سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 150
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 136463
کل یادداشتها ها : 545
خبر مایه


< 1 2 3

اگر این دشمنی تا صد سال دیگر هم ادامه داشته باشد، به کوری چشم آنها تا صد سال دیگر نیز پیشرفت خواهیم کرد. امریکا دشمن است؛ چه به روی او بیاوریم، چه به روی او نیاوریم؛ و چه بر زبان بیاوریم و چه بر زبان نیاوریم، این دشمنی ها تمام نخواهد شد.

اگر این دشمنی تا صد سال دیگر هم ادامه داشته باشد، به کوری چشم آنها تا صد سال دیگر نیز پیشرفت خواهیم کرد. امریکا دشمن است؛ چه به روی او بیاوریم، چه به روی او نیاوریم؛ و چه بر زبان بیاوریم و چه بر زبان نیاوریم، این دشمنی ها تمام نخواهد شد.
گروه سیاسی - رجانیوز: رهبر معظم انقلاب گفتند: آنها ادعا می کنند که دلیل همکاری نکردن کشورهای خارجی، اوضاع داخلی ایران است در حالیکه اکنون امن تر از ایران در منطقه وجود ندارد و شرایط داخلی ایران، از خود امریکا که روزانه چندین نفر کشته می شوند و حتی از کشورهای اروپایی امن‌تر است و اوضاع داخلی ایران به کوری چشم دشمنان، بسیار خوب است.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از دفتر اطلاع رسانی رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در آستانه روز کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران، با تجلیل از وفاداری و ثبات قدم جامعه کارگری در قبال انقلاب و نظام، بر «حل مشکلات جامعه کارگری»، «تقویت تولید داخلی»، «ضرورت مقابله جدی با قاچاق کالا» و «ممنوعیت واردات کالاهای دارای مشابه ایرانی» تأکید کردند و با اشاره به ادامه خصومتهای امریکا افزودند: امریکایی های غیر قابل اعتماد، با اصرار بر تحریمهای مختلف ایران تلاش می کنند با ایجاد «ایران‌هراسی»، عملاً در راه تعاملات اقتصادی کشور با خارج، مانع تراشی کنند.
 
ایشان هچنین با اشاره به انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در جمعه همین هفته، همه واجدان شرایط شرکت در این مرحله را، به حضور در انتخابات فراخواندند.
 
رهبر انقلاب با تشکر از زحمات و تلاشهای جامعه کارگری کشور و اظهار ارادت نسبت به کارگران، کار و تلاش در جامعه را «ارزش» خواندند و گفتند: هر فردی که در جامعه مشغول کار است؛ اعم از مسئول، وزیر، استاد دانشگاه، دانشجو، طلبه، مدیر و دیگران، به معنای عمومی کلمه کارگر است و در واقع، «تولید ارزش» می‌کند.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه از دیدگاه اسلام، «بیکاری، تنبلی و وقت‌گذرانی بیهوده»، ضدّ ارزش است، افزودند: باید همه کسانی که در عرصه‌های مختلف مشغول کار هستند، علاوه بر بالا بردن کیفیت کار، حق آن کار را ادا و خود را وقف کار کنند.
 
رهبر انقلاب افزودند: هرکسی در کشور مسئولیتی پذیرفته است، باید همه وقت و توان خود را به ادای صحیح آن مسئولیت اختصاص دهد.
 
ایشان با اشاره به وفاداری و ثبات قدم جامعه کارگری نسبت به انقلاب و نظام اسلامی در طول 37 سال گذشته خاطرنشان کردند: با وجود مشکلات معیشتی، کارگران هیچگاه به تبلیغات ضد انقلاب اعتنا نکردند و در مقابل نظام نایستادند بلکه همواره مدافع نظام اسلامی بوده‌اند.
 
رهبر انقلاب با تشکر صمیمانه از جامعه کارگری به‌دلیل وفاداری و بصیرت در قبال مسائل انقلاب و نظام، به موضوع «وظایف کارگران، بنگاههای اقتصادی و مسئولان در اجرای سیاستهای اقتصادی مقاومتی» پرداختند و گفتند: پیام اصلی «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» این است که مسئولان باید برای یکایک بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه‌ریزی و آنها را به‌صورت واقعی اجرا کنند.
 
حضرت آیت الله خامنه‌ای، در خصوص نقش و سهم کارگران در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کردند: مهمترین مسئولیت کارگران در این بخش، «درست، با کیفیت و با استحکام انجام دادنِ کار» است.
 
ایشان با تأکید بر بالا رفتن کیفیت کار گفتند: از جمله مسائل مهمی که در بالا رفتن کیفیت کار کارگران تأثیر بسزایی دارد، جدی گرفتن موضوع «مهارت‌افزایی» و بالا بردن مهارت کارگران است که دولت در این زمینه مسئولیتهای مشخصی دارد.
 
رهبر انقلاب، یکی دیگر از مسائل تأثیرگذار و مهم در افزایش کیفیت کار را تأمین امنیت شغلی کارگراندانستند و خاطرنشان کردند: تأمین امنیت شغلی کارگران بر عهده مسئولان و همچنین کارفرمایان است.
 
حضرت آیت الله خامنه‌ای، «تعطیلی کارگاههای تولیدی» را از آفات بزرگ برشمردند و گفتند: برخی اوقات، تعطیلی کارگاهها به‌دلیل مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی و امکانات یا فرسودگی تجهیزات است که در این موارد، کارفرما مقصر نیست و مسئولان مربوط در بخش صنعت و تجارت، بانکها، مسئولان بخش فناوری و شرکتهای دانش‌بنیان، باید به مسئولیت خود عمل کنند.
 
ایشان افزودند: البته در موارد دیگری نیز به‌دلیل سوء استفاده برخی کارفرمایان و استفاده از وامها و تسهیلات در بخشهایی همچون ساخت‌وساز به‌جای تولید، کارگاهها تعطیل می‌شوند که در این موارد، باید دستگاه قضایی، دولت و دستگاههای اطلاعاتی موضوع را به‌طور جدی پیگیری کنند.
 
رهبر انقلاب تأکید کردند: کسی مخالف تولید ثروت نیست اما این تولید ثروت نباید به بهای لگدمال شدن جامعه کارگری و اقشار محروم باشد.
 
ایشان، «ترویج محصول کارگر ایرانی»، «سلامت محیط کار» و «افزایش سهم دستمزد در هزینه تولید» را از دیگر عوامل تأثیرگذار در افزایش کیفیت کار کارگران دانستند و تأکید کردند: برای همه این موارد، می‌توان با استفاده از روشهای صحیح و همچنین تجربیات کشورهای دیگر، برنامه‌ریزی مناسب انجام داد تا هم انگیزه و کیفیت کار کارگران ارتقا یابد، و هم کارفرمایان آسیب نبینند.
 
رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان به تبیین حقوق کارفرمایان نیز پرداختند و تأکید کردند: کارفرما و کارگر در منطق اسلام مکمل یکدیگرند نه معارض و دشمن.
 
حضرت آیت الله خامنه ای با قدردانی از کارفرمایانی که سرمایه‌شان را به جای سرمایه گذاری بدون دغدغه در بانکها، به میدان تولید و کارآفرینی می آورند، افزودند: «همکاری صمیمانه کارگران با کارفرمایان»، «تلاش مسئولان برای تسهیل سرمایه گذاری در بخشهای مختلف» و «فراهم کردن زمینه صادرات و دفاع از حقوق صادرکنندگان در کشورهای خارجی»، از جمله حقوق کارفرمایان است که باید رعایت شود.
 
ایشان در همین بحث به مسئولان خاطرنشان کردند: باید بر سلامت و کیفیت کالاهای صادراتی نظارت شود چرا که صادر شدن اجناس و کالاهای ناسالم و بی کیفیت، موجب بدنام شدن ایران و ضربه به صادرات کشور خواهد شد.
 
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید فراوان بر «ارزش و اهمیت تولید داخلی» افزودند: تولید داخلی باید به عنوان امری مقدس شناخته و حمایت از آن، یک «وظیفه» تلقی شود.
 
رهبر انقلاب، وارد کردن اجناسی را که مشابه داخلی دارند، «مطلقاً ممنوع» خواندند و افزودند: برخی فروشگاهها مقیدند که جز تولید داخلی نفروشند که باید به این انسانهای با غیرت آفرین گفت.
 
ایشان افزودند: البته در برخی فروشگاههای عمدتاً بزرگ و گاه وابسته به دستگاههای دولتی، همه اجناس، خارجی است که این کارِ زشت، عملاً موجب بیکاری کارگر ایرانی و بهبود وضع کارگر خارجی می شود.
 
رهبر انقلاب با انتقاد از فرهنگ خرید کالاهای خارجی و پز دادن با کالاهای دارای نشان های خارجی گفتند: ما با دنیا تعامل داریم اما در عرصه‌هایی که تولید داخلی داریم، وارد کردن و فروش و مصرف کالاهای خارجی باید به عنوان یک ضدارزش تبلیغ و شناخته شود.
 
ایشان خاطرنشان کردند: البته در این زمینه طرفدار افراط نیستم بلکه باید با حکمت و تدبیر عمل کرد.
 
حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان یک مصداق به قضیه وارد کردن خودروهای امریکایی اشاره کردند و گفتند: خود امریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند؛ حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه رو به ورشکستگی امریکا، خودرو وارد کنیم؟ این جای تعجب فراوان دارد.
 
ایشان افزودند: مدیران و مسئولان محترم در مقابل فشارهای پنهانی که در این زمینه ها وارد می شود، بایستند و جداً نگذارند این قبیل مسائل انجام شود.
 
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با انتقاد از «واردات میلیاردی برخی لوازم غیر ضروری»، به مشکل جدی قاچاق کالاها و اجناس به داخل اشاره و خاطرنشان کردند: به مسئولان دولتهای مختلف، مکرر این مسئله را گوشزد کرده ام، و آنها نیز می گویند اگر تعرفه سنگین بگذاریم، قاچاق آن کالا بالا می رود، اما این دلیل، پذیرفتنی نیست.
 
ایشان قاچاق را بلایی بزرگ و سمّ تولید داخلی برشمردند و با انتقاد شدید از عدم برخورد جدی با این مسئله تأکید کردند: باید قوی ترین اشخاص را مأمور این کار کرد و دولت، ضمن تقویت دستگاههای ذیربط، با قدرت با قاچاق سازمان یافته مقابله و برخورد کند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کوله‌برهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می کنند، نیست؛ بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با دهها و صدها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می کنند.
 
رهبر انقلاب همچنین در اشاره به یک مسئله خیلی مهم در باب تولید داخلی گفتند: گاه جنسی می تواند در داخل تولید شود اما وارد کنندگانی که سودهای کلان به دست می آورند، با روشهای مختلف از جمله«رشوه‌های سنگین، تهدید و حتی جنایت»، تلاش می کنند جلوی تولید آن کالا را بگیرند.
 
ایشان تأکید کردند: این مسائل، بسیار مهم و امنیتی است و نباید با آنها ساده برخورد کرد.
 
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه آسیب شناسی موانع رشد تولید داخلی، به نقد کسانی پرداختند که به بهانه کهنه بودن فناوری تولید محصولات داخلی، عملاً راه ورود محصولات  خارجی را به کشور هموار می کنند.
 
ایشان گفتند: برخی مدافعان واردات خارجی هر جا در استدلال کم می آورند، می گویند فناوری خارجی، «پیشرفته» و فناوری داخلی، «قدیمی» است؛ بسیار خوب اما چرا با این همه استعداد و ذهن خلاق ایرانی، این مشکل را حل نمی کنید؟
 

 


  
رهبر انقلاب سؤال کردند: آیا ذهن ایرانی که می‌تواند موشک را پس از مسافتی 2 هزار کیلومتری با خطایی کمتر از 10 متر به هدف بزند، نمی تواند مشکل فناوری داخلی برخی عرصه ها از جمله صنعت خودرو را حل کند؟ پس چرا برای حل مشکلات به این گونه جوانان مراجعه نمی کنید؟
 
حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: برخی پیشرفت‌های کشور محرمانه است و قابل بازگویی نیست وگرنه همه از استعداد جوانان این سرزمین متعجب می شوند.
 
رهبر انقلاب در جمع بندی این بخش از سخنانشان افزودند: به جامعه کارگری، کارفرمایان و مسئولان دولتی خوش بین هستم، اما واقعیت این است که کار در جاهایی می لنگد و برخی علل و عوامل نمی گذارد تلاشها به نتیجه لازم برسد، مسئولان تلاش کنند و با شناخت و رفع این رخنه ها، شتاب حرکت پیشرفت کشور را افزایش دهند.
 
ایشان تأکید کردند: رسیدن ایران به قله رفیع تمدن اسلامی، شعار و رجزخوانی نیست بلکه مستند به واقعیات، امکانات، ویژگی ها و ظرفیتهایی است که توجه به آنها، زمینه ساز تحقق این هدف خواهد شد.
 
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: البته دشمن، همچنان دشمنی و ایجاد مانع می کند و در رأس این دشمنی نیز امریکا و صهیونیسم قرار دارند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: آمریکایی‌ها گاهی اوقات از دور گلایه می کنند که چرا نسبت به ما بدبین هستید؟ خوب مسائلی را که موجب بدبینی هستند، می‌بینیم و نمی توانیم چشمان خود را بر روی آنها ببندیم.
 
حضرت آیت الله خامنه‌ای، «انجام مبادلات بانکی با زحمت و کندی زیاد و اخلال امریکایی‌ها در معاملات بانکی» را نمونه‌ای آشکار از زمینه های بدبینی برشمردند و گفتند: اکنون موضوع اختلال در معاملات بانکی را مسئولان نیز می گویند اما چرا بانکهای بزرگ دنیا حاضر به همکاری با ایران نیستند؟
 
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: علت آنکه بانک‌های بزرگ دنیا حاضر به همکاری با ایران نیستند، «ایران هراسی» است که امریکایی‌ها ایجاد کرده و ادامه می دهند.
 
ایشان تأکید کردند: بارها گفته‌ام که نمی توان به امریکایی‌ها اعتماد کرد و اکنون علت این مسئله در حال روشن شدن است.
 
 حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه بر روی کاغذ می نویسند و می گویند "بانکها با ایران معامله کنند" اما در عمل، به گونه دیگری اقدام می شود تا «ایران هراسی» به‌وجود آید، افزودند: امریکایی‌ها می گویند ایران یک کشور حامی تروریسم است و ممکن است به علت حمایت از تروریسم، مورد تحریم قرار گیرد.
 
ایشان تأکید کردند: این مطالب چه پیامی را به بانکها و طرف های خارجی منتقل می کند؟ پیام این مطالب این است که برای معامله با ایران اقدام نکنید و در نتیجه، عملاً بانک ها و سرمایه‌داران خارجی از تعامل با ایران به هراس می افتند.
 
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته درخصوص موضوع تروریسم، امریکایی‌ها از همه تروریست ها بدتر هستند و بر اساس اطلاعات موجود، همچنان به ترویست های نام و نشان‌دار کمک می کنند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای به یکی دیگر از شیوه های «ایران هراسی» دولت امریکا برای ممانعت عملی از همکاری بانک ها و سرمایه داران خارجی اشاره کردند و گفتند: آنها ادعا می کنند که دلیل همکاری نکردن کشورهای خارجی، اوضاع داخلی ایران است در حالیکه اکنون امن‌تر از ایران در منطقه وجود ندارد و شرایط داخلی ایران، از خود امریکا که روزانه چندین نفر کشته می شوند و حتی از کشورهای اروپایی امن‌تر است و اوضاع داخلی ایران به کوری چشم دشمنان، بسیار خوب است.
 
رهبر انقلاب اسلامی تأکید مکرر مقامات امریکایی بر حفظ شاکله و نظام تحریم های ایران را یکی دیگر از روشهای صریح «ایران هراسی برای ممانعت از حضور سرمایه گذاران خارجی» برشمردند و خاطرنشان کردند: ما با چنین دشمنی طرف هستیم، و برای هر فعالیتی که می خواهیم انجام دهیم، باید وجود این دشمن را مفروض بگیریم.
 
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در 37 سال گذشته، به رغم دشمنی امریکا، تأکید کردند: اگر این دشمنی تا صد سال دیگر هم ادامه داشته باشد، به کوری چشم آنها تا صد سال دیگر نیز پیشرفت خواهیم کرد.
 
ایشان افزودند: امریکا دشمن است؛ چه به روی او بیاوریم، چه به روی او نیاوریم؛ و چه بر زبان بیاوریم و چه بر زبان نیاوریم، این دشمنی ها تمام نخواهد شد.
 
حضرت آیت الله خامنه ای، همه مسئولان سه قوه، دستگاهها و نهادهای انقلاب و همچنین آحاد مردم را به شناخت قدر و قدرت کشور و تواناییهای آن، توصیه کردند و افزودند: ما همانند امیرالمومنین علی(ع) مظلوم اما قوی هستیم و اگر از تواناییها و ظرفیت های خود به بهترین، انسانی ترین و اسلامی ترین شکل استفاده کنیم، قطعاً بر همه موانع فائق خواهیم آمد.
 
ایشان تأکید کردند: راه ما هموار نیست اما سنگلاخ هم نیست و اگر به قدرت خود تکیه کنیم، حتماً به موفقیت و پیشرفتهای بیشتر خواهیم رسید.
 
رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنان خود به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه دهم اردیبهشت در برخی شهرها اشاره کردند و گفتند: اهمیت مرحله دوم انتخابات کمتر از مرحله اول نیست و همه واجدان شرایط رأی دادن، در انتخابات شرکت کنند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: شرکت در انتخابات تعیین کننده است زیرا اگر در پای صندوقهای رأی حاضر نشویم، این میل و کشش و هویت به صندوق منتقل نمی‌شود.
 
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با گرامی‌داشت روز کارگر، به مشکلات کارگران و بازنشستگان اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته بر اساس همدلی و همزبانی شکل گرفته میان کارگران و کارفرمایان، شکاف موجود میان تورم و مزد کاهش یافته است.
 
آقای ربیعی با تاکید بر ضرورت توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط برای نهادینه شدن گفتمان رشد فقرزداییِ اشتغال‌محور، افزود: «تقویت بیمه‌ها و بیمه کردن 10 میلیون شهروند فاقد بیمه درمان»، «مبارزه با فقر و فساد»، «بهبود وضعیت کودکان کار»، «گسترش تعاونی‌ها»، «توسعه درمان به مناطق محروم»، «توانمندسازی با تاکید بر توسعه فنی و حرفه‌ای»، «تدوین لایحه حمایت از معلولان و ایجاد شغل و تهیه مسکن برای آنها»، «اجرایی شدن بیمه زنان سرپرست خانوار»، «رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی» و «اصرار بر صیانت از شخصیت کارگران» از مهمترین برنامه‌ها و فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.



  

گروه سیاسی _ رجانیوز: همسر سردار شهید هادی کجباف‌زاده در یادواره شهدای مدافع حرم خرم آباد از برخورد توهین ‌آمیز فائزه هاشمی و محافظانش با خود خبر داد و گفت: ما نه مصلحت را رعایت می‌کنیم و نه در لفافه سخن می‌گوییم واقعیت امر این است که فائزه هاشمی چرا باید با امنیت وارد خرم آباد شود؟ چرا باید با بچه‌های انقلابی برخورد تند شود؟

به گزارش رجانیوز همزمان با حضور دیروز  فائزه هاشمی برای سخنرانی تبلیغاتی انتخاباتی اصلاح‌طلبان در خرم‌آباد که  با اعتراض گسترده مردم روبرو شد؛ یادواره شهدای مدافع‌حرم در این شهر نیز با حضور جمعی از خانواده شهدای مدافع حرم و شهدای دفاع مقدس برگزار شد. همسر سردارشهید هادی کجباف‎‌زاده در سخنان خود به حضورش در سالن سخنرانی فائزه هاشمی و اعتراضش به او اشاره کرد و گفت: میکروفن را گرفتم و گفتم من همسر شهید مدافع حرم هستم که به زور میکروفن رو از من گرفتند و زشت ترین دشنام ها را به ما دادند.

همسر شهید کجباف گفت: وقتی متوجه حضور فائزه هاشمی شدم به محلی که این زن فتنه گر حضور داشت رفتم و به هر شکلی که بود رفتم و در کنارش قرار گرفتم. رفتم و گفتم اجازه دهید که من یک سوال از شما بپرسم من خیلی مودبانه جلو رفتم و خیلی با احترام حتی به او سلام هم کردم.

گفتم اجازه بده که من یک سوال ازشما بپرسم سه بار این را گفتم که برگشت و به من گفت صبر کن بعد محافظینش به سمت من هجوم آوردند و گرفتند که من را به بیرون پرت کنند. منطق اینها بی‌ادبی، فحش، زدن و بی حرمتی است. گفتم من از این خانم سوالی دارم می خواهم از این خانم سوالی کنم ولی بعد از اینکه حرفش تمام شد صورتش را برگرداند و محل نگذاشت و رفت.

من می‌خواستم سوال بپرسم که شما و خانواده‌تان از جان این ملت چه می‌خواهید؟ ما کشته و مجروح دادیم ما 35 سال است که خون دل می‌خوریم شما چه کردید شما حکومت کردید، خوردید و بردید، تفریح کردید چه کردید برای این ملت ولی ظرفیت این را نداشت که بایستد که من چه به او می‌گویم و بعد از آن من میکروفن را از کسی که میکروفن در دستش بود گرفتم و گفتم که بنده همسر شهید مدافع حرم هستم ولی او یکباره با بی‌احترامی میکروفن را از دست من گرفت.
 

وی اظهار داشت: وقتی یک زن شهید مدافع حرم که برای استقلال، عزت، امنیت و اسلام دارد دفاع می‌کند نتواند حرفش را بزند و میکروفن را از دست او می‌گیرند و یک زن فتنه‌گر را اجازه می‌دهند که سخن بگوید باید ما عزا بگیریم.

همسر شهید مدافع حرم گفت: در هر حال وقتی‌که میکروفن را از من گرفتند طرفداران خانم هاشمی خواستند که ما را بزنند و زشت‌ترین دشنام‌ها را به ما دادند. اینها این چنین هستند و البته همه کارنامه آنها را در تهران و برخی شهرها دیدند. نگذارید که اینها به اهدافشان برسند چون اینها در پشت پرده مزدور دشمنانی هستند که خون بچه‌های ما ریختند بیایید به خود آییم و حقایق را بهتر متوجه شویم.



  

 

 

روحانی اشتباهات خود را در موضوع برجام بپذیرد/ امروز دولتی‌ها نیز به

ناکارآمدی برجام اذعان دارند

 

 

 

خبرگزاری فارس: روحانی اشتباهات خود را در موضوع برجام بپذیرد/ امروز دولتی‌ها نیز به ناکارآمدی برجام اذعان دارند

 

 

دکتر محمد صادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مشهد با اشاره به وضعیت برجام گفت: امروز خود دولتی‌ها نیز به ناکارآمدی برجام در حل مشکلات اقتصادی کشور اقرار می‌کنند.

وی ادامه داد: این نکته‌ای بود که قبل از این، منتقدین این مسأله تذکر داده بودند که مشکلات اقتصادی ما ربطی به تحریم‌ها ندارد و دولتی‌ها با این تحلیل غلط که مشکلات اقتصادی ما با رفع تحریم‌ها برطرف می‌شود، خودشان را در یک ورطه‌ای به نام برجام انداختند. حالا برجام منجر به رفع تحریم‌ها نشد و مشکلات اقتصادی کشور نیز کماکان سر جای خود باقی مانده است؛ علاوه بر این ما یک رکود جدی را هم شاهدیم که آن هم به شدت دارد به اقتصاد ضعیف ما، آسیب می‌زند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دولت اکنون در دو راهی مانده است؛ آقای روحانی اعتقاد دارد که باید به هر قیمتی برجام را موفق نشان دهیم و از آن طرف هم عده‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که از این برجام دیگر کاری بر نمی‌آید؛ مهم‌ترین کاری که از برجام برمی‌آمد این بود که بخشی از اصلاح‌طلبان به مدد آن وارد مجلس شورای اسلامی شوند.


کوشکی با اشاره به دوگانگی به وجود آمده در دولت، گفت: بخشی از دولت که واقع‌بین و متخصص هستند کم‌کم می گویند که برجام آن چیزی نیست که تحریم‌ها را بردارد و آنهایی که احساسی حرف می‌زنند می‌گویند برجام عالی است، برجام برد ـ برد است و حواله به سی سال آینده می‌دهند؛ اتفاقا دوستانی هستند که تخصصی در این موضوعات ندارند؛ وقتی رئیس کل بانک مرکزی، وزیر صنعت و معدن، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور و حتی آقای عراقچی اذعان می‌کنند که برجام ناکارآمد بوده و ما به تعهداتمان عمل کردیم و طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده، آن زمان ما این دوگانگی را در دولت می‌بینیم.

وی تأکید کرد: آقای روحانی در یک سال آینده دو راه بیشتر ندارد؛ یکی اینکه کماکان پافشاری کند که برجام عالی بود و از آن بهتر نمی‌شد که این باعث می‌شود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 96، فقط روحانی بماند و منتقدین برجام. منتقدینی که امروز هم در دسته‌های فراوانی حضور دارند و حتی در خود دولتمردان نیز یافت می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: اگر امروز آقای روحانی دست از این اصرار بیهوده در خصوص مفید بودن برجام بردارد و بعضاً مثل اعضای کابینه‌اش واقع‌بین باشد و واقعیت‌ها را بپذیرد، آن وقت شاید فرصت برای انتخاب یک مسیر دیگر فراهم شود.

کوشکی افزود: اینکه آقای روحانی اشتباه خود را بپذیرد و از ملت عذرخواهی کند و در همین یک سال باقی مانده برود به سمت استفاده از الگوی اقتصاد مقاومتی، می‌تواند مشکلات را حل کند.

وی در پایان تشریح کرد: تضمین اینکه آینده سیاسی آقای روحانی حفظ شود نیز در این حالت بهتر است؛ ایشان اگر اعلام کند اشتباه کرده و عذرخواهی کند حداقل نام نیکی از خود در تاریخ به جای می‌گذارند، در غیراینصورت پافشاری به برجام منجر به این می‌شود که نام ایشان در تاریخ ایران در کنار کسانی ثبت شود که قراردادهای نامطلوبی ثبت کردند و این عاقبت خوبی برای یک رجل سیاسی نیست.

انتهای پیام/3268/ذ40

 


  

 

 

مگر دستاورد برجام «جن» است که هیچ کس نمی‌تواند آن را ببیند؟

 

 

خبرگزاری فارس: مگر دستاورد برجام «جن» است که هیچ کس نمی‌تواند آن را ببیند؟

 

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس و در واکنش به اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور در سمنان مبنی بر اینکه برجام دستاوردهای فراوانی برای کشور داشته است، گفت: آقای روحانی در حالی از دستاوردهای فراوان برجام سخن می گویند و منتقدان را به خاطر نادیده گرفتن این دستاوردها ملامت می کنند که از برجام نه فقط در عرصه واقعیات غیر از خسارت محض و تحقیر کشورمان چیزی دیده نمی شود، بلکه دولتمردان دست اندرکار و مسئول نیز بر ناکامی برجام تاکید می ورزند.

وی اظهار داشت: تازه ترین نمونه این ابراز ناکامی، اظهارات آقای سیف است که دستاوردهای برجام را «تقریبا هیچ» ارزیابی کردند.
شریعتمداری درباره این جمله رئیس جمهور مبنی بر اینکه «ببینید برجام در این سه ماه چه گشایش های فراوانی داشته است» نیز گفت: شاید دستاوردهای برجام از نوع جنیان است که برای هیچ کس قابل دیدن نیست!

انتهای پیام/

 


  

گروه سیاسی _رجانیوز: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان سراسر کشور، یکی از عرصه های مهم رویارویی نظام جمهوری اسلامی با جبهه استکبار را موضوع جوانان دانستند و تأکید کردند: جبهه مقابل نظام اسلامی به دنبال تغییر هویت دینی و انقلابی جوان ایرانی، و گرفتن امید، نشاط و انگیزه از آنان است و تنها راه مقابله با این رویارویی پنهان و پیچیده، تربیت جوانانی «متدین، انقلابی، پاکدامن، مصمم، هوشیار، پرانگیزه، امیدوار، اندیشه‌ورز، شجاع و فداکار» به عنوان «افسران جنگ نرم» است.


رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای این دیدار، جوانان را به بهره‌گیری از فرصت بسیار مغتنم ماه رجب و سپس ماههای شعبان و رمضان توصیه کردند و گفتند: این سه ماه، «بهار معنویت» هستند و جوانان که در بهار عمر قرار دارند، می توانند از این فرصت گرانبها برای تقویت بُعد معنویت‌گرا در خود، استفاده کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس با برشمردن برخی عرصه‌های درگیری نظام جمهوری اسلامی با جبهه استکبار به سرکردگی امریکا و صهیونیزم، افزودند: استقلال کشور اعم از استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یکی از این عرصه‌ها است زیرا قدرتها با هر کشوری که بخواهد در مقابل سلطه و نفوذ بیگانگان بایستد و از استقلال خود دفاع کند، مقابله خواهند کرد.


ایشان موضوع پیشرفت را یکی دیگر از موارد درگیری نظام اسلامی با جبهه استکبار دانستند و گفتند: قدرتهای جهانی در مقابل هر کشوری که بخواهد بدون اتکا به آنها به پیشرفت دست یابد، می ایستند زیرا چنین پیشرفتی برای دیگر کشورها و ملتها، «الگوساز» خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های قدرتهای استکباری برای صف آرایی در مقابل توانایی ایران در دستیابی به دانش هسته ای را همین موضوع خواندند و تأکید کردند: اگر در مقابل این قدرتها کوتاه بیاییم، قطعاً مخالفت خود را به پیشرفت‌ها در حوزه‌های زیست‌فناوری، نانو و دیگر رشته‌های علمی حساس گسترش خواهند داد، زیرا آنها با هرگونه پیشرفت علمی، اقتصادی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند.


حضرت آیت الله خامنه‌ای، «حضور قدرتمند ایران در منطقه غرب آسیا و جهان»، «موضوع فلسطین»، «موضوع مقاومت» و «موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی» را از دیگر عرصه‌های اختلاف جبهه استکبار با نظام اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: اگر در کشوری، سبک زندگی غربی رواج پیدا کند، نخبگان آن جامعه به افراد تسلیم‌پذیر در مقابل سیاستهای استکبار تبدیل خواهند شد.
ایشان به موضوع «جوانان» به عنوان یکی از مهمترین عرصه‌های اختلاف، اشاره کردند و گفتند: اکنون در موضوع جوانان، یک جنگ نرمِ زیرپوستی و فراگیر میان جمهوری اسلامی ایران از یک طرف و امریکا و صهیونیستها و دنباله‌روهای آنها از طرف دیگر، در جریان است.


رهبر انقلاب اسلامی، جوانان دانش‌آموز و دانشجو را افسران این جنگ خواندند و افزودند: در این جنگ نرم، می توان دو افسر با دو هویت متفاوت متصور شد که نتیجه این جنگ بر اساس هویت افسران متفاوت خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه جنگ نرم خطرناک‌تر از جنگ سخت است، به برخی یاوه‌گویی‌های دشمنان اشاره کردند و افزودند: برخی اوقات ما را تهدید به جنگ سخت و بمباران می‌کنند که این سخنان، غلط زیادی است، زیرا زمینه و جرأت آن را ندارند و اگر هم احیاناً چنین کاری انجام دهند، تودهنی خواهد خورد.


ایشان با اشاره به اینکه هم‌اکنون جنگ نرم بر ضد نظام اسلامی در جریان است و ما باید به‌جای دفاع صِرف، حمله نیز انجام دهیم، گفتند: اگر در قرارگاه و سنگرها، افسرانی متدین، انقلابی، مصمّم، هوشیار، پرکار، صاحب اندیشه، شجاع و فداکار داشته باشیم، می توان نتیجه گرفتن در این نبرد را حدس زد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اما اگر در این جنگ نرم، افسرانی تسلیم‌پذیر، فریب خور، اعتماد کننده به لبخند دشمن، بی انگیزه، بی فکر، بی اعتنا به سرنوشت خود و دیگران، و سرگرم غرائز، در قرارگاه و سنگرها باشند، نتیجه نبرد کاملاً مشخص است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: بنابراین در جنگ نرم، دو افسر با دو هویت متفاوت می‌تواند وجود داشته باشد؛ یک افسر که مورد پسند جمهوری اسلامی است و یک افسر که مورد پسند جبهه استکبار است و حضور هر یک از این دو نوع افسر می‌تواند سرنوشت نبرد را تغییر دهد.


ایشان با تأکید بر اینکه اصرار بر «تدین، پاکدامنی و پارسایی جوانان» و «پرهیز آنان از سرگرم شدن به غرائز» را نباید تعصب و تحجر خواند، گفتند: غربیها به‌ویژه امریکاییها به‌دنبال آن هستند تا جوان ایرانی، عنصری بی ایمان، غیر شجاع، بی انگیزه، بی تحرک، ناامید، خوشبین به دشمن و بدبین به فرمانده و عقبه خود باشد، اما نظام اسلامی به‌دنبال تربیت جوانانی در نقطه مقابل خواست جبهه استکبار است.
رهبر انقلاب اسلامی، انجمنهای اسلامی دانش آموزی و دانشجویی را به اهتمام برای تربیت جوانانی با شاکله و هویت دینی و انقلابی و گسترش این روحیه به همه همسالان خود، توصیه مؤکد کردند و افزودند: همانگونه که ما برای حرکت علمی و دینی و انقلابی جوانان کشور برنامه‌ریزی بلندمدت داریم، دشمن نیز برنامه‌ریزی بلندمدت دارد، و راه مقابله با آن، گسترش کمی و کیفی جوانان انقلابی و متدین، و ایستادگی و ثبات قدم آنان است.


حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس به وظایف مسئولان در قبال جوانان اشاره کردند و با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش از مدیریتی متدین برخوردار است و باید از این فرصت استفاده کرد گفتند: باید در مدارس علاوه بر اهتمام بر امور درسیِ دانش آموزان، با برنامه‌ریزی صحیح، فرصت پرداختن آنان به کارهای انقلابی نیز فراهم شود، تا نسل جوان، نسلی انقلابی به بار آید.
ایشان مسئولان آموزش و پرورش را به میدان دادن به تشکلهای انقلابی و متدین همچون اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان و بسیج دانش آموزی توصیه کردند و افزودند: شنیده شده است در برخی مدارس با کارهای انقلابی مخالفت می شود که آموزش و پرورش باید با این رویکرد برخورد کند.


رهبر انقلاب اسلامی، محیط جوانی کشور را محیطی «امید بخش» خواندند و تأکید کردند: با وجود عوامل مختلف انحراف و جبهه وسیع دشمنی‌ها، اکنون در کشور، جوانانی مؤمن، انقلابی، اهل توسل، اهل پیاده روی اربعین، اهل قرآن، اهل اعتکاف و اهل ایستادگی در میدانهای انقلاب داریم که باید سپاسگزار خداوند متعال بود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، وجود چنین جوانانی در کشور را بسیار با عظمت دانستند و با تأکید بر اینکه بعد از گذشت 37 سال، جبهه استکبار نتوانسته است جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرد یا مانع رشد و قدرت آن در منطقه شود، گفتند: با وجود تهدیدهای عملی و تبلیغاتی فراوان، امروز حزب الله لبنان پیکره رشید خود را در دنیای اسلام نشان می‌دهد و محکومیت آن در یک ورق پاره به‌وسیله دولتی فاسد، وابسته، توخالی و پوک، هیچ اهمیتی ندارد.


حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی از حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه و مقایسه این پیروزی با شکست ارتشهای قوی 3 کشور عربی از رژیم صهیونیستی، تأکید کردند: حزب الله و جوانان مؤمن آن همچون خورشید می‌درخشند و مایه افتخار دنیای اسلام هستند.
رهبر انقلاب اسلامی، ذات حرکتهای حقیقت‌محور را رو به رشد و بالنده خواندند و افزودند: حقیقت ممکن است با سختی هایی روبرو شود اما در نهایت پیروز خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای شرط اصلی پیروزی حقیت را ایستادگی افسران جنگ نرم در برابر مشکلات دانستند و تأکید کردند: حقیقت متعلق به جوانان است و به لطف خداوند روزی فرا خواهد رسید که مشکلات به‌تدریج از بین خواهند رفت و جوانان در قله قرار خواهند گرفت.


پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حاج‌‌علی‌اکبری نماینده‌ مقام‌ معظم‌ رهبری در اتحادیه‌ انجمن‌های‌ اسلامی‌ دانش‌آموزان با بیان گزارشی از فعالیت‌های این تشکل گفت: آرمان امروز ما تربیت دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی است و بر همین اساس، تربیت انقلابی با بهره گیری از معارف علوی سرلوحه همه برنامه‌ها است.
همچنین دو نفر از دانش آموزان عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در سخنانی نظرات و دغدغه‌های خود را در خصوص فعالیت‌های دانش‌آموزی و مسائل جوانان و تعلیم و تربیت در مدارس کشور بیان کردند.

 


  

 اگر دوران نقد برجام گذشته است، بفرمایید دوران نقد آن کی بود که حالا دیگر سپری شده است؟ شما که در دوران قبل از امضای برجام نیز منتقدان را با الفاظ توهین آمیز و فضا سازی رسانه ای و تخریب و ... به شدت نکوهش می کردید و از همه ی ظرفیتهای موجود، برای برخورد با آنان استفاده می کردید! پس از منظر جنابعالی، نه قبل از امضای برجام و نه بعد از اجرای آن، زمان نقد برجام نبوده و نیست! آیا بهتر نیست دستور بفرمایید که نقد و انتقاد، برای همیشه ممنوع!

اگر دوران نقد برجام گذشته است، بفرمایید دوران نقد آن کی بود که حالا دیگر سپری شده است؟ شما که در دوران قبل از امضای برجام نیز منتقدان را با الفاظ توهین آمیز و فضا سازی رسانه ای و تخریب و ... به شدت نکوهش می کردید و از همه ی ظرفیتهای موجود، برای برخورد با آنان استفاده می کردید! پس از منظر جنابعالی، نه قبل از امضای برجام و نه بعد از اجرای آن، زمان نقد برجام نبوده و نیست! آیا بهتر نیست دستور بفرمایید که نقد و انتقاد، برای همیشه ممنوع!

گروه سیاسی-رجانیوز:دکتر سید حمیدرضا طالقانی حقوقدان و استادیار دانشگاه در نامه ‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور سخنان دیروز وی در جمع مردم سمنان در مورد برجام را به نقد کشیده است.

به گزارش رجانیوز متن این نامه که در وبلاگ شخصی این حقوقدان انتشار یافته است به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی؛ ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با عرض سلام و ادب

 سخنرانی دیروز شما را در جمع مردم سمنان شنیدم و از بابت عصبانیت و نوع احساس شما در دفاع از برجام، متأسف شدم. اکنون بر کسی پوشیده نیست که برجام برای جنابعالی، حیثیتی شده است و فقط بر آن تمرکز می کنید تا بلکه ادامه ی حیات سیاسی دولت شما موجه تلقی گردد؛ درحالی که این تمرکز، یک خطای راهبردی است؛ زیرا نزدیک ترین یاران شما نیز اکنون زبان به نقد برجام گشوده اند.

 دیروز وقتی سخنان تند شما را می شنیدم، سر در گم بودم که چه کسانی مورد نظر شما هستند. امروز دیگر منتقدان سنتی برجام، کمتر در این باره سخن می گویند؛ زیرا روغن ریخته را نمی توان جمع کرد؛ اما بیشترین نقدها را می توان در اظهارنظرهای دولتمردانی مشاهده کرد که خود شما آنان را منصوب کرده اید! چندی پیش شاهد اعتراف سخت و دردناک آقای دکتر علی اکبر صالحی بودیم که قبلاً یکی از مدافعان سرسخت برجام بود و با واکنش بسیار تند شما مواجه شد؛ تا بلکه سایرین ماست خود را کیسه کنند؛ اما گویا فاجعه آنقدر عمیق است که دوستان نزدیک شما، از واکنش مزبور عبرت نگرفته و برای تبرئه ی خود در پیشگاه ملت و در واکنش به شتاب روزافزونی که تنویر افکار عمومی در درک ماهیت برجام دارد، در ابراز واقعیت، از یکدیگر سبقت می گیرند. چگونه می توان اظهارات رئیس کل بانک مرکزی جناب آقای دکتر سیف و حتی آقای زنگنه را در مورد برجام، علی رغم همه ی خطراتی که آنان را در عرصه ی مدیریتی تهدید می کند، نادیده گرفت.

 

 آقای روحانی، مردم سخن شما را باور کنند که هنوز هم برجام را پیروزی و افتخار ملی و حقوقی می نامید؛ یا سخن سکاندار اصلی نظام بانکی کشور را که خود شما او را منصوب کرده اید و با این حال دستاورد اقتصادی برجام را «تقریباً هیچ» تلقی می کند؟

 من هنوز هم نفهمیده ام که عصبانیت دیروز شما، از چه کسی یا چه کسانی بود؟ شما دیروز بدون آنکه از کسی اسمی ببرید، کسانی را که در نقد برجام سخن می گویند،  بی غیرت و فاقد تعصب ملی توصیف کردید و فرمودید: «کجا رفت تعصب ملی و غیرت دینی؟» از آن رو که امروز دیگر فقط رقبای سیاسی شما نیستند که برجام را نقد می کنند، بلکه مدیران ارشد در دولت خود شما نیز در این باره صریحاً سخن می گویند، چطور ممکن است رئیس جمهور، حتی آنان را نیز بی غیرت و فاقد تعصب ملی بداند و با این حال، آنها را در موقعیتی که از ناحیه رئیس جمهور دارند، ابقا کند؟


جناب آقای رئیس جمهور!

 

   من قبلاً در سال 93 نیز طی نامه ای محترمانه، ضمن نقد توافق وین و دلایل آن، برادرانه به شما توصیه کردم که ادبیات موهن، زشت و سخیفی را که در مواجهه ی با منتقدان خود اتخاذ می کنید، تغییر دهید. آن روز شما از اینگونه منتقدان، با تعابیری نظیر کم سواد، بی شناسنامه، تغذیه شده از جاهای خاص، کاسبان تحریم و غیره استفاده می کردید و امروز که حتی نزدیک ترین یاران شما هم زبان به انتقاد از برجام گشوده اند، باز هم منتقدان را بی غیرت و فاقد تعصب ملی می نامید!!

 

 شما دیروز فرمودید که دوران نقد برجام سپری شده است. این سخن بسیار عجیبی است که سکاندار اجرایی کشور به زبان می آورد. واقعیت این است که دوران هیچ واقعیت تاریخی، تمام شدنی نیست؛ حتی واقعیاتی که صرفاً در کتابهای تاریخ جا خوش کرده اند.

 

آیا ما اجازه داریم که به تحلیلگران تاریخ بگوییم که دوران نقد امتیازاتی چون توتون و تنباکو، امتیاز رویتر، امتیاز ترکمانچای و گلستان و غیره بسر آمده است و دیگر نباید از آن سخنی بگویند؟! خود شما دیروز فرمودید که فقط سه ماه از اجرای برجام گذشته است؛ نه سی سال، اما من معتقدم که گذشت زمان، چیزی را عوض نمی کند. حتی اگر سیصد سال هم بگذرد، باز هم برجام شما، در معرض ارزیابی اندیشمندان و صاحبان فکر خواهد بود. با این حرفها نمی توان دهانها را بست.

 

آقای رئیس جمهور!

   اگر دوران نقد برجام گذشته است، بفرمایید دوران نقد آن کی بود که حالا دیگر سپری شده است؟ شما که در دوران قبل از امضای برجام نیز منتقدان را با الفاظ توهین آمیز و فضا سازی رسانه ای و تخریب و ... به شدت نکوهش می کردید و از همه ی ظرفیتهای موجود، برای برخورد با آنان استفاده می کردید! پس از منظر جنابعالی، نه قبل از امضای برجام و نه بعد از اجرای آن، زمان نقد برجام نبوده و نیست! آیا بهتر نیست دستور بفرمایید که نقد و انتقاد، برای همیشه ممنوع!   

 

چرا ما از دیروز و دوستان شما در امروز و همه و همه در فردا و فرداها حق ندارند بگویند و بپرسند که در ازای بخش وسیعی از دستاوردهای هسته ای که آن را بدواً و نقداً به باد فنا دادیم؛ قلب راکتور عراق را از بتن پر کردیم؛ صدها تن اورانیوم غنی شده را که برای آن خون های دانشمندان هسته ای ما بر زمین ریخت، تحویل بیگانگان دادیم و به خارج از کشور منتقل کردیم؛ بسیاری از دانشمندان هسته ای کشور را از کار برکنار کردیم؛ غنی سازی را از بیست درصد به سه و نیم در صد کاهش دادیم؛ نوزده هزار سانتریفیوژ فعال را از گردونه خارج و به کمتر از شش هزار تقلیل دادیم؛ مرکز فردو را از جایگاه واقعی اش، به حداقل ممکن رساندیم و دهها سئوال بی جواب دیگر، چه مزیتی بدست آورده ایم؟

 شما از مزیتهای روی کاغذ سخن می گویید. بر فرض که این مزیتها عادلانه و پیروزمندانه باشد، بفرمایید که همین مزیتهای حداقلی، کی از روی کاغذ، به واقعیت و سرانجام عملی مبدل می شود؟

 جناب رئیس جمهور، آیا پرسشگران دیروز و امروز، بی غیرت و فاقد تعصب ملی اند؛ یا کسانی که  .......... 

 غیرت دینی و تعصب ملی دلسوزان و رسانه ها و دلواپسان دیروز و نزدیکترین دوستان شما که امروز زبان به انتقاد گشوده اند، ایجاب می کند که بپرسند تیم مذاکره کننده که سخاوتمندانه؛ با حاتم بخشی زاید بر وصف؛ حتی از خطوط ترسیم شده ی رهبری نیز عبور کردند، چه دستاوردی از برجام، برای کشور به ارمغان آوردند؟

 

 جناب آقای دکتر روحانی! ادب مرد، به ز دولت اوست! این همه عصبانیت شما، برای چیست؟ خود را کنترل کنید. مدیر کشور اسلامی باید سعه ی صدر داشته باشد! فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر را بخوانید و عملاً به آن پایبند باشید. منتقدان که کفر نمی گویند؛ پرسشگری می کنند. توهین و تخریب و بی غیرت خواندن و فاقد تعصب ملی دانستن منتقدان، واکنش مناسبی به پرسشگران نیست. لااقل با مدیرانی که خود منصوب فرموده اید، محترمانه برخورد کنید و به آنان بگویید که «تقریباً هیچ»، نادرست است و برجام چه افتخاراتی عاید ملت ایران کرده است. حضرتعالی قبلاً فرموده اید که حتی آب خوردن مردم و حل مشکلات زیست محیطی و اقتصاد و غیره، به رفع تحریمها و امضای برجام وابسته است. بسیار خوب؛ اکنون موقع آن است که پس از سه ماه اجرای برجام، توضیح فرمایید که تغییرات محسوسی که اجرای برجام ببار آورده؛ بویژه در زمینه های آب خوردن مردم و محیط زیست و اقتصاد و رفع تحریم ها و غیره چیست. این که عصبانیت ندارد!

 

 آقای رئیس جمهور! لااقل جواب دشمن را بدهید. روزی نیست که اوباما؛ یا جان کری و یا جان کربی و دیگر مقامات اردوگاه دشمن، در مورد پایدار ماندن تحریمها و باخت بزرگ ایران در برجام سخن نگویند. آنها هر روز در عین حال که تاکید می کنند ایران به همه تعهدات خود عمل کرده و خطر ایران هسته ای کاملاً برطرف شده است، می افزایند که اصول و ساختار تحریمها حفظ شده و عملاً چیز چندانی عاید ایران نشده است. چرا فقط شلاق زبان تند شما، خودی ها را می نوازد؟ یک چیزی هم در پاسخ به دشمن بگویید تا دلمان خوش باشد و بگوییم رئیس جمهورمان در واکنش به یاوه سرایی های دشمن، مشتی بر دهان او زد. مثلاً در پاسخ به دشمن، لیست بلند بالایی از امتیازات و دستاوردهایی که سه ماه اجرای برجام، نصیب ایران کرده است را منتشر کنید و با این کار، پوزه ی دشمن را به خاک بمالید. همین دیروز بود که جان کری گفت: ایران تنها سه میلیارد دلار پس از توافق هسته ای دریافت کرده و سپس تصریح کرد که عدم دسترسی ایران به سایر دارایی هایش و محدودیتهای سابق در موضوع تجارت ایران با جهان، همچنان به قوت خود باقی است. چرا شما و یا وزیر امور خارجه تان نمی فرمایید که او غلط اضافی کرده است؟

 

 جناب آقای روحانی شما دیروز فرمودید که برجام یک افتخار سیاسی و حقوقی برای تاریخ ملت ایران ثبت کرده است؛ اما رئیس بانک مرکزی دولت شما فرموده اند که: «تقریبا هیچ چیز از اجرای برجام نصیب ایران نشده است.» با نهایت احترام و ادب از جنابعالی می پرسم که چگونه می توان تقریباً هیچ چیز را افتخار سیاسی و حقوقی برای تاریخ ملت ایران تلقی کرد؟

 

 آقای رئیس جمهور! خودی ها را دشمن و دشمن را دوست تلقی نکنید. با عینک بدبینی به منتقدان خود ننگرید. منتقدان، خیرخواه شمایند؛ زیرا ایران و نظام اسلامی را دوست می دارند و حتی اگر برخی از آنها، به ناروا و بلحاظ رقابتهای سیاسی، بغضی به دل داشته باشند، حکمت و تدبیر حکم می کند که حاکم اسلامی، به مصداق ادب آموختن از بی ادبان، انتقاد و خرده گیری آنان را تلقی به خیرخواهی کرده و از آن فرصتی برای اصلاح بسازد.

 

 پافشاری بر خطاها، خطا را سنگین تر می کند. بپذیرید که حاتم بخشی شما در آغاز دهه هشتاد که به فریز شدن صنعت هسته ای کشور و تاخیر فراوان در رشد و پیشرفت این صنعت انجامید و اکنون برجام شما که در گامهای نخستین اجرا، دستاوردهای شگفت انگیز صنعت هسته ای را به باد داد و لااقل پانزده سال صنعت هسته ای کشور را در وضعیت حداقلی قرار می دهد، افتخار نیست. شما نیز مثل برخی از دوستان نزدیکتان که حاضر نیستند وجدان انسانی و غیرت و تعصب دینی و ملی خود را در پای روابط سیاسی و حزبی ذبح کنند، به نقد و ارزیابی خود و اقدامات دولتتان بپردازید و با نهایت شجاعت، آن را به مردم بگویید و حتی عذرخواهی کنید. این نه تنها شما را کوچک نمی کند؛ بلکه حاکی از عزت و عظمت شخصیت شما خواهد بود. 



  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ