سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 67
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 136380
کل یادداشتها ها : 545
خبر مایه


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

غرب خواهان حمایت از میانه روها(!) در مقابل اصولگرایان است

موسسه بین‌المللی «گروه بحران» در گزارشی نوشت: در غرب میل به حمایت

از میانه‌روها در مقابل اصولگرایان از زمان برجام افزایش زیادی داشته است.

در ادامه گزارش آمده است: با توجه به این واقعیت که بیگانگان هیچ‌گاه موفق

به اعمال نفوذ سیاسی در این کشور نبوده‌اند، اگر اختلافی هم بین طیف‌های

سیاسی در ایران باشد، بهتر است که غرب به آن تکیه نکند.

غرب باید از جانبداری در امور داخلی ایران اجتناب کند؛ چرا که صحبت از

این موضوع منجر به ظن اصولگرایان مبنی بر این می‌شود که هدف غایی غرب

از برجام، تغییر ماهیت حکومت ایران بوده است.

به دلایل مشابه فشار سیاسی شدید بر ایران در زمینه حقوق بشر ممکن است به

حساسیت اصولگرایان به این مساله بینجامد که برجام گام نخست مهار ایران

بوده است.

سیاست خارجی ایران ماهیتی متحد دارد و بازیگران عرصه خارجی قادر

نیستند با سرمایه‌گذاری بر روی یکی از دو طیف سیاسی مطرح به ویژه میانه

روهای پراگماتیک روند تغییر را سرعت دهند.

در ایران هیچ‌گونه دگرگونی سیاسی بدون حمایت همزمان مقام رهبری این

کشور و اصولگرایان پراگماتیک تحقق نمی‌یابد.

بنابراین در برهه حساس 2 سال آینده که در آن‌ها انتخابات پارلمانی، مجلس

خبرگان و سر انجام ریاست جمهوری برگزار می‌شود، تلاش غرب برای نفوذ

در ایران نتیجه عکس دارد.

منبع:پرتو


  

وقایع شب گذشته بار دیگر نشان داد که مشکل اصلی در ماجرای هسته ای،  ارتباط چرخش سانتریفیوژ ها با چرخ زندگی مردم نبوده است، بلکه اگر امروز چرخ سانتریفیوژها دیگر نمی چرخد به خاطر نچرخیدن چرخ فرهنگ و تجربه درونی یک ملت بوده است. همان نقطه ضعفی که در همه این سالها به اشتباه از آن به عنوان مشکل صرفا «اقتصادی» نام برده شده و همه چیز به گردن «شکاف اقتصادی» انداخته شده اما حقیقت ماجرا این است که اصل مشکل یک شکاف عمیق فرهنگی- اجتماعی است.

وقایع شب گذشته بار دیگر نشان داد که مشکل اصلی در ماجرای هسته ای، ارتباط چرخش سانتریفیوژ ها با چرخ زندگی مردم نبوده است، بلکه اگر امروز چرخ سانتریفیوژها دیگر نمی چرخد به خاطر نچرخیدن چرخ فرهنگ و تجربه درونی یک ملت بوده است. همان نقطه ضعفی که در همه این سالها به اشتباه از آن به عنوان مشکل صرفا «اقتصادی» نام برده شده و همه چیز به گردن «شکاف اقتصادی» انداخته شده اما حقیقت ماجرا این است که اصل مشکل یک شکاف عمیق فرهنگی- اجتماعی است.

امیرحسین ثابتی- رجانیوز: شب گذشته  دقیقا در همان ساعاتی که اکثر مردم کشور اطلاعی از جزییات توافق نهایی هسته ای نداشتند و در پس اظهارات متناقض اوباما و کری با روحانی و ظریف، با کنجکاوی مشغول رصد تلوزیون و دیگر منابع خبری بودند تا از سرنوشت نهایی توافق و آینده تحریم ها اطلاعات بیشتری کسب کنند، برخی خیابان های شمالی تهران و مناطق خاص در چند شهرستان حال و هوای دیگری داشت.

اما قابل پیش بینی بود که بازهم مردم مستضعف و محروم! ساکن میدان ونک، میدان کاج،  پارک وی، قیطریه، پاسداران، نیاوران، میرداماد و تعدادی دیگر از مناطق شمالی و غربی  تهران که در سالهای گذشته تحریم ها فشار زیادی به آنها وارد کرده بود! با پورشه، پرادو، بنز و سانتافه هایشان به خیابان بیایند تا برای محدود شدن توان استراتژیک کشور و همزمان باقی ماندن تحریم ها، جشن پیروزی برگزار کنند.

 

این موضوع در واقع در دل خود پیام آشکاری داشت و آن اینکه علیرغم همه  شانتاژهای رسانه ای اصلاح طلبان و حامیان دولت و همچنین اظهار نظر برخی مقامات دولتی مبنی بر آمادگی برای برگزاری جشن هسته ای توسط «مردم»، در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و در مقابل اقلیت مرفهی که یک روز به بهانه باخت تیم فوتبال از آرژانتین، روز دیگر به بهانه برد والیبال ایران از آمریکا و روز دیگر نیز برای از بین رفتن زیرساخت های هسته ای کشور به خیابان ها می آیند تا جشن بگیرند، دردشان معیشت و اقتصاد نیست، مشکل اصلی یک فاجعه عمیق فرهنگی- اجتماعی است که هر از چندگاهی خود را در رفتار بخشی از یک طبقه خاص جامعه نشان می دهد؛ همان طبقه ای  که در اصل بزرگترین منفعت اقتصادی از  تحریم ها را برده و در سالهای گذشته نیز بواسطه تکانه های ارزی و ریالی، سرمایه هایشان رقم های نجومی پیدا کرد، اما حالا مدعی هستند تحریم ها به آنها فشار آورده و از تعطیلی برنامه هسته ای کشور خوشحال هستند!

 

در هر صورت این مساله نشان می دهد اگر قرار بود به معنای واقعی کلمه مردم از توافق هسته ای جشنی بر پا کنند، شب گذشته نه فقط چند خیابان شمالی تهران بلکه تمام تهران از میدان شوش تا میدان خراسان، میدان شهدا، میدان بهارستان، میدان انقلاب و ... نیز باید شاهد حضور مردمی می بود که از این اتفاق خوشحال بودند اما کاملا برعکس، آنهایی که در همه این سالها بیشترین فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها را تحمل کردند شب گذشته دلیل و حجتی برای خوشحالی نداشتند چون نه از رفع تحریم ها مطمئن بودند و هم آن قدر «فهم» و «شرافت» داشتند که بعد از محدود شدن توان هسته ای و استراتژیک کشور، با خوشحالی کف خیابان به دشمن آدرس غلط برای ادامه پیشروی را ندهند.

وقایع شب گذشته بار دیگر نشان داد که مشکل اصلی در ماجرای هسته ای،  ارتباط چرخش سانتریفیوژ ها با چرخ زندگی مردم نبوده است، بلکه اگر امروز چرخ سانتریفیوژها دیگر نمی چرخد به خاطر نچرخیدن چرخ فرهنگ و تجربه درونی یک ملت بوده است. همان نقطه ضعفی که در همه این سالها به اشتباه از آن به عنوان مشکل صرفا «اقتصادی» نام برده شده و همه چیز به گردن «شکاف اقتصادی» انداخته شده اما حقیقت ماجرا این است که اصل مشکل یک شکاف عمیق فرهنگی- اجتماعی است چرا که اگر قرار بود کسی از توافق هسته ای خوشحال باشد، نه پورشه سواران و برج نشنیان بلکه همانهایی بودند که در تمام این سالها درد و رنج های اقتصادی- معیشتی تحریم ها را هم با جان و دل پذیرفتند اما ذره ای از دشمنی با آمریکا دست نکشیدند؛ همانهایی که خمینی کبیر در وصف شان گفت:

«و تتها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی بضاعت، گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب ها هستند... آنها که تصور می کنند مبازره در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد، با الفبای مبارزه بیگانه اند. و آنهایی هم که تصور می کنند سرمایه داران و مرفهان بی درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می کنند، آب در هاون می کوبند . بحث مبارزه و رفاه ، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله ای است که هرگز با هم جمع نمی شوند»

 



  

برجام  تابستان 94 منعقد نشد، خرداد 92 به ثمر نشست، همان زمانی که آدرس غلط ارتباط دادن چرخ زندگی مردم با چرخ سانتریفیوژها توسط مردم باور شد و حالا دقیقا این گزاره اشتباه به سرعت در شیب ابطال افتاده است چرا که مردم به جای آرزوها، واقعیات را مشاهده می کنند که امریکا چطور در همان روز اجرای برجام تحریم های جدید علیه ایران را اعمال می کند!

برجام تابستان 94 منعقد نشد، خرداد 92 به ثمر نشست، همان زمانی که آدرس غلط ارتباط دادن چرخ زندگی مردم با چرخ سانتریفیوژها توسط مردم باور شد و حالا دقیقا این گزاره اشتباه به سرعت در شیب ابطال افتاده است چرا که مردم به جای آرزوها، واقعیات را مشاهده می کنند که امریکا چطور در همان روز اجرای برجام تحریم های جدید علیه ایران را اعمال می کند!
امیرحسین ثابتی در کانال تلگرام خود نوشت:
 
1. شاید برای نوشتن درباره روز اجرای برجام کمی دیر باشد اما واقعیت این است که در این روز اساسا اتفاق جدیدی بوقوع نپیوست که نیاز به نوشتن و یا تحلیل داشته باشد، زیرا همانطور که از قبل نیز بارها منتقدان برجام اعلام کرده بودند، به معنای واقعی کلمه زیرساخت تحریم ها سر جای خود باقی مانده است و در مقابل آن چیزی که از بین رفته، زیرساخت تاسیسات هسته ای ایران است.
 
2. اما واقعیت مهم تری از روز اجرای برجام وجود دارد و آن این است علیرغم اینکه طی دو سال گذشته و بعد از اعلام خبر توافق ژنو در آذر 92، لوزان در فروردین 94 و وین در تیر 94 بخشهایی از حامیان دولت و طبقات مرفه در نقاط شمالی تهران به بهانه توافق هسته ای و لغو تحریم ها به خیابان آمده و ابراز شادمانی کردند، این بار پس از آنکه حتی بارها اعلام شده بود قرار است در روز اجرای برجام رسما تمام تحریم ها برداشته شود، هیچ واکنش اجتماعی مثبتی در این باره از سوی همان طیف خاص نیز صورت نگرفت و از همین گزاره می توان به خوبی فهمید امروز ادعای  لغو همه تحریم ها در دل توده های مردم چقدر باور شده است.
 
 
3.  تاکید می کنم که از ابتدا نیز واکنش های متوهمانه اقلیت مرفه ساکن شمال تهران نمادی از خوشحالی توده های مردم نسبت به توافق هسته ای نبود اما نکته مهم اینجاست که این بار حتی این بخش از جامعه نیز نتوانستند روز اجرای برجام را بهانه ای برای یک واکنش اجتماعی مثبت نسبت به توافق هسته ای قلمداد کنند چرا که طی دو سال و نیم اخیر، گذر زمان و افزایش تجربه و ظرفیت فکری مردم، یک آدرس غلط را بیش از همیشه ابطال کرد و آن  جمله معروف حسن روحانی بود: «چرخ زندگی مردم  زمانی بهتر می چرخد که چرخ سانتریفیوژها کمتر بچرخد.»
 
4. همه واقعیت برجام و پسا برجام در همین رویداد مهم اجتماعی نهفته  است. چرا که اساس شکل گیری برجام هم در همین مساله ریشه داشت. برجام  تابستان 94 منعقد نشد، خرداد 92 به ثمر نشست، همان زمانی که آدرس غلط ارتباط دادن چرخ زندگی مردم با چرخ سانتریفیوژها توسط مردم باور شد و حالا دقیقا این گزاره اشتباه به سرعت در شیب ابطال افتاده است چرا که مردم به جای آرزوها، واقعیات را مشاهده می کنند که امریکا چطور در همان روز اجرای برجام تحریم های جدید علیه ایران را اعمال می کند!
 
5. واقعیات برجام امروز  به خوبی به مردم نشان داده که در ازای از بین بردن ده تن اورانیوم غنی شده، بتن ریختن در راکتور اراک، از بین بردن چند هزار سانتریفیوژ، صدور مجوز بازرسی های بی سابقه برای آژانس و ... قیمت دلار حتی 200 تومان هم ریزش ندارد و سقوط بورس ادامه دار است و دقیقا درس گرفتن از همین واقعیات اجتماعی تلخ و تحقیر کننده است که می تواند باعث جهش تاریخی یک ملت شود. اساسا اگر باور داشته باشیم که رشد اجتماعی و سیاسی مردم برای پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب چقدر مهم است، قطعا اذعان می کنیم که این مساله آنقدر ارزش دارد که حتی بیش از این نیز برای آن هزینه شود چرا که والاترین اهداف انسانی و آرمانی با وجود بهترین رهبر تاریخ نیز بدون آمادگی و رشد امت امکان تحقق ندارد! 
 
 
لذا امروز دیگر هر چقدر این بخش از سخنان حکیمانه رهبر انقلاب در 12 آبان 92 را مرور کنیم، کم است:
 
«این تجربه (مذاکره با آمریکا در موضوع هسته ای) ظرفیّت فکرى ملّت ما را بالا خواهد برد؛ مثل تجربه‌اى که در سال 82 و 83 در زمینه‌ى تعلیق غنى‌سازى انجام گرفت، که آن‌وقت تعلیق غنى‌سازى را در مذاکرات با همین اروپایى‌ها، جمهورى اسلامى براى یک مدّتى پذیرفت. خب ما دو سال عقب افتادیم، لکن به نفع ما تمام شد. چرا؟ چون فهمیدیم که با تعلیق غنى‌سازى، امید همکارى از طرف شرکاى غربى مطلقاً وجود ندارد. 
 
اگر ما آن تعلیق اختیارى را - که البتّه به‌نحوى تحمیل شده بود، لکن ما قبول کردیم، مسئولین ما قبول کردند - آن روز قبول نکرده بودیم، ممکن بود کسانى بگویند خب یک ذرّه شما عقب‌نشینى میکردید، همه‌ى مشکلات حل میشد، پرونده‌ى هسته‌اى ایران عادى میشد. آن تعلیق غنى‌سازى این فایده را براى ما داشت که معلوم شد با عقب‌نشینى، با تعلیق غنى‌سازى، با عقب افتادن کار، با تعطیل کردن بسیارى از کارها مشکل حل نمیشود؛ طرف مقابل دنبال مطلب دیگرى است ... البتّه بنده همچنان که گفتم خوشبین نیستم؛ من فکر نمیکنم [از] این مذاکرات آن نتیجه‌اى را که ملّت ایران انتظار دارد، به‌دست بیاید، لکن تجربه‌اى است و پشتوانه‌ى تجربى ملّت ایران را افزایش خواهد داد و تقویت خواهد کرد؛ ایرادى ندارد امّا لازم است ملّت بیدار باشد.»
 

 


  
دولت به‌رغم مشکلات بسیار و کاهش قیمت نفت و رکود در تولید و صنایع و تورم و گرانی، پا به دامی نهاده که جریان حامی فتنه برای آنها طراحی کرده‌اند .

 افزایش چشمگیر ثبت‌نام کنندگان در انتخابات فعلی خبر از سناریوهایی برای این دوره از انتخابات درخصوص آمار رد و تأیید صلاحیت‌ها می داد و به همین دلیل بود که برخی از اعضای شورای نگهبان پیش از این از افزایش بی سابقه آمار ثبت‌نام کنندگان در انتخابات مجلس و همچنین مجلس خبرگان ابراز نگرانی کردند.آیت‌الله احمد جنتی و آیت‌الله محمد یزدی دبیر و عضو شورای نگهبان نیز از تریبون های رسمی از افزایش آمار ثبت‌نام کنندگان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبر دادند و از این افزایش قابل توجه ابراز تعجب کردند؛ همین افزایش بی سابقه ثبت نام کنندگان در این دوره از انتخابات موجب شد تا حساسیت های زیادی در خصوص اظهار نظرهای سیاسیون بعداز اعلام اسامی توسط شورای نگهبان در فضای عمومی جامعه بوجود آورد.

از همین رو عملکرد دولت به عنوان مجری انتخابات مجالس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بیش از سایر مسوولین جمهوری اسلامی زیر ذره بین و حساسیت های عمومی قرار گرفت و از این‌رو به مجریان امر انتخابات (دولت) توصیه های زیادی مبنی بر عدم دخالت در روند انتخابات شد. اما روز گذشته شاهد بودیم که برخی از استانداران دولت در روز ابتدایی اعلام اسامی توسط شورای نگهبان قانون را زیر پا گذاشته و با ایجاد فضای تند انتقادی در رسانه‌ها کلید تخریب و فشار بر شورای نگبان را در آستانه انتخابات فشردند.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان به عنوان اولین استاندار دولت با به کار بردن واژه «تقلب» به عملکرد شورای نگهبان اشاره کرد و اظهار داشت: کسی حق مهندسی انتخابات را ندارد.

وی همچنین ضمن زیر سوال بردن شورای نگهبان پا را فراتر گذاشت و ردصلاحیت های شورای نگهبان راغیرموجه خواند و گفت: ردصلاحیت های غیر موجه داوطلبان تفاوتی با تقلب ندارد.[1]

چرا دولتی‌ها با بازی در زمین فتنه‌گران دخالت در انتخابات را کلید زدند؟//آماده انتشارپس از اظهارات عجیب استاندار خوزستان، شاهد حمله استاندار هرمزگان به شورای نگهبان قانون اساسی بودیم.

استاندار هرمزگان در واکنش به اعلام اسامی احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان گفت: انتخابات بازی نفرات یک جناح و تفکر در یک مسابقه با خودشان نیست و مفهوم درست آن رقابت برپایه حضورافراد با تفکرات و سلیقه‌های مختلف است.

جاسم جادری استاندار هرمزگان منطقه خلیج فارس، با تنگ نظرانه خواندن رفتار شورای نگهبان افزود: انتظار چنین برخوردی را نداشتیم و نمی توان با چنین نگاه تنگ نظرانه ای به توسعه و پویایی کشورکمک کرد. تندی تصمیم رد صلاحیت گسترده به صلاح کشور نیست و با شعارمشارکت حداکثری همخوانی ندارد.[2]

سید حسین هاشمی استاندار تهران سومین چهره دولتی بود که روز گذشته عملکرد شورای نگهبان را زیر سوال برد.

وی با بیان اینکه انتظار این تعداد رد صلاحیت‌ها را توسط هیات‌های نظارت بر انتخابات نداشته است، گفت: مسئولان وزارت کشور با اعضای شورای نگهبان مذاکره خواهند کرد تا افرادی که صلاحیت لازم را داشته اند اما از سوی هیأت های نظارت و انتخابات احراز نشده است به حق خود دست یابند.

چرا دولتی‌ها با بازی در زمین فتنه‌گران دخالت در انتخابات را کلید زدند؟//آماده انتشاراستاندار تهران به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر حمایت برخی از اعضای شوراهای اسلامی استان نسبت به داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: ما پیش از این اعلام کرده بودیم که در انتخابات به طور کامل بی‌طرف هستیم و می‌خواهیم انتخاباتی سالم برگزار کنیم، براین اساس هیچ یک از مسئولان استان حق ندارد به طور مستقیم یا غیر مستقیم از داوطلب خاصی حمایت کند یا حتی شائبه آن وجود داشته باشد.

وی افزود: حق الناس در انتخابات باید به معنای واقعی کلمه اجرا شود و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای استان و شهرداران شهرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نباید نسبت به داوطلب خاصی موضع گیری کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: به ستاد انتخابات استان تهران دستور داده ام تا تذکرات لازم در این خصوص داده شود زیرا ما با کسی تعارف نداریم.[3]

به نظر می‌رسد دولت یازدهم با وجود مشکلات بسیار اقتصادی، کاهش قیمت نفت، رکود و گرانی در تولید و صنعت و صدها مشکل دیگر، وارد سناریویی شده است که جریان حامی فتنه و اصلاحات برای آنها طراحی کرده‌اند به شکلی که با ورود بی‌جای استانداران در وظایف شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت، عملا همان حرفی که دشمنان و ضد انقلاب علیه شورای نگهبان می‌زنند، دولتمردان یازدهم به نحوی بهتر تکرار می‌کنند.

دخالت دولتمردان یازدهم به عرصه انتخابات و حرکت در زمین بازی فتنه گران از آنجا معنا پیدا می کند که مرعشی و شکوری راد به عنوان نماد دو جریان افراطی و فتنه‌گر، به دخالت روحانی اشاره می‌کنند:

شکوری‌راد با هشدار به روحانی برای دخالت در وظایف شورای نگهبان و در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره انتظار از رئیس‌جمهور برای ورود به مسئله رد صلاحیت اصلاح‌طلبان می‌گوید: چنین انتظاری وجود دارد. البته آقای روحانی دراین‌باره وعده‌هایی داده است و عملکرد ایشان در دو سال گذشته نشان می‌دهد که ایشان به وعده‌هایشان پایبند هستند هرچند که در تحقق برخی از آن‌ها ناکام بوده‌اند، اما شاهدی در عدم پایبندی وجود ندارد.

مرعشی نیز در جای دیگری می‌گوید: هیات‌های نظارت خلاف سیاست‌های کلی نظام، با تنگ نظری دایره انتخابات را در برخی از حوزه‌های انتخابیه محدود کرده‌اند؛ مرعشی گفت: انتظار ما این است که در فرصت باقی مانده؛ با ورود شورای نگهبان و رییس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی و رایزنی با مقام معظم رهبری و حمایت ایشان شاهد برخورد با این نوع عملکرد هیات‌های نظارت در استان‌ها باشیم.

[1] http://www.irna.ir/khuzestan/fa/News/81922613/

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/523622

[3] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/523638

منبع:مشرق




  
وی افزود: ما برجام یک را تمام کردیم اما همان روزی که می خواستیم جشن بگیریم 60درصد نامزدها را کنار گذاشتند/ چند سال پیش یک حرف مهمی رهبری زدند ولی نه خود پیگیری کردند! و نه آنها که خیلی ذوب در ولایت هستند.
مهر نوشت: رئیس تشخیص مصلحت نظام از عدم پیگیری طرح کرسی‌های آزاداندیشی از سوی رهبری و ذوب شدگان در ولایت گلایه کرد و گفت: اگر در این کرسی‌های آزاد اندیشی آبروی کسی به خاطر ابراز عقیده اش ریخته شود ما هرگز ترقی نمی کنیم.
 

 آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی  در بیست و یکمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: انتظار داریم تا یک الی دو سال آینده لیستی از توفیقات مشخص در حوزه دستاوردهای ایرانی در حوزه پزشکی ارائه شود.

 

وی مطرح کرد: دانش و علم محض است و خیلی به مسائل عقیدتی و سیاسی برخورد نمی کند. اما جامعه ای که خواستار انجام تحقیقات اساسی است نمی تواند این مسائل را از هم جدا کند زیرا تحقیقات فضای آزادی می خواهد.

 

رئیس مجمع مصلحت تشخیص نظام با بیان اینکه در سال 91 و 92 مغزهای کشور به خارج رفته اند، گفت: در رسانه های آمریکا ناسا به عنوان قله دانش این کشور به شمار می رود ولی تبلور ناسا با ایرانی هاست.

 

وی با تاکید بر اینکه ما از لحاظ آموزشی کم نداریم و اساتید، دانشجو و فضای زیادی در کشور دیده می شود گفت: در واقع تحقیقات چیزی است که در کشور کم داریم. این تحقیقات همان تحقیقاتی است که تمدن اسلامی را ساخته است. تحقیقات تمدن عظیمی از مردم ساخت که در دنیا مطرح نبود.

 

رئیس مجمع مصلحت تشخیص نظام با بیان اینکه ما در کشورمان این استعدادها را دارم و تحقیقات هم باید در فضای آزاد انجام گیرد، اظهار داشت: نتایج تحقیقات که ملموس شد ناخودآگاه پول جمع می کند و استعدادها جذب می شوند؛ ما این استعدادها را در کشور داریم. نباید به خاطر اینکه برخی ها با تفکرات ما همراه نیستند کاری از پیش نبریم. اگر این حرکت عادی شود برجام 2 که وزیر بهداشت به آن هم اشاره کرد اجرایی می شود.

 

وی افزود: برجام 2 همین جا است و نیاز به آزاداندیشی دارد.

 

وی اظهار داشت: چند سال پیش یک حرف مهمی رهبری زدند ولی نه خود پیگیری کردند و نه آنها که خیلی ذوب در ولایت هستند. ایشان کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کردند اما چقدر این کرسی‌ها محل آزاداندیشی است. حرف رهبری به چند همایش ختم شد و کافی است اکنون در این کرسی‌های آزاد اندیشی دانشمندی ابراز عقیده کند و شخصی حرف او را نپسندد برود در یک سایت بنویسد و آبرویش را ببرید اگر اینجور باشد هیچ وقت ترقی نمی‌کنیم.

 

وی افزود: ما برجام یک را تمام کردیم اما  همان روزی که می خواستیم جشن بگیریم 60درصد نامزدها را کنار گذاشتند. باید واقعا فضایی درست کرد که افراد با استعداد و عشق و علاقه به میدان بیایند.

 

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: ما یک کشور هستیم که تحصیلکرده های زیادی داریم، در دنیا هم همین طور هستیم. ما پیشرفت های خوبی داشتیم و پزشکان حاذق داریم ولی تحقیق و پژوهش چیز دیگری است و باید به آن توجه کرد تا هر ساله دستاوردهای بیشتری ارائه کنیم. این کاری است دولت روحانی و تیم مذاکره کننده انجام دادند. برجام کار بزرگی بود. آن را به قطعنامه ای که جنگ را پایان داد تشبیه می کنم. البته این زمان با آن زمان تفاوت ها و برتری هایی دارد. در آن زمان ما آنقدر مغرور نبودیم، انحراف نداشتیم، اشکالات اداری در کشور وجود نداشت، فساد نداشتیم و بعد از یک سال وضع کشور عادی شد. اکنون جامعه ما وضعیت خطرناکی دارد و خاورمیانه منطقه ترور است.

 

رئیس مجمع مصلحت تشخیص نظام تصریح کرد: القاعده در سراسر دنیا تخم گذاری کرده است و بدتر از آن داعش است که وسعت بیشتری پیدا کرده است. از این به بعد دنیا باید با احتیاط برخورد کند.

 

وی اظهار داشت: ما الحمدلله ظرفیت خوبی داریم. برجام با تلاش دوساله ملت ایران کار را به جایی رساند که همه در دنیا استقبال کنند اسرائیل و جمهوری خواهان آمریکا و برخی دلواپسان در کشور عصبانی شدند اما بقیه اشتیاق داشتند.

 


  

کیهان نوشت: پرویز پرستویی در گفتگو با ایسنا گفت: شنیدم الان برای بازیگران برای حضور روی فرش قرمز لباس‌ طراحی می‌شود که جزو محالات است پایم را روی آن فرش بگذارم. فرهنگ من ایرانی است. من باید با فرهنگ و دنیای خودم این چیزها را آموخته باشم تا بتوانم بپذیرم. اگر در هالیوود این کار را می‌کنند، مرتبط با فرهنگشان است. ما بیاییم به جای آنکه تزئینات این جشنواره را زیاد کنیم، قضاوت‌هایمان را درست کنیم و مثل سال‌های 60 و 70 کمی دوستانه‌تر و مهربان‌تر برخورد کنیم.

 

وی تصریح کرد: اصلا جشنواره برایم اهمیتی ندارد. سال گذشته هم دو فیلم داشتم و اگر رفتم، به احترام کارگردان‌های آنها بود و بعد از آن دیگر کسی من را ندید. فقط با دیدن وضعیت به‌اصطلاح کاخ جشنواره متحیر شدم. من آدم دگمی نیستم اما چرا باید مرعوب فضای آن طرف (غرب) شویم. این‌را به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده هنری می‌گویم که کمی خودمان باشیم و این ماسک را از روی صورتمان برداریم. متأسفانه خودمان نیستیم.
 
پرستویی همچنین به انتقاد از پوستر این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: اگر خسرو (شکیبایی) زنده بود، چنین لباسی تن‌اش نمی‌کرد. روحیات و خصوصیات او را خوب می‌شناختم. در کویر با او زندگی کردم و در کنار هم شب و روز گذراندیم و مطمئن بودم اگر امروز بود، اجازه نمی‌داد در همچین پُزی او را نشان دهند.
 



  

نفوذ، فتنه و حق الناس


«نفوذ»، «فتنه» و «حق‌الناس» سه کلید واژه مهم در بیانات رهبر معظم انقلاب است که در هفته‌های اخیر در فضای سیاسی کشور هر کس از ظن خود درباره این سه واژه مهم به اظهار نظر و تحلیل پرداخت. برخی اشخاص و گروه‌های سیاسی با مصادره به مطلوب کردن یکی، دو مورد دیگر را منکر شدند.این افراد و جریانات سیاسی تلاش نمودند با ارائه تعابیر خودساخته از حق الناس «مصادیق نفوذ و فتنه» را به حاشیه فراموشی ببرند!. از جمله، یکی از شخصیتهای سیاسی در جمع تعدادی از اعضای یکی از احزاب اصلاح طلب برای چندمین بار به تعبیر تاریخی رهبرمعظم انقلاب درباره «حق الناس بودن رأی مردم»، اشاره کرده و گفته: «رسانه‌هایی که با پول بیت‌المال اداره می‌شوند، از کنار این راهنمایی و رهنمون تاریخی رهبری به سادگی گذشتند، اما برای یک کلمه «نفوذ» این همه هیاهوی سیاسی به راه انداختند»!.
رهبر معظم انقلاب سه بار، 24 خرداد 92، 18 شهریور 94  و 14 دی 94 در تبیین «حق الناس بودن رای مردم» سخن گفتند و در مقابل کسانی که قصد مصادره به مطلوب و استفاده سیاسی و جناحی از کلید واژه حق الناس را داشتند، تاکید کردند:« ایستادگی در مقابل اصرار عده‌ای برای ابطال نتیجه انتخابات 88 نیز نمونه‌ای از دفاع از حق الناس بود». ایشان «نظارت استصوابی شورای محترم نگهبان» ،«احراز صلاحیت ها» و «پذیرش نتایج انتخابات» را هم از دیگر مصادیق حق الناس برشمردند. ثانیاً رهبر معظم انقلاب فقط در شش ماه اول امسال 70 بار و شاید از اول امسال تاکنون بیش از 100 بار در تبیین کلید واژه «نفوذ» آن هم از طریق مذاکرات هسته‌ای و بزک کردن چهره آمریکا سخن گفتند. از جمله در همان سخنرانی 18 شهریور 94 که برای بار دوم حق الناس بودن رای مردم را تبیین کردند، برای شصت و هشتمین بار درباره سیاستها و روشهای نفوذ آمریکا به بهانه مذاکرات هسته‌ای هشدار دادند. همچنین در دیدار ائمه جمعه که برای بار سوم به تبیین عمیق‌تر مصادیق حق‌الناس بودن رای مردم پرداختند، بر هوشیاری مردم در مقابل «نفوذ» نیز تاکید و تصریح کردند «اگر بر فرض، عنصری نفوذی در مجلس خبرگان و یا مجلس شورای اسلامی یا دیگر ارکان نظام وارد شود مانند موریانه از داخل پایه‌ها را می‌جود و سست می‌کند. باید در افکار عمومی در این زمینه روشنگری کرد». ثالثاً رهبر معظم انقلاب بعد از انتخابات 88 هم بیش از صد بار در تبیین فتنه صحبت فرمودند، همان فتنه‌ای که برخی اشخاص با نامه بدون سلام و والسلام  قصد داشتند، 40 میلیون رای حق الناس را باطل کنند و یک کلمه در دفاع از «حق الناس بودن 40 میلیون رای مردم» سخن نگفتند.
حال اگر سه واژه «نفوذ»، «فتنه» و «حق‌الناس» در کلام رهبری را با سه واژه «منافق» ،«فتنه» و «امانت» در قرآن کریم تشبیه کنیم در می‌یابیم که خداوند متعال نیز در قرآن کریم براساس مراتب اهمیت هوشیاری در برابر منافقان (یا همان نفوذی‌ها و جاسوسان) 26 بار و در اهمیت هوشیاری در برابر فتنه گران 20 بار تذکر و هشدار داده، اما برای تاکید بر موضوع امانت فقط شش بار کلمه امانة را در سوره‌های احزاب - بقره  -  نساء  - انفال  -  مؤمنون و معارج استفاده کرده است. لذا اولاً برای درک بیانات رهبر معظم انقلاب باید این سه واژه را با هم و در یک منظومه واحد مورد تحلیل قرار داد، چرا که سه موضوع نفوذ، فتنه و حق الناس پازل‌های یک نقشه و بازی دشمن است و تحلیل هریک از این سه موضوع به تنهایی بدون توجه به دو موضوع دیگر فهم درستی از هشدارهای رهبرمعظم انقلاب به ذهن متبادر نمی‌کند و هم تصمیم سازان و تصمیم گیران نظام و هم مردم را دچار اشتباه می‌کند و راه به بیراه خواهند برد که این خود خطی از نفوذ دشمن است. با این درک و تشابه میتوان به خوبی دریافت که چرا رهبر معظم انقلاب علاوه بر تاکید بر حق الناس بودن رای مردم، بر هوشیاری در برابر نفوذ و فتنه دشمن بیش از پیش تاکید می‌کنند. ثانیاً اگر در مقابل نفوذ و فتنه هوشیار بودیم، می‌توانیم از آراء مردم محافظت کنیم. چرا که دشمن با نفوذ و ایجاد فتنه می‌تواند امانت مردم را به یغما ببرد، آن گونه که در فتنه 88 با نفوذ در دستگاهها و اشخاص مختلف چنین قصدی داشت. تا زمانی که مانع نفوذ و فتنه دشمن نشویم نمی‌توانیم از حق الناس بودن رای مردم سخن بگویم چون اگر با نفوذ، فتنه رخ بدهد، فتنه گران دیگر برای رای مردم ارزشی قائل نخواهند بود که از حق الناس بودن آن بخواهیم سخن بگویم. فتنه گران نه یک رای و دو رای بلکه اگر توان داشته باشند و به آنها اجازه داده شود 40 میلیون رای را باطل می‌کنند و آبی هم رویش می‌خورند! تا طراحان نفوذ و فتنه به اهداف خود برسند. حرف‌های ناگفته فرمانده سابق نیروی انتظامی به خوبی بحث نفوذ در فتنه 88 را نشان می‌دهد که چگونه دشمنان می‌توانند با نفوذ در دستگاهی که خود باید ضامن امنیت مردم و کشور باشد، فتنه‌سازی کنند و از آن علیه امنیت مردم و کشور بهره ببرند. ثانیاً باید به مفهوم « حق الناس» در کلام رهبری عمیق‌تر نگریست و توجه کرد که حق الناس در فضای سیاسی کشور فقط مخصوص زمان انتخابات و مسائل انتخاباتی نیست، بلکه «جلوگیری از نفوذ دشمن» نیز مصداق عینی حق الناس است. جلوگیری از توطئه‌های دشمنان برای خدشه وارد کردن بر استقلال کشور نیز حق الناس است. ایستادگی و مقاومت در برابر نقشه‌های شوم دشمنان برای از بین بردن امنیت و آسایش مردم و منطقه هم حق الناس است. جلوگیری از تحریف امام (ره) و خط امام و شهدا و تبیین اهداف برخی برای بزک کردن چهره آمریکا هم حق الناس است. جلوگیری از میدان دادن به نیروهای فتنه گر و ضد انقلاب و جلوگیری از نفوذ آنها در رسانه‌ها و مطبوعات و تبدیل شدن برخی مطبوعات به پایگاه دشمن هم حق الناس است و مصادیق فراوان دیگر. رابعاً مگر می شود کسی اهل تحلیل و نظر و فکر باشد اما نفوذ دشمن را منکر شود؟! مگر می‌توان این همه اتاق های فکر و مراکز جاسوسی را که در دنیا برای نفوذ در کشورها تشکیل شده‌اند، نادیده گرفت؟ کودتاهای مخملی چگونه شکل گرفتند؟ جز با نفوذ و ایجاد فتنه برای روی کار آوردن افراد دست‌آموز؟ خامساً با این توضیحات روشن می‌شود که چه کسانی درباره حق الناس بودن رای مردم که به آن اعتقادی ندارند، هیاهو به راه انداخته‌اند و از آن سوء استفاده حزبی و سیاسی می‌کنند و از کنار مسئله مهمی مثل نفوذ و فتنه آمریکا که بارها خود آمریکایی‌ها به آن اذعان کرده‌اند به سادگی می‌گذرند تا خط نفوذ دشمن در فتنه 88 را که کشور را تا لب پرتگاه برد، پاک کنند. سه روز قبل از سخنان شخص مذکور، مایک مورل رئیس پیشین سازمان سیا در گفتگو با شبکه «پی بی اس» آمریکا اذعان کرد که سفارتخانه و کنسولگری‌های آمریکا محل جاسوسی و برنامه‌ریزی برای نفوذ در کشورهاست و تاکید داشت جایی که ما حضور فیزیکی و سفارتخانه نداریم از جمله در ایران با استخدام جاسوسان آموزش دیده نفوذ می‌کنیم تا اهداف خود را محقق کنیم. اواسط  مرداد و شهریور امسال هم موسسه آمریکن اینترپرایز در دو گزارش جداگانه از اهداف نهایی و پنهانی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران پرده برداشت و اعلام کرد« اوباما با توافق هسته‌ای تا حداقل 15 سال آینده، اصل نظام جمهوری اسلامی را نشانه گرفته و می‌خواهد با نفوذ در نیروهای میانه‌رو غربگرا در ایران، آنها را تقویت کند.»  ایندیپندنت هم یک روز قبل از سخنان این شخص نوشت «یوسی کوهن که به سبب مدیریت ماموران مخفی در سراسر جهان از جمله تلاش برای نفوذ و خرابکاری در برنامه هسته ای ایران به شهرت رسیده، به عنوان رئیس جدید سازمان جاسوسی موساد منصوب شد.» حال آیا نفوذ فقط یک کلمه‌ای است که برخی درباره آن هیاهو می‌کنند؟ سادساً حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین «دخالت ندادن مسئله رفیق بازی و جناح بازی در لیستهای انتخابات و انتخاب افراد با معیار شایستگی حقیقی را از جمله موارد رعایت حق الناس عنوان کردند». در تبیین این فراز از سخنان رهبری نیز باید گفت اولین ویژگی یک کاندیدا که می‌خواهد خود را در معرض رای مردم قرار دهد این است که توانایی‌های حقیقی و به ذات داشته باشد. ویژگی‌های عاریه‌ای، اجاره‌ای و به قولی مجازی نداشته باشد. در سایه دیگران نخواهد برای خود توانایی اثبات کند. 
کاندیدا باید بگوید خودش چه دارد؟ چه توانایی دارد که می‌تواند براساس آنها خدمتگزار مردم باشد؟ لذا یکی از ویژگی‌های حقیقی یک نماینده «پاک دستی و شجاعت توامان» است. افراد پاک دست زیادی وجود دارند. ولی پاک دستی به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه نماینده پاک دست باید شجاعت هم داشته باشد تا بتواند بدون ملاحظات شخصی و سیاسی و جناحی و براساس منافع ملی از حقوق مردم و استقلال و اقتدار کشور دفاع کند. متاسفانه برخی پاک دست وارد مجلس شدند اما در گذر زمان کج دست خارج شدند. مردم به کسی رای می‌دهند که مبرا از هرگونه زد و بندهای اقتصادی و سیاسی پشت پرده با کانون‌های قدرت و ثروت باشد. نماینده پاک دست و شجاع با توانایی‌های حقیقی هم حق الناس است، چون هم مانع نفوذ دشمن و هم مانع ایجاد فتنه می‌شود.   
 دکتر محمد حسین محترم

 


  
پس از اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه ایران به بهانه آزمایش موشکی، مقامات اروپایی نیز از بررسی امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل انجام آزمایش موشکی در هفته آینده خبر دادند.


در حالی که ایران تعهدات هسته‌ای خود را به طور کامل انجام داده است، طرف مقابل با فرارسیدن روز اجرا، به عهدشکنی درخصوص مفاد برجام ادامه می‌دهد.
در همین حال، پس از تصویب تحریم‌های جدید توسط آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا نیز از احتمال اعمال تحریم‌های جدید خبر داد.
به گزارش میزان، «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه گفت: اتحادیه اروپا هفته آینده برای بررسی امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل انجام آزمایش موشکی تشکیل جلسه می‌دهد.
 اجرای برجام
 توسط آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید
یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی نوشت: اوباما با اعمال تحریم‌های جدید، توافق هسته‌ای و بازگشت زندانیان آمریکایی را جشن گرفت.
خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به اقدامات آمریکا در آغاز اجرای برجام در گزارشی نوشت: آمریکا روز یکشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه آزمایش موشکی ایران اعمال کرد؛ در حالی که «باراک اوباما» آزادی زندانیان آمریکایی و اجرای توافق هسته‌ای که احتمالا جزء میراث سیاست خارجی وی هستند را تمجید کرد.
در ادامه گزارش آمده است: اوباما بعد از آزادی زندانیان آمریکایی تحریم‌های جدیدی را علیه 11 فرد و نهاد در ارتباط با آزمایش موشکی اخیر ایران وضع کرد.
به گزارش فارس، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: به برجام افتخار می‌کنم. من مسئول اعمال آن تحریم‌هایی بودم که بر ایران فشار آورد و آنها را به میز مذاکره آورد.
کلینتون افزود: تاکنون آنها (ایرانی‌ها) آنچه توافق خواسته انجام داده‌اند اما من فکر می‌کنم ما هنوز باید به دقت آنها را تحت نظر داشته باشیم.
فارین پالیسی نیز در گزارشی اعلام کرد: واشنگتن، تنها چند ساعت پس از کامل شدن روند تبادل زندانیان و تنها یک روز بعد از لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، دور جدید تحریم‌های خود را علیه 11 فرد و نهاد ایرانی اعمال کرد.
در ادامه گزارش آمده است: این اتفاق، یک درام بود.
فارین پالیسی تاکید کرد: این تحریم‌ها قرار بود دو هفته قبل اعمال شوند، اما واشنگتن به دلیل آنچه نگرانی از بر هم خوردن توافق تبادل زندانیان اعلام شد، از آن‌ها عقب‌نشینی کرد.
 بیانیه وزارت خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های جدید
به گزارش خبرگزاری‌ها، وزارت خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: بهانه‌گیری علیه برنامه موشکی دفاعی و بازدارنده ایران توسط آمریکا به عنوان فروشنده سالانه ده‌ها میلیارد دلار سلاح‌های پیشرفته به کشورهای منطقه، که به صورت سنتی در جنایات جنگی علیه غیرنظامیان فلسطینی و لبنانی و اخیرا یمنی به کار گرفته می‌شوند، فاقد هرگونه مشروعیت قانونی و اخلاقی است.
منبع:کیهان

 


  

سرویس سیاسی -
به دنبال اعلام نظر هیئت‌های نظارت شورای نگهبان و رد و عدم احراز صلاحیت عده‌ای از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی چنانچه پیش‌بینی می‌شد مدعیان اصلاحات که تاکنون دم از قانون‌گرایی می‌زدند جوسازی علیه شورای نگهبان را تشدید کرده و شان نظارتی این شورا را زیر سؤال بردند. 
رسانه‌های زنجیره‌ای و شخصیت‌های اصلاح‌طلب در این راستا با حمله به شورای نگهبان تعداد زیاد افراد رد و یا عدم احراز صلاحیت شده را مبنایی بر حمله به این نهاد ساخته و عدم تمکین خود از قانون را اثبات کردند . 
هجمه زنجیره‌ای‌ها به شورای نگهبان
با مشخص شدن نتایج احراز صلاحیت‌ها زنجیره‌ای‌ها دیروز تمام توان خود را مصروف حمله و هجمه به شورای نگهبان ساختند. 
روزنامه آرمان در گزارش خود با عنوان «شوک رد صلاحیت » به رد صلاحیت افراد شاخص جریان اصلاحات و حامی دولت پرداخته و نوشت « در روزی که همگان خرسند از آغاز برجام و اثبات بیش از پیش حقانیت ایران بودند آنچه به عنوان نتیجه بررسی صلاحیت‌ها اعلام شد، شوک بزرگی به همگان وارد کرد چرا که همه گروه‌های سیاسی انتظار داشتند افراد بیشتری مورد تایید قرار گیرند.»
شرق نیز همانند آرمان امروز از تیتر «شوک رد صلاحیت » استفاده کرد و در گزارشی به رد صلاحیت برخی از نمایندگان کنونی مجلس و نیز تعدادی از مدعیان اصلاحات پرداخت. 
روزنامه قانون دیگر جریده زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان در گزارشی با تیتر «رد صلاحیت حداکثری» کوشید نشان دهد که دیگر کسی باقی نمانده و همه رد صلاحیت شده‌اند !
جالب آن که این روزنامه اعتراف می‌کند رد صلاحیت شده‌ها از یک جریان سیاسی مثلا اصلاح‌طلب نبوده و همه طیف‌ها را در بر می‌گرفته است. 
این روزنامه در گزارش خود می‌نویسد: «شنیده‌های روز شنبه درباره ردصلاحیت‌ها باورکردنی نبود اما با ارسال نامه‌ها از شورای نگهبان به کاندیداها این شایعات رنگ واقعیت گرفت. از سرتاسر کشور اخبار ناامیدکننده‌ای می‌رسد. در میان ردصلاحیت‌ها از هر دو جناح سیاسی دیده می‌شود. برخی از این افراد هواداران احمدی‌نژاد و نیز نمایندگان اصولگرای مجلس به دلایلی که هنوز رسانه‌ای نشده است ردصلاحیت شده‌اند.»
دیگر روزنامه‌های وابسته به این جریان نیز روشی مشابه در پیش گرفته و هجمه به شورای نگهبان را از صفحه یک خود آغاز کردند. 
رقابت 16 نفر برای هر کرسی مجلس 
اصرار مدعیان اصلاحات و زنجیره‌ای‌ها برای نشان دادن این که با رد صلاحیت‌های صورت گرفته انتخاباتی رقابتی نخواهیم داشت در حالی است که آمار و ارقام موجود واقعیات دیگری را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که انتخابات مجلس دهم از نظر رقابتی بودن از استثنایی‌ترین انتخابات های پس از انقلاب خواهد بود چرا که برای هر کرسی نمایندگی مجلس 16 نفر به رقابت خواهند پرداخت. 
نگاهی به آمار نشان می‌دهد که در این دوره شاهد رشد بی‌سابقه ثبت‌نام افراد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز خبرگان رهبری بوده‌ایم. 
پس از پایان ثبت‌نام در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشخص شد که  12 هزار و 123 نفر در شهرهای مختلف ایران نام‌نویسی کرده اند. 
ثبت‌نام فله‌ای و بی‌سابقه و تلاش گسترده مدعیان اصلاحات برای ورود بهارستان در نشریات زنجیره‌ای نیز نمود داشت. زنجیره‌ای‌ها در تحلیل‌های خود تاکید داشتند که اصلاح‌طلبان سیاست سه لایه‌ای را برای ورود به مجلس آزمایش می‌کنند.
بر اساس این سیاست گزینه‌های متعددی از لایه‌های اول، دوم و سوم اصلاحات برای انتخابات ثبت‌نام خواهند کرد که در صورت رد صلاحیت احتمالی لایه‌های اول و دوم آنان با نامزدهای تائید شده لایه سوم بهارستان را از آن خود خواهند کرد. 
آنان گمان می‌کردند که شورای نگهبان قادر نخواهد بود با لایه سوم نامزدهای مدعیان اصلاحات که سوابقی نیز در فتنه و ...داشته‌اند برخورد کرده و این افراد را رد صلاحیت کند و از این رو است که پس از رد و یا عدم احراز صلاحیت آنان برآشفته شده و بر ادعاهای قانون‌گرایی خود پشت پا زده و شورای نگهبان را مورد هجمه قرار داده‌اند. 
 پس از این هیئت‌های اجرایی 10روز مهلت داشتند که با استعلام از مراجع چهارگانه، شامل وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و اداره ثبت احوال، پرونده داوطلبان را بررسی کنند و حداکثر طی یک هفته درباره صلاحیت آنها نظر دهند و پس از آن بود که این مراجع چهارگانه، 10هزار و 815 نفر را تأیید صلاحیت و 810 نفر را رد صلاحیت کردند. همچنین 498 نفر نیز از ادامه رقابت‌های انتخاباتی انصراف دادند.
تائید صلاحیت فله‌ای افرادی که فاقد صلاحیت‌های اولیه برای حضور در نهاد قانون‌گذاری کشور بودند نشان از برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای آینده داشت و نشان می‌داد که این افراد تائید شده از سوی هیئت‌های اجرایی طبیعتا از سوی شورای نگهبان رد خواهند شد. 
محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور روز شنبه  در جمع خبرنگاران اعلام کرد «در انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد رشد 129‌درصدی شرکت‌کنندگان و در مجلس خبرگان شاهد رشد 62 درصدی داوطلبان انتخابات بودیم.»
  مقیمی سپس با اشاره به آماری درباره نتایج تأیید صلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: «از 12 هزار و 46 پرونده‌ای که به دادستانی کل کشور ارجاع شد 763 پرونده دارای سابقه و پرونده بودند.»
وی گفت: «11 هزار و 283 مورد هیچ سابقه‌ای در دستگاه قضایی نداشته‌اند و با 763 پرونده‌ای که دستگاه قضایی بررسی کرد و 735 پرونده‌ای که ناجا اعلام کرد و تعداد پرونده‌ای که وزارت اطلاعات اعلام کرد در مجموع به 2 هزار و 300 پرونده جواب داده شد که در نهایت 763 مورد دارای سابقه محکومیت بودند که برخی از این موارد شامل حوادث عادی مانند تصادفات معمولی است.»
آمارها نشان می‌دهد هیئت‌های نظارت شورای نگهبان با بررسی وضعیت صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی 4720 داوطلب را در حالی تأیید صلاحیت کرده که این رقم نشانگر آن است که دوره دهم شاهد بیشترین تأیید و احراز صلاحیت بوده است.
هیئت‌های نظارت شورای نگهبان با بررسی وضعیت صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، 4720 داوطلب را در حالی تأیید صلاحیت کرده که این رقم نشانگر آن است که دوره دهم شاهد بیشترین تأیید و احراز صلاحیت بوده، به‌طوری که چنین رقم بالایی در تأیید صلاحیت‌ها هیچ‌گاه در تاریخ ایران سابقه نداشته است.
با توجه به تأیید صلاحیت‌ها که تا این لحظه انجام شده، باید گفت که به‌طور میانگین برای هر کرسی نمایندگی مجلس 16 نفر رقابت می‌کنند.
حق الناس یعنی جلوگیری از ورود افراد ناصالح
سوءاستفاده مدعیان اصلاحات با واژه حق‌الناس که از سوی رهبر معظم انقلاب به کار رفته است در حالی است که ایشان در سخنرانی‌های اخیر خود بارها این اصطلاح را تبیین کرده و فرموده‌اند جلوگیری از ورود افراد ناصالح به مجلس و دیگر نهادها یکی از مصادیق حق‌الناس است. 
رهبر معظم انقلاب در 18 شهریور سال جاری طی سخنانی در جمع اقشار مختلف مردم اظهار داشتند «شورای نگهبان، چشم بینای نظام برای انتخابات است؛ در همه‌ دنیا هم یک چنین چیزی وجود دارد -حالا اسمش چیز دیگر است؛ اینجا اسمش شورای نگهبان است- مراقبند، ببینند آن کسی که وارد میدان انتخابات میشود، نامزد انتخابات میشود، آیا صلاحیّت دارد یا نه؛ و باید احراز کنند صلاحیّت را؛ اگر دیدند که کوتاهی شده است و آدمی که صلاحیّت ندارد وارد شده، جلویش را می‌گیرند؛ این حقّ آنها است، حقّ قانونی آنها است، حقّ عقلی و منطقی آنها است؛ بعضی بی‌خود ایراد می‌کنند. بخشی از این حقّ‌النّاس، همین حقّ رأی شورای نگهبان است؛ همین حقّ نظارت استصوابی و مؤثّر شورای نگهبان است؛ این جزو حق‌النّاس است، این را باید رعایت کرد، این را باید حفظ کرد.»
رهبر معظم انقلاب 14 دی ماه سال جاری نیز در جمع ائمه جمعه سراسر کشور اظهار داشتند «اگرچنانچه در این مجلس - حالا چه مجلس خبرگان، چه مجلس شورای اسلامی، چه در هرجایی که انتخابات هست- آدمی باشد که صلاحیّت قانونی ورود در اینجا را نداشته باشد و ما از این اغماض کنیم، صرف‌نظر کنیم، رعایت نکنیم، دقّت نکنیم و او وارد بشود، این هم باطل کردن حقّ مردم است، خراب کردن حقّ مردم است؛ این هم ضدّ حقّ‌النّاس است.»
غلط می‌کنی قانون را قبول نداری 
اصرار مدعیان اصلاحات برای مقابله با شورای نگهبان و تعریض و هجمه به این نهاد قانونی در حالی است که بررسی تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب نشان از آن دارد که در طول نزدیک به چهار دهه گذشته شخصیت‌ها و گروه‌های زیادی این راه را پیموده اند که با واکنش قاطع امام و رهبر معظم انقلاب مواجه شده اند . 
از گردن کلفتی مدعیان اصلاحات در مجلس ششم که می‌خواستند با تحصن و استعفا شورای نگهبان را زیر فشار قرار داده و وارد مجلس هفتم شوند اگر بگذریم به ابتدای انقلاب می‌رسیم که ابوالحسن بنی‌صدر رئیس جمهور وقت در مقابل نهادهای قانونی کشور از جمله شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود. 
18 خرداد 1360 امام خمینی طی سخنان مهمی به این مسئله اشاره کرده و اظهار داشتند «کسانی که با مصوبات مجلس بعد از اینکه شورای نگهبان نظر خودش را داد باز مخالفت می‏‌کنند، اینها دانسته یا ندانسته با اسلام مخالفت می‏‌کنند».
امام خمینی همچنین کسانی که با رای این شورا به مخالفت برخاسته‌ و بنای ناسازگاری و اعتراض سر می‌دهند را مفسد فی‌الارض نامیده و تاکید کردند  «مجلس اگر رای داد و شورای نگهبان هم آن رای را پذیرفت، هیچ‌کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمی‌گویم رای خودش را نگوید؛ بگوید؛ رای خودش را بگوید؛ اما اگربخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی‌الارض باید قرار بگیرد.»
امام خمینی در تاریخ 6 خرداد 1360 نیز در دیدار با نمایندگان مجلس با بیانی قاطع اظهار داشتند «نمی‌‏شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم. غلط می‏‌کنی قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد. نباید از کسی پذیرفت که ما شورای نگهبان را قبول نداریم. نمی‌‏توانی قبول نداشته باشی. مردم رأی دادند به این‌ها. مردمی که به قانون اساسی رأی دادند، منتظرند که قانون اساسی اجرا بشود؛ نه هر کس از هر جا صبح بلند می‏‌شود، بگوید من شورای نگهبان را قبول ندارم، من قانون اساسی را قبول ندارم، من مجلس را قبول ندارم، من رئیس جمهور را قبول ندارم، من دولت را قبول ندارم. نه! همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید، ولو برخلاف رأی شما باشد. باید بپذیرید، برای اینکه میزان اکثریت است؛ و تشخیص شورای نگهبان که این مخالف قانون نیست و مخالف اسلام هم نیست، میزان است که هم? ما باید بپذیریم.»
در همین زمینه با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه خواهد آمد. 
شورای نگهبان در برابر سرکشی علیه قانون 
ایستادگی کند
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: شورای نگهبان علاوه بر تفسیر قانون اساسی و تطبیق قوانین مصوب در مجلس با قانون اساسی و مبانی شرعی بر صحت انتخابات نیز نظارت دارد.
وی افزود : شورای نگهبان در صیانت و حفاظت از قانون اساسی و اسلامیت و جمهوریت نظام و حراست از رای مردم جایگاه مهم و ویژه‌ای داشته و از ابتدا تا انتهای مراحل انتخابات، نظارت کامل بر عهده آن می‌باشد.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون انتخابات برای همه یکسان است خاطرنشان کرد : متاسفانه برخی خودرا فراتر از قانون می دانند و بهتر است که این روحیه  را کنار گذاشته و در مقابل قانون تمکین کنند و شورای نگهبان به عنوان دیدبان در مقابل سرکشی‌های افراد و جریان‌های قانون‌گریز ایستادگی کند.
وی با اشاره به اینکه نظارت شورای نگهبان دقیقاً به معنای نظارت فعال است  تاکید کرد: مدعیان قانون مداری به جای هجمه به نهادهای قانونی پاسخگوی افکار عمومی در قبال رفتارهای خود باشند.
همچنین حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شورای نگهبان اجرای قانون اساسی را تضمین می‌کند گفت: یک عده افراد مسئله‌دار با برنامه در انتخابات ثبت‌نام کردند، از سوی دیگر در هیئت‌های اجرایی بررسی صلاحیت به درستی به وظایف قانونی خود عمل نکرده‌اند و این خود باعث بروز مشکلاتی برای شورای نگهبان شده است.
وی با اشاره به اینکه در بین برخی از نامزدها افرادی با سوابق پرونده‌های قضایی و کیفری دیده می‌شود ابراز داشت: وقتی هیئت‌های اجرایی خارج از نگاه قانونی به وظایف خود عمل نمی‌کنند شورای نگهبان به عنوان نگهبان قانون باید به وظیفه خود عمل کند که در این میان برخی جریانات سیاسی به شورای نگهبان حمله می‌کنند که به دور از انصاف و منطق است.
نجابت با تاکید بر اینکه شورای نگهبان باید در مقابل تاییدهای فله‌ای هیئت‌های اجرایی ایستادگی کند تاکید کرد: شورای نگهبان باید در مقابل افرادی که دارای سوابق ضد امنیتی، مشکلات مالی و اخلاقی هستند با شجاعت و منطق محکم ایستادگی کند تا شاهد انتخابات سالمی باشیم که از دل آن مجلسی انقلابی و ارزشی متولد بشود.
در ادامه عبدالوحید فیاضی نماینده مردم محمود آباد در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: شورای نگهبان فیلتری است که برمبنای نگاه فقهی و دموکراتیک طراحی شده است تا به مانند یک سوزن بان جلوی انحرافات از قانون اساسی را بگیرد .
همچنین زهره طیب زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هجمه‌های اخیر به شورای نگهبان از سوی جریانات ساختارشکن برای آن است تا بین مردم و نظام ایجاد بی‌اعتمادی کنند.
وی با اشاره به اینکه حمله‌کننده‌ها به شورای نگهبان خالقان فتنه 78 و 88 هستند ابراز داشت‌: افراد و جریان‌هایی که در قبال کوچک‌ترین حرکت قانونی شورای نگهبان هیاهو ایجاد می کنند در سال‌های اخیر به ویژه در جریان فتنه ثابت کرده‌اند که حفظ آبروی نظام برای آنها ملاک نیست بلکه پیاده نظام آمریکا بوده و تکمیل کننده پروژه نفوذ هستند .
عملکرد خود را اصلاح کنید 
وی ابراز داشت: به اصلاح طلبان باید توصیه کنیم به جای ایجاد شک در عملکرد شورای نگهبان، عملکرد خود را اصلاح کنند. شورای نگهبان نهادی قانونی در جمهوری اسلامی است که یکی از شروط تایید صلاحیت‌ها در این شورا سلامت سیاسی نامزدهاست.
طبیب‌زاده ادامه داد: در این دوره از انتخابات شاهد افزایش چشمگیر ثبت‌نام نامزدها بودیم که طبیعتا برخی از نامزدها به دلایلی همچون دارا بودن محکومیت‌های کیفری، مسایل ضدامنیتی و  سوابق سوءاخلاقی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت  شده‌اند که امری قانونی و منطقی است.
وی تاکید کرد: فشار به شورای نگهبان به خاطر رد صلاحیت نامزدهای مجلس سناریوی رنگ باخته وموضوع جدیدی نیست و نظارت استصوابی حق قانونی شورای نگهبان است و این شورا به عنوان یک حق‌الناس باید از حقوق مردم و قانون اساسی در جهت سلامت انتخابات صیانت و حفاظت کند. 
در ادامه قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی  گفت: متاسفانه برخی ادعا می‌کنند که قانون را خوب می‌دانند اما در عمل شاهد هستیم که اقدامات قانونی شورای نگهبان که مورد تایید قانون اساسی است را قبول نمی‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان از مردمسالاری دینی حراست می‌کند ابراز داشت: شورای نگهبان بر اساس قانون موظف است از ورود ناخالصی‌ها به ارکان نظام جلوگیری کند و اگر شورای نگهبان در عمل به  وظیفه خود عمل نکند، یقیناً نظام دچار مشکلات زیادی می‌شود که قابل جبران نیست.
وی خاطرنشان کرد : افرادی که با شورای نگهبان زاویه دارند در واقع با اصل نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند و به بیان دیگر جریان هایی که نهاد های قانونی را زیر سؤال می برند به نوعی در حال بازی در پازل دشمن هستند.
منبع:کیهان

 


  

گروه بین الملل-رجانیوز: درست یک روز پس از آنکه تعدادی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به دلیل اجرای توافق هسته‌ای برداشته شد، وزرات خزانه داری ایالات متحده، تحریم‌های جدیدی را بر سر برنامه موشکی ایران – نه برنامه هسته‌ای – اعمال کرد.
به گزارش رجانیوز این تحریم‌ها 11 شرکت و فرد مختلف را نشانه گرفته که در مسیر تولید برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران نقش داشته‌اند. در بیانیه رسمی وزارت خزانه داری آمریکا آمده است: «این اقدام با
هماهنگی و تایید دولت آمریکا به منظور جلوگیری از گستارش برنامه موشکی بالستیکی ایران اجرا شده است.»
این اعلامیه که خبر از تحریم‌های جدید می‌دهد، دقیقا یک روز پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و آمریکا (برجام) و همچنین مبادله زندانیان از سوی طرفین اعلام شده است؛ روزی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید کرد که ایران تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای را به طور صحیح و کامل انجام داده است.
 
در حال حاضر، تحریم‌های ایالات متحده بر روی مساله حمایت از تروریسم، حقوق بشر و فعالیت‌های موشکی ایران متمرکز شده و ادامه خواهد داشت. تحریم‌های جدید وزارت خزانه داری مربوط به برنامه موشکی ایران است.
 
البته روزنامه وال استریت ژورنال درباره تحریم‌های جدید نوشته است: مقامات ایرانی نظیر آیت‌الله خامنه‌ای به آمریکا هشدار داده‌اند که هرگونه تحریم اقتصادی جدید به هر بهانه‌ای به معنای نقش برجام خواهد بود. از سوی دیگر، مقامات رسمی دولت آمریکا معتقدند که اقدام جدید وزارت خزانه‌داری در اعمال تحریم‌های تازهکاملا قانونی و در راستای تروریسم و حقوق بشر است و فعالیت‌های موشکی ایران چیزی جدا از برنامه هسته‌ای و توافق هسته‌ای هستند.



 


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ