سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 102
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 136415
کل یادداشتها ها : 545
خبر مایه


5.تحریم تسلیحاتی برداشته و قدرت دفاعی ایران بیشتر شد!
 
«تحریم تسلیحاتی برداشته شد. این بسیار مهم بود یعنی قدرت دفاعی مان را بیشتر کردیم و موانعی را که جلوی این قدرت بود برداشتیم.» این جمله پنجمین دستاورد برجام از دید رییس جمهور محترم است.
 
این ادعا نیز نه تنها کوچکترین تناسبی با واقعیت ندارد بلکه برای کسی که حداقل یک بار به صورت گذرا متن قطعنامه 2231 را خوانده باشد، روشن است که حداقل تا 5 سال تحریم های تسلیحاتی و 8 سال نیز تحریم های موشکی علیه ایران حفظ شده است.
 
در این باره در ماده 6 پیوست b قطعنامه 2231 آمده:
 
"کلیه دولت ها تدابیر لازم را اتخاذ خواهند کرد تا 5 سال بعد از روز قبول توافق ، به استثنای مواردی که شورای امنیت از قبل و به صورت مورد به مورد تصمیم دیگری اتخاذ کرده باشد، مانع از عرضه ، فروش یا انتقال تسلیحات یا تجهیزات مرتبط از مبداء ایران ، توسط اتباع یا کشتی ها و هواپیما های تحت پرچم خود شوند ، فارغ از اینکه مبداء آنها قلمرو ایران باشد یا خیر."
 
و درباره تحریم موشکی نیز در پاراگراف 3 ضمیمه B قطعنامه2231 آمده:
 
"از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از روز پذیرش برجام و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که جمع‌بندی مبسوط را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد."
 
 
6.با بسته شدن PMD مشخص شد اتهامات به ایران واهی بوده است!
 
رییس جمهور در بیان ششمین دستاورد برجام گفت: «دنیا ما را متهم می کرد به یک اتهام واهی و بی ریشه که ما دنبال ساخت سلاح های کشتار جمعی هستیم. ما می گفتیم این اتهام است، این دروغ است، آنها می گفتند نه ایران راست نمی گوید، واقعیت را نمی گوید، یک شواهدی را ذکر می کردند. استناد می کردند به حرف گروهک های تروریستی و در مقالات و روزنامه ها هر روز ایین مساله را شایع می کردند اما با حل مساله PMD روشن شد که اتهام به ایران نابجا بود و ایران دنبال ساخت سلاح هسته ای در قبل هم نبود.»
 
متاسفانه برخلاف این جملات، آنچه در عمل اتفاق افتاد چیز دیگری بود و بر اساس گزارش دسامبر 2015 آژانس، اگرچه  پرونده PMD ایران بعد از سالها کشمکش بسته شد اما این بسته شدن نه تنها با برائت ایران همراه نبود بلکه در بخشهایی با اثبات اتهام زنی ها به ایران همراه شد و در اینجا باید پرسید اگر قرار بود با بسته شدن PMD اتهامات نادرست امریکا علیه ایران اثبات شود، پس چرا اساسا دو سال مذاکره در این باره انجام شد؟ و از آن بدتر چرا امروز به نتیجه این موضوع افتخار میشود؟
 
در بند 87 گزارش مورد اشاره آژانس (آذر 94/ دسامبر 2015) آمده است:
 
«ارزیابی آژانس این است که قبل از پایان سال 2003 طیفی از فعالیت‌های مرتبط با ساخت ابزار انفجاری هسته ای در ایران به صورت تلاش‌های هماهنگ انجام شده است، و برخی از فعالیت‌ها قبل از سال 2003 انجام شده‌اند. ارزیابی آژانس این است که این فعالیت‌ها، از سطح مطالعات امکان‌سنجی و علمی، و کسب برخی صلاحیت‌ها و توانمندی‌های فنی مرتبط بالاتر نرفته‌اند.»
 
همانطور که پیداست، بر اساس این گزارش که امروز به آن افتخار هم می شود، آژانس در 4 بخش «مطالعات امکان سنجی، مطالعات علمی، کسب برخی صلاحیتها و کسب برخی توانمدی های فنی» ایران را به فعالیت های مرتبط با ساخت ابزار انفجاری هسته ای تا قبل از سال 2003 (دوره اصلاحات) متهم می کند.
 
7.تمامی تحریم های مرتبط با پرونده هسته ای برداشته شد!
 
این هفتمین دستاورد برجام در یک سالگی آن از دید رییس جمهور است: «تحریم ها برداشته شد. در همه زمینه ها تحریم هایی که مربوط به هسته ای بود برداشته شد.»
 
اگرچه قبل از برجام گفته می شد تمامی تحریم ها (نه فقط تحریم های مرتبط با هسته ای) لغو خواهد شد اما متن ضعیف برجام حتی نتوانست تمام تحریم های مرتبط با هسته ای را هم لغو کند.
 
جدای از باقی ماندن تمامی تحریم های اولیه، در هیچ جای متن توافق خبری از لغو terminate یا حتی تعلیق suspend  تحریم های کنگره امریکا نیست بلکه فقط از تعبیر cease به معنای «توقف موقت» تحریم های کنگره آن هم از سوی رییس جمهور این کشور سخن به میان آمده که بدین ترتیب تنها با اراده اوباما یا رییس جمهور آینده امریکا که چند ماه دیگر سر کار خواهد آمد، تمامی تحریم های کنگره علیه ایران اجرا خواهد شد.
 
جالب آنکه رجوع به متن برجام نشان می دهد حتی به طور کامل قرار نیست تمام دستور العمل های اجرایی رییس جمهور آمریکا علیه ایران نیز لغو شود، از جمله دستور اجرایی 13628 که نه به طور کامل بلکه بخشهایی از آن قرار رفع شد و نکته مهم تر نیز آنکه همچنان بسیاری از دستورات اجرایی رییس جمهور امریکا علیه ایران سر جای خود باقی مانده است و بخش اندکی از آن بر اساس دستور اوباما رفع شده است.
 
هم چنین تحریم های اتحادیه اروپا نیز در عمل لغو نشده و بر اساس متن برجام، قانون اصلی تحریم‌ها Council Decision  تعلیق بر روی کاغذ تعلیق شده و تنها بخشی از دستورالعمل‌های اجرایی Council Regulation روی کاغذه لغو شده که این مساله به معنای بازگشت پذیر بودن تحریم هاست. لذا این ادعا که تحریم های اروپا نیز کاملا لغو شده با آنچه در عمل اتفاق افتاده تطابق ندارد زیرا بازگشت پذیری آن کاملا حفظ شده است.
 
8.اگر 1+5 به تعهداتش عمل نکند، ایران بلافاصله قابلیت بازگشت پذیری دارد!
 
«اگر یک وقتی طرف مقابل بخواهد از تعهد خود سرباز زند، ما به لحاظ توانمدی هسته ای در شرایطی هستیم که در یک مدت کوتاهی می توانیم به آن نقطه ای برسیم که مطلوب ما هست.»
 
باید از رییس جمهور محترم پرسید وقتی در قلب راکتور اراک بتن ریخته شده، این بازگشت پذیری چطور ممکن است؟ و اصلا در صورت امکان، چند سال زمان برده و هزینه می خواهد؟
 
وقتی 10 تن اورانیوم غنی شده به 300 کیلو رسیده و 482 کیلو مواد 20% دیگر در اختیار نیست و رسیدن به هر کدام از آنها سالها زمان و هزینه نیاز دارد، عقلا و منطقا چطور می توان از تعبیر بازگشت پذیری سخن گفت؟
 
همچنین رییس جمهور جدای از 8 ادعای نادرست مورد اشاره، اظهارات دیگری نیز در باب موفقیت آمیز بودن این مذاکرات و طعنه هایی خطاب به منتقدان نیز بیان کرد که پاسخ به آن فرصت دیگری می طلبد اما باید توجه داشت که امروز جدای از توصیف های مختلف رهبر انقلاب از برجام با تعابیری چون «مبهم»، «دارای ضعف ساختاری»، «خسارت محض» و ... مردم نیز بیش از هر زمان دیگر در انتظار وعده های مختلفی هستند که قرار بود با اجرای برجام رخ دهد، از حل شدن حل مشکل آب خوردن تا تحول در عرصه اقتصادی!
 







طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ