس به گونه ای وانمود کنند که کار عناصر حزب اللهی و مومن است، بنابراین باید کاملاً هوشیار بود.


رهبر انقلاب، روشنگری عمیق و اقدامات صحیح و هوشمندانه را از وظایف اصلی برشمردند و تاکید کردند: همه این اقدامات درصورتی تأثیرگذار خواهد بود که به خداوند متعال توکل و توسل کنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنان خود، لازمه استحکام رابطه قلبی با خداوند را، «انس بیشتر با قرآن و تدبر در آیات الهی»، «توجه به نماز و ادای آن با حضور قلب» و «استفاده از فرصت ماههای شعبان و رمضان» دانستند.


در این مراسم سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عامل اصلی اقتدار نظام اسلامی را ایستادگی در مقابل زیاده‎خواهی‌های آمریکا دانست و گفت: سپاه برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان بر راهبردهایی همچون «تولید قدرت در جهت پاسداری از انقلاب»، «بازخوانی صورت و سیرت انقلاب اسلامی» و «انتقال تدابیر رهبر معظم انقلاب به سطوح عملیاتی» تمرکز کرده است.


فرمانده کل سپاه با اشاره به جنگ‌افروزی نیابتی آمریکا از طریق رژیم‌های مرتجع منطقه، خاطرنشان کرد: بیداری و مقاومت اسلامی همچنان ادامه دارد و تلاش‌های نظام سلطه نمی‌تواند مانع استمرار انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی شود.


سرلشکر جعفری افزود: پاسداران جوان امروز آماده‌اند تا در میدان‌های دشوار و پیچیده‌ی آینده، از اسلام، انقلاب و عزت نظام اسلامی، جانانه دفاع کنند.


سردار دریادار پاسدار مرتضی صفاری فرمانده دانشگاه امام حسین (ع) نیز گزارشی از اقدامات و برنامه‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و تقویت توان رزمی این دانشگاه ارائه کرد.


در این مراسم تعدادی از فرماندهان، مدیران، پژوهشگران و مبتکران، و نماینده دانش‌آموختگان و دانشجویان نمونه دانشگاه امام حسین(ع) هدایای خود را از دست فرمانده معظم کل قوا دریافت کردند و نماینده دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) نیز مفتخر به دریافت سردوشی شد.


اجرای طرح «عبادی الصالحون» از جمله برنامه های مراسم امروز میثاق پاسداری دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین(ع) بود.


همچنین در این مراسم، یگانهای حاضر در میدان از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند.




  

همانطورکه پیش‌بینی می‌شد!




فیلم «فروشنده» تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی (که با نام «مشتری» به نمایش درآمد)، جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را از جشنواره کن دریافت کرد. این در حالی است که اغلب نشریات و منتقدان سینمایی حاضر در این جشنواره، فیلم «فروشنده» یا «مشتری» را نسبت به کارهای قبلی فرهادی، سطح پایین‌تر دانسته و تأکید کرده بودند که این فیلم چیزی بر فیلم‌های قبلی وی نیفزوده است.
فیلم «فروشنده» پس از بسته شدن کنداکتور بخش مسابقه جشنواره کن و در حالی که هنوز در حال طی کردن مراحل فنی خود بود در نسخه‌ای ناقص مورد پذیرش مدیران این جشنواره قرار گرفت! آنچه که به جز یک مورد (فیلم «طعم گیلاس» عباس کیارستمی که نخل طلای جشنواره کن را برد) در تاریخ جشنواره فیلم کن بی‌سابقه است! بنابر همین موضوع و ورود غیر قاعده و فراقانونی فیلم «فروشنده» به بخش مسابقه شصت و نهمین دوره این جشنواره، اغلب پیش‌بینی‌ها بر جایزه گرفتن این فیلم قرار گرفت (از جمله در خبری تحت عنوان «یک فیلم سفارشی دیگر برای جشنواره کن!» به تاریخ 4 اردیبهشت سال جاری در ستون اخبار هنری کیهان آمده بود).
علاوه بر این، آنچه بیش از پیش احتمال کسب جایزه را برای فیلم «فروشنده» تقویت می‌کرد، پرداختن به موضوع تعرض و تجاوز جنسی بود که در زندگی یک زوج بازیگر اتفاق می‌افتاد. تعرض و تجاوزی که به کارگیری غیرت و تعصب در قبال آن، (در این فیلم) خشونت‌طلبی و نکوهیده تلقی شده است!
این در حالی است که برخی فیلم‌های مهم دیگر جشنواره امسال کن مانند «او» ساخته پال ورهوفن، «دختر ناشناس» به کارگردانی برادران داردن (فیلمسازان محبوب جشنواره کن که چندین بار جوایز این جشنواره را دریافت کرده‌اند)، «فارغ‌التحصیلی» ساخته کریستین مونجیو (که جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد) و... نیز به همین موضوع روابط پنهانی و تعرضات جنسی می‌پرداختند. موضوعی که امسال از عمده‌ترین سوژه‌های فیلم‌های سفارشی سینمای غرب بوده و بر روی آن مانور بسیار داده شده است. چنان که برخی از مطرح‌ترین فیلم‌های اسکار امسال نیز به همین موضوع تعرضات و تجاوزات جنسی می‌پرداخت و در میان بهت و حیرت ناظران و کارشناسان، فیلمی که اسکار بهترین فیلم را دریافت نمود، فیلم «اسپات لایت» بود که همین موضوع را در کادر دوربین خود قرار داده بود!!
به نظر می‌آید این مانور سینمای غرب در ابتدا ناشی از خطر عظیمی است که بنیادهای جامعه غرب را تهدید می‌کند و دوم منحرف نمودن اذهان عمومی از علت اصلی یعنی سبک زندگی بی‌بند و بارانه غربی‌ها به مقوله‌ای حاشیه‌ای و فرعی تحت عنوان تبعیض جنسیتی بوده است. از همین روی بود که در حرکتی غافلگیرانه، در مراسم اسکار امسال (که حدود 3 ماه پیش برگزار شد) ناگهان جو بایدن، معاون اول اوباما به روی سن این مراسم سینمایی رفت و ضمن گوشزد کردن خطر فراگیر شدن تجاوزات جنسی در دانشگاههای آمریکا از مردم خواست به کمپینی بپیوندند که خواستار تغییر نگاه و فرهنگ کنونی نسبت به مسائل جنسیتی است!
همین هفته گذشته بود که 17 تن از زنانی که قبلاً در زمره وزیران دولت فرانسه بوده‌اند از جمله کریستین لاگارد (رئیس صندوق بین‌المللی پول) طی نامه‌ای نسبت به همین دست‌تجاوزات و تعرضات جنسی اعتراض کرده و آن را ناشی از مشکلات تبعیض جنسیتی در محیط کار دانستند! و چند ماه پیش هم گزارش تکان‌دهنده‌ای از دانشگاه استکهلم، برخی کشورهای غربی مانند سوئد و دانمارک و فنلاند و آمریکا و بریتانیا و کانادا و... را رکورددار تجاوز جنسی در جهان اعلام کرده و زندگی در کشورهایی مانند سوئد و دانمارک را برای زنان خطرناک دانسته بود!!
به نظر می‌رسد همچنان که همواره سینما درغرب به عنوان ویترین سیاست‌ها، زمینه‌ساز افکار عمومی برای اعمال طرح‌ها و برنامه‌های آتی، توجیه‌گر عملکرد و کارنامه سیاه اجتماعی و تطهیر کننده جنایات و خیانت‌ها و شکست‌های غرب عمل نموده است، این بار نیز این بازتاب عظیم معضل تجاوزات جنسی درجامعه امروز غرب، حکایت از یک زمینه‌سازی دیگر فکری و ذهنی دارد که سرازیر شدن سیل جوایز و تقدیر و تحسین‌ها در مراسم مطرح سینمایی (مانند اسکار یا کن) نیز از جمله همین برنامه‌ریزی مراکز فکری و اندیشکده‌هایی است که با سفارش فیلم‌هایی در این جهت و اهدای جایزه به آنها، زمینه الگوسازی آنها را در اذهان عمومی فراهم می‌آورند. اما وقتی این پروژه به فیلمی از سینمای ایران می‌رسد، علت «تبعیض جنسیتی» تبدیل به علت «باورها و اعتقادات دینی و مذهبی» شده و عمل به آنها خشونت‌طلبی و در نهایت تروریسم جلوه داده می‌شود!!!
نکته جالب آنجاست که در اغلب فیلم‌هایی از این دست، راهکار انتقام و افشاء و برملا کردن تعرضات و تجاوزات جنسی، مطلوب و مثبت تلقی شده (مانند فیلم «اسپات لایت» که گروه مطبوعاتی بوستون گلوب، همه تشکیلات کلیسای کاتولیک را حتی به قیمت سرخوردگی مؤمنین از مسیحیت، به هم ریخته و له کردند و یا در فیلم «او» که در همین جشنواره کن امسال به نمایش درآمد، شخصی که مورد تجاوز قرار گرفته، به دنبال انتقام همه موانع را پشت سرگذارده و مورد تشویق هم قرار می‌گیرد)  اما در فیلم «فروشنده»، تلاش برای دفاع از شرافت و غیرت خانوادگی، تعصب و خشونت تلقی شده و ناشی از غلبه اخلاق و رفتار سنتی و دینی بر تفکرات و منش روشنفکرانه نشان داده می‌شود! ضمن اینکه هرگونه دفاع از حریم خانه و خانواده نیر نامشروع جلوه می‌کند!! این در حالی است که نه تنها از مدافعین غربی بلکه حتی از متجاوزین آمریکایی و تروریست‌هایی همچون کریس کائل در فیلم‌هایی مثل «تک تیرانداز آمریکایی» قهرمان ساخته شده و مورد تجلیل و تحسین قرار می‌گیرند!
فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی» روایت واقعی از مأموریت «کریس کائل» در عراق است. او یک تک‌ تیرانداز آمریکایی است و در کتاب خاطرات خود - که «کلینت ایست وود» فیلم یاد شده را براساس آن ساخته است - می‌نویسد؛ نزدیک به 200 تن از مردم عادی عراق را با تک تیراندازی به سوی آنان به قتل رسانده است. «فیلم تک تیرانداز آمریکایی» سال گذشته در اسکار با تقدیر و تجلیل گسترده روبرو شد و از «کریس کائل» با عنوان قهرمان آمریکایی یاد کردند!
اکنون باید از بعضی‌ها پرسید آیا در این تناقض هیچ نکته هشداردهنده و عبرت‌انگیزی نمی‌بینند؟!  قاتل آمریکایی 200 تن از مردم مسلمان و زن و کودک بی‌پناه عراق را قهرمان و درخور تقدیر و تمجید می‌دانند و در همان حال، غیرت‌ورزی یک ایرانی مسلمان در مقابل تجاوز به همسرش را خشونت‌طلبی معرفی می‌کنند! و صرفنظر کردن وی از مجازات تجاوز‌کننده به ناموسش را نشانه مقابله با خشونت‌ورزی! دانسته و دقیقا به همین علت فیلم «فروشنده» آقای اصغر فرهادی را شایسته دریافت دو جایزه نخل طلایی جشنواره کن برای بازیگر نقش اول مرد و نویسنده فیلمنامه می‌دانند؟!
فقط می‌توان گفت باز هم شبه روشنفکری ما فریب فضاهای وارونه و کج و معوج غرب را خورده و حیثیت و شرافت ملی و دینی خود را در پای شعارهای پوچ و توخالی آنها قربانی کرده است. فرهادی در کنفرانس مطبوعاتی پس از نمایش فیلمش، موضوعاتی مانند حریم خانوادگی و آبرو و حفظ غیرت را موجب بروز رفتارهای خشونت‌آمیز در جوامعی مانند ایران دانسته که حتی تمایلات روشنفکرانه را هم قربانی می‌کند!! و رشد این خشونت را در چنین جوامعی تا حد تروریسم و جنایات داعش بالا برده و می‌گوید موضوع فیلمش با اوضاع امروز تروریسم می‌خواند!!!
لازم به یادآوری است فیلم قبلی فرهادی نیز یک فیلم سفارشی بود که هزینه ساخت آن برای اولین‌بار از سوی اتحادیه اروپا به کمپانی «ممنتو» پرداخت شد تا فیلمی درباره مشکلات و بزهکاری‌های مهاجران مسلمان در فرانسه ساخته شده و خطر نزدیکی و وصلت با آنها گوشزد شود که متاسفانه فیلم «گذشته» با چنین مضمونی و البته با اطلاق تهمت‌های ناروا به جامعه ایرانی و مسلمان خارج کشور ساخته شد.
فیلم «فروشنده» نیز با همان سفارش و سرمایه کمپانی «ممنتو» ساخته شده، با این تفاوت که این‌بار پول‌های جشنواره قطر نیز (ولو با عنوانی فریبنده) پشت ساخت فیلم قرار گرفته است!!
سعید مهدوی

 


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ