سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 145
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 136458
کل یادداشتها ها : 545
خبر مایه


< 1 2 3 >

حمایت هاشمی از هم‌جنسگرایان/

فائزه این بار می‌خواست چه

ساندویچی بخورد؟

بهاییان مدافعان سرسخت هم‌جنسگرایی هستند. فائزه هاشمی اما رفاقت عجیبی با آنها

دارد. این گزارش به بررسی پشت پرده و انگیزه‌های حمایت هاشمی از بهاییان می‌پردازد.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، فائزه هاشمی و اعضای ارشد بهاییت در ایران ملاقات کردند. تصاویر این دیدار که در منزل شخصی «فریبا کمال آبادی» صورت پذیرفت، به صورت گسترده ای دست به دست شد. کمال آبادی از رهبران ارشد گروهک صهیونیستی موسوم به «یاران ایران» است. از محتوا و دستور کار این نشست هنوز جزییات بیشتری درز نکرده است. پیشتر نیز هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با فیگارو بهاییان و تروریست‌های مجاهدین خلق را به عنوان مردان و زنانی بزرگ توصیف کرده بود. اما ماجرا چیست؟ پشت پرده‌ی دیدار هاشمی و بهاییان چه می‌گذرد؟

 

 

رفاقت فائزه و بهاییان از کجا آب می‌خورد؟

«زندان تجربه بسیار خوبی بود. چرا که با زنان و مردان بزرگ ایرانی، بهائی‌ها، اعضای مجاهدین خلق، اصلاح‌طلبان و کسانی آشنا شدم که برای باورهایشان مبارزه می‌کنند.» این تکه ای از همان مصاحبه‌ی معروف با فیگارو است. فائزه پیشتر هم در گفتگو با روزنامه‌ی توقیف شده‌ی «بهار» از خاطرات دوران زندان و رفاقت با تروریستهای مجاهدین خلق و بهایی‌ها گفته بود. یکی از رهبران ارشد گروهک بهاییان در خاطرات روزانه اش می‌نویسد: «امروز فائزه خانم اعلان‌ کرد که مایل ‌است ھمراه ما روزه بگیرد [ 11 تا 29 اسفند دوران روزه بهاییان است ]. با او افطار کردیم. محبت او فوق‌العاده است.» مهوش ش. در بخش دیگری از خاطراتش که در رسانه‌های وابسته به بهاییت منتشر شده، می‌نویسد: «امشب افطار مهمان فائزه خانم بودیم. همه را دعوت کرده بودند به فسنجان با پسته رفسنجان، سالاد الویه و سوپ عالی، بعد هم چند دقیقه‌ای صحبت‌ کرد. قرار است سی‌ام اسفند بعد از سال تحویل آزاد شود اما اعلان‌ کرده که مایل‌ است که سال تحویل را در زندان بگذراند.»

 

روز گذشته نیز دختر کوچک هاشمی به دیدار کمال آبادی رفت. فریبا کمال آبادی یکی از هفت عضو ارشد گروهک موسوم به یاران ایران است؛ گروهکی که مدعی است رهبری و سرپرستی جامعه‌ی بهاییت در ایران را بر عهده دارد. هر چند در واقع آنان تنها واسطه‌ای برای انتقال دساتیر و پیام‌های بیت العدل هستند.

 

دین یا گروهک؟/ بهاییت چه خوابی برای ایران دیده است؟

بهاییت دین نیست. یک تشکیلات منظم سری است که در سراسر دنیا پراکنده شده است. بهاییان خود را مقلد دساتیر تشکیلات رهبری بهاییت موسوم به «بیت العدل» می‌دانند. ساختمان بیت العدل در شهر حیفا در اراضی اشغالی رژیم صهیونیستی قرار دارد. دساتیری که عمدتاً چندان مذهبی نیستند؛ بلکه سیاسی هستند. بیت العدل حالا مدت‌ها است دستور پرهیز از «تقیه» را برای پیروانش در ایران صادر کرده است. این در حالی است که بهاییان در تمام سلطنت رژیم پهلوی، به پنهان‌کاری و پرهیز از جار و جنجال مأمور بودند. این روزها اما «مظلوم نمایی» در رأس برنامه‌های آنها است. بهاییان با «دین‌نمایی» و جار و جنجال، به دنبال داغ کردن و درست کردن کیس‌های مختلف حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

 

بهاییت ساخته‌ی انگلستان است. انگلیسی‌ها به دنبال تفرقه بودند، مثل همیشه؛ تا حکومت کنند. تفرقه در میان شیعیان. اینگونه بود که علی محمد باب را علم کردند. باب ادعای مهدویت کرد. تیرباران شد، به دستور میرزا محمد تقی خان امیرکبیر. دیگر سران و پیروان باب نیز توقیف شدند. میرزا حسینعلی نوری هم از آنان بود. وی نفی بلد شد. به عراق رفت. آنجا خود را بهاءالله نامید. حسینعلی می‌خواست برنامه‌ی انگلیسی‌ها را تکمیل کند. عملاً ادعای خدایی کرد! اما نمی‌توانست در ممالک اسلامی زیاد دوام بیاورد. برای همین هم به انگلستان پناه برد. انگلیسی‌ها هم آدرس اسراییل را نشانش دادند. بهاءالله به حیفا رفت.

 

عباس افندی فرزند ارشد حسینعلی بود. بعد از پدر خود را عبدالبهاء نامید. گفته می‌شود به وصیت پدر رهبری بهاییان را بر عهده گرفت. در روزگار وی بود که دولت مجعول اسراییل شکل گرفت. وی در این باره می‌گفت: «ای دوستان خدا و فرزندان ملائکه های خدا، همانا آسمان جدید و زمین مقدس مهیا شده برای حکومت مقتدر صهیونیزم! و بهاء الله در این سرزمین بشارت های الهی را دید و خداوند به وعده اش عمل کرده است!» بعدها شوقی افندی که بهاییان وی را ولی امرالله می‌خوانند، هم توصیفات بلیغه‌ای در ستایش صهیونیست‌ها داشت.

 

بهاییت همزاد صهیونیسم است. آنها به دنبال جار و جنجال سازی و داغ کردن کیس‌های حقوق بشری در ایران هستند.

 

پشت‌پرده روابط هاشمی و بهاییت چیست؟

تحریم‌های بیشتر؛ این احتمالاً پشت پرده‌ی رفاقت نزدیک فائزه و بهاییان است. کمتر کسی است که از اهداف این روزهای غربی‌ها برای احیای تحریم‌های ضدایرانی بی خبر باشد. آنان به دنبال تشدید تحریم‌ها هستند. این بار اما به بهانه‌های مسخره ای همچون «حمایت از تروریسم» و یا «حقوق بشر». بخش اعظمی از پرونده سازی و یا شلوغ‌کاری در زمینه‌ی حقوق بشر هم به بهاییان محول شده است. حالا دیدار فائزه با یکی از رهبران این گروهک می‌تواند دوباره داستان آنان را برجسته سازد. پیش بینی آنکه در گزارش آینده‌ی احمد شهید دوباره این موضوع از ضریب بالاتری برخوردار شود، ابداً سخت نیست. موضوع ملاقات دختر کوچکتر هاشمی رفسنجانی با اعضای مرکزی گروهک بهاییت، حتماً در این مهم اثرگذار است. احمد شهید و اربابانش به دنبال تشدید تحریم‌ها هستند. مسیری که جز با پرونده سازی و پروپوگاندا در زمینه‌ی حقوق بشر ممکن نیست.

 

سابقه هاشمی‌ها در تلاش برای اعمال تحریم‌های ضد ایرانی

مهدی دیگر فرزند دلبند آیت الله اصلاح‌طلبان، پیشتر برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مردم تلاش کرده بود. بر اساس اسنادی که سال‌ها قبل و در جریان محکمات مهدی هاشمی فاش شد، وی نقش به‌سزایی در مجاب کردن سازمان‌های اطلاعاتی غرب برای اعمال تحریم‌های ظالمانه داشته است. فایل صوتی مکالمه‌ی تلفنی وی و نیک آهنگ کوثر (روزنامه‌نگار فراری) همان زمان افشا شد. بعدها نیک آهنگ کوثر از درخواست مکرر هاشمی برای اعمال تحریم‌های بیشتر ضد ایرانی ابراز تعجب کرد. وی گفته بود: «من و مهدی هاشمی بارها با هم در تماس بوده ایم. در یکی از موارد که به من زنگ زد و وقتی فهمید من در حال رفتن به واشنگتن هستم از من خواست تا راجع به بحث تحریم اقتصادی ایران کسانی را در امریکا ببینم. می‌خواست بداند واشنگتن چه کسانی هستند که بشود با ارتباط و تشویقشان  تحریم‌های سنگین‌تری را علیه مردم ایران تحمیل کرد. این برای من مساله عجیبی بود که مهدی هاشمی پدر و خانواده اش در ایران باشد و بخواهد این بحث تحریم را از طریق امریکایی‌ها پیگیری کند. البته او با آدم‌های مختلفی نیز در این زمینه صحبت کرده بود.»

 

 

گذشته از انگیزه‌های سیاسی اما، نمی‌توان از انحرافات روشن فکری فائزه غافل شد. همان‌طور که هم‌بندانش گفتند، وی در زندان مطابق کیش خودخوانده‌ی بهاییت رفتار می‌کرد. بهاییان مدافعان جدی هم‌حنسگرایی در ایران هستند. جای تعجب هم نیست. همان طور که پیشتر گفته شد، مأموریت اصلی آنان داغ کردن کیس‌های حقوق بشری در ایران و البته پرونده سازی برای احمد شهید است. فریبا کمال آبادی هم خود در مجمعی سال 90 در شیراز تمام قد از هم‌جنسگرایی دفاع کرده است. با این همه فائزه دختر کوچک هاشمی رفسنجانی به منزل وی رفت. او تا امروز موضع روشنی در قبال مواضع همجنسگرایانه‌ی بهاییان نداشته است. اکبر هاشمی رفسنجانی هم تا کنون در این باره موضع‌گیری خاصی نداشته است. با این همه مسلماً انگیزه‌های سیاسی اصل ماجرا است. هاشمی‌ها احتمالاً این بار به دنبال احیای تحریم‌ها به بهانه‌ی حقوق بشر هستند. همان بلایی که سال‌ها پیش و به بهانه‌ی تکنولوژی صلح آمیز هسته ای انجام دادند. سکوت توأم با رضایت هاشمی رفسنجانی در قبال عملکرد فرزندانش ابهامات فراوانی را پدید آورده است. دست‌کم تا امروز آیت الله اصلاح‌طلبان از اعمال و رفتار فرزندانش اعلام برائت نکرده است. مهدی محمدی تحلیلگر ارشد مسایل سیاسی در این باره نوشت:

 

«دیدار فرزند هاشمی رفسنجانی با رهبران فرقه ضاله بهاییت؛ آن وقت ابوی محترم اینجا و آنجا دنبال آدرس "انحراف از اسلام و انقلاب" می گردد.»

 

به نظر می‌رسد تلاش هاشمی‌ها برای اعمال تحریم‌های بیشتر ادامه دارد. در حالی که دولت روحانی تمام تلاشش را برای رفع تحریم‌های ظالمانه‌ی هسته ای به کار بسته است. تحریم‌هایی که به استناد ده‌ها مدرک و البته اعترافات نیک آهنگ کوثر، آشی بود که هاشمی برای مردم پخت. حالا اما تحریم‌های قبلی مرتفع نشده، دختر کوچک آیت الله به دنبال پرونده‌سازی در زمینه‌ی حقوق بشر است. معلوم نیست این تلاش‌ها قرین موفقیت شود. اما می‌تواند در صورت سهل انگاری منجر به صدور یک قطعنامه‌ی حقوق بشری علیه مردم ایران شود.  



  

بازار شبهات رواج دارد؛ هم فضای مجازی کمک می‌کند و هم انگیزه‌ سیاسی برای ترویج آن وجود دارد؛ اینها مواجهه لازم دارد برای جهاد لازم نیست فقط شمشیر برداریم؛ این بزرگترین جهاد است؛ برای این جهاد خود را آماده کنید

بازار شبهات رواج دارد؛ هم فضای مجازی کمک می‌کند و هم انگیزه‌ سیاسی برای ترویج آن وجود دارد؛ اینها مواجهه لازم دارد برای جهاد لازم نیست فقط شمشیر برداریم؛ این بزرگترین جهاد است؛ برای این جهاد خود را آماده کنید

گروه سیاسی- رجانیوز: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار جمعی از مدیران، مدرسان و طلاب حوزه های علمیه تهران، «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی» را سه وظیفه عمده روحانیت برشمردند و تأکید کردند: طلاب باید با کسب صلاحیتها و آگاهیهای لازم، در دنیای متفاوت امروز خود را برای ایفای مسئولیتهای تعیین کننده در جامعه آماده کنند.

 

حضرت آیت الله خامنه ای با توصیه به طلاب برای قدر دانستن ارزشها و مسئولیتهای طلبگی افزودند: اگر همه تخصصهای مورد نیاز یک جامعه به بهترین شکل وجود داشته باشد اما جامعه، دینی نباشد، آن ملت در دنیا و آخرت دچار خسران و مشکلات واقعی خواهد بود و این مسئولیت عظیم یعنی تبدیل جامعه به جامعه ای دینی، بر عهده علما و روحانیت و طلاب است.


ایشان مفهوم هدایت دینی را «تبیین اندیشه های ناب اسلامی» خواندند و با اشاره به تأثیر فضای مجازی در افزایش شبهات دینی و وجود انگیزه های سیاسی برای تزریق افکار منحرف و غلط در ذهن جوانان تأکید کردند: این میدان، میدان واقعی جنگ است و روحانیون و طلاب باید مسلح و آماده، وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.


رهبر انقلاب، «اسلام ارتجاعی، متعصب، بدون فهم حقایق معنوی و دچار جمود در ظواهر» را، نمود واقعی تفکرات انحرافی برشمردند و افزودند: در لبه دیگر این قیچی، «اسلام التقاطی» و «اسلام آمریکایی» مشغول مقابله با «اسلام ناب» هستند.


رهبر انقلاب، «درک اسلام ناب و متکی بر کتاب و سنت» را با ابزار خرد و اندیشه اسلامی، وظیفه مهم روحانیون برشمردند و افزودند: راه انبیاء، ترویج این تفکر اصیل است و روحانیون نیز ادامه دهنده‌ی همین راه سعادت بخش یعنی هدایت دینی مردم هستند.


ایشان، هدایت عملی مردم را مکمل هدایت اندیشه ای آنان دانستند و افزودند: با بهترین روشها، مردم را به عبادات و ظواهر و مصادیق دینی از جمله صدق، امانت، تقوا، ترک منکر، امر به معروف و سبک زندگی صحیح، هدایت کنید.


ایشان در همین زمینه عمق بخشیدن به اعتقادات موروثی مردم را مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: باید با استدلال صحیح، اعتقادات موروثی را که ممکن است در گذر زمان دچار زوال شده باشند، عمق ببخشید و به مسیر صحیح بکشانید.


حضرت آیت الله خامنه ای، «هدایت سیاسی» را دیگر وظیفه مهم علما و روحانیون خواندند و افزودند: علت تأکید مکرر بر ضرورت انقلابی بودن حوزه های علمیه این است که استمرار حرکت صحیح و انقلابیِ کشور و جامعه، بدون حضور مستمر روحانیت امکان‌پذیر نیست.


رهبر انقلاب با اشاره به قضایای «تنباکو، مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت» افزودند: مشروطیت و نهضت ملی به علت استمرار نیافتن حضور روحانیت به اهداف خود نرسید، اما هنر امام خمینی(ره) این بود که نگذاشت دشمن، حضور روحانیت را در حرکت عظیم انقلاب و پس از آن متوقف کند چرا که در غیر این‌صورت، نه انقلاب پیروز می‌شد و نه جمهوری اسلامی به حرکت خود ادامه می‌داد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها از اول انقلاب نیز مانند امروز در صدد حذف روحانیت از حرکت عمومی ملت ایران بوده‌اند تا در مرحله بعد، حضور مردم در صحنه از بین برود و سپس انقلاب به شکست بینجامد اما تاکنون موفق به تحقق این هدف نشده اند و به فضل الهی نخواهند شد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در زلزله بیداری اسلامی هم، «دین»، مردم را به میدان کشاند اما چون دستگاههای دینی در آن کشورها متفرّق هستند، این کار استمرار نیافت و بیداری به نتیجه لازم نرسید، اما در جمهوری اسلامی، تداوم حضور علما و روحانیون و در نتیجه حضور مردم در عرصه ها، استمرار حرکت انقلاب را ممکن کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای پس از تبیین هدایت دینی و هدایت سیاسی، به سومین وظیفه مهم روحانیت یعنی «حضور هدایتگر و نیز میدانی در عرصه خدمات اجتماعی» پرداختند.

ایشان افزودند: حضور طلاب در خدمات رسانی به مردم، مدرسه سازی، بیمارستان سازی، کمک به مردم هنگام حوادث و دیگر عرصه ها، نیروهای مردمی را نیز به صحنه می آورد و منشأ خدمات خواهد شد.

رهبر انقلاب با توصیه به طلاب برای «درس خواندن خوب و تهذیب نفس»، خاطر نشان کردند: همت خود را برای ایفای مسئولیت های روحانیت که هیچ تخصص دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود، به‌کار گیرید؛ البته این کار نباید به معنای هدف گیری مناصب و مقامات و عناوین باشد بلکه در همه اوقات باید کسب رضایت پروردگار و امام عصر(عج)، هدف اصلی قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالب برخی از اساتید و طلاب حوزه های علمیه تهران، گفتند: «مراقبت از اینکه حوزه های علمیه از شیوه‌ی طلبگی به شیوه‌ی دانشگاهی گرایش پیدا نکنند»، «طرح آموزش اخلاق در حوزه ها» و «منطقه ای کردن گزینش و جذب طلاب»، از مسئولیت مدیران حوزه ها است که باید پس از بررسی های لازم در خصوص این موضوعات تصمیم گیری کنند.

 

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به قدمت و اهمیت حوزه علمیه تهران و علما و فضلای برجسته‌ای که در این حوزه حضور داشته اند، خاطر نشان کردند: حوزه علمیه تهران اکنون دارای هویت است و این هویت نیز باید قدر دانسته شود تا برجستگانی در فقه و علوم عقلی و تفسیر و حدیث، در این حوزه پرورش یابند.

 

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین صادقی‌رشاد رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران با اشاره به سابقه حوزه علمیه تهران و نقش آن در تحولات سیاسی و اجتماعی، گفت: این حوزه با 133 مدرسه، شش مرکز تخصصی و 15 هزار طلبه و 1600 استاد در سطح استان تهران، فعال است.


حجت الاسلام و المسلمین رشاد با بیان اینکه حوزه‌های علمیه استان تهران 360 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، برخی از فعالیت‌ها و موفقیتهای این حوزه را برشمرد و افزود: البته یکی از نگرانیهایی که امروز حوزه‌های علمیه با آن مواجه هستند، فاصله گرفتن از هویت اصلی و تبدیل هویت آنها به هویت دانشگاهی است.


همچنین حجج اسلام والمسلمین آقایان صدیقی، حسینی، پناهی، روحانی، تحصیلی، رستمی، بیرانوند، رفیعی، پناهیان و خانمها راستی و میرمؤمنی، دیدگاههای خود را در خصوص موضوعات مختلف طلاب و حوزه‌های علمیه بیان کردند.


برخی نکات مهمی که اساتید و طلاب در سخنان خود به آنها اشاره کردند، عبارت بود از:


-  لزوم معنویت‌محوری در حوزه‎های علمیه، اهتمام به اخلاق، معرفی الگوهای موفق و شناساندن سبک زندگی آنها


-  تاکید بر پایبندی به زیّ طلبگی، برخورداری از روحیه و عمل انقلابی، نگاه حداکثری به دین و شناخت مقتضیات زمان


-  اهمیت تعامل حوزه و دانشگاه در قالب کرسی‌های آزاداندیشی


-  تقویت ارتباط مستقیم طلاب و روحانیون با مردم


- معرفی طرح جامع «بنیان مرصوص» با هدف تقویت و به‌روزرسانی توانایی‌ها و آمادگیهای علمی، اخلاقی و اجتماعی طلاب


- مشکلات معیشتی طلاب و پیشنهاد تقویت حوزه‌های علمیه در مناطق غیرمرکزی با هدف کاهش مهاجرت طلاب برای تحصیل علوم حوزوی

 

- ضرورت تحول در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه با هدف افزایش بهره‌وری علمی و جلوگیری از فرسایش انگیزه‌های طلاب جوان


- حضور موفق بانوان طلبه در تحصیل و تبلیغ معارف دینی و پیشنهاد تشکیل «قرارگاه زن جهادی مسلمان» به منظور مقابله با آسیبهای اجتماعی و خانوادگی


- لزوم پاسخگویی دقیق و حکیمانه حوزه‌های علمیه به شبهات و مسائل مورد نیاز جامعه و بهره‌گیری از مبانی استنباطی و قویِ فقه جواهری


- ضرورت ایجاد مراکز تخصصی تبلیغ و آموزش مهارتهای خطابه و اقناع

 

در انتهای این دیدار نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد.

 



  
دبیر‌کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد، امام سید علی خامنه‌ای رهبر بزرگ مقاومت است. وی به رهبر انقلاب اطمینان داد جلوی دشمنی‌های جدید نیز سربلند بیرون خواهد آمد.


سید حسن نصرالله در سخنرانی جمعه شب خود در مراسم «هیئت حمایت از مقاومت اسلامی» که از طریق ویدئوکنفرانس در جمع کارگران در «حناویه» و «بیروت» پخش می‌شد گفت: «ما از موضعی که رهبر معظم انقلاب چند روز پیش درباره حزب‌الله بیان داشتند، تشکر می‌کنیم، ایشان همیشه در موضع یک رهبر بزرگ و خردمند و پدری دلسوز و مهربان قرار داشته‌اند. امام خامنه‌ای به خوبی معنای جنگ روانی و شرایط جنگ روانی و فشارهای جنگ روانی را می‌دانند. ایشان از موضع حمایتگرانه خود از مقاومت سخن گفتند، مقاومتی که به آن اعتماد دارند به آن احترام می‌گذارند و به آن امید دارند ما نیز امروز به ایشان می‌گوییم ای آقای ما، ای امام ما، ای رهبر ما خیالت راحت باشد این چیزهایی که این‌ها می‌گویند و انجام می‌دهند و آنچه اینان آرزو دارند و به آن امید بسته‌اند همچون سرابی است در کویر، که انسان تشنه از دور آن را آب می‌پندارد، اما هنگامی که به سراغ آن می‌آید چیزی نمی‌یابد و خدا را نزد آن می‌یابد که حساب او را به طور کامل می‌دهد. اینان زیان خواهند کرد و چون سگ رانده خواهند شد و در این نبرد جدید شکست خواهند خورد.» سید حسن نصرالله بار دیگر تأکید کرد که «امام خامنه‌ای و تمامی مسئولان ایران موضع قاطع نهایی و سرنوشت‌سازی در حمایت از مقاومت دارند.»
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: «حمایت‌های مردمی یکی از مهم‌ترین عوامل قدرت ‌مقاومت است و به همین علت امروز شاهد تلاش‌ها برای ضربه زدن به حامیان مردمی مقاومت هستیم.»
به گفته دبیرکل حزب‌الله «هرکس مقاومت را به تروریسم متهم کند خودش تروریست است. دشمن برای ضربه زدن مالی به مقاومت و خشکاندن منابع مالی آن تلاش می‌کند، عربستان سعودی امروز پرچم مقابله با مقاومت را به دوش می‌کشد و اتحادیه عرب برای ضربه زدن به مقاومت براساس خواست سعودی‌ها فهرستی از گروه‌های تروریستی تهیه کرده است.»
مقاومت در اوج
سید حسن نصرالله تصریح کرد: «با وجود همه تلاش‌ها در سال‌های گذشته برای اعمال فشار بر مقاومت، مقاومت امروز در بهترین و قوی‌ترین شرایط خود قرار دارد. ما توانایی عبور کردن از همه این فشارها و چالش‌ها را مانند گذشته داریم. پیش‌بینی ما آن است که فشارها بر کشورهایی که از مقاومت حمایت کنند از جمله ایران تشدید خواهد شد.»
وی اضافه کرد: «ما برای تحمل شرایط و چالش‌های جدید آمادگی داریم و صبر بهترین پاسخ به تلاش‌ها برای ضربه زدن به حمایت‌های مردمی از مقاومت است. دشمنان مقاومت به این نتیجه رسیده‌اند که باید کمر مقاومت را بشکنند و به همین علت به سوریه حمله کردند چون می‌دانند که سوریه مهد مقاومت است.»
سید حسن نصرالله از مواضع عراق، تونس،‌ الجزایر،‌ اندونزی و هر کشور و فردی که در کنار مقاومت هستند و از آن حمایت می‌کنند نیز تشکر کرد.
ائتلاف آل‌سعود و اسرائیل
وی تأکید کرد، عربستان سعودی سردمدار جنگ و توطئه چینی علیه منطقه است و شاهزاده ترکی فیصل علناً با صهیونیست‌ها دیدار می‌کند، نقاب‌ها کنار رفته است و عربستان سعودی همچنان به تماس‌ها و ارتباطات با صهیونیست‌ها ادامه می‌دهد.
سید حسن نصرالله همچنین عربستان را عامل شکست آتش‌بس در حومه جنوبی حلب دانست و تأکید کرد که سعودی‌ها تحت فشار به مذاکرات می‌روند و وقتی اهدافشان محقق شود برای شکست مذاکرات تلاش می‌کنند. عربستان در مذاکرات یمن نیز خواستار تسلیم طرف مقابل است نه راه حل.
دبیرکل حزب‌الله اظهار داشت: «هیچ کس نباید فریب دستیابی به راه‌حل‌های ریشه‌ای در منطقه را بخورد و نباید از نبرد و رویارویی غافل شود. ماه‌های سختی در پیش است.» 
سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنانش از مردم خواست تا مشارکت فعالی در انتخابات شوراها در لبنان داشته باشند.
وی همچنین گفت: «در زمینه پرونده ریاست جمهوری در لبنان چیز جدیدی وجود ندارد و هر کس خواهان انتخابات ریاست جمهوری است باید بداند که بخشی از حل این موضوع در لبنان و بخش دیگر آن در عربستان است.»

 


  

سگ‌ها را گشوده‌اند، سنگ‌ها را نبندید!


چرا آمریکا با لگدمال کردن تمامی موازین شناخته شده و ضوابط تعریف شده در حقوق بین‌الملل که همه کشورهای عضو سازمان ملل- از جمله آمریکا- ملزم به رعایت آن هستند، 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را به آسانی آب خوردن می‌بلعد و مطابق گزارش‌های موثقی که در دست است، برای نزدیک به 50 میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های مسدود شده کشورمان نیز از دادگاه‌های آمریکا حکم مصادره گرفته و یا مصادره آن را در دستور کار دارد؟! آیا تنها راه مقابله با این غارتگری مراجعه به دیوان داوری لاهه و یا استمداد از سازمان ملل و سایر سازمان‌ها و مراکز بین‌الملل است؟ یعنی همان راه بی‌نتیجه‌ای که دولت محترم تاکنون دنبال کرده و ظاهراً در پی تغییر آن هم نبوده و نیست؟ و کماکان از «شتر مجنون» انتظار رفتن به کوی «لیلی» را دارد؟ یادداشت پیش‌روی پاسخی به این پرسش راهبردی است.
1- این یک قاعده نانوشته، اما پذیرفته شده در دنیای سیاست است که «دشمن وقتی زیاد حرف می‌زند می‌توان نتیجه گرفت کار زیادی از دستش برنمی‌آید». توضیح آن که وقتی دشمن میان «توان واقعی» خود و «توان‌لازم» برای تحمیل خواسته خود به طرف مقابل فاصله فاحشی می‌بیند، به لاف زدن و بزرگنمایی درباره توان خویش روی می‌آورد تا از این طریق در دل حریف رعب و وحشت ایجاد کند و او را به تسلیم وا داشته و از مقاومت منصرف کند. «دانیل لرنر» در اثر معروف خود با عنوان «گذار از جامعه سنتی» تأکید می‌کند «عملیات روانی باید به گونه‌ای طراحی شده و به اجرا درآید که در نهایت درک حریف را از رخدادها تغییر دهد و این برداشت را به دستگاه محاسباتی طرف مقابل القاء کند که مقاومت بی‌فایده و پرهزینه است و باید سطح خواسته‌های خود را کاهش داد و این خواسته‌های حداقلی را هم فقط با پذیرش پیشنهاد ما می‌تواند به دست آورد».
2- با عرض پوزش باید گفت که آمریکا و متحدانش طی نزدیک به 3سال گذشته از دولت محترم پیام «ضعف» و «استیصال» دریافت کرده‌اند و به این اطمینان - بخوانید توهم- رسیده‌اند که ایران اسلامی زیر بار تحریم‌ها کمر خم کرده است و به همین علت از برخی اصول و آموزه‌های انقلابی خود دست کشیده. حالا به عنوان نمونه - و فقط یک نمونه- به تفسیر رادیو فرانسه از برخورد دولت آقای دکتر روحانی که در تاریخ 19 مهر ماه 1392 / 11 اکتبر 2013، یعنی در اوایل دولت ایشان ارائه کرده بود، توجه کنید:
«ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناچار به فروش «حقوق ملی» می‌بیند. برپایه این جمع‌بندی، صبوری خریدار، وضعیت فروشنده را دشوارتر و قیمت فروش را کمتر خواهد کرد. پیشنهاد سقف زمانی 3 ماهه از سوی روحانی برای انجام معامله قطعی با غرب، نشانه وضعیت اضطراری اوست که در ژنو در هیئت فروشنده ظاهر می‌شود.»
تصور می‌کنید آمریکا و متحدانش با برداشتی که از ورود آقای رئیس‌جمهور به مذاکرات  دارند و ایشان را «فروشنده بدهکار»! و «ناچار به‌فروش منافع ملی کشورش» تلقی می‌کنند، چه برخوردی با ایران اسلامی را در پیش خواهند گرفت؟ مراجعه‌ای- هر چند گذرا- به آنچه طی 3 سال گذشته در جریان مذاکرات ایران و 5+1 اتفاق افتاده است و رویدادهای پس از اجرایی شدن برجام به وضوح نشان می‌دهد که آمریکا و متحدانش «نامعادله توافق هسته‌ای»! را دقیقا و بی‌کم‌ و کاست بر پایه همان تفسیر و تحلیلی که به آن اشاره شد طراحی کرده و تاکنون پی گرفته‌اند. بخوانید!
3- وقتی آمریکا با استناد به اظهارنظرهای پی‌در‌پی رئیس‌جمهور محترم و برخی دیگر از همکاران ایشان به این نتیجه می‌رسد که کمر ایران زیر بار تحریم‌ها خم شده و حتی آب خوردن مردم ایران نیز به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها گره خورده است و از سوی دیگر، رئیس‌جمهور کشورمان را در نقش «بدهکار مستأصل و ناچاری» می‌داند که به منظور خروج از این استیصال برای «فروش منافع ملی کشورش» عجله دارد! به وضوح می‌توان حدس زد که در مقابل جمهوری اسلامی ایران - که آن را دشمن واقعی و مقتدر خود می‌داند - دو اقدام خصمانه و موازی را پی می‌گیرد؛
اول؛ آمریکا با اطمینان از اثربخش بودن تحریم‌ها و اینکه دولت آقای روحانی برای گشایش اقتصادی تنها راه‌کار و چاره را در لغو تحریم‌ها می‌داند، به این نتیجه می‌رسد که هرگز نباید در سامانه تحریم‌ها کمترین تغییری بدهد که دقیقا چنین کرده است و نه فقط تحریم‌ها را لغو نکرده بلکه تحریم‌های جدید‌تری نیز به بهانه‌های دیگر بر تحریم‌های قبلی افزوده است.
دوم؛ با دریافت پیام استیصال از دولت «فروشنده بدهکاری که خود را ناچار به فروش حقوق ملی می‌داند»، قیمت خرید را تا آنجا که ممکن است پائین می‌آورد، که آورده است و در مقابل امتیازات نقد فراوانی که از ایران اسلامی دریافت کرده فقط چند «وعده نسیه» داده است و این وعده‌های نسیه را نیز یکی پس از دیگری نقض می‌کند، آیا غیر از این است؟!
ماجرا به همین نقطه ختم نمی‌شود و نشده است، بلکه آمریکا نه فقط به وعده‌های نسیه خود عمل نکرده است بلکه دست به اقدامات تجاوزکارانه دیگری علیه جمهوری اسلامی ایران هم زده است که غارت 2 میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان از جمله آنهاست و به یقین آخرین نمونه آن نیز نخواهد بود.
4- اکنون به موضوع اصلی این وجیزه رسیده‌ایم و آن، این که آیا ادامه روال کنونی از سوی دولت محترم، دست‌اندازی بیشتر و خسارت‌آفرینی فاجعه‌بارتر آمریکا برای ایران اسلامی و مردم این مرز و بوم را در پی نخواهد داشت؟ پاسخ این پرسش نیازی به اذهان ژرف‌اندیش و یا دسترسی به اخبار محرمانه و طبقه‌بندی شده ندارد، بلکه به وضوح می‌توان فهمید که آمریکا هیچ فرصتی را برای ضربه زدن به ایران و مردم آن از دست نخواهد داد و آزموده‌ایم که هیچیک از وعده‌های حریف نیز کمترین اعتباری ندارد. بنابراین فقط 2 راه باقی می‌ماند و راه سومی قابل تصور نیست. اول آن که دست روی دست بگذاریم و به فاجعه  غارت دارایی‌های کشورمان که دستکم تا 50 میلیارد دلار ادامه خواهد یافت تن بدهیم و منتظر کینه‌توزی‌های بعدی آمریکا باشیم که بارها به صراحت اعلام کرده است براندازی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک هدف استراتژیک دنبال می‌کند و دوم این که از اهرم‌های در اختیار استفاده کنیم و در مقابل زورگویی‌های حریف، منافع حیاتی آنان را به مخاطره جدی اندازیم. از حضرت امیر علیه‌السلام است که پاسخ سنگ‌اندازی را از همان نقطه که آمده است بدهید.
5- تنها راه پیش‌روی و موثر‌ترین آنها، تنگه هرمز است. تنگه هرمز، دومین تنگه پرترافیک دنیاست که روزانه نزدیک به 18 میلیون بشکه نفت که معادل 42 درصد نفت‌خام حمل شده جهان توسط نفتکش‌هاست از آن عبور می‌کند. جمهوری اسلامی ایران با استناد به کنوانسیون‌های  1958 ژنو و 1982 جامائیکا که موضوع آن «نظام حقوقی آبراه‌های بین‌المللی و حق عبور کشتی‌هاست» حق دارد و می‌تواند در صورتی که منافع ملی خود را در مخاطره ببیند، تنگه‌هرمز را به روی تمامی کشتی‌های نفتکش و حتی کشتی‌های حامل کالای تجاری و تسلیحاتی ببندد و دلیلی ندارد که کشورهای متخاصم از تنگه‌‌ای که در آبهای سرزمینی کشورمان قرار دارد اجازه عبور داشته باشند.
گفتنی است در بند 4 از ماده 14 کنوانسیون 1958 ژنو آمده است «عبور و مرور کشتی‌‌ها از یک آبراهه بین‌المللی تا جایی بی‌ضرر خواهد بود که به آرامش، نظم و یا امنیت کشور ساحلی تنگه آسیب نرساند و بند یک از ماده 16 همین کنوانسیون تشخیص بی‌ضرر بودن عبور کشتی‌ها از تنگه بین‌المللی - در اینجا هرمز- را برعهده کشور ساحلی- در اینجا، ایران اسلامی - گذارده است. ماده 16 کنوانسیون ژنو و ماده 37 کنوانسیون جامائیکا تصریح می‌کند که چنانچه کشور ساحلی قصد ممانعت از عبور کشتی‌های یک یا چند کشور دیگر را داشته باشد لازم است این تصمیم از قبل به اطلاع عموم - منظور عرصه بین‌المللی است - برسد.
همانگونه که ملاحظه می‌شود، بستن تنگه هرمز به روی کشورهایی نظیر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی حق مسلم و قانونی جمهوری اسلامی ایران است و نباید در استفاده از این حق قانونی خود برای پیشگیری از غارت دارایی‌های کشورمان و بازپس‌گیری 2 میلیارد دلار غارت شده کمترین تردیدی به خود راه بدهیم و مطمئن باشیم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند... و در غیر اینصورت علاوه بر امتیازات نقدی که در نامعادله برجام از دست داده‌ایم و ادامه روند آن خسارت محض است، باید منتظر غارت همه دارایی‌های مسدود شده خود و دهها اقدام کینه‌توزانه دیگر آمریکا علیه مردم کشورمان نیز باشیم. مسئولان محترم باید اطمینان داشته باشند که در مقابله با غارتگری‌ها و جنایات آمریکا همه ملت را به پشتیبانی در صحنه حاضر خواهند دید و نباید اجازه بدهند که سگ‌ها گشاده و سنگ‌ها بسته باشند!
حسین شریعتمداری

 


  

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: اصطلاح «اسلام انقلابی» در آن روز یک اصطلاح ضد ارزشی بود اما امام بزرگوار اصطلاح را عوض کردند. امام فرمودند ما دو تا اسلام داریم؛ یک اسلام امریکایی و یک اسلام ناب محمدی(ص).

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: اصطلاح «اسلام انقلابی» در آن روز یک اصطلاح ضد ارزشی بود اما امام بزرگوار اصطلاح را عوض کردند. امام فرمودند ما دو تا اسلام داریم؛ یک اسلام امریکایی و یک اسلام ناب محمدی(ص).
گروه سیاسی رجانیوز: آیت الله علم الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس، با تبریک اعیاد رجب و شعبان، اظهار داشت: عید مبعث و اعیاد شعبانیه ای که در این هفته داریم را به محضر مقدس شما برادران و خواهران تبریک عرض می کنم. امیدوارم خداوند متعال در ماه رجب وسیله غفران و آمرزش همه ما و در ماه شعبان توفیقات لازم به تمامی ما عنایت بفرماید.
 
وی با اشاره به سخنان مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی که پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته صورت گرفت، افزود: این هفته بر حسب تقسیم بندی ای که بین هفته کارگر و هفته معلم شد، هفته معلم قرار دادند. البته در هفته گذشته در مسائل کارگری، نقش آفرینی کارگران در اقتصاد مقاومتی، عرایضی را تقدیم کردم که تأیید آن مطالب به وسیله مدیرکل محترم تعاون و کار، جناب آقای دکتر احمدی در سخنرانی پیش از خطبه ها انجام گرفت و ان شاءالله هفته آینده نیز نتیجه عرایضی که امروز عرضه خواهم داشت، با ارائه برنامه مدیرکل محترم آموزش و پرورش خراسان مورد توجه واقع بشود.
 
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی سپس به بخش اصلی سخنان خود پرداخت و گفت: تقارن این ایام با سالروز شهادت استاد شهید مرحوم آیت الله مطهری، این خصوصیت را پیدا کرده که هفته معلم نامیده بشود. علت این که سالروز شهادت این استاد بزرگوار به عنوان روز معلم نام گرفت، این است که معلم ایده آل و آرمانی در پرتو ویژگی ها و خصوصیات این معلم عزیز و عظیم برای مردم و انقلاب ما مطلوب است.
 
 
آیت الله علم الهدی ادامه داد: مرحوم استاد شهید آیت الله مطهری شخصیتی چند بعدی داشت اما بعد برجسته شخصیت ایشان که شاید معلم آرمانی را در همین مرحله قرار بدهد، شخصیت پدافندی مرحوم استاد شهید در برابر انحرافات فکری و فرهنگی در جامعه دینی بود.
 
شهید مطهری شخصیتی پدافندی داشت
 
وی خاطرنشان کرد: خصوصیت این استاد بزرگوار این بود (که) عین یک دیده‌بان مسلح ـ‌که هم دیده بانی می کند و هم باید دشمن را سرکوب کندـ رصد می کرد (تا) به مجردی که اولین نقطه از یک انحراف فکری در جامعه دینی آن روز را که در تحت خفقان و اختناق شدید حکومت ستمشاهی بود، سر بر می‌آورد با قلم توانمند و بیان قوی و مؤثر خودش نشانه می گرفت و آن را سرکوب می کرد و (آن انحراف) در نطفه خفه می شد. این خاصیت شخصیت پدافندی مرحوم استاد شهید مطهری بود. لذا تا به امروز نوشته‌جاتش، آثار قلمی‌اش در موقعیت های بحرانی فرهنگی و فکری که از روز اول پیروزی انقلاب تا به امروز به وجود آمد، (با وجود این که) بیش از 30 سال است که این وجود مقدس به بهشت رفته اما صدقه جاریه او فریادرس نظام ما، انقلاب ما و جامعه ما در همه بحران های فکری و فرهنگی چه در حوزه التقاط و چه در حوزه الحاد قرار گرفت.
 
 
تبیین علت مخالفت آیت الله مطهری با واژه «اسلام انقلابی»
 
امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: در حقیقت ما بایستی نسبت به آن چه که آن استاد شهید در ارتباط با شرایط آن زمان تهیه کرده است، در امروز برای نسل جوان مان یک بازخوانی جدید داشته باشیم. مثلا از باب نمونه، در آن زمان گروه های الحادی و التقاطی وقتی بحث اسلام می شد، می گفتند «ما از اسلام انقلابش را قبول داریم، غیر از انقلابش بقیه چیزهایش را قبول نداریم.» اصلا پیدایش جریان التقاط منافقین بر اثر انحراف سازی جریان الحادی مارکسیسم از همین جا به وجود آمد که این ها می گفتند «در جریان اسلام آن آموزه های انقلابی و انقلاب ساز اسلام که در مبارزه با ملأ و مطرب و جریان های سرمایه داری، بورژوازی و فئودالیته هست، می پذیریم اما بقیه جریان اسلام به جریان عبودیت در برابر خدا مطلوب ما نیست» و اسمش را گذاشته بودند اسلام انقلابی.
 
 
آیت الله علم الهدی یادآور شد: استاد شهید فرمودند «ما اسلام انقلابی نداریم؛ کسی که اسلام را می پذیرد، همه چیز اسلام را باید بپذید. اسلام قابل تبعیض نیست. اسلام قابل تجزیه نیست.»
 
معتقدان به لیبرال دموکراسی همان منافقین 30 سال پیش هستند
 
وی با تشبیه منافقین به جریان های سکولار امروزی اظهار کرد: عناصر و جریان های سکولار امروز که خودشان را دموکرات لیبرال می دانند، این ها هم در حقیقت همان منافقین التقاطی 30 سال پیش اند. جریان های سیاسی که می گویند ما دموکرات لیبرال هستیم با منافقین آدم کشی که 12هزار مرد و زن این مملکت را به خاک و خون کشیدند و در نهایت به عنوان یک روسپی امریکایی در دنیا ظاهر شدند، فرقی ندارند.
 
 
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آن ها (منافقین) می گفتند «ما از اسلام فقط مبارزه با امپریالیسم را قبول داریم، بقیه اش را قبول نداریم. این ها هم می گویند ما از اسلام همه چیزش را قبول داریم، سیاست و حکومتش را قبول نداریم. این‌ها در حقیقت همان جریان های التقاطی منافق گذشته اند و این بصیرت می خواهد که شما برادران و خواهران جوان این‌ها را شناسایی کنید.
 
امروز «اسلام انقلابی» یک اصطلاح ارزشی است
 
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: اصطلاح «اسلام انقلابی» در آن روز یک اصطلاح ضد ارزشی بود اما امام بزرگوار اصطلاح را عوض کردند. امام فرمودند ما دو تا اسلام داریم؛ یک اسلام امریکایی و یک اسلام ناب محمدی(ص).
 
 
وی افزود: امام بزرگوار در صحیفه امام، جلد 21، در منشور روحانیت اسلام ناب را به «اسلام انقلابی» تعریف می کنند. می گویند «اسلامی که در آن اسلام انقلاب نباشد؛ اسلامی که در آن اسلام تحجر باشد؛ اسلامی که در آن اسلام ایستایی باشد و پویایی نباشد؛ اسلامی که در آن اسلام تسلیم در برابر توطئه ها و شیطنت‌های اقتصادی و سیاسی استکباری باشد، آن اسلام امریکایی است. اسلام ناب نیست. اسلام ناب اسلامی است که در آن اسلام انقلاب هست. لذا دیگر اصطلاح عوض شد.
 

 


  
قبول نداشتن «اسلام انقلابی» به معنای اعتقاد به اسلام آمریکایی است
 
آیت الله علم الهدی در ادامه تصریح کرد: امروز ما دوتا اسلام داریم؛ یک اسلام انقلابی، یک اسلام امریکایی. اگر کسی گفت «من اسلام انقلابی را قبول ندارم»، معنایش این است که او اسلام آمریکایی را قبول دارد. در حقیقت اگر کسی پیرو اسلام انقلابی نشد و گفت «اسلام انقلابی نداریم»؛ معنایش این است که اسلام امریکایی داریم. چون این تقسیم بندی را امام بزرگوار در تعریف اسلام ناب محمدی(ص) مشخص کردند.کتاب های شهید مطهری نیاز به یک بازخوانی دارد که آن مطالب ارزنده هنجارمند انسان ساز ایشان با شرایط امروز نظام و انقلاب تطبیق بشود و این در واقع فداکاری و فعالیت اندیشمندانه شما معلمین بزرگوار را می طلبد.
 
 
پدافند اخلاقی و فرهنگی؛ نخستین رسالت معلم
 
امام جمعه مشهد مقدس در ادامه گفت: ببینید عزیزان؛ امروز معلم رسالت اولیه‌اش قبل از آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت، پدافند فرهنگی و پدافند اخلاقی است. معلم که می گوییم، تنها معلم آموزش و پرورش نیست؛ استاد دانشگاه هم هست؛ استاد حوزه علمیه هم هست. همه این‌ها معلم‌اند.
 
 
آیت الله علم الهدی تأکید کرد: اگر بنا شد فضای تعلیم و تربیت، یک فضای آلوده فرهنگی و یک فضای ناهنجار فرهنگی شد، معلم نمی‌تواند رسالت انسان سازی خودش را در این فضای آلوده فرهنگی اجرا کند. وقتی بنا شد در یک کلاس درس یک آقا پسر جوان در کنار دختر جوانی نشست و بوی عطر و ادکلنش در بینی این پسر جوان پیچیده؛ با موی پریشان؛ با این قیافه ناهنجار؛ این آقای معلم چطور می تواند از این دوجوان دو انسان بسازد؟ قدرت انسان سازی ندارد. قدرت تعلیم ندارد و تعلیمش به جایی نمی‌رسد. کما این که نتیجه اش را دیده اید.
 
 
افزایش ناهنجاری در دانشگاه باعث کاهش سرعت رشد علم شده است
 
وی با ابراز نگرانی از روند نزولی سرعت پیشرفت علمی در کشور، تصریح کرد: به هر مقدار که ناهنجاری در دانشگاه‌ها توسعه پیدا می کند، به همان میزان فرآورده‌ها و فرآیندهای علمی و فکری مجامع علمی ما دچار تنزل می شود. ما یک روزی در رتبه هفتم بودیم؛ روزی در رتبه دهم بودیم و الان رسیده ایم به رتبه بیستم الی سی ام. چرا این‌جوری شد؟ این به خاطر این است که فضای دانشگاه را ناهنجاری گرفته.
 
 
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بنده به یک آقای رئیس دانشگاه عرض کردم «برادر من شما مدیر یک معبدید. شما مدیر یک عبادت‌گاهید. اینجا انسان باید ساخته شود و به بیرون برود. بنابراین چرا اجازه می‌دهید اینجا مرکز فسق و فجور و فساد و ناهنجاری قرار بگیرد؟ خب چه مانعی دارد؟ الان خیلی از دانشگاه های تهران این کار را کرده اند و از طریق حراست نگهبانی های در دانشگاه را موظف کرده‌اند که یک دختر دانشجوی ناهنجار آرایش کرده با قیافه نامناسب را به دانشگاه راه ندهند. شما هم همین کار را بکنید.» گفت «چشم». بعد از دو هفته دیدیم اجرا نشد. خدمت ایشان عرض کردیم که «برادر عزیز من، من تقاضایی که از شما کردم، تقاضا نبود؛ این در حقیقت اعلام خطر بود و شما انجام ندادید.» گفت «چرا انجام دادیم؛ اما همان روز اول که این برنامه را انجام دادیم یک عده از این دختران دانشجوی بدحجاب (اعتزاض کردند.)
 
مسئولان دانشگاه‌ها جریان‌های ضدفرهنگی را پیدا کنند/ دانشجو بی‌گناه است
 
آیت الله علم الهدی ادامه داد: البته این را بدانید برادران، بنده که دارم حرف می‌زنم، یک دانشگاه‌ساز در این مملکتم. 23 سال موفق ترین دانشگاه‌های کشور را من مدیریت کردم. بنده یک آدم اجنبی نسبت به محیط دانشگاه و محیط آکادمیک نیستم. بنده که حرف می‌‌زنم، این را به عنوان یک کارشناس تعلیم و تربیت دانشگاهی به شما می‌گویم.
 
 
وی افزود: در دانشگاه دانشجو معصوم و بی گناه است. همه سنخ و همه صنفش.  این تقصیر ندارد. پشت قضیه یک جریان عوضی ناهنجار ضد دین می آید و بعضی دانشجوهای زمینه دار را عمله اجرایی منویات شیطانی خودش می کند. لذا دشمن چشم طمع به محیط دانشگاه دارد و میدان دانشگاه را برای تهاجم فرهنگی خودش انتخاب کرده. چون فکر کره آن‌جا می‌شود با دوتا آدم عوضی یک گروه عمله اجرایی ضد فرهنگی به وجود آورد.
 
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تأکید مجدد بر بی‌تقصیری دانشجویان در زمینه معضلات فرهنگی دانشگاه، گفت: مسئولان دانشگاه، مقام‌های مدیریتی دانشگاه بگردند آن پشتوانه حرکت را پیدا کنند و شما دانشجویان عزیز با بصیرت کامل عمله دیگران نشوید مخصوصا عمله جریان های آلوده و انحرافاتی بیرون دانشگاه. (تکبیر)
 
بی‌حجابی آپارتاید جنسی است
 
آیت الله علم الهدی با اشاره به ادامه گفتگوی خود با رئیس یکی از دانشگاه‌های مشهد، یادآور شد: این آقا گفت «ما جلوی آن (بدحجابی) را گرفتیم؛ بعد یک عده از این دانشجوها راه افتادند، یک پلاکارد هم بلند کردند (که) «آپارتاید جنسی محکوم است» گفتم «خب عکس العمل شما چه بود؟» گفت «دیدیم درست نیست، لذا آزاد گذاشتیم.» در مقابل یک پلاکارد؟
 
 
وی تصریح کرد: آپارتاید جنسی حجاب نیست؛ آپارتاید جنسی بی‌حجابی است. بی‌حجابی آپارتاید جنسی است. این که یک بی حجاب می خواهد خودش را ملعبه و ابزار گذران جنسی یک مشت مرد هرزه قرار بدهد، این آپارتاید جنسی است. این (فرد) است که جنسیت و مسئله غریزه جنسی را ابزاری برای مطرح کردن خودش گرفته. این آپارتاید جنسی است.
 
 
امروز در جامعه منکرات تبدیل به معروف شده است
 
امام جمعه مشهد مقدس در تبیین سخن خود اظهار داشت: این روایت مالِ پیغمبر(ص) است؛ کأنّه آقا رسول‌الله(ص) امروزِ جامعه ما را می‌دیدند و می‌فرمودند. در کتاب وسائل‌الشیعه، جلد 11، صفحه 396 این حدیث را از پیغمبر(ص) نقل می کند (که) «قال رسول الله (ص) کَیْفَ بِکُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُکُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُکُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ؟» (یعنی) پیغمبر فرمودند چه خواهد شد وضع شما در زمانی که زن‌ها فاسد شوند، جوان‌ها فاسق شوند و شما امر به معروف و نهی از منکر نکنید؟ « فَقِیلَ لَهُ: وَ یَکُونُ ذَلِکَ» (یعنی) اصحاب گفتند آقا ممکن است یک همچین روزی پیش بیاید؟ « فَقَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِک» (یعنی) پیغمبر فرمودند بلی همچین روزی پیش می آید و بدتر از این روز «کَیْفَ بِکُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْکَرِ وَ نَهَیْتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ؟» (یعنی) کار به جایی می‌رسد که شما امر به منکر می‌کنید و نهی از معروف.
 
 
وی ادامه داد:اگر یک آدم متعصب غیرتمند دینی بیاید و بخواهد جلوی فساد بایستد، همه می گویند «ولش کن آقا؛ چه کار داری؟» این همانی است که پیغمبر فرمودند. «فَقِیلَ لَهُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ یَکُونُ ذَلِکَ؟» اصحاب گفتند «یک همچین روز ممکن است؟» پیغمبر فرمودند «نعَم وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِکَ» (یعنی) بدتر از این؛ «کَیْفَ بِکُمْ إِذَا رَأَیْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْکَراً وَ الْمُنْکَرَ مَعْرُوفاً؟» چه حالی خواهید داشت زمانی که در جامعه شما معروف بشود منکر.
 
 
آیت الله علم الهدی در بیان مثالی از تبدیل منکر به معروف در جامعه فعلی، خاطرنشان کرد: (این که) یک دختر خانم دانشجوی باحجابِ چادر به سرِ مقنعه به صورت بیاید در مقابل یک آقایی که اسم خودش را گذاشته «معلم و استاد»، سؤال کند (اما استاد) به او اعتنا نکند، (آن‌وقت) یک دختر هرزه با قیافه ناهنجارش بیاید، آقای استاد بخندد، چخ‌چخ کند و جواب او را بدهد؛ این همان است که پیغمبر(ص) گفتند «إِذَا رَأَیْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْکَراً وَ الْمُنْکَرَ مَعْرُوفاً.»
 
تخطئه نیروی انتظامی در مبارزه با بدحجابی، مصداق تبدیل منکر به معروف است
 
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: جریان نیروی انتظامی غیرتمند دینی آمده و می‌گوید «من با مأمور می‌خواهم بیایم جلوی ناهنجاری فسق و فجور داخل اتومبیل ها را بگیرم. در خیابان ها جلوی فساد را بگیرم، (آن‌وقت) آقای مسئول مملکت می گوید «چرا این کار را بکنید؟» این همانی است که یغمبر(ص) فرمودند. فرمودند «از این بدتر (خواهد شد)؛ رَأَیْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْکَراً وَ الْمُنْکَرَ مَعْرُوفاً» شما معروف را منکر خواهید دید.
 
 
آیت الله علم الهدی گفت: یک نفر آمده می خواهد امر به معروف کند؛ می‌خواهد از قدرتش، از نیرویش، از اقتدارش که محور اقتدار این نظام است، استفاده کند (تا) جلوی ناهنجاری را بگیرد؛ بعد به او بگویند «چرا می‌خواهی این کار را بکنی؟ این کار درست نیست! این کار سرکشی به زندگی مردم است.» زندگی مردم در ماشین‌ها وسط خیابان، جلوی چشم زن و مرد مردم است؟ این زندگی مردم است؟ زندگی مردم وسط پارک‌ها و ناهنجاری‌ها و فسق و فجورهاست؟ مردم آنجا زندگی می‌کنند؟ این همان فرمایش پیغمبر اکرم(ص) است.

 




  

ایشان با اشاره به تعابیر امام بزرگوار(ره) که «اسلام متحجر» را در کنار «اسلام امریکایی» قرار دادند و این دو اسلام را در مقابل «اسلام ناب» دانستند، افزودند: گروههای فاسد و مفسدی که امروز به نام اسلام بدترین و فجیع ترین جنایت ها را انجام می دهند، مورد حمایت و پشتیبانی قدرتهای غربی هستند.

ایشان با اشاره به تعابیر امام بزرگوار(ره) که «اسلام متحجر» را در کنار «اسلام امریکایی» قرار دادند و این دو اسلام را در مقابل «اسلام ناب» دانستند، افزودند: گروههای فاسد و مفسدی که امروز به نام اسلام بدترین و فجیع ترین جنایت ها را انجام می دهند، مورد حمایت و پشتیبانی قدرتهای غربی هستند.

 

 
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران پیشتاز جریان بعثت در مقابله با جریان جاهلیت به سرکردگی امریکاست.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، همزمان با سالروز بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد(ص) صبح امروز (پنج‌شنبه) مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی در تهران و جمعی از خانواده های شهدا با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به استمرار دو جریان «بعثت» و «جاهلیت» از صدر اسلام تاکنون، شاخصه اصلی جریان بعثت را خردورزی هدایت یافته بوسیله پیامبران الهی و مهمترین شاخصه جریان جاهلیت را شهوت و غضب دانستند و گفتند: امروز مهمترین وظیفه امت اسلامی، مقابله با جریان جاهلیت به سرکردگی امریکا است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشتاز جریان بعثت در راهی که امام بزرگوار(ره) آغازگر آن بودند، بدون هراس از قدرتها به حرکت خود ادامه خواهد داد.
حضرت آیت الله خامنه ای ضمن تبریک مبعث پیامبرگرامی اسلام(ص) به امت اسلامی و ملت بزرگ ایران، با استناد به آیات قرآن، به تبیین مفهوم عمیق بعثت پرداختند و گفتند: مبعث، عید برانگیختگی و روز رجوع به فطرت الهی و زندگی همراه با «عقلانیت، آزادگی، عدالت و بندگی خدا» است و وظیفه پیامبران الهی هدایت انسانها به‌سوی این فطرت پاک و اندیشه‌ورزی در چارچوب دستورات خداوند متعال و توحید است.
ایشان با اشاره به نیاز همیشگی بشریت به تعالیم بعثت، جریان جاهلیت را جبهه مقابل بعثت برشمردند و افزودند: جریان جاهلیت متعلق به دوران پیامبر(ص) نیست بلکه جبهه ای استمرار یافته در مقابل اندیشه ورزی هدایت شده بوسیله پیامبران است که امروز نیز با استفاده از علم و فناوری و در شاکله ای جدید، ظهور یافته است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه شهوت، غضب و نفسانیات، شاخصه های اصلی جریان جاهلیت است، خاطرنشان کردند: نتیجه عملکرد جبهه جاهلیت همواره رنج، محنت و تحقیر بشریت و کشتار میلیونها انسان و غارت منابع ملتها و فساد بوده که نمونه بارز آن دو جنگ بین الملل است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به بروز دو جریان جاهلیت و بعثت در سطوح فردی، اجتماعی و بین المللی، گفتند: اگر در سطح بین المللی رفتار قدرتمندان در چارچوب خردِ هدایت شده به‌وسیله پیامبران باشد، دنیا به یک گونه خواهد بود و اگر رفتار آنها در چارچوب نفسانیات، قدرت طلبی و فتنه انگیزی باشد، دنیا به گونه دیگری خواهد بود.
ایشان لگدمال شدن ملتها در زیر چکمه استعمار را یکی دیگر از نمونه های بارز عملکرد جریان جاهلیت دانستند و با اشاره به تاراج منابع و به‌خاک سیاه نشستن هند بر اثر دهها سال استعمار انگلیس، خاطرنشان کردند: جنگها و فتنه هایی که امروز در منطقه غرب آسیا در جریان است نیز نتیجه عملکرد جبهه جاهلیت و شیطان است.
 
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جریان صهیونیستی حاکم بر جهان، نمونه بارز سیستم‌سازی شیطانها است، گفتند: وضعیت کنونی دنیا نتیجه حاکمیت شبکه وسیع سرمایه‌داران صهیونیست است که حتی بر دولتی همانند امریکا غلبه و نفوذ دارد و به قدرت رسیدن جریان ها و احزاب منوط به پیروی و تبعیت از این جریان صهیونیستی است.
حضرت آیت الله خامنه ای ریشه اصلی حرکت های عظیم امت اسلامی و ایران و همچنین بیداری اسلامی را مقابله با حاکمیت جریان فاسد صهیونیستی دانستند و افزودند: بر همین اساس، امروز «اسلام ستیزی، ایران ستیزی و شیعه ستیزی» از سیاستهای قطعی امریکا و دولتهای وابسته به آن است.
ایشان، هوشیاری و بیداری ملت ایران و ملتهای اسلامی در مقابل حرکت فسادگرانه قدرتها را عامل اصلی عصبانیت آنها برشمردند و خاطرنشان کردند: به همین علت است که ایران به‌دلیل مخالفت با سیاستهای امریکا در منطقه، تهدید به تحریم می شود زیرا آنها جمهوری اسلامی را مانع سیاستهای فزون‌طلبانه خود در منطقه می دانند.
 
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه نتیجه حاکمیت جبهه جاهلیت و قدرتهای شیطانی، «طغیان و طاغوت» است، گفتند: جریان جاهلیت و طاغوت با بمب اتم موجب مرگ صدها هزار انسان در هیروشیما می شود اما بعد از گذشت سالهای متمادی، همچنان حاضر به عذرخواهی نیست و زیرساختهای عراق و افغانستان و کشورهای دیگر را نابود می کنند ولی به روی خود نمی آورند.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه آغازگر جنگ و حرکت نظامی علیه هیچ کشوری نبوده است اما مواضع خود را با صدای بلند اعلام کرده و اعلام خواهد کرد.
ایشان با اشاره به تعابیر امام بزرگوار(ره) که «اسلام متحجر» را در کنار «اسلام امریکایی» قرار دادند و این دو اسلام را در مقابل «اسلام ناب» دانستند، افزودند: گروههای فاسد و مفسدی که امروز به نام اسلام بدترین و فجیع ترین جنایت ها را انجام می دهند، مورد حمایت و پشتیبانی قدرتهای غربی هستند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: غربی‌ها به ظاهر ائتلاف ضد داعش تشکیل داده اند اما در واقع حامی این جریان هستند و در چارچوب اسلام ستیزی، در تبلیغات خود از آنها به عنوان «دولت اسلامی» نام می برند تا وجهه اسلام را تخریب کنند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به گسترش حرکت اسلامی، با وجود اسلام ستیزی جریان جاهلیت خاطرنشان کردند: حرکت اسلامی که با تشکیل نظام اسلامی در ایران قوی تر و عمیق تر شده است، به حرکت خود ادامه خواهد داد و قطعاً پیروز خواهد شد.
ایشان با تأکید بر لزوم توکل بر خداوند و نهراسیدن از توطئه ها و تهدیدهای قدرتها گفتند: امروز همه امت اسلامی اعم از مردم، نخبگان و مسئولان در قبال حرکت اسلامی و مقابله با جریان جاهلیت وظائفی بر دوش دارند که اگر این وظایف را انجام دهند از اجر و ثواب الهی برخوردار خواهند شد و هرکسی هم که به وظایف خود عمل نکند، حرکت اسلامی متوقف نخواهد شد و به مسیر خود ادامه خواهد داد زیرا نصرت اسلام و مسلمین در نهایت، قطعی است.
 
 
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور، مبعث را روز رحمت برای همه جهانیان خواند و گفت: پیامبر اسلام(ص) نه فقط برای مسلمانان بلکه برای همه بشریت مظهر رحمت بود، زیرا راه هدایت را در اختیار مردم گذاشت.
رئیس جمهور با اشاره به اتهاماتی که امروز در دنیا به نام تروریسم و خشونت علیه اسلام مطرح می شود، گفت: آنها که امروز در جهان به ناروا اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی راه انداخته‌اند، یک بار منصفانه به آرمان‌شهر اسلام نگاه کنند و از عدالت پیامبر(ص) در برخورد با مشرکین و ملحدین درس بگیرند.
آقای روحانی افزود: از یک سو اسلام‌ستیزان غربی که قرنهاست علیهِ اسلام تبلیغ می کنند و از سوی دیگر، دوستان نادان یا مزدوران وابسته همچون دو لبه قیچی برای حیثیت اسلام خطر آفریده اند.
رئیس جمهور با طرح این سئوال که چه کسانی ترور و ناامنی را به منطقه آوردند و70 سال پیش رژیمی غاصب را پایه گذاری کردند، تاکید کرد: ریشه بسیاری از ناامنی‌ها، ترورها و جنگ‌ها در منطقه ما رژیم اشغالگر قدس است.
 
آقای روحانی با اشاره به اشغال افغانستان و حمله به عراق و ایجاد ناامنی در منطقه، خاطرنشان کرد: مسئول همه این جنایتها، صهیونیستها و آمریکایی‌ها هستند.
رئیس جمهور هدف نهایی نظام اسلامی را استقرار صلح و امنیت در سراسر جهان دانست و افزود: چگونه ساکت بمانیم در حالی که مردم یمن هر روز توسط کسانی که خود را متولی مسجدالحرام می دانند، زیر بمباران وحشیانه قرار می گیرند.
آقای روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران افتخار می کند که تحت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از مظلوم دفاع کرده و خواهد کرد و تحت فرمانِ فرمانده کل قوا، هر جا لازم باشد دست مظلومی را بگیریم، خواهیم گرفت.

 


  

زرگترین کاسبان تحریم شخص رئیس جمهور و اطرافیان و پدر معنوی دولت یازدهم یعنی جناب هاشمی رفسنجانی بودند که با شعار رفع تحریم پیروز انتخابات شدند اما در در عمل نتوانستند کاری از پیش ببرند؛ چرا که در زمان فعلی نه‌تنها تحریم‌هایی که بهانه اصلی آن فتنه 88 بود کماکان پابرجا می‌باشند بلکه چرخ تولید نیز سرعتی به مراتب کمتر از گذشته پیدا کرد.

زرگترین کاسبان تحریم شخص رئیس جمهور و اطرافیان و پدر معنوی دولت یازدهم یعنی جناب هاشمی رفسنجانی بودند که با شعار رفع تحریم پیروز انتخابات شدند اما در در عمل نتوانستند کاری از پیش ببرند؛ چرا که در زمان فعلی نه‌تنها تحریم‌هایی که بهانه اصلی آن فتنه 88 بود کماکان پابرجا می‌باشند بلکه چرخ تولید نیز سرعتی به مراتب کمتر از گذشته پیدا کرد.
 
گروه بین‌الملل-رجانیوز: نشریه نیویورک تایمز در گزارشی به چرایی  ایجاد تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا پرداخت و فاش کرد که فتنه 88 عامل اصلی تشویق کاخ سفید برای تحریمهای کم سابقه علیه ایران بود.
به گزارش رجانیوز، این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم مارک لاندر با اشاره به تاریخچه اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و مذاکرات هسته ای به مرور سفر گذشته هیلاری کلینتون و مشاوران وی به عمان و تلاش‌های آنها برای پیدا کردن کانالهایی برای مذاکره با ایران پرداخت و نوشت: کلینتون دنیس راس مشاور ویژه خود را در سال 2009 مکلف کرد با مقامات عمانی درباره چگونگی مذاکره با ایران دیدار و گفتگو کند. اما چند هفته بعد اعتراضات ضد دولتی در ایران کاخ سفید را واداشت تا به جای تعامل با ایران، راهبرد فشار را پیگیری کند. کلینتون در آن زمان با چین و دیگر کشورها در شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم ایران لابی کرد.
این نشریه با اشاره به تردید های کلینتون برای مذاکرات افزود حامیان کلینتون می گویند بی اعتمادی وی به ایران موجّه بود و موفقیت وی در اعمال تحریم ها، او را به بهترین نامزد برای مدیریت مرحله بعدی یعنی توافق هسته ای تبدیل کرد.
نیویورک تایمز به عنوان یکی از معتبرترین نشریات ایالات متحده آمریکا -اصلی‌ترین کشور متخاصم ایران در طی دهه‌های گذشته- در حالی معترف است که فتنه 88 عامل ایجاد تحریم‌‌ها علیه ایران بوده‌ که حسن روحانی و سایر همفکرهایش در ایام انتخابات سال 92 این خط فکری غلط را به مردم منتقل کردند که مقاومت هسته ای و تاکید بر حقوق هسته ای منجر به وضع تحریم های گسترده علیه ایران شده است.
حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود بر این گزاره مانور می داد که با حل مساله هسته ای نه تنها تحریم های گسترده علیه ایران برداشته می شود بلکه این لغو تحریم هاست که منجر به رونق اقتصادی در کشور خواهد شد و بر این اساس خود او ، نزدیکانش و رسانه های حامی او بر این خط تبلیغی میکردند که باید هم سانتریفیوژها بچرخد هم چرخ کارخانه ها. 
خط تبلیغی گسترده کاندیداهای ریاست جمهوری سال 92 مانند حسن روحانی ، محسن رضایی، محمدرضا عارف و علی اکبر ولایتی  بر اثربخشی گسترده تحریم ها بر وضعیت اقتصادی کشور یک برنده داشت.
روحانی موفق شد از جو به وجود امده علیه مقاومت هسته ای بهره ببرد و خود را مبارز اصلی با تحریم ها نشن بدهد.
خط تبلیغی گسترده توسط خود او و رسانه هایش در نهایت منجر به اعتماد 50 درصدی رای دهنده ها شد. 
با  انتخاب حسن دوحانی به عنوان رییس جمهور و  روی کار آمدن باند نیویورکی های وزارت خارجه ، گفت‌وگوهای هسته‌ای در شکل و قالب جدید آغاز شد. روند مذاکرات از همان ابتدا نشان‌دهنده آن بود که دولت برای چرخاندن چرخ‌ کارخانه‌ها تمام تخم مرغ هاش را در سبد توافق هسته ای گذاشته است. 
البته حسن روحانی پا را از این فراتر گذاشت و تقریبا حل تمامی مشکلات در تمامی زمینه ها را در گرو توافق هسته ای عنوان  کرد.
درهمین راستا حسن روحانی هفدهم خرداد ماه سال گذشته در مراسم گرامی‌داشت محیط زیست در اظهارنظری جالب توجه گفت:
تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.
البته نیت روحانی از این اظهارنظرها پوشاندن ضعف‌های مذاکرات هسته ای در سایه تبلیغات و پروپاگاندای حمایت مردم بود اما در عمل این پالس را به طرف غربی مذاکرات ارسال می کرد که ایران به توافق هسته ای شدیداً نیاز دارد. یعنی همان نکته‌ای که رهبر انقلاب در سخنرانی حرم مطهر رضوی در آغاز امسال به آن اشاره کرده و گفتند:
دشمن احساس کرده است که کشور ما و ملّت ما از تحریم ضربه میبیند؛ متأسّفانه خود ما هم این برداشت را در او تقویت کردیم. یک جاهایی و در یک برهه‌ای دائم تحریم را بزرگ کردیم که آقا تحریم است، تحریم است، باید تحریم را برداریم، اگر تحریم باشد این‌جور به ما ضربه میخورد و مانند اینها؛ از آن‌طرف هم برداشتن تحریمها را باز تقویت کردیم، بزرگ کردیم، بزرگنمایی کردیم که اگر تحریمها برداشته بشود این اتّفاق خواهد افتاد، آن اتّفاق خواهد افتاد؛ اتّفاقاتی که نیفتاد و اگر همین‌جور هم پیش برویم نخواهد افتاد. لکن دشمن احساس کرده است که با ابزار تحریم میتواند بر ملّت ایران فشار بیاورد؛ دشمن این را احساس کرده است
همچنین علاوه بر اعلام نیاز به توافق هسته‌ای، ذوق‌زدگی برای دستیابی به توافق و ضعف تیم مذاکره کننده در نهایت به آن انجامید که امریکایی‌ها بیشترین امتیازات را از ایران در قبال  کم ترین امتیازاتی که به ایران دادند به دست آوردند.
اما آیا شعار جذاب چرخش همزمان سانتریفیوژها و چرخ کارخانه ها محقق شد؟
در صحنه عمل علی رغم اینکه ایران به تمامی تعهداتش پاینبد بود و صنعت هسته ای را به یک برنامه کوچک دکوری تبدیل کرد ، آمریکایی ها با استناد به برخی  عبارات تفسیر برانگیز برجام از انجام تعهداتشان شانه خالی کردند. 
لذا نتیجه آن شد که در پسابرجام به جای آنکه هم چرخ سانتیریفیوژها و هم چرخ اقتصاد بچرخد عملاً هم سانتریفیوژها از کار افتادند و هم کارخانه ها رو به تعطیلی کشانیده شدند.
به همین جهت به درستی باید اذعان کرد که بزرگترین کاسبان تحریم شخص رئیس جمهور و اطرافیان و پدر معنوی دولت یازدهم یعنی جناب هاشمی رفسنجانی بودند که با شعار رفع تحریم پیروز انتخابات شدند اما در در عمل نتوانستند کاری از پیش ببرند؛ چرا که در زمان فعلی نه‌تنها تحریم‌هایی که بهانه اصلی آن فتنه 88 بود کماکان پابرجا می‌باشند بلکه چرخ تولید نیز سرعتی به مراتب کمتر از گذشته پیدا کرد. 
 

 


  
علامه مصباح گفت: اینکه فردی در سخنرانی ده بار بگوید «مقام معظم رهبری»،اما اعتقادی به ولایت‌فقیه نداشته باشد، نمی‌تواند کشور را درست کند.
به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از سرداران و برخی فرمانده سپاه، با اشاره به وجود مشکلات و اختلافات بین افراد در زمینه‌های مختلف، از جمله مسائل سیاسی، اظهار داشت: این امور اختصاصی به کشور ما ندارد و در همه کشورها چنین اختلافاتی وجود دارد و هر فرد و گروه خود را متخصص و رقیب را نامناسب می‌داند. به عنوان نمونه همین امروز در کشوری که خود را پیشرفته‌ترین کشور دنیا می‌داند، نامزد یک حزب، علنا به نامزد حزب دیگر دشنام داده، هتاکی می‌کند و حاضران نیز دست زده و تشویقش می‌کنند! راهکار عمومی رقیبان در کشور‌ها هم این است که هر فرد یا گروه علیه رقیب سخن گفته و مشکلات را به گردن وی بیاندازد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این‌که اگر قرار باشد ما هم مانند سایر کشورهای دنیا رفتار کنیم، با آن‌ها فرقی نخواهیم داشت، ادامه داد: در این صورت هر کس زور و قدرت و پول بیشتری پیدا کند، می‌تواند از راه‌های مختلف رأی مردم را بخرد و به مقام برسد؛ اما باید توجه داشته باشیم که کشور ما با سایر کشور‌ها، و نظام ما با دیگر نظام‌ها متفاوت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وجه امتیاز ایران نسبت به سایر کشورها، اظهار داشت: در این کشور یک انقلاب نه با انگیزه‌های مادی بلکه با انگیزه دفاع از دین صورت گرفت، که در هیچ کشوری سابقه نداشت. در کشور ما یک روحانی از شهری نسبتا فقیر به‌پاخاست و ندای دین سر داد و گفت من برای اسلام احساس خطر می‌کنم، و انقلاب هم در همین مسیر شروع شد و به پیروزی رسید. این در حالی است که در همه انقلاب‌های دنیا، سخن از عقب افتادگی و مشکلات اقتصادی، سیاسی، صنعتی یا سایر امور دنیوی بود و نه دین.

وی ادامه داد: البته باید اعتراف کرد که قبل از انقلاب اسلامی در ایران، در برخی از کشور‌ها و برخی حرکت ها، نامی از دین برده می‌شد، اما هیچ کجا در عمل مانند حرکتی که امام (ره) ایجاد کرد، واقع نشده بود و نشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: نباید فراموش کرد که ظرفیت فوق العاده اسلام و تشیع و فرهنگ غنی عاشورا نیز زمینه را کاملا فراهم کرد و سبب شد تا مردم هم با امام (ره) همراه شده، اتفاق بزرگی را در عالم رقم بزنند که هنوز شناخت آن و ابعاد آن، میسر نیست و سال‌ها بعد مشخص خواهد شد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این‌که قبل از قیام امام (ره)، احزاب و گروه‌های دیگری نیز بر علیه شاه فعالیت می‌کردند، اما هیچ کدام قدرت ساقط کردن شاه را نداشتند، ادامه داد: اما یک روحانی به‌پاخاست و حرکتی اسلامی را آغاز کرد، و با عنایت خداوند متعال پدیده نوینی را در عالم رقم زد؛ به گونه‌ای که کم کم زمینه سرایت آن به کشور‌های دیگر نیز فراهم شد و اتفاقا همین امر نیز عامل ترس ابرقدرت‌ها و آمریکا شد.

وی افزود: اگر انقلاب اسلامی محدود به کشور ایران بود، چه بسا آمریکا می‌توانست به گونه ای با آن کنار بیاید و آن را تحمل کند، اما این‌که زمینه سرایت فکر انقلاب به دیگر کشور‌ها نیز ایجاد شد، آمریکا احساس خطر کرد و سبب شد که دشمن از همان ابتدا، کمر به نابودی نظام اسلامی ببندد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم عامل پیروزی امام (ره) و به ثمر رسیدن انقلاب را اخلاص بی نظیر امام (ره) دانست و ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از افراد که بعضاً سابقه تحصیل علوم دینی هم دارند، تفکرشان کاملا با امام (ره) متفاوت است. به عنوان نمونه یکی از افرادی که اتفاقا امروز در یکی از مناصب بالای کشور است گفته بود: از آن جا که امام (ره) در مردم نفوذ دارد، ما به نفوذ ایشان نیاز داریم تا شاه را بیرون کنیم؛ وگرنه او نمی‌تواند کشور را اداره کند! یا یکی دیگر از مسئولینی که هم اکنون یکی از منصاب عالی کشور را در اختیار دارد، صراحتا گفت که می‌خواهیم کشوری مانند لبنان داشته باشیم تا هر کس هرگونه خواست زندگی و رفتار کند؛ کسی که می‌خواهد با چادر بیرون آید و کسی که می‌خواهد برهنه باشد،‌ آزاد باشد!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: کسانی که ته دلشان با امام یکی باشد، خیلی کم هستند. در آن زمان هم بسیاری از کسانی که کاره‌ای شدند، و قدرت یا پول داشتند، به یکی از احزاب وابسته بودند و ته دلشان با امام (ره) نبود. این‌ها هنوز هم هستند و فکرشان هم عوض نشده است؛ آن‌ها اصلا به دنبال کشوری اسلامی نیستند، بلکه به دنبال کشوری هستند که زیر سایه آمریکا و حمایت‌های آن، علم و تکنولوژی‌اش پیشرفت کند و به جایی برسند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با طرح این سئوال که آیا ما به دنبال دین هستیم و یا دنبال قدرت و مقام، ادامه داد: اگر واقعا آن را که امام (ره) می‌خواست می‌خواهیم، باید ببینیم لوازمش چیست؟ اگر واقعا انقلاب ما، انقلاب اسلامی است، پس باید هدف ما نیز اسلام باشد و لا غیر.

وی با طرح سئوالی دیگر مبنی بر این‌که چرا چنین نسلی فقط در ایران یافت شد که جوانان آن چنین قیام کنند، ادامه داد: در طول 14 قرن، مکتب تشیع در این کشور ترویج شده بود و امام حسین (ع) الگوی مردم شده بود؛ لذا حتی آب خوردن مردم نیز با نام امام حسین (ع) گره خورده بود. در طول سال چندین ماه برای امام حسین (ع) عزاداری صورت می‌گرفت و عشق اهل بیت (ع) در آن موج می‌زد. لذا مردم ایران، مردمی تربیت شده با نام حسین (ع) و اسلام هستند که به آن باور داشتند. البته مردم در میزان معرفت و باور درجاتی دارند و معرفت‌ها و باورها در یک سطح نیستند، اما این عشق به امام حسین (ع) و باور به اسلام، در یک قشر مؤثری که بتواند انقلاب کند، وجود داشت.

وی افزود: مردمی که انقلاب کردند، سال‌ها امام (ره) را دیدند و گوششان با فرمایشات امام (ره) انس داشت، و در دفاع مقدس، هشت سال دائما با نمونه هایی از کربلا مواجه بودند و هر روز بمباران و از دست دادن جوانانشان را تجربه می‌کردند؛ لذا مردم با روحیه شهادت و فداکاری تربیت شدند.

وی با بیان این‌که بعد از رحلت امام خمینی (ره) و با گذشت زمان، کم کم کسانی که تربیت شده امام (ره) بودند یا از دنیا رفتند یا کنار رفتند، ادامه داد: امروز نسلی در جامعه حضور دارد که از امام (ره) و دفاع مقدس تنها چیزهایی شنیده است، و از طرف دیگر به خاطر عوامل متعددی، توقعاتی هم در آن‌ها به وجود آمده است؛ لذا با کوچک‌ترین مشکلی صدایشان به اعتراض بلند می‌شود؛ این نسل توقع دارد وقتی اسم کشور اسلامی است، دیگر هیچ مشکلی در جامعه نباشد و همه مسائل حل شده باشد، و رفاه و آسایشش نیز تأمین باشد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: از طرفی سایت‌ها و رسانه ها با تبلیغاتشان، فکر جوانان را بمباران می‌کنند تا زندگی به سبک آمریکایی را یک زندگی الگو و ایده‌آل تصور کنند؛ حتی نقاط ضعف مشهود آن را هم توجیه می‌کنند. این گونه القاء می‌کنند که امروز سخنان امام (ره) در دنیا خریدار ندارد، و برای پیشرفت راهی جز راهی که سایر کشورها رفته اند، نیست؛ و برای تحقق زندگی آمریکایی، وجود سرمایه‌دارانی مانند سرمایه داران آمریکا لازم است؛ ولو این‌که لازمه آن، فقیر شدن و از بین رفتن عده‌ای باشد، زیرا برای رسیدن به رفاهی که اکثریت جامعه را شامل شود، چاره ای جز این نیست!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که نباید تسلیم این ناهنجاری شد و باید به فکر اصلاح امور بود، ادامه داد: باید دید مردمی که آن گونه صابر و فداکار بودند، چگونه تربیت شده بودند و مسئولین آن چگونه بودند؛ به عنوان نمونه، مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری شان به بنده فرمودند: من تا کنون گوشت گرم نخریده‌ام؛ گوشت خانه ما همان گوشت یخ‌زده‌ کوپنی است که سایر مردم می‌خرند! آیا سیاستمداران امروز ما همین راه را می‌روند، یا با همه تبار خود با هواپیمای اختصاصی به کیش و سوئیس و لوکزامبورگ می‌روند؟!

وی با اشاره به این‌که ریشه مشکلات، ضعف اعتقاد به دین است، ادامه داد: امروز اگر به مسئولان بگویید ربا حرام است، برخی خواهند گفت در شرایط امروز کدام کشور حتی اسلامی، می‌تواند بدون ربا اداره شود؟! چگونه می‌توان مردم را از رباخواری نهی کرد، در حالی که سیستم بانکداری ما بر اساس رباست، و حتی برخی نهادهای مقدس در کشور نیز به آن آلوده شده‌اند؟ نهایت کاری که در کشور ما در سیستم بانکداری ربوی انجام شده، این است که به ربا خواری عنوان عقود شرعیه داده شده است. بگذریم از این‌که فرد وام گیرنده از بانک، اصلا معنای کلمه عقود شرعیه را نمی‌داند و صرفا برای گرفتن وام، طبق دستوربانک برگه هایی را امضاء می‌کند؛ و نتیجه طبیعی این عملکرد چیزی نیست جز آنچه دارد واقع می‌شود.

علامه مصباح با اشاره به این‌که باید ریشه را اصلاح و اعتقادات مردم را نسبت به دین تقویت کنیم، افزود: قدم اول این است که شخص بنده و جنابعالی خودمان را اصلاح کنیم و همواره در این فکر باشیم که خداوند از ما چه می‌خواهد؛ خدایی که نعمت هایش را بر ما ارزانی داشته است، طبق فرمایش قرآن می‌تواند یک جا آن را از ما بگیرد؛ پس با خدا صادق باشیم.

وی افزود: اگر چنین تصوری داشته باشیم که ما در دفاع مقدس، چندین سال جنگیده ایم و حالا نوبت ماست که در آسایش و آرامش باشیم، یا قبل از انقلاب چند سال به زندان رفته و شکنجه شده‌ایم، و حال که انقلاب پیروز شده، ما باید جای شاه بنشینیم و بچه‌هایمان هم به جای والاحضرت‌ها بنشینند، این بازی با دین خداست؛ نتیجه آن نیز ذلت دنیا و آخرت است. این سنت خداوند است و قرار نیست تغییر کند، مگر آن که ما تغییر کنیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به وجود نعمت رهبری عظیم الشأن خاطر نشان کرد: بزرگترین وظیفه ای که همه ما داریم، شکر نعمت رهبر عزیزی است که داریم و هنوز قدرش را نمی دانیم؛ باید اطاعت از رهبری از جان و دل، بدون چون و چرا، و بدون تفسیر دلخواه از سخنان ایشان را در دستور کار خود قرار دهیم. اینکه فردی در سخنرانی ده بار بگوید «مقام معظم رهبری»، اما اعتقادی به ولایت‌فقیه نداشته باشد، نمی‌تواند کشور را درست کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که دل‌ها باید عوض شود و ما نیز باید ابتدا از خودمان آغاز کنیم، افزود: اگر هر کسی با خدای خودش عهد ببندد و در راه خدا از احدی نترسد، اوضاع عوض خواهد شد؛ به یاد داشته باشیم، خدای ما همان خدای جبهه‌هاست، همان خدای جنگ 33 روزه لبنان و همان خدای یاری دهنده مؤمنان در جنگ بدر است و تغییری نکرده است. اگر اوضاع تغییر کرده، علتش این است که ما تغییر کرده‌ایم؛ تا دنبال هوس، مقام، پول، شهرت، و ریاست هستیم، وضع همین است و هر وقت برگشتیم، کار‌های دیگر نیز درست می‌شود.

گفتنی است دیدار تعدادی از سرداران سپاه با علامه مصباح یزدی، پنجشنبه نهم اردیبهشت ماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد



  

به مناسبت هفته‌ی معلم، هزاران نفر از معلمان، فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز (دوشنبه) با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی رحمه‌الله با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

به مناسبت هفته‌ی معلم، هزاران نفر از معلمان، فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز (دوشنبه) با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی رحمه‌الله با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

گروه سیاسی- رجانیوز: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح  امروز (دوشنبه) در دیدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان سراسر کشور ضمن تجلیل از تلاشها و زحمات جامعه معلمی، «تربیت نسل آینده ای با هویت مستقل، عزتمند، دینی و دارای شاخص های ممتاز و جریان ساز» را وظیفه اصلی و بسیار خطیر آموزش و پرورش و معلمان دانستند و تأکید کردند: اگر جامعه ای با چنین ویژگی هایی شکل بگیرد، قطعا اقتصاد مقاومتی و بدون نفت، برخورداری از فرهنگ مستقل، اصلاح الگوی مصرف و روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده خواهی ها معنا پیدا خواهد کرد.

 

 

رهبر انقلاب، کار معلمی را کاری دشوار  توصیف کردند و گفتند: کار مخلصانه و برای خدا، ماندگار و موجب نجات است و زمینه کار مخلصانه در شغل معلمی، کاملاً وجود دارد.


حضرت آیت الله خامنه‌ای، حرکت و آثار شهید آیت الله مطهری را نمونه درخشانی از کار مخلصانه و با برکت برشمردند و افزودند: نتیجه اخلاص آن عالم زمان‌شناس و نیازشناس، ماندگاریِ آثار برجسته‌ی اوست، به‌گونه‌ای که دهها سال پس از شهادتش، همچنان اهل فکر از آثار آن بزرگوار، بهترین بهره‌ها را می‌جویند.


رهبر انقلاب تأکید کردند: البته اخلاص و قناعت جامعه معلمان نباید موجب غفلت مسئولان از مسائل مادی و معیشتی این جامعه سختکوش شود و همچنان که بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم، هر هزینه و بودجه‌ ای که در آموزش و پرورش صرف می‌شود، در واقع سرمایه‌گذاری است.


رهبر انقلاب اسلامی سپس به طرح بحث اصلی خود پرداختند و گفتند: موضوع اساسی این است که آموزش و پرورش نسل آینده را با چه ویژگیهایی می خواهد تربیت کند و کشور برای ادامه مسیر خود به چگونه نسلی نیاز دارد؟


حضرت آیت الله خامنه ای قبل از بیان ویژگیهای مورد نیاز برای تربیت نسل آینده به یک نکته اشاره کردند و افزودند: ما برای تربیت نسل آینده در یک فضا و میدان خالی از رقیب قرار نداریم، بلکه با حریفی به نام «نظام سلطه بین المللی» مواجه هستیم.


 ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است برخی تعجب کنند که چه ارتباطی میان آموزش و پرورش و «نظام سلطه بین المللی» وجود دارد، در حالیکه واقعیت این است که نظام سلطه برای نسل جوانِ ملتها بویژه ملتِ ایران برنامه دارد.


رهبر انقلاب اسلامی، آمریکا، سرمایه داران صهیونیسم و برخی دولتهای مستکبر را مظهر «نظام سلطه بین المللی» دانستند و تأکید کردند: نظام سلطه می خواهد نسل آینده کشورها، نسلی باشند که فکر، فرهنگ، نگاه و سلیقه مورد نظر او را در مسائل جهانی داشته باشند و در نهایت نخبگان، سیاستمداران و افراد تأثیرگذار همانگونه فکر و عمل کنند که او تمایل دارد.


حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به قدمت این برنامه فرهنگی استعمار، گفتند: متفکران غربی بارها گفته اند که بجای کشورگشایی های استعماریِ قرن نوزدهم، بهترین و کم هزینه ترین روش، تزریق فکر و فرهنگ خود به نسل جوان کشورها و تربیت زبدگان و نخبگانی است که همچون سربازان نظام سلطه عمل خواهند کرد.


ایشان برخی دولتهای منطقه را نمونه بارز این برنامه ریزی استکباری دانستند و افزودند: این دولتها اکنون همان کاری را انجام می دهند که امریکا می خواهد و حتی همه هزینه های آن را هم متقبل می شوند و هیچ امتیازی نیز نمی گیرند و فقط در مقابلِ آن، امریکایی ها، این دولتها را حفظ می کنند و مانع از سقوط آنان می شوند.


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه حریف ما چنین برنامه ای برای نسل آینده کشورمان دارد، لزوم ترویج فکر و فرهنگ و زبان بومی را خاطرنشان کردند و گفتند: متأسفانه در برخی مواقع بجای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می شود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک ها کشیده شده است.

 

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرشان کردند: این موضوع به معنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست بلکه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در کشور و در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است.


ایشان با تأکید بر اینکه کشورهای دیگر برای مقابله با ترویج زبان و فرهنگ بیگانه برنامه دارند، گفتند: متأسفانه در کشور ما برای مقابله با این موضوع برنامه خاصی وجود ندارد و میدان را برای گسترش فرهنگ بیگانه باز گذاشته ایم.


رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ایجاد انواع موانع و سختی ها برای ترویج زبان فارسی در برخی از کشورهای غربی، افزودند: در شرایطی که آنها اجازه ترویج زبان فارسی را نمی دهند، ما زبان و فرهنگ آنها را ترویج می کنیم، آیا این کار واقعاً عقلانی است؟


حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: این سخنان به معنای تعطیل کردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیست، بلکه بحث اصلی این است که بدانیم با چه حریفی مواجه هستیم و طرف مقابل چه برنامه ریزی های دقیقی برای تأثیرگذاری بر نسل آینده کشور دارد.


ایشان سپس به بیان شاخصها و ویژگیهای مورد نیاز برای تربیت نسل آینده کشور پرداختند و گفتند: مهمترین شاخصه ای که باید در تربیت دانش آموزان مد نظر قرار گیرد، شکل گیری «هویت مستقل، عزتمند و دینی» در نسل آینده است.


رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید نوجوانان و جوانان کشور را به گونه ای تربیت کنیم که به دنبال سیاست، اقتصاد و فرهنگ مستقل باشند و هرگونه وابستگی در این مسائل مذموم به شمار آید.


حضرت آیت الله خامنه ای کشور را از لحاظ این موضوع، دچار آسیب دانستند و افزودند: علاقه بیش از حد به استفاده از تعابیر فرنگی یک نمونه از این آسیب دیدگی است که از دوران طاغوت برای ما به ارث رسیده است.


 ایشان یکی از لوازم اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی را شکل گیری هویت مستقل در نوجوانان و جوانان دانستند و خاطرنشان کردند: تا زمانیکه روحیه استقلال و مقاومت و ایستادگی وجود نداشته باشد، اگر مسئولان صدها جلسه هم برای اقتصاد مقاومتی بگذارند، در نهایت کار به نتیجه کامل و صحیح نخواهد رسید.


رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون نفت و فرهنگ مستقل، هنگامی معنا پیدا می کند که هویت مستقل در جامعه شکل بگیرد.


حضرت آیت الله خامنه ای احیای «شاخص های ممتاز و مفاهیم جریان ساز» در دانش آموزان را یکی دیگر از وظایف سنگین معلمان و آموزش و پرورش دانستند و گفتند: ایمان، اندیشه ورزی، مشارکت و همکاری اجتماعی، و اصلاح الگوی مصرف از جمله این شاخص های برجسته است که باید در نسل آینده رشد پیدا کنند.


ایشان با اشاره به مشکلات موجود در کشور درخصوص الگوی مصرف، چند نمونه را بیان کردند و افزودند: مصرف کالاهای خارجی و قاچاق دهها و صدها میلیاردی کالاهای لوکس،  نمونه هایی از الگوی مصرف غلط در کشور است که باید اصلاح شوند و یکی از زیرساخت های اصلی برای اصلاح آنها، فرهنگ سازی در نسل جوان است.


رهبر انقلاب اسلامی، «تحمل مخالف» را یکی دیگر از شاخص های برجسته برای نسل آینده برشمردند و گفتند: تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است زیرا تا فردی مختصر طعنه ای می زند، با مشت به سینه او کوبیده می شود؛ این، یعنی عدم تحمل مخالف.


حضرت آیت الله خامنه ای «ادب و مؤدب بودن» و «تدین و اشرافی بار نیامدن» را از دیگر شاخص های مورد نیاز برای تربیت دانش آموزان دانستند و تاکید کردند: نهادینه کردن این شاخص ها در نسل آینده و فرهنگ سازی درباره آنها از وظایف بزرگ معلمان و آموزش و پرورش است.


ایشان با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند این «وظیفه مقدس» را انجام دهد، به نقش بخش ها و دستگاههای مختلف اشاره کردند و افزودند: معاونت پرورشی آموزش و پرورش از جمله بخشهایی است که در این زمینه نقش تأثیرگذار و وظیفه سنگینی دارد و باید با اقدامات پرتلاش، هدفمند، هوشمند و سالم از لحاظ اعتقادی، سیاسی و اخلاقی در این مسیر گام بردارد و هرگونه کوتاهی در این زمینه ضربه به آموزش و پرورش و نسل آینده خواهد بود.


رهبر انقلاب اسلامی صدا و سیما را یکی از دستگاههای دارای مسئولیت درخصوص نهادینه کردن شاخص های ممتاز در نسل آینده و فرهنگ سازی در این زمینه دانستند و با انتقاد از عملکرد رسانه ملی گفتند: سال گذشته هم درباره لزوم برنامه ریزی دقیق و صحیح صدا و سیما برای نسل جوان مطالبی بیان شد اما متأسفانه عمل نشده است.


ایشان افزودند: صدا و سیما باید با استفاده از افراد صاحب اندیشه و متخصص، یک سرفصل کاری ویژه برای آموزش و پرورش داشته باشد.


حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نامه یکی از دانش آموزانی که هفته پیش با ایشان دیدار داشتند و گلایه وی از نبود برنامه های مناسب و تأثیرگذار برای جوانان دبیرستانی در صدا و سیما گفتند: باید در رسانه ملی با شیوه های هنرمندانه و کارشناسانه، برنامه هایی برای اقناع فکری، روحی، دینی و علمی جوانان تهیه شود و برنامه های کنونی در برخی شبکه ها به هیچ وجه با نیازها در این زمینه همخوانی ندارند.


ایشان وزارت ارتباطات را نیز یکی دیگر از دستگاههای مسئول در زمینه تربیت نسل آینده برشمردند و با اشاره به گستردگی فضای مجازی و سرعت روزافزون تحولات در این عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضای مجازی خاطرنشان کردند: کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه ای که لغزش گاه است باید زمینه استفاده صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی بصورت رها و غیرقابل کنترل باشد.


رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از وزارت ارتباطات و شورایعالی فضای مجازی گفتند: کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست، زیرا این کار عاقلانه نیست، اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوب هایی قرار می دهند ما فضای مجازی را رها کرده ایم؟


 
 
حضرت آیت الله خامنه ای، یکی دیگر از کارهای لازم در آموزش و پرورش را تزریق روحیه شادابی و جوانی در معلمان خواندند و از همین زاویه بر نوسازی نظام آموزشی کشور تأکید کردند.


رهبر انقلاب با اشاره به فرسوده و کهنه بودن نظام آموزشی، گفتند: نظام آموزشی کنونی برگرفته از نظام آموزشی اروپاست و همچون «اثری موزه‌ای»، دست‌نخورده باقی مانده و کهنه شده است، در حالی‌که لازم است نوسازی شود.


ایشان، نوسازی نظام آموزشی به شیوه تقلیدی و رونویسی از دست غربی ها را کاری غلط برشمردند و افزودند: البته استفاده از تجربیات خوب است اما صاحبان فکر و اندیشه باید در قالب طرح تحول آموزش و پرورش، نظام نوین آموزشی را طراحی  و اجرا کنند.


حضرت آیت الله خامنه ای، توجه به اهمیت مراکز فنی و حرفه‌ای در «مهارت افزایی و کارآمدی نسل جوان» را یکی از دیگر اولویتهای آموزش و پرورش برشمردند و افزودند: طبق گزارشها، 12 هزار نوع شغل در جامعه وجود دارد، اما آیا باید همه دانش‌آموزان با استعدادهای گوناگون، مسیر واحد و یکسانی را در تحصیلات خود طی کنند؟
رهبر انقلاب تأکید کردند: باید استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی و پرورش داده شوند تا استعدادهای پرورش‌یافته بتوانند منشأ ابتکار در مشاغل و حرفه‌های گوناگون شوند.


انتقاد از «استفاده ی برخی نامها و نشانهای مربوط به دوران طاغوت همچون پیشاهنگان» یکی دیگر از محورهای سخنان رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش و پرورش بود.


ایشان افزودند: در آموزش و پرورش با وجود عناوین و تشکلهایی همچون بسیج دانش‌آموزی و اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان، نباید از تعابیر و الفاظ گذشته که معانی خاصی را به‌دنبال خود منتقل می‌کنند، استفاده شود.


حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به موضوع مدارس دولتی و غیر انتفاعی اشاره کردند و گفتند: آموزش و پروش در قانون اساسی، مسئله‌ای «حاکمیتی» است، البته این به معنای قرار گرفتن همه بار و وظایف بر دوش دولت نیست، اما دولت باید در آموزش‌وپرورش نقش‌آفرینی کند و بر همین اساس، تبدیل کردن روزافزون مدارس دولتی به مدارس غیر انتفاعی که بعضی از آنها نیز شهریه‌های سنگینی می‌گیرند، لزوماً کار درست و سنجیده‌ای نیست.


رهبر انقلاب تأکید کردند: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی آنچنان ارتقا یابد که رغبت خانواده‌ها به این مدارس افزایش پیدا کند.


حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سلامت فکری و عملی وزیر محترم آموزش و پرورش بر لزوم استفاده از این فرصت برای انجام وظایف سنگین در این دستگاه تاکید کردند و گفتند: دانشگاه فرهنگیان یکی از مراکز بسیار مهم است که باید برای توسعه کمی و کیفی آن هر آنچه که می توان، سرمایه گذاری کرد.


ایشان در جمع‌بندی سخنان خود با تأکید بر اهمیتِ ساختن و قدرتمند کردن کشور و نقش برجسته معلمان در این مسیر، مهمترین عنصر قدرت‌ساز را «علم» خواندند و خاطرنشان کردند: قدرت، فقط به داشتن سلاح نیست بلکه «علم، ایمان، شخصیت ملی، ایستادگی و هویت انقلابی»، عناصر تولید قدرت هستند.


رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: دشمن وقتی قدرت شما را ببیند، ناچار به عقب‌نشینی خواهد شد، اما وقتی در نشان دادن مبانی و عناصر قدرت خود در مقابل دشمن، ملاحظه و اجتناب کنیم و یا بترسیم، دشمن «گستاخ» می‌شود.


ایشان با اشاره به طرحی که در کنگره امریکا علیه رزمایشهای دریایی ایران در جریان است، افزودند: امروز دشمنان حرفهایی می‌زنند که بزرگتر از دهانشان است و مثلاً طراحی می‌کنند که «ایران در خلیج فارس نباید رزمایش نظامی داشته باشد»؛ درحالیکه این سخنان، غلط اضافی است.


حضرت آیت الله خامنه‌ای همه این زیاده‌خواهی‌ها را از سوی ملت بزرگ و بیدار ایران قابل پاسخگویی دانستند و خاطرنشان کردند: خلیج فارس، خانه و محل حضور ملت ایران، و ساحل خلیج فارس و سواحل زیادی از دریای عمان متعلق به این ملت قدرتمند است، بنابراین ما باید در این منطقه حضور، رزمایش و اظهار قدرت داشته باشیم، و این امریکایی‌ها هستند که باید بگویند چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و رزمایش به‌راه می‌اندازند؟


رهبر انقلاب تأکید کردند: اینگونه باید با قدرتهای زیاده‌خواه مواجه شد و برخورد کرد.


ایشان، ماندگاری و قدرتمندتر شدن روزافزون جمهوری اسلامی را نشانه شکست دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: قرآن به ما آموخته است که باید به‌گونه‌ای خود را آماده کنیم که دشمن، همواره ترس و واهمه داشته باشد.


پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، وزیر آموزش و پرورش با گرامی‌داشت یاد شهیدان مطهری، رجایی و باهنر و با تبریک هفته معلم، تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش تلاش می کند از طریق فرهنگ‌سازی، بستری مناسب برای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی فراهم کند.
آقای فانی با بیان اینکه برنامه‌های راهبردی آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین خواهد بود، گفت: تدوین نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش، طراحی رشته های جدید، ارتقای منزلت معلمان، تدوین برنامه راهبردی دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، تقویت مشارکت‌های مردمی و توسعه پژوهش‌سراهای دانش آموزی از مهمترین فعالیت‌های آموزش و پرورش در سال گذشته بوده است.




  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ