سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 82
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 136395
کل یادداشتها ها : 545
خبر مایه


همین شرکت توتال حدود 12 سال پیش که به ایران آمد برای کارهای نفتی‌اش، حدود 90 میلیون دلار رشوه و کمیسیون به برخی مدیران ایرانی داد. سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی و جناب وزیر از این موضوع اطلاع دارند، زمان مدیریت جناب زنگنه هم بود. محکوم هم شدند. نظام بین‌المللی نیویورک و اروپا شرکت توتال را به پرداخت 394 میلیون دلار جهت پرداخت خسارت برای رشوه محکوم کردند. شرکت توتال پذیرفت، مدیرعاملش را که می‌خواستند، به دادگاه احضار کنند، در یک حادثه مشکوک جت جدید که در اروپا مشغول پرواز بود، سقوط کرد و حادثه به فراموشی سپرده شد.

گروه سیاسی-رجانیوز: برنامه ثریا این هفته برای دومین بار موضوع برنامه خود را به قراردادهای جدید نفتی IPC اختصاص داد. این قراردادها از زمان ارائه آن از سوی وزارت نفت بحث‌های بسیار زیادی را به دنبال داشته است. در برنامه پیشین ثریا با موضوع قراردادهای نفتی که 7 ماه پیش به روی آنتن رفت مباحث متفاوتی پیرامون این قراردادها مطرح‌شده بود. در این قسمت، برنامه تلویزیونی ثریا به اصلاحات قراردادها از سوی مسئولان و سری جدید این قراردادها پرداخته شد.

 

به گزارش رجانیوز مهمترین محورهای برنامه ثریا به شرح زیر است؛
- جدی‌ترین تحریم کنندگان ایران اصلی ترین منتفعان قراردادهای جدید نفتی هستند

  • نماینده وزارت نفت: ورود سرمایه‌های مردم به قراردادهای نفتی ریسک دارد و سود آن تضمین شده نیست!
  • ابراهیمی اصل: توتال در میدان آزادگان در طول 25 سال، حداقل 50 برابر سرمایه گذاری‌اش سود می کند!
  • شرکت توتال که اکنون سینه‌خیز به ایران می‌آید به مدیران ایرانی در زمان مهندس زنگنه 90 میلیون دلار رشوه داد
  • اعضایی که کرسنت را درست کرده‌اند دور وزیر نفت را گرفته‌اند و می‌خواهند ipc را درست کنند
  • قراردادهای جدید نفتی باجی است که بخاطر برجام دادیم
  • آیا سرنوشت کرسنت، در IPC تکرار می‌شود؟
  • راهبرد وزارت نفت عدم توجه به توان داخلی است
  • راهبرد وزارت نفت عدم توجه به توان داخلی است
  •  

مقصودی، مجری برنامه ثریا، در ابتدا به بیان دلایل اهمیت این قراردادها پرداخت. وی بابیان اینکه، اصلاح این قراردادها برای منابع نفتی کشور طی25 الی 30 سال آینده تعیین و تکلیف می‌کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: شاید اصلاح هر بندی از هدر رفت بیش از 10 میلیارد دلار جلوگیری بکند و شاید منجر به منفعت بیش 10 میلیارد دلار بشود. مهمانان این برنامه دکتر بیژن مستقل به‌عنوان نماینده وزارت نفت، عضو شورای بالادستی صنعت نفت و مجری بلوک‌های اکتشافی و سرمایه‌گذاری خارجی وزارت نفت و دکتر اصغر ابراهیمی اصل معاون سابق وزارت نفت در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم بودند.

در این برنامه دکتر ابراهیمی اصل، به‌عنوان یکی از منتقدین قرارداد حضور یافته است و دکتر مستقل هم به‌عنوان نماینده وزارت نفت و مدافع کلیات قراردادهای IPC  در این برنامه حاضرشده است.

 

اجرایی نشدن انتقادات در اصلاحیه قراردادها

در ابتدا، مجری برنامه ثریا نکاتی پیرامون قراردادهای جدید نفتی ارائه کرد. وی بابیان اینکه این موضوع تخصصی است، اما از اهمیت بالایی برخوردار است. گفت: لازم است برای این موضوع چندین برنامه گذاشته شود، طی مدت 7 الی 8 ماه اخیر، دولت ابتدا این قراردادها را تصویب کرد. این مصوبه مورد انتقاد جدی متخصصان قرار گرفت، نهادهای نظارتی ازجمله سازمان بازرسی و سایر نهادها انتقاداتی مطرح کردند به همین دلیل از اجرای این مصوبه ممانعت شد. دولت از انتقادات وارده استقبال کرد و انتقادها را پذیرفت که طی نامه‌ای هم اعلام شد تا منتقدین انتقادات خودشان را نسبت به این طرح مطرح کنند، پس از برگزاری جلسات متعدد پیرامون این موضوع، مصوبه‌ای تهیه‌شده که مورد تصویب دولت قرار گرفت اما این اصلاحیه همچنان موردنقد منتقدین قرار دارد.

 

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ