سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 195
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 136508
کل یادداشتها ها : 545
خبر مایه


 

نماینده وزارت نفت: سرمایه‌های مردمی جوابگو نیست

پس از اظهارات ابراهیم اصل، نماینده وزارت نفت، پیرامون اظهارات معاون سابق وزارت نفت، در مورداستفاده از سرمایه‌های خرد گفت: این پتانسیل از قبل دیده‌شده است، اما تکاپوی لازم را نمی‌کند. پیش‌ازاین بارها و بارها اوراق مشارکت و اوراق قرضه چاپ‌شده است و سود آن را ما تعهد کرده‌ایم؛ اما آن‌طور که قبل از این خدمتتان عرض کردم صنعت نفت، صنعتی نیست که ما بتوانیم پول و دارای های مردم را بدون دلیل و برنامه درگیر کنیم. از سال 70 تا سال 91، چهار دوره بلوک‌های اکتشافی را در نسل اول و دوم این مناقصات به‌صورت بیع متقابل گذاشتیم، تقریباً حدود 1.5 میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی شد. نتایجی که طی این 4 دوره به دست آمد 70 الی 80 درصد 1.5 میلیارد دلار از بین رفت. مدیریت اکتشاف میدان‌های پر ریسک را با هزینه دولت که همان پول مردم است انجام نداد، بلکه کم ریسک‌ها را خودش انجام داد و میدان‌های پر ریسک را در این چهار دوره به مناقصه گذاشت. آیا ما می‌توانیم، 1.5 میلیارد دلار مردم را درگیر پروژه‌های بالادستی بکنیم که به این صورت از بین برود؟ توجه داشته باشید که دارایی‌های بالادستی، میدان‌های تولیدی نیست، بلکه میدان‌های توسعه‌ای و یا میدان‌های اکتشافی هم هست. اکتشافی‌ها پر ریسک است، میدان‌های توسعه‌ای یک مقدار کمتر و میدان‌های تولید کم ریسک است.

به گفته وی، در برنامه‌ریزی تلفیقی، هرکدام از این طبقه‌بندی‌ها را به‌طوری طراحی کنیم که اگر بخواهیم جذب سرمایه مردمی بکنیم، مطمئن باشیم بهره‌وری دارد.

 

عرضه 200 میلیون دلار اوراق پتروشیمی 5 دقیقه

مقصودی بابیان اینکه پتروشیمی شیراز اوراقش به مبلغ 200 میلیون دلار در بورس عرضه شد که طی مدت 5 دقیقه فروش رفت، گفت: برای مثال همین پروژه پدیده که کلی حواشی داشت، اما به دلیل اینکه تبلیغات در تلویزیون داشت جذب سرمایه کرد. اگر مسئولین صادقانه برای مردم، توضیح دهند و سودش مشخص شود، قطعاً این 90 درصدی که الآن اعلام آمادگی کردند، درصد خوبی هست.

در پاسخ به این اظهارات دکتر مستقل گفت: صنایع پایین‌دستی با صنایع بالادستی تفاوت دارد، صنایع پایین‌دستی مثل پتروشیمی و پالایشگاه، یک FEED کاملاً محرزی از خوراک دارد و یک محصول کاملاً مشخصی که DISINE و LICENSE نشان‌دهنده تولید آن است؛ بنابراین ریسک وجود ندارد و تنها ریسک آن تغییر قیمت‌ها است؛ اما در صنایع بالادستی، زمانی که در 6 هزار متر زیرزمین حفاری برای رسیدن به گاز می‌شود، کاملاً به‌صورت احتمالاتی و عدم اطمینان به شرکت‌های خارجی که قصد سرمایه‌گذاری دارند اعلام می‌شود که چه میزان گاز در زیرزمین وجود دارد و این شرکت‌های خارجی ریسک می‌کنند. یکی از آنالیزها این‌گونه است که تا چه میزان سود می‌کنند و تا چه میزان ضرر می‌کنند. به این صنعت، صنعت بخت‌آزمایی گفته می‌شود؛ در صنایع بالادستی نمی‌توانیم با سرمایه‌های مردم بخت‌آزمایی کنم.

این اظهارات دکتر مستقل با واکنش مجری برنامه روبرو شد، وی گفت: شما گفتید تکاپو نمی‌کند، اما مردم یک رقم بسیار زیاد را در 5 دقیقه گرفتند.

همچنین دکتر ابراهیمی اصل نیز به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: جناب آقای دکتر مستقل، دکترای مخازن دارند و فنی هستند، هم رشته ما هستند؛ این فرض و حقیقتی که می‌گوییم در ایران 18 درصد ذخایر شناخته‌شده گاز راداریم و 157 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال داریم و سرجمع در نفت و گاز رتبه اول دنیا هستیم و تا 2030 که تعداد زیادی از کشورها توانایی صادرات نفت و گاز ندارد ولی ما همچنان می‌توانیم. در میدانی مثل میدان آزادگان 110 هزار بشکه در روز مشغول تولید هستیم و تصمیم داریم، 210 هزار بشکه دیگر تولید کنیم، اصلاً ریسکی وجود ندارد و تا عمق 5000 متر هم لازم نیست حفاری کنیم. فقط زمانی که حفاری کردیم، reservar modeling می‌خواهد و اینکه بتوانیم تولید صیانتی بکنیم و حداکثر بازیافت را انجام بدهیم. در این قرارداد دوم که مصوبه دولت است به این موارد که بدیهی‌ترین موارد است توجه نشده است؛ یعنی گفته است که اگر از یک میدان نفت تولید شد تا 50 درصد و اگر گاز تولید شد تا 75 درصد آن را می‌تواند بردارد. آقای دکتر می‌تواند شهادت دهد، زمانی که یک gas gap داریم و سپس یک میدان نفتی راداریم، حداکثر تلاش را باید بشود تا نفت تولید شود و نباید بگذاریم که گاز بالای سر نفت که منجر به فشار به نفت می‌شود و تولید را مستدام می‌کند، تخلیه شود اما اینجا گفته‌شده است که از نفت تولیدی 50 درصد و از گاز همراه 75 درصد می‌تواند بردارد که خلاف عقل و منطق است.

در میان صحبت‌های ابراهیمی، دکتر مستقل گفت که این صحبت‌ها درست نیست.

 

تولید میادین مشترک در حد صفر

سپس ابراهیمی اصل ادامه داد و گفت: این صحبت‌های دکتر مستقل که می‌فرمایند ریسک و قمار است، اصلاً بدین گونه نیست. الآن در میدان‌ها مشترک مشغول تولید هستیم، عربستان در حال حاضر از طریق هندی‌ها شروع به تولید 500 میلیون فوت مکعب در روز از همان میدان‌ها مشترک کرده است ولی ما هیچ تولیدی نداریم. برنامه‌ریزی که کرده است این‌گونه است که یک میلیارد دلار بدهد تا تولید به 2 میلیارد فوت مکعب در روز برسد. از لایه نفتی مشترک میان ایران و قطر، 11 سال است که قطر روزی 370 هزار بشکه تا 430 هزار بشکه دارد تولید می‌کند اما ما حتی یک بشکه هم تولید نکردیم، نفت در آن منطقه هست. محرز و مسلم است که نفت هست و اگر حفاری بکنیم می‌توانیم تولید بکنیم. اگر این سرمایه‌ها جمع بشود، می‌توانیم حفاری کنیم و تولید کنیم. نگاه وزارت نفت، عدم باور به ظرفیت‌های داخلی است و نگاهشان به خارجی‌ها است تا بیایند ما را نجات بدهند.

دکتر مستقل در واکنش به اظهارات ابراهیمی اصل گفت: نگاه وزارت نفت، کاملاً به پتانسیل‌های داخلی است.

ابراهیمی اصل گفت: یک مورد بگویید که میدان داده‌اید.

دکتر مستقل در جواب گفت: اراده‌ای که در تشکیل شرکت‌های e&p و تعیین صلاحیت این شرکت‌ها است همچنین اراده‌ای که در involve سهم داخل و فناوری داخل و دانش‌بنیان است هیچ موقع در وزارت نفت نبوده است.

ابراهیمی در واکنش به این اظهارات گفت: E&P را برای مردم توضیح دهید. شرکت‌های اکتشاف و تولید در مالزی، یکی است در نروژ یکی است. در انگلیس دوتا است در آمریکا 5 تا است، در فرانسه یک عدد است. شرکت E&P این‌گونه نیست که ما آن را بسازیم، بلکه یک فرایند بلند مدت و طولانی است که ممکن است 20 سال طول بکشد، یک شرکت E&P درست کنیم؛ اصلا این‌گونه نیست که اعضای باشگاه نفت نیرو را وزیر نفت تائید کند و در دامن شرکت‌های خارجی بگذارد، این اعضا رشد کنند و تبدیل به شرکت EP بشوند، این شوخی نیست.

نماینده وزارت نفت در پاسخ به اظهارات ابراهیمی گفت: شرکت مپنا، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت پتروگوهر، باشگاه‌های نفت نیرو نیستند،

ابراهیم در جواب به دکتر مستقل گفت: این شرکت‌ها سازنده تجهیزات هستند، مپنا فقط نیروگاه می‌سازد.

 

آنهایی که کرسنت را ساختند به دنبال IPC هستند

دکتر ابراهیم در واکنش به اظهارات دکتر مستقل گفت: دکتر حسینی خودشان عضو علی‌البدل همان مجموعه است. اعضایی که کرسنت را درست کردند، اطراف آقای وزیر را گرفته‌اند و الآن قصد دارند IPC را درست کنند. کرسنت برای ما ضرر داشت. این قرارداد IPC  برای ما زایشگاه چندین و چند کرسنت دیگر است.

مقصودی در پایان گفت: امیدواریم تجربه کرسنت که 14 میلیارد دلار ضرر به کشور زد، تکرار نشود. ما در مورد برجام در همین برنامه بارها گفتیم که اگر مسئولین دقت می‌کردند، الآن نباید به دنبال آمریکایی‌ها باشیم که اصلاحاتی بشود تا شاید برخی از تحریم‌ها برداشته شود. از وزارت نفت که پاسخگو بود و در این برنامه حضور یافت تشکر می‌کنیم و امیدواریم تا این اصلاحات انجام نشود، همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند این قراردادها عملیاتی نشود.

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ