سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 53
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 136366
کل یادداشتها ها : 545
خبر مایه


استاد برجسته حوزه علمیه گفت: قدم اول برای مبارزه با فتنه کسب صحیح معارف اسلامی است و کسب صحیح معارف اسلامی طیف وسیعی از علوم را در برمی‌گیرد پس این قدم یک واجب قطعی برای همه دانشجویان است

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: قدم اول برای مبارزه با فتنه کسب صحیح معارف اسلامی است و کسب صحیح معارف اسلامی طیف وسیعی از علوم را در برمی‌گیرد پس این قدم یک واجب قطعی برای همه دانشجویان است
گروه سیاسی-رجانیوز:آیت الله مصباح یزدی استاد برجسته حوزه علمیه در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین دوره طرح ولایت بسیج دانشجویی (آموزش مبانی اندیشه اسلامی) ضمن اشاره به ارزش انقلاب تصریح کرد: خدای متعال را شکر می کنیم که در یکی از برجسته ترین مقاطع تاریخی بشریت ظهور پیدا کردیم. این پدیده احیاگر پدیده ظهور اسلام است.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو وی افزود: همه می دانیم که تقریبا 1400 سال قبل پدیده ای در عالم تحقق یافت که انبیای سابق مقدمه اش را فراهم کرده اند و تحول عظیمی در بشریت به وجود آورد که آثارش تا روز قیامت باقی خواهد ماند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه اضافه کرد: در این راه مشخص پیغمبر و جانشینان معصومش تمام تلاششان را کردند تا هدف الهی که از بعثت پیامبر اکرم آغاز شده بود به نحو احسن تحقق یابد.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به برنامه خداوند متعال برای سعادت تصدیق کرد: برنامه ای که خداوند متعال توسط پیامبر نازل کرد تا روز قیامت بهترین برنامه و کامل ترین راه برای سعادت دنیا و آخرت است که مجری این برنامه اشرف مخلوقات است.
 
وی ادامه داد: طولی نکشید که این برنامه از مسیر خود زاویه گرفت. توجه به این نکته ما را به این حقیقت متوجه می کند که خداوند تمام رحمت خود را به وسیله پیامبر در اختیار بشریت قرار داد و هیچ گاه بشر را مجبور به پیمودن آن نمی کند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید ادامه داد: آیاتی زیادی در قران می فرماید اگر می خواهید مردم را به زور راه راست هدایت می کردیم معجزه می کردیم که همه مردم از روی کراهت حاضر شوند اما در این صورت دیگر انسان نبودند چون فضیلت انسان به این است که خود راه صحیح را انتخاب کند.
 
آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: به همین دلیل(انتخاب راه از جانب انسان) بود که بعد از وفات پیامبر مسلمانان مجبور نبودند راه او را ادامه دهند، هنوز جنازه پیامبر دفن نشده بود که مسلمانان اختلاف به وجودآوردند و بعدها هم کاری کردند که نور چشم پیامبر حضرت اباعبدالله (ع) به آن وضع فجیع به شهادت رسید.
 
وی با اشاره به نهضت حضرت امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: می توانیم نهضت امام را به پیروزی اسلام به دست پیامبر اکرم تشبیه کنیم و نگذاریم مسیری که امام ترسیم کرد دچار انحراف شود و کسانی به نام دین، اسلام و انقلاب و پیروی از خط امام از آن فاصله بگیرند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید براینکه همواره امکان انحراف برای بشر وجود دارد اظهار داشت: کسانی هستند که خوب هدایت شده اند مثلا در این زمان دو نمونه اش جلوی ما قرار دارد یکی شخص امام و دیگری جانشین شایسته ایشان رهبر معظم انقلاب است، لذا باید خدا را شکر کنیم که در چنین زمانی آفریده شده ایم.
 
آیت الله مصباح یزدی افزود: در عین حال باید نگران باشیم که هم خودمان منحرف نشویم و هم کسانی که می خواهند مسیر امام را ادامه دهند منحرف نشوند.
 
وی با طرح این سوال که چه کاری انجام دهیم تا نگران ایجاد انحراف در نهضت اسلامی نباشیم خاطر نشان کرد: راه ساده اش این است که تاریخ گذشته گان را خوب بخوانیم و نقاط ضعف آنها را تکرار نکنیم اما این راه هم توام با ابهام ها و نظریات مختلف است.
 
استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به نکته ای از نهج البلاغه که مسیر جلوگیری از انحراف را نشان می دهد اضافه کرد: در نهج البلاغه آمده است ریشه همه فتنه ها دو عنصر است یکی کج فهمی و دیگری کج اندیشی و کج خواهی است. شما هر فتنه ای را از اول اسلام تا به حال بررسی کنید شاید نشود چیزی پیدا کرد که نفس در آن موثر نبوده است و افرادی بودند که اسلام را درست نشناختند یا اصلا جدیت اسلام را جور دیگری تفسیر می کنند.
 
آیت الله مصباح یزدی با تاکید براینکه مشکلات بشریت از بدفهمی و بدرفتاری است تصریح کرد: همه می دانیم کسانی که بخواهند مکتبی را تربیت کنند، با تفهیم و تفهم مکتب را شکل می دهند. ریشه همه اینها هم برمی گردد به فهم که تفهیم حقیقت چیست و باید تابع حقیقت باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه کلید اصلی سعادت بشر فهم صحیح است بیان داشت: یکی از دستورات اصلی اسلام درک از همدیگر است. برای آن که حقیقت اهل بیت در جامعه پیاده شود باید به دیدن همدیگر برویم و با هم گفت و گو کنیم، تا نسبت به هم شناخت بهتری پیدا کنیم، این ارتباطات باید یک محور اساسی داشته باشد، محور اصلی یک کلمه است و آن خدا است.
 
استاد برجسته حوزه علمیه در مورد علت ایجاد انحراف گفت: علت انحراف آنجا بود که ملاک ارتباطات چیزی غیر از دین بوده است. راه حل این است که وحدت پیدا کنیم و براساس یک نهضت که الله باشد حرکت کنیم. این محور را باید شناخت و از آن دفاع کرد و شبهات را از اطراف آن دور کرد.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به جمله ای از حضرت علی (ع) که تاکید براین دارد که مبدا فتنه ها ارتباط براساس غیردین خدا است بیان داشت: راه خداوند را باید شناخت و  باید انگیزه ما خدمت به خدا باشد، باید خدا و کیفیت ارتباط را بشناسیم، کسانی هستند که فریب می دهند و اسم دین و ولایت فقیه را می آورند اما به دنبال خواسته های خودشان می روند، این جریان در زمان حیات پیامبر شروع و تا حال نیز ادامه دارد.
 
وی با طرح این سوال که آیا ممکن است همه افراد یک کشور اسلام را به طور کامل و جامع یاد بگیرند؟ پاسخ داد: عملا چنین چیزی امکان ندارد و هیچ وقت در تاریخ چنین چیزی ایجاد نشده است. همیشه شناخت ها متفاوت بوده و همه معرفتشان مثل سلمان نبوده است.
 
استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید براینکه نباید توقع داشت همه مسئولین در حد مقام معظم رهبری باشند خاطر نشان کرد: جواب عام این سوال این است که هر کسی به قدر و اندازه خود بهره ببرد اما جواب دیگر این است که کسانی که موقعیت های حساس تری در جامعه دارند باید نسبت به اسلام شناختشان بیشتر شود. کسانی که مسئولیت حساس تری دارند باید تقوایشان بیشتر باشد چرا که اگر بی تقوایی کنند موجب ظلم می شود. پست ها هر چه مهمتر باشد شناخت نسبت به اسلام و خودسازی باید بیشتر تقویت شود.
 
آیت الله مصباح یزدی افزود: از جوانی باید بر روی افرادی که پست های حساس دارند کار شود و باید خودسازی هم داشته باشیم. آیا فکر می کنید این داعشی ها همه دشمن اسلام هستند، آن ها معتقدند دنیا به ما خیانت کرده و باید این ها را پشت سر گذاریم تا دولت اسلامی تشکیل دهیم
 
وی ادامه داد: سال ها پول عربستان در کشورهای مختلف دنیا به خصوص اروپا صرف مسلمانان دور افتاده از مراکز اسلامی شده است. البته ما نمونه افرادی که انتحاری کشته می شوند را اوایل انقلاب داشتیم چند نفر از ائمه جمعه به وسیله همین افراد شهید شدند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه بیان داشت: قدم اول برای مبارزه با فتنه کسب صحیح معارف اسلامی است. کسب صحیح معارف اسلامی طیف وسیعی از علوم و دانشگاه را در برمی گیرد پس این قدم یک واجب قطعی برای همه دانشجویان است، طرح ولایت مبانی فکری را می سازد و اگر می خواهید به فتنه گرفتار نشویم راه همین است.

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ