سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 91
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 136404
کل یادداشتها ها : 545
خبر مایه


 به نظر می رسد اگرچه علی لاریجانی و تیم او تلاش می کنند که خود را به عنوان نمانیندگانی مستقل در انتخابات معرفی کنند اما علاقه درونی آنها برای شرکت در ائتلافی دیگر امر پنهانی نیست. ائتلافی که پیش از این نیز در مساله هایی نظیر تائید صلاحیت ها و استیضاح وزرا دولت و همچنین مساله برجام به وضوح خود را نشان داده است. از سوی دیگر در طرف مقابل و درون اردوگاه اصلاح طلبان و دولتی ها نیز چراغ سبز هایی که حاکی از تمایل برای ادامه این ائتلاف است امری است که کم کم در حال آشکار شدن است.

به نظر می رسد اگرچه علی لاریجانی و تیم او تلاش می کنند که خود را به عنوان نمانیندگانی مستقل در انتخابات معرفی کنند اما علاقه درونی آنها برای شرکت در ائتلافی دیگر امر پنهانی نیست. ائتلافی که پیش از این نیز در مساله هایی نظیر تائید صلاحیت ها و استیضاح وزرا دولت و همچنین مساله برجام به وضوح خود را نشان داده است. از سوی دیگر در طرف مقابل و درون اردوگاه اصلاح طلبان و دولتی ها نیز چراغ سبز هایی که حاکی از تمایل برای ادامه این ائتلاف است امری است که کم کم در حال آشکار شدن است.

گروه سیاسی-رجانیوز: در شرایطی که قطار انتخابات مجلس در حال نزدیک شدن به ایستگاه های پایانی است و دماسنج بازار رقابت های انتخاباتی در حال نزدیک شدن به بالاترین درجه است، درست در همین ایام به نظر می رسد ائتلاف نانوشته میان لاریجانی-روحانی که تا پیش از این در تائید صلاحیت وزرا و برجام آشکار شده بود، جلوه هایی از رنگ انتخاباتی به خود گرفته و پلان دیگری از این ائتلاف در حال کلید خوردن است.

به گزارش رجانیوز از همان روزهای ابتدایی دولت یازدهم بود که گمانه زنی وجود ائتلافی نانوشته میان علی لاریجانی با دولت در محافل سیاسی مطرح شد. مساله ای که در مواردی نظیر عدم اعلام وصول استیضاح وزیر علوم خود را نشان داد و تا این اواخر در قضیه تصویب دو فوریت طرحی که اختیارات مجلس را به شورایعالی امنیت ملی می سپرد و تصویب برجام در 20 دقیقه شبهه ها را مرتفع می کرد.

با این حال از روزهای آغازین سال 94 و زمانی که سیاسیون در حال برنامه ریزی برای پلان های انتخابات پیش رو بودند، صفر نعیمی رز، سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت (فراکسیون منتسب به لاریجانی) این خبر وحدت طیف لاریجانی-روحانی را تایید کرد و گفت: «من به عنوان سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت اعلام می‌کنم ما (طیف لاریجانی و روحانی) هم برای انتخابات مجلس و هم موضوعات دیگر می‌توانیم کنار هم قرار بگیریم.»

این نماینده نزدیک به لاریجانی درباره روابط رییس مجلس فعلی با روحانی تاکید کرده بود: «ما همواره گفته‌ایم که مواضع آقای لاریجانی ریاست محترم مجلس به آقای روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان نزدیکتر است».

همزمان با این نظرات، ابراهیم امینی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز درباره ائتلاف روحانی و لاریجانی اعلام کرده بود:  «طیف روحانی بنا دارد برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با طیف لاریجانی ائتلاف کند ولی اگر این چرخش از سوی جریان دولت به سمت معتدلان اصولگرا صورت گیرد، اصلاح‌طلبان دیگر روحانی را نخواهند پذیرفت.».

مساله ای که بعد ها از زبان محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی و کمیته سیاسی حزب کارگزاران در گفت‌وگویی با هفته نامه مثلث در خرداد امسال منتشر شده بود بیان شد. وی در این مصاحبه درباره ریاست مجلس و ترجیح برای عارف یا لاریجانی گفته بود«با اکثریت اصولگرا حتماً‌ آقای لاریجانی را ترجیح می‌دهیم چرا که خروجی «نقد قابل اعتماد» جناب آقای لاریجانی احتمالاً برای ما مناسب‌تر از «موقعیت نسیه و غیر نقد» آقای عارف است که نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد».

چندی بعد سعید حجاریان نیز در گفتگو با روزنامه آرمان گفته بود: «دولت با علی لاریجانی رابطه خوبی دارد و تعامل خوبی برقرار است. لاریجانی با دولت همراهی می‌کند.»

وی در پاسخ به این سوال که «این احتمال وجود دارد آقای روحانی ائتلاف نانوشته و تقسیم کاری با لاریجانی‌ها داشته باشد؟» می گوید: «نمی دانم. معلوم نیست که "راست" می‌خواهد چه کند یا اصولگرایان چه برنامه‌ای دارند. آیا می‌خواهند حزب بزنند؟ چه حزبی دارند، نامش چیست. آنها چند حزب دارند؟... اگر علی لاریجانی حزب بزند این حزب چیست؟ در جامعه روحانیت اوضاع پس از آیت‌ا... مهدوی کنی چگونه خواهد بود یا جامعه مدرسین به کدام سمت خواهد رفت؟ اگر خودشان را جمع و جور کنند، احتمال می‌دهم آقای لاریجانی حتما پایه خوبی در میان آنها دارد و می‌تواند با آقای روحانی هماهنگ باشد. باید تا آن زمان صبر کرد تا تکلیف جامعتین مشخص شود.»

 

در کنار بازار داغ شایعات در خصوص ائتلاف دولت با لاریجانی بهروز نعمتی، عضو فراکسیون رهروان ولایت، درباره احتمال شکل گیری جریان سوم در انتخابات و ارائه فهرست مجزا از سوی روحانی برای انتخابات مجلس دهم گفت: «تشکیل این جریان سوم از مجلس نهم شروع شد. با توجه به بحثی که در فراکسیون رهروان داشتیم اعتدال گرایان در کنار هم جمع شدند و زمانی که دکتر روحانی بحث اعتدال را مطرح کردند شکل گیری این جریان اعتدال گرا ادامه پیدا کرد».
 

 

*روزنامه حامی دولت: قرار است لاریجانی در انتخابات مجلس همان نقشی را داشته باشد که ولایتی سال 92 در بین اصولگرایان داشت!

 

با این وجود و در حالی که طی سالهای اخیر آرایش سیاسی کشور دستخوش تغییرات گسترده ای شده و مدتهاست تقسیم بندی های ساده انگارانه اصولگرا- اصلاح طلب و یا چپ- راست نمی تواند توصیف کننده واقعیات موجود در عرصه سیاسی باشد، یکی از رسانه های حامی دولت با انتشار تحلیلی معنادار تاکید کرد که قرار است در انتخابات مجلس دهم علی لاریجانی همان نقشی را در میان نیروهای اصولگرا داشته باشد که علی اکبر ولایتی در انتخابات سال 92 برعهده داشت.
 
در همین راستا روزنامه آرمان بدون اشاره به اختلافات گسترده طیف دولت و اصلاح طلبان،  تلاش برای القای تفرقه حداکثری در بین نیروهای انقلابی  و با این پیش فرض که علی لاریجانی و علی اکبر ولایتی نیز جزو این جریان هستند! نوشت: «علی لاریجانی قرار است اسفندماه بدیل نقش علی‌اکبر ولایتی در سال92 را ایفا کند. تقابل فکری این دو با سعید جلیلی و پایداری به جایی رسید که اصولگرایان نزدیک به آن دو با نام رهروان ولایت راه خود را از جبهه پایداری و سعید جلیلی جدا کردند. اوج این تنش‌ها در ماجرای بررسی و تصویب برجام دیده می‌شد. علی لاریجانی به عنوان نمود این گروه، سرسختانه در برابر تندروها ایستاد و به سختی از تصویب برجام حمایت ‌کرد.»
 
 
*تکذیب خبر پیوستن لاریجانی به ائتلاف

اما در کنار وجود این شایعات، شایعه پیوستن لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان نیز در میان اخبار رسانه ها منتشر شد. خبری که چندی بعد از سوی منصور حقیقت  پور تکذیب شد. با این حال اندکی بعد از این که منصور حقیقت پور به عنوان عضو هیئت رئیسه فراکسیون رهروان مجلس ‌شورای اسلامی گفته بود خبرهای منتشر شده در رابطه با حضور لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان کذب است و لاریجانی در جلسات ائتلاف اصولگرایان تاکنون حضور نداشته‌اند و در آینده نیز حضور نخواهد داشت و در انتخابات پیش رو به صورت مستقل شرکت خواهد کرد، خبر ائتلاف جدیدی با محوریت لاریجانی، ولایتی، مقتدایی و ناطق نوری بر روی خط خبری رسانه ها قرار گرفت.

 

*شایعه تشکیل گروه 4 لاریجانی، ولایتی، ناطق نوری، مقتدایی

این خبر در شرایطی منتشر شده بود که حقیقت پور در مورد برنامه انتخاباتی رهروان از شرکت مستقل در انتخابات خبر داده بود و گفته بود: «دریک جمع بندی ما بر تصمیم خود قاطع شدیم که رهروان ولایت به صورت جداگانه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی لیست ارائه بدهد».

هر چند که خبر ائتلاف بعد ها تکذیب شد و به دست فراموشی سپرده شد اما همچنان پیش بینی برنامه لاریجانی برای تشکیل ائتلاف انتخاباتی همچنان قوت خود را از دست نداده است و رپورتاژ تبلیغاتی رسانه های اصلاح طلب از لاریجانی در روز های اخیر بر استحکام این نظریه افزوده است. در همین راستا روزنامه اصلاح طلب آرمان وابسته به خاندان هاشمی رفسنجانی در روز های گذشته و در مطالبی به دفاع تمام قد از لاریجانی بر خواست.

 

*رپورتاژ رسانه های اصلاح طلب برای لاریجانی

بر پایه این گزارش روزنامه آرمان در مطلب خود در 24 دی و با عنوان «نشست محفلی درقم علیه‌هاشمی و لاریجانی!» تلاش کرد تا در کنار دفاع همیشگی خود از هاشمی رفسنجانی این بار نقش دایه مهربان تر از مادر برای علی لاریجانی را نیز بر عهده بگیرد. در همین راستا این روزنامه در این مطلب با اشاره به  اهمیت شهر قم از این منظر که استارت انقلاب اسلامی در این خطه کشورمان زده شد و اینکه مهم‌ترین تصمیمات کشور در قم اتخاذ می‌شود، لاریجانی را به عنوان شخصیتی در کنار هاشمی و با عنوان دو دلسوز انقلاب معرفی کرد و نوشت:

«اکنون انتخابات‌های اسفندماه دارای اهمیت زیادی برای ملت و نگاه‌های زیادی به این استان دوخته شده است. در عین حال شنیده شده که تندروها قائل به این اهمیت نیستند و با برگزاری جلسه و دعوت از نیروهای شناخته‌شده ارزشی سعی در تخریب نیروهای دلسوز کشور مانند علی لاریجانی و آیت‌ا... هاشمی دارند؛ به عنوان نمونه مطرح می‌کنند که علی لاریجانی مورد تایید مراجع وعلمای قم نیست که بیشتر به یک شوخی شباهت دارد. درباره آیت‌ا... هاشمی هم اظهاراتی اینچنین دارند و شایعات و کدهای اطلاعاتی اشتباهی از او بیان می‌کنند تا اذهان را نسبت به این یاور امام و رهبری تخریب کنند».

اما روزنامه آرمان به این سطح از دفاع از لاریجانی بسنده نکرده و دو روز بعد یعنی 27 دی ماه 94 مصاحبه ای با عنوان «لاریجانی دولت را از پیچ های سخت عبور داد» با عابد فتاحی نماینده اهل سنت و اصلاح طلب مجلس منتشر کرد تا قطعات پازل تبلیغاتی خود برای لاریجانی را تکمیل نماید.

عابد فتاحی نماینده اصلاح طلب ارومیه در این مصاحبه با استفاده از واژگانی خاص، به تمجید از لاریجانی پرداخت و گفت:

«در این چهار سالی که در خدمت دکتر لاریجانی بودم و در طی نشست‌ها و دیدار‌هایی که با ایشان داشته‌ام باید بگویم که ایشان یک سیاستمدار تمام عیار است. یک سیاستمدار فوق‌العاده برجسته و یک انسان بسیار خوش‌بیان و خوشفکر است. وی سیاستمداری است که انصافا جای احترام دارد. همچنین در رفتارش اعتدال خاصی دارد و در گفتارش نیز بسیار محتاط است».

فتاحی در باره سه گانگی شخصیتی لاریجانی می گوید:

« ]لاریجانی[ این‌ بار می‌تواند به عنوان یک شخص مستقل با رویکردی اعتدالی برای ریاست مجلس دهم شورای اسلامی مطرح باشد، چرا که به هر حال هم طیفی از اصلاح‌طلبان به وی علاقه‌مندند هم اصولگرایان و هم معتدلیون. در حقیقت آقای لاریجانی شخصیتی سه بعدی دارد و از هر سو که به او نگاه کنید به هر سه گرایش نزدیک است، یعنی احساس بنده این است که اگر آقای لاریجانی در انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی با افراد شاخصی از اصلاح‌طلبان هم ائتلاف کند امکان‌پذیر است».

اما تبلیغات اصلاح طلبان برای لاریجانی به این موارد محدود نبوده است به نحوی که محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز در میزگردی که نشریه مهر نامه برگزار کرده بود به حمایت از لاریجانی بلند شد. در همین راستا نشریه مهر نامه در شماره 45 خود در مقدمه مطلبی با عنوان «محافظه کاری جدید در راه است؟» با اشاره به حمایت های این روزها عطریانفر از لاریجانی می نویسد: «محمد عطریانفر که از دوران دانشگاه لاریجانی را می شناسد، از جمله اصلاح طلبانی است که در ماهه ای اخیر به صراحت از علی لاریجانی حمایت کرده اند. تا آن جا که به گفته خود، پیام هایی از لاریجانی دریافت کرده است».

در همین راستا عطریانفر در بخشی از این میز گرد و با اشاره به لزوم تربیت نیرو سیاسی و راه اندازی مدارسی سیاسی، علی لاریجانی را به عنوان یک مصداقی که درست آموزش دیده و تربیت شده و در پوزیشن خود به خوبی نقش آفرینی نموده است معرفی می نماید و عنوان می دارد: «....حتی این هایی که الان چهره هستند زمانی در مدارس مخفی در قبل از انقلاب رشد کردند، آموزش دیدند و در محافلشان بزرگ شدند. خود آقای لاریجانی را من هیچ وقت باور نمی کردم که در این پوزیشن از خود ظرفیت نشان دهد. اما فرصتی پیدا شده که تربیت شود و تربیت شده است. حالا بعضی قبل از مشغول کار و برخی در حین خدمت آموزش می بینند. آقای لاریجانی آموزش های ضمن خدمت دید و خود را نشان داد».

عطریانفر در بخش دیگری از این میز گرد به پیام های ارسالی لاریجانی به او نیز اشاره می کند و می گوید: «... من به هر دلیل از مدیریت لاریجانی دفاع کردم و این هم صادقانه بود؛ اما تعبیر رقیب چه بود؟ گفتند "آقای لاریجانی! حواست به پوست خربزه اصلاح طلبان و کارگزاران باشد". آن بنده خدا هم به من پیام می دهد که می شود از من دفاع نکنید؟».

 

*پرده برداری عطریانفر از حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی

اما شاید جالب ترین بخش صحبت های عطریانفر رونمایی از هدف اصلاح طلبان در دفاع از لاریجانی باشد. این عضو حزب کارگزان در ادامه این مناظره با اشاره به لزوم افزایش وزن سیاسی لاریجانی در میان اصول گرایان از راهبرد اصلاح طلبان در حمایت از لاریجانی نیز پرده برداری می کند و عنوان می دارد: «... می خواهم بگویم اتصال و اتصاف به بزرگان جواب کار اصول گرایان را نمی دهد و لاجرم باید به سمت هویت بخشی در حزب رفت. اما این کار حتما به نفع ما اصلاح طلبان هم هست. چرا؟ چون اگر منازعه و مجادله و رقابت سیاسی اصلاح طلبان در مقام تعارض با رهبری تعریف شود، حتما ما باخته ایم. دلیل تلاش جریان اصلاح طلب برای حضور ناطق و لاریجانی این است که سطح رقابت ها را برابر کند و دست بر قضا این ها ]لاریجانی و ناطق[ تجارب قیمتی دارند... و چون احساس می کنیم سطح رقابت سیاسی با آنها به خشونت نمی کشد و انتخابات به عنوان عرصه انتخاب بین «خوب و خوب تر» تعریف می شود، آنها را ترجیح می دهیم».

در مجموع به نظر می رسد اگرچه علی لاریجانی و تیم او تلاش می کنند که خود را به عنوان نمانیندگانی مستقل در انتخابات معرفی کنند اما علاقه درونی آنها برای شرکت در ائتلافی دیگر امر پنهانی نیست. ائتلافی که پیش از این نیز در مساله هایی نظیر تائید صلاحیت ها و استیضاح وزرا دولت و همچنین مساله برجام به وضوح خود را نشان داده است. از سوی دیگر در طرف مقابل و درون اردوگاه اصلاح طلبان و دولتی ها نیز چراغ سبز هایی که حاکی از تمایل برای ادامه این ائتلاف است امری است که کم کم در حال آشکار شدن است.







طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ