سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 78
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 136391
کل یادداشتها ها : 545
خبر مایه


 

اولویت بانک مرکزی چیست؟ هتلداری یا تولید؟

حیدری اظهار داشت: این عدد در بانک‌ها امروزه بسیار بالاتر از این حد مجاز است که گاها بانک‌ها تا 50 الی 60 درصد هم از این حد استاندارد بالاتر می‌روند که نتیجه این عمل قانونی بود که تحت عنوان " رفع موانع تولید" در مجلس تصویب شد که در این قانون سه سال به بانک‌ها فرصت داده که سرمایه‌گذاری‌ها را به حد مجازی که بانک مرکزی تعیین می‌کند، برسانند و هرسال بانک‌ها موظفند که 33 درصد از این مازاد بر نسبت را واگذار بکنند و نهایتا سال بعد سال انتهایی این قانون خواهد بود.

 

وی افزود: بانک‌هایی که این اقدام را انجام ندهند مالیاتشان بصورت پلکانی افزایش پیدا خواهد کرد و بانک مرکزی برای این بانک‌ها جرائمی خواهد شد.

 

مقصودی پرسید: اکنون پس از گذشته بیش از یک سال چه میزان از این بنگاه ها واگذار شده اند و آیا با بانکهای متخلف دراین خصوص برخورد شده و جریمه ها انجام شده است؟

 

حیدری توضیح داد طبق قانون بعد از سه سال می توانیم عملکرد بانکها را ارزیابی و برخورد کنیم اگر چه ما برنامه عملیاتی یک ساله خواسته ایم.

 

معاون نظارتی بانک مرکزیدر خصوص شهم زیاد بخش خدمات و بازرگانی از تسهیلات بانکی تاکید کرد: تاکید بنده بر روی خدمات است؛ بخش بازرگانی از این 52 درصد نقش بزرگی را به خودش اختصاص نمی‌دهد. خوب است که ما به سراغ تولید ناخالص داخلی  کشورمان برویم و ببینیم که در تولید ناخالص ملی کشورمان سهم صنعت چقدر است و سهم بخش بازرگانی و خدمات چند درصد است؟ امروز نقش صنعت در تولید ناخالص ملی کشور 15 درصد است و سهم خدمات و بازرگانی 60 درصد تولید ناخالص ملی کشور است بنابراین این سهم 62 درصدی، 52 درصد سهم از تسهیلات بانک‌ها را به خودش اختصاص داده است که بنظر میرسد حتی آن نسبتی که در تولید ناخالص داخلی سهم دارد را هم نتوانسته از شبکه بانکی دریافت کند!

 

مقصودی در این بین اظهار داشت: همه نقد ما به همین ترکیبی است که در اقتصاد کشور وجود دارد. (وقتی نقدینگی بانکها به سمت تولید نمی آید طبیعی است که سهم تولید در اقتصاد کشور کم می شود و بنگاه های تولیدی با نیمی از ظرفیت کار می کنند)

 

وقتی بانک مرکزی شرایط کنونی اقتصاد ما را پذیرفته است...

حیدری اظهار داشت: تولید نا خالص ملی یعنی ارزش مجموع کالا و خدمات تولید شده در یکسال و رویکر ما هم به افزایش تولید است که هر دو هم اشتغالزاست و مولد است و ممکن است یک روز خدمات هواپیمایی و هتلداری مزیت باشد و یک موقعی هم تولید!

 

مجری ثریا پرسید: از نظر بانک مرکزی این 52 درصد تسهیلات بخش خدمات و بازرگانی از نظر بانک مرکزی مطلوب است؟

حیدری اظهار داشت: این واقعیت اقتصاد ماست!

 

مقصودی پرسید: بنظر شما صنعت و کشاورزی الان در اولویت نیستند؟

حیدری در پاسخ اظهار داشت: رویکرد ما در بانک مرکزی حمایت از بخش مولد تولید است؛ امسال هم بر اساس برنامه دولت تعهد کرده‌ایم که 160 هزار میلیارد ریال به بنگا‌های کوچ تسهیلات بدهیم که حدود 7000 بنگاه کوچک و متوسط بایستی توسط بانک مرکزی تامین مالی می‌شدند که تا امروز 8800 بنگاه انجام شده است؛ این رویکرد بانک مرکزی است.

 

 

 

70 درصد معوقات بانکی برای بانک‌های خصوصی است

دکتر پرویز داوودی در ادامه مباحث گفت: 70 درصد معوقات بانکی برای بانک‌های خصوصی است و 30 درصد برای بانک‌های دولتی؛ مشکوک الوصول بانک‌های خصوصی هم 50 درصد از کل معوقات است که این 35 هزار میلیار تومان می‌شود؛ این به این معنی است که بانک‌های خصوصی 35 هزار میلیار تومان تسهیلات داده‌اند که مشکوک الوصول شده است و می‌توانیم بفهمیم که این مبلغ را به بنگاه‌های خودشان داده‌اند چون اگر به بنگاه‌های دیگر داده بودند قاعدتا این مبلغ را پیگیری می‌کردند.

 

 

بانک‌های خصوصی به شدت درگیر بنگاه داری شده‌اند

دکتر پرویز داوودی در ادامه اظهار داشت: بانک‌های خصوصی به شدت درگیر بنگاهداری شده‌اند و این موضوع مکه سرمایه‌ها را در آنجا گذاشته‌اند تایید حرف بنده است؛ با توجه به آمارهای موجود عملا بانک‌ها نمی‌خواهند از این بنگاهداری‌شان کم کنند.

 

فرشاد حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تنبیهاتی که برای تخلف بانک‌ها ایجاد کرده‌اید اعمال شده است، اظهار داشت: موعد قانون سه سال است و آیین نامه اجرایی به بانک‌ها خواسته‌ایم که این موضوع عملیاتی بشود و لزوما اگر بانکی در یک سال توفق عمل پیدا نکرد به این معنا نیست که هیئت مدیره‌اش سلب صلاحیت بشود؛ شما می‌خواهید بانک را وادار کنید به فروش بنگاه، فرض کنید که باانک صاحب یک نیروگاه است، کشش بازار در چه حدی است؟ آیا شرایط بازار مناسب است؟

 

مقصودی اظهار داشت: یعنی چون شرایط بازار مناسب نیست نباید این برج فروخته بشود؟ مثلا یک برج هزار میلیاردی را باید بانک مرکزی فشار بیاورد تا 700 میلیارد تومان هم که شده بفروشد چراکه این رکود حاکم برکشور حاصل همین انجماد پول‌های بانک‌هاست.

 

بانک مرکزی باید سیاستگذار باشد نه اینکه دنبال اقتصاد کشور بدود...

حیدری در رابطه با مطالبات معوق تصریح کرد: وصول مطالبات معوق یک فرآیندی است که تابعی است از فضای کسب و کار کشور، تحریم‌ها و غیره.

 

داوودی گفت: رویکر این است که بانک مرکزی بعنوان نهاد ناظر و سیاستگذار برای اصلاح امور اقتصادی وارد بشود یعنی اینکه ما انتظار داریم بانک مرکزی این مشکلات را با اعمال سیاست حل کند اما می‌بینیم که معوقات از 40 هزارتا به 100 هزار تا افزایش پیدا کرده است یا می‌بینیم که بجای اینکه اضافه برداشت‌ها کمتر بشود، بیشتر می‌شود. ما می‌گوییم که بانک مرکزی از این رویکردی که اقتصاد ما هر طور که باشد دنبال آن می‌دوم رویکردی داشته باشد که سیاستگذاری کند تا اقتصاد را مدیریت کند.

 

حیدری  اظهار داشت که اضافه برداشت ها زیاد نشده و این 10 هزار میلیاردی که شما می‌گویید صحت ندارد.

داووی تصریح کرد که این عدد کاملا صحیح است و اگر بخواهید اسم آن بانک را هم می‌برم.

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ