سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 59
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 136372
کل یادداشتها ها : 545
خبر مایه


1 2 3 >

لزوما هر کاری از طریق سیستم بانکی صورت نمی‌گیرد و ما در سال‌های قبل مثلا اگر برای آقای ایکس پولی ارسال می‌کردیم فکر می‌کردید به صورت بانکی بوده است. برخی افراد در لیست تحریم شورای امنیت هستند و همه کشورها ملزم به رعایت هستند

لزوما هر کاری از طریق سیستم بانکی صورت نمی‌گیرد و ما در سال‌های قبل مثلا اگر برای آقای ایکس پولی ارسال می‌کردیم فکر می‌کردید به صورت بانکی بوده است. برخی افراد در لیست تحریم شورای امنیت هستند و همه کشورها ملزم به رعایت هستند

گروه اقتصاد – رجانیوز: صحبت های عراقچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص تحریم بانکی و پذیرش شروط FATF توسط بانک مرکزی دولت یازدهم بگونه ای بوده که فقط دو برداشت را می توان بر آن در نظر گرفت و آن اینکه یا وی از اطلاعات بسیار کمی در خصوص تحریم های بانکی برخوردار است و یا اینکه مخاطبین خود را ساده و کم اطلاع فرض نموده است و با یک تناقض آشکار در ابتدا منکر عدم حمایت ایران از محورهای مقاومت در منطقه پس از پذیرش شروط FATF شد و در ادامه این شروط را صرفا در حمایت ایران در محورهای مقاومت در منطقه خلاصه نموده است.

به گزارش رجانیوز؛  رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در برنامه گفتگوی ویژه خبری 21 تیرماه با بیان اینکه مذاکرات با FATF تا 18 ماه دیگر ادامه خواهد داشت که در زمینه گروه‌های تروریستی و مقابله با آنها به تفاهم برسیم، عنوان کرد:

در قانونی که مجلس در خصوص مبارزه با منابع مالی تروریسم تصویب کرده، تبصره‌ای وجود دارد که ما برخی از گروه‌ها جزو گروه‌های تروریستی نمی‌دانیم و آنچه که وزیر اقتصاد FATF بیان کرده و نامه‌ای که به آنها داده، عنوان شده که همکاری با FATF طبق قانون اساسی کشور است.
امنیت و منافع ملی خود را قربانی هیچ چیزی نخواهیم کرد. اولویت‌ها و خط و قرمز‌های ما مشخص است و ما با کسی تعارف و شوخی نداریم، حزب‌الله را قربانی هیچ چیز نمی‌کنیم چه برسد به قوانین FATF که ارزشی در این زمینه ندارد.
البته فکر می‌کنیم می‌شود مدیریت کرد. خیلی از کشورهای دیگر هم سر تعریف تروریسم با FATF مشکل دارند و تنها ما نیستیم. این را مشکل حادی نمی‌بینیم، اگر مشکلی هم باشد اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمایت از محور مقاومت تغییرناپذیر است.
لزوما هر کاری از طریق سیستم بانکی صورت نمی‌گیرد و ما در سال‌های قبل مثلا اگر برای آقای ایکس پولی ارسال می‌کردیم فکر می‌کردید به صورت بانکی بوده است. برخی افراد در لیست تحریم شورای امنیت هستند و همه کشورها ملزم به رعایت هستند. ما هیچگاه به این لیست‌ها مقید نبودیم، ولی دلیلی نمی‌شود که بانک‌های خودمان را به دست خودمان گیر بیندازیم. وقتی راه‌های دیگری هم برای ارسال پول وجود دارد،‌دلیلی برای این کار وجود ندارد.


این صحبت های معاون ظریف از چند منظر قابل نقد می باشد که در ادامه به دو منظر آن اشاره خواهد گردید.

1- وارد شدن به بازی FATF  که آمریکایی ها آغازگر آن بودند به این معناست که ایران شرایط FATF  را می پذیرد و عملا نظارت و کنترل سیستم مالی خود را در اختیار این نهاد قرار می دهد. مساله زمانی پیچیده می شود که به توصیه های گروه اقدام مالی به کشورها مبنی بر استانداردسازی مبارزه با پولشویی رجوع می کنیم.

 توصیه 7 گروه اقدام مالی هر چند یک توصیه عام برای کشورهاست اما اگر دولت ایران بخواهد آن را به اجرا بگذارد صراحتا متوجه ایجاد محدودیت برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. در توصیه 7 گروه اقدام مالی FATF آمده است:

«در اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با جلوگیری، سرکوب و توقف اشاعه سلاحهای کشتار جمعی و تأمین مالی آن، کشورها باید تحریمهای مالی هدفمند را به اجرا گذارند. قطعنامه های یاد شده، کشورها را ملزم میکنند برای اطمینان از این که هیچگونه وجه یا دارایی دیگری، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در اختیار شخص یا نهادی قرار نگیرد که توسط یا به موجب اختیارات شورای امنیت سازمان ملل متحد ـ تحت فصل هفتم منشور ملل متحد ــ معین شده اند و یا اشخاص مزبور از آن وجوه یا داراییها بهرهمند نشوند، بدون تاخیر، وجوه و داراییهای آنها را مسدود کنند.»
 

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (از جمله نیروی قدس و فرمانده آن حاج قاسم سلیمانی) و برخی از شخصیت های حقیقی و حقوقی وابسته به آن مانند قرارگاه خاتم الانبیا از جمله نهادهایی هستند که در قطعنامه های شورای امنیت از جمله قطعنامه 2231 که توافق برجام را برای ایران الزام آور نمود، به دلیل ارتباط با موضوع موشکی و مقاومت مورد تحریم قرار گرفتند.

بنا بر توصیه FATF یکی از راه هایی که به تغییر جایگاه ایران در لیست این گروه منجر می شود ایجاد محدودیت برای سپاه پاسداران است.

پس برخلاف صحبت های عراقچی، این شروط صرفا به حمایت ایران از مقاومت خلاصه نمی گردد، بلکه تمامی فعالیت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در بر می گیرد. از فعالیت هایی که سپاه پاسداران در حوزه خودکفایی صنعتی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء انجام می دهد تا فعالیت های نظامی و مراوده با ارگان های مختلف علی الخصوص وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.

بخش عمده تولیداتی که صنایع دفاعی در کشور دارند، پیرو سفارشات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آن صنایع است. حیات صنایع دفاعی کشور پیرو سفارشاتی که از سپاه پاسداران و ارتش می گیرند، وابسته است که میزان تراکنش مالی آن در سال چندین هزار میلیارد تومان می شود. آیا آقای عراقچی می خواهد با پذیرش شروط FATF این مراوادت پولی را از طریق جابه جایی با گونی انجام دهد؟ فرای مسائل امنیتی و حفاظتی موجود، آیا پذیرش حق دخالت و نظارت کشورهای گروه G7 که بنیانگذار این کار گروه مالی بوده اند، برابر با اجازه دادن کشورهای متخاصمی همچون امریکا به دخالت در امور داخلی کشور و مخالف عزت و اقتدار ایران اسلامی نیست؟

2- عراقچی در ابتدای صحبت های خود مدعی شده که طیب نیا در نامه ای که به این کارگروه مالی ارسال کرده، آورده است که همکاری با FATF طبق قانون اساسی کشور است و این از سوی FATF پذیرفته شده است.

اگر مطابق این ادعا FATF تعریف ما را از تروریسم و پول شویی را پذیرفته است، چه نیازی بوده که تا کنون ما را در لیست سیاه غیر همکار خود قرار دهد؟ تعریف ما از تروریسم و پول شویی که مربوط به امروز نیست که FATF آن را بپذیرد چرا که طبق صحبت های عراقچی در این گفتگو لایحه قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با منابع مالی تروریسم در دولت قبلی به مجلس ارائه شده و به تصویب رسیده است و زمان قرار گرفتن ایران در لیست سیاه نیز در همان دولت قبلی بوده است. اگر این تعاریف مورد پذیرش این کارگروه مالی می بود، از همان ابتدا نمی بایست در لیست سیاه آن قرار بگیریم. تعاریف جمهوی اسلامی و مواضع FATF که تغییری نکرده است، پس چه رویکرد اجرایی در دولت یازدهم منجر به خارج شدن ایران از این لیست سیاه است؟ اگر در دولت قبل، ایران عضو این کارگروه شد، بخاطر تناقض در تعاریف هیچگاه شروط آن به اجرا در نیامد و به همین علت ایران در لیست سیاه قرار گرفت و تنها تعهد  به اجرای توصیه 7 گروه اقدام مالی از سوی دولت یازدهم موجب تغییر رویکرد FATF خواهد گردید.

به نظر می رسد صحبت های  معاون وزیر خارجه با تمامی تلاش های خود برای پنهان کردن واقعیت های موجود، نافی اینکه سطوح بالای اقتصادی در بانک مرکزی ایران پذیرفته که خودش قوانین مربوط به پولشویی امریکا را اعمال کند، نبوده است. این در حالیست که اساسا قرار بود بر مبنای ادعای مذاکره کنندگان و مطابق برجام، تمام تحریمهای بانکی بواسطه امتیازات هسته ای اعطایی از سوی ایران لغو شود، اما بی اثر بودن برجام در لغو این تحریمها، موجب شده تا بانک مرکزی زیر بار تعهد جدیدی برود که اساس ربطی به موضوع هسته ای نداشته و البته مجاز به ورود به آن هم نبوده است.

ورود بانک مرکزی به فضای خودتحریمی و نظارت بر بانکهای داخلی در آینده نزدیک چالشهای جدی داخلی را بدنبال خواهد داشت که بنظر می رسد بی ارتباط با پروژه برجام 2 و برجام منطقه ای نباشد.

 


  
نخست‌وزیر ترکیه بامداد شنبه از کودتای نظامی در این کشور خبر داد. بر اساس گزارش‌ها تانک‌ها در بزرگراه‌ها مستقر هستند و هواپیماها با ارتفاع کم بر فراز آنکارا در حال پرواز هستند.
به گزارش مشرق، بینعلی ایلدریم نخست وزیر ترکیه از کودتای نظامی در این کشور خبر داد.

وی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان تی وی از یک شبه کودتا در ترکیه از سوی برخی عوامل ارتش خبر داد.

نخست‌وزیر ترکیه از کودتای نظامی در این کشور خبر داد 

وی مردم ترکیه را به آرامش دعوت کرد و اینگونه اقدامات را علیه دموکراسی خواند.

نخست وزیر ترکیه با محکوم کردن کودتای نافرجام گروهی از افسران ارتشی کشورش اعلام کرد این افراد بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.

بزرگترین پل استانبول بسته شده است و صدای گلوله در این شهر طنین انداز شده است.

پل سلطان محمد وپل بسفر در استانبول نیز به وسله ارتش کاملا بسته شده است.

همچنین در آنکارا نیز صدای گلوله شنیده شده است و جتهای جنگنده بر فراز این شهر به پرواز در آمده اند.

همچنین هلیکوپترهای ارتش به ساختمان اداره مرکزی ترکیه(میت) در آنکارا شلیک کرده اند.

شبکه‌های اجتماعی توئیتر، فیسبوک و یوتیوب در ترکیه فیلتر شدند.

بر اساس برخی گزارش‌ها در سرتاسر کشور ترکیه حکومت نظامی اعلام شده است.

بر اساس گزارش ها تانکها در بزرگراهها مستقر هستند و هواپیماها با ارتفاع کم بر فراز آنکارا در حال پرواز هستند.

منابع خبری از انتقال اردوغان رئیس جمهوری این کشور به مکان امن خبر می دهند.

بر اساس گزارشها تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول سقوط کرد.

همچنین ارتش در بیانیه ای اعلام کرده که کشور را در اختیار گرفته است.

شبکه المیادین گزارش داد: افسران وابسته به فتح الله گولن قصد داشتند در آنکارا کودتا کنند.

نخست‌وزیر ترکیه از کودتای نظامی در این کشور خبر داد
 
رسانه های ترکیه اعلام کرد کودتاگران فرمانده ارتش ترکیه را به گروگان گرفته‌اند. خبرگزاری آناتولی گزارش داد ژنرال «هولوسی آکار» فرمانده کل ارتش ‏ترکیه‏ گروگان گرفته شده است. 


لیره ترکیه پس از کودتای نظامی در این کشور بیش از 5 درصد در مقابل دلار سقوط کرد. 
 
حزب عدالت و توسعه از هوادارانش خواست برای اعلام حمایت از رجب طیب اردوغان به خیابان‌ها بیایند.

همزمان خبرگزاری رویترز از انفجار در مرکز آموزش نیروهای ویژه پلیس در آنکارا خبر داده است.
 
 کودتا در ترکیه/ تانک ها و هلیکوپترهای نظامی در پایتخت ترکیه +عکس
 
در پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه وضعیت امنیتی حاکم شده و تمام مأموریت‌های نظامی از این پایگاه متوقف شده است.
 
 شبکه خبری اسکای‌نیوز گزارش داد تمامی پروازها از فرودگاه آتاتورک و به سمت این فرودگاه لغو شده است.
 
 ابهام در سرنوشت اردوغان: شبکه سی‌ان‌ان ترک به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که رجب طیب اردوغان در محلی امن به سر می‌برد. برخی منابع هم گزارش داده‌اند که وی برای تعطیلات به خارج از کشور رفته بوده و به هنگام کودتا در کشور نبوده است. همزمان برخی دیگر از رسانه‌ها، از فرار وی از کاخ ریاست‌جمهوری خبر داده‌اند.
 
کودتا در ترکیه/ تانک ها و هلیکوپترهای نظامی در پایتخت ترکیه +عکس 
 
کودتا در ترکیه/ تانک ها و هلیکوپترهای نظامی در پایتخت ترکیه +عکس 
 
کودتا در ترکیه/ تانک ها و هلیکوپترهای نظامی در پایتخت ترکیه +عکس



  

اساسا تحریم دیگری باقی نمانده بود که امریکا برای کاهش فروش نفت ایران تصویب و اجرا کند و در واقع نهایت اثرگذاری امریکا برای کاهش فروش نفت ایران همان میزان 1.1 تا 1.2 بود.

اساسا تحریم دیگری باقی نمانده بود که امریکا برای کاهش فروش نفت ایران تصویب و اجرا کند و در واقع نهایت اثرگذاری امریکا برای کاهش فروش نفت ایران همان میزان 1.1 تا 1.2 بود.
امیرحسین ثابتی- رجانیوز: همزمان با اولین سالگرد برجام، رییس جمهور در جمع اعضای هیئت دولت سخنانی را پیرامون دستاوردهای برجام مطرح کرد که در روز چهارشنبه 23 تیرماه 95 توسط بخش های خبری مختلف سیما پخش شد. 
 
نکت جالب آنکه در 7 دقیقه صحبت های رییس جمهور در بیان دستاوردهای برجام، ایشان حداقل 8 ادعای خلاف واقع مطرح کرد که  در این نوشتار به طور جداگانه به هر یک از آنها پرداخته می شود:
 
1.اگر برجام نبود، فروش نفت ایران به صفر می رسید!
 
رییس جمهور اولین دستاورد برجام را اینطور توصیف کرد: «اگر این مذاکرات نبود چه می شد؟ یکی از گزینه هایی که پیش روی مردم بود این بود که که مذاکره نکنیم و تحریم ها ادامه پیدا کند، فشارهایی را هم که آنها برنامه ریزی کرده بودند، یکی بعد از دیگری اجرا بشود. اگر آن گزینه اتفاق می افتاد فروش نفت ما امروز صفر می شد چون در این سه سال 20% به 20% کاهش پیدا می کرد.»
 
این ادعا را هیچ آماری تایید نمی کند و بالعکس باید توجه داشته باشیم از ابتدای سال 2012 که آمریکا و اتحادیه اروپا قوانین تحریم فروش نفت ایران را تصویب می‌کنند تا 6 ماه پس از آن یعنی نیمه سال 2012 (تیر 91)، فروش نفت خام ایران به صورت میانگین به حدود 1.2 میلیون بشکه در روز می‌رسد؛ اما پس از آن تا زمان اجرای توافق ژنو (دی 92) به مدت یک سال و نیم میانگین فروش نفت ایران کاهش نمی‌یابد و در بازه ی 1.1 تا 1.2 میلیون بشکه در روز ثابت باقی می‌ماند.
 
در واقع این سخن که به زودی فروش نفت ایران به صفر می‌رسیده است، خلاف آمارها و واقعیت موجود است و آمریکا موفق نشده است هر 6 ماه، 20 درصد فروش نفت ایران را کاهش دهد. این در حالی است که آمریکایی‌ها حتی در قانون «کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه» در سال 2012 مصوب کرده بودند که فروش نفت ایران به صفر برسد اما در عمل نتوانستند حتی فروش نفت ایران را به زیر یک میلیون بشکه در روز برسانند.
 
علت این ناکامی امریکا نیز مشخص است و آن اینکه اساسا تحریم دیگری باقی نمانده بود که امریکا برای کاهش فروش نفت ایران تصویب و اجرا کند و در واقع نهایت اثرگذاری امریکا برای کاهش فروش نفت ایران همان میزان 1.1 تا 1.2 بود. ضمن آنکه امروز نیز علیرغم عقب نشینی های گسترده در برجام؛ همچنان دریافت پول های ناشی از فروش نفت به قوت خود باقی است و از سوی دیگر، امریکا با کمک آل سعود توانسته قیمت نفت را تا حدی پایین بیاورد که ایران علیرغم فروش نفت بیشتر نسبت به سال 92، در مجموع درآمد کمتری دارد.
 
2.برجام باعث امنیت کشور و دوری از جنگ شد!
 
رییس جمهور دومین دستاورد برجام را اینطور بیان کرد: «اگر برجام نبود تهدیداتی که وجود داشت روز به روز بیشتر می شد. در برجام یکی از موفقیت هایی که به دست آمد این بود که تهدید از سر مردم برداشته شد. چون ما را به شورای امنیت و فصل 7 و ماده 41 برده بودند و زمینه را برای جنگ آماده کرده بودند.»
 
در شرایطی که برجام به تعبیر رییس بانک مرکزی دستاورد اقتصادی اش برای کشور «تقریبا هیچ» بوده است، طبیعی است از سوی رییس جمهور و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده این روزها برایش «دستاورد تراشی» شود لذا احتمالا از این به بعد نیز از این دست اظهارات در دفاع از برجام بیشتر شنیده خواهد شد زیرا وقتی دستاورد واقعی برای آن وجود ندارد، سخنانی زده خواهد شد که به علت عدم اثبات پذیری آنها،راحت تر می شود به آنها استناد کرد تا در نهایت برجام قابل دفاع جلوه کند.
 
اما در باره این ادعا نباید فراموش کرد که اولا دقیقا یک دهه قبل نیز همین ادعا برای دفاع از مذاکرات شکست خورده سعد آباد، بروکسل و پاریس در دوره اصلاحات بیان شد اما بعدها بارها مقامات ارشد امریکا و اروپا از رابرت گیتس امریکایی تا سر چیلکات انگلیسی بیان کردند که در آن دوره اساسا بحث حمله نظامی به ایران هیچ گاه جدی نبوده و هزینه های این کار برای غربی ها، بزرگترین مانع تصمیم شان بوده است.
 
ثانیا، چطور است که در 8 سال دولت قبل که ایران به طور خیره کننده ای توان هسته ای خود را افزایش داد و زیر بار هیچ کدام از قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت نرفت، امریکا و متحدانش به کشور حمله نکردند اما امروز که در سایه برجام هم توان هسته ای کشور تضعیف شده و هم تحریم های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران در قطعنامه 2231 حفظ شده، ادعا می شود که امریکا بواسطه برجام از حمله نظامی به ایران منصرف شده؟ آیا غیر از این است که منطق دشمن برای حمله نظامی به ایران ثابت است و آن زمانی است که کشور در «ضعف» به سر ببرد و اتفاقا امروز به خاطر برجام و کرنش های بیجا در برابر امریکا، لااقل در بعد هسته ای کشور ضعیف تر از گذشته است؟
 
 حداقل اگر این ادعای رییس جمهور صحیح بود امروز نباید از سوی مقامات امریکایی جمله تکراری «همه گزینه ها روی میز است» شنیده می شد اما واقعیت این است که برجام و عقب نشینی های ایران حتی در ادبیات مقامات امریکایی نیز نتوانست تغییری ایجاد کند چه برسد به اینکه ادعا شود آنها قصد حمله نظامی به ایران را داشتند و امروز بواسطه برجام از آن منصرف شدند!
 
ضمن آنکه رییس جمهور محترم پیراموت موضوع فصل هفت تمام ماجرا را روایت نمی کند و آن این است که تا به امروز ایران هیچگاه مانند عراق یا لیبی و ... ذیل «کلیت» فصل هفت نبوده بلکه تنها ذیل ماده 41 فصل هفت بوده که اتفاقا امروز هم بخش هایی از قطعنامه 2231 ایران را ذیل ماده 41 فصل هفت حفظ کرده است.
 
لذا نه در گذشته و نه الان هیچگاه ایران ذیل «کلیت» فصل هفت یا «ماده 42» فصل هفت که اجازه حمله نظامی را صادر می کند نبوده، بلکه تنها تفاوت گذشته با الان اینجاست که قبلا ایران قرار داشتن ذیل ماده 41 فصل هفت و محدودیتهای اقتصادی آن را به رسمیت نمیشناخت ولی امروز در اثر مذاکرات دوساله با 1+5 و به دست خودمان به قرار گرفتن ذیل ماده 41 فصل هفت در قطعنامه 2231 اقرار کرده و به آن رسمیت هم داده ایم.
 
3.حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شد!
 
دکتر روحانی در بیان سومین دستاورد برجام گفت: «حق فعالیت هسته ای در زمینه غنی سازی را که مورد تردید قرار گرفته بود، روشن شد که حق مسلم مردم ایران است و این را جهان پذیرفت.»
 
برخلاف این ادعا که تا کنون بارها از سوی روحانی و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای مطرح شده، در هیچ قسمت از متن 140 صفحه ای برجام، تعبیر به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران به کار نرفته، بلکه کاملا برخلاف معاهده NPT ایران با برجام در جهان برای اولین بار به یک "استثنا" تبدیل شده و علیرغم فعالیت های صلح آمیز هسته ای، حق غنی سازی بالاتر از 3.5% را ندارد و برای غنی سازی باید جزییات آن از جمله مکان، زمان و ... را به سمع و نظر امریکا برساند و با موافقت او این کار را انجام دهد. در حالی که اگر حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده بود، ایران بدون هیچ محدودیتی می توانست مثل بسیاری از دیگر کشورها میزان غنی سازی اش را بنا به نیاز و توان خود انجام دهد اما بر اساس برجام غنی سازی ایران دچار محدودیت های متعدد شده و در عمل به یک «دکور» تبدیل گشته است.
 
این همان نکته ای است که بعد از توافق ژنو، وندی شرمن در جلسه استماع کمیسیون بانکداری سنای امریکا در 21 آذر 92 بیان کرد و در واقع خیال نمایندگان این کشور را از فرجام غنی سازی ایران اینطور راحت کرد:
 
"ما معتقدیم که ایران حق غنی سازی ندارد ... بسیاری از کشورها دارای انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی هستند اما برنامه غنی‌سازی ندارند. در واقع تفاوت بسیار بزرگی میان حق غنی‌سازی و یا داشتن برنامه غنی‌سازی وجود دارد."
 
4.تمامی قطعنامه های قبلی شورای امنیت لغو شده است!
 
«قطعنامه هایی که نسبت به ایران در فصل هفتم بود، لغو شد.» این چهارمین دستاوردی است که رییس جمهور از برجام در سالگرد آن توصیف کرد.
 
بر خلاف این ادعا، بر اساس متن قطعنامه 2231 که در واقع مکمل برجام است، جمهوری اسلامی ایران همچنان هم شامل تحریم های موشکی و تسلیحاتی است و هم اینکه تمامی مفاد قطعنامه های قبلی شورای امنیت در قطعنامه جدید «تجمیع» شده است و صرفا با ادعای یک کشور از 1+5 به عدم اجرای تعهدات ایران در برجام، در فاصله حداکثر 60 روز، با طی کردن رجوع به کمیسیون های کارشناسان، وزرای خارجه، مشورتی و سرانجام رجوع به شورای امنیت، تمام مفاد قطعنامه های گذشته علیه ایران باز می گردد.
 
این مساله، یعنی «بازگشت پذیری مفاد قطعنامه های گذشته» به خوبی نشان می هد عملا تحریم های قبلی «لغو نشده» اند بلکه به یک چماق بالای سر ایران تبدیل شده اند تا با کوچکترین بهانه گیری یکی از کشورهای 1+5 از جمله خود آمریکا، مجددا علیه ایران اعمال شوند.
 

 


  
5.تحریم تسلیحاتی برداشته و قدرت دفاعی ایران بیشتر شد!
 
«تحریم تسلیحاتی برداشته شد. این بسیار مهم بود یعنی قدرت دفاعی مان را بیشتر کردیم و موانعی را که جلوی این قدرت بود برداشتیم.» این جمله پنجمین دستاورد برجام از دید رییس جمهور محترم است.
 
این ادعا نیز نه تنها کوچکترین تناسبی با واقعیت ندارد بلکه برای کسی که حداقل یک بار به صورت گذرا متن قطعنامه 2231 را خوانده باشد، روشن است که حداقل تا 5 سال تحریم های تسلیحاتی و 8 سال نیز تحریم های موشکی علیه ایران حفظ شده است.
 
در این باره در ماده 6 پیوست b قطعنامه 2231 آمده:
 
"کلیه دولت ها تدابیر لازم را اتخاذ خواهند کرد تا 5 سال بعد از روز قبول توافق ، به استثنای مواردی که شورای امنیت از قبل و به صورت مورد به مورد تصمیم دیگری اتخاذ کرده باشد، مانع از عرضه ، فروش یا انتقال تسلیحات یا تجهیزات مرتبط از مبداء ایران ، توسط اتباع یا کشتی ها و هواپیما های تحت پرچم خود شوند ، فارغ از اینکه مبداء آنها قلمرو ایران باشد یا خیر."
 
و درباره تحریم موشکی نیز در پاراگراف 3 ضمیمه B قطعنامه2231 آمده:
 
"از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از روز پذیرش برجام و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که جمع‌بندی مبسوط را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد."
 
 
6.با بسته شدن PMD مشخص شد اتهامات به ایران واهی بوده است!
 
رییس جمهور در بیان ششمین دستاورد برجام گفت: «دنیا ما را متهم می کرد به یک اتهام واهی و بی ریشه که ما دنبال ساخت سلاح های کشتار جمعی هستیم. ما می گفتیم این اتهام است، این دروغ است، آنها می گفتند نه ایران راست نمی گوید، واقعیت را نمی گوید، یک شواهدی را ذکر می کردند. استناد می کردند به حرف گروهک های تروریستی و در مقالات و روزنامه ها هر روز ایین مساله را شایع می کردند اما با حل مساله PMD روشن شد که اتهام به ایران نابجا بود و ایران دنبال ساخت سلاح هسته ای در قبل هم نبود.»
 
متاسفانه برخلاف این جملات، آنچه در عمل اتفاق افتاد چیز دیگری بود و بر اساس گزارش دسامبر 2015 آژانس، اگرچه  پرونده PMD ایران بعد از سالها کشمکش بسته شد اما این بسته شدن نه تنها با برائت ایران همراه نبود بلکه در بخشهایی با اثبات اتهام زنی ها به ایران همراه شد و در اینجا باید پرسید اگر قرار بود با بسته شدن PMD اتهامات نادرست امریکا علیه ایران اثبات شود، پس چرا اساسا دو سال مذاکره در این باره انجام شد؟ و از آن بدتر چرا امروز به نتیجه این موضوع افتخار میشود؟
 
در بند 87 گزارش مورد اشاره آژانس (آذر 94/ دسامبر 2015) آمده است:
 
«ارزیابی آژانس این است که قبل از پایان سال 2003 طیفی از فعالیت‌های مرتبط با ساخت ابزار انفجاری هسته ای در ایران به صورت تلاش‌های هماهنگ انجام شده است، و برخی از فعالیت‌ها قبل از سال 2003 انجام شده‌اند. ارزیابی آژانس این است که این فعالیت‌ها، از سطح مطالعات امکان‌سنجی و علمی، و کسب برخی صلاحیت‌ها و توانمندی‌های فنی مرتبط بالاتر نرفته‌اند.»
 
همانطور که پیداست، بر اساس این گزارش که امروز به آن افتخار هم می شود، آژانس در 4 بخش «مطالعات امکان سنجی، مطالعات علمی، کسب برخی صلاحیتها و کسب برخی توانمدی های فنی» ایران را به فعالیت های مرتبط با ساخت ابزار انفجاری هسته ای تا قبل از سال 2003 (دوره اصلاحات) متهم می کند.
 
7.تمامی تحریم های مرتبط با پرونده هسته ای برداشته شد!
 
این هفتمین دستاورد برجام در یک سالگی آن از دید رییس جمهور است: «تحریم ها برداشته شد. در همه زمینه ها تحریم هایی که مربوط به هسته ای بود برداشته شد.»
 
اگرچه قبل از برجام گفته می شد تمامی تحریم ها (نه فقط تحریم های مرتبط با هسته ای) لغو خواهد شد اما متن ضعیف برجام حتی نتوانست تمام تحریم های مرتبط با هسته ای را هم لغو کند.
 
جدای از باقی ماندن تمامی تحریم های اولیه، در هیچ جای متن توافق خبری از لغو terminate یا حتی تعلیق suspend  تحریم های کنگره امریکا نیست بلکه فقط از تعبیر cease به معنای «توقف موقت» تحریم های کنگره آن هم از سوی رییس جمهور این کشور سخن به میان آمده که بدین ترتیب تنها با اراده اوباما یا رییس جمهور آینده امریکا که چند ماه دیگر سر کار خواهد آمد، تمامی تحریم های کنگره علیه ایران اجرا خواهد شد.
 
جالب آنکه رجوع به متن برجام نشان می دهد حتی به طور کامل قرار نیست تمام دستور العمل های اجرایی رییس جمهور آمریکا علیه ایران نیز لغو شود، از جمله دستور اجرایی 13628 که نه به طور کامل بلکه بخشهایی از آن قرار رفع شد و نکته مهم تر نیز آنکه همچنان بسیاری از دستورات اجرایی رییس جمهور امریکا علیه ایران سر جای خود باقی مانده است و بخش اندکی از آن بر اساس دستور اوباما رفع شده است.
 
هم چنین تحریم های اتحادیه اروپا نیز در عمل لغو نشده و بر اساس متن برجام، قانون اصلی تحریم‌ها Council Decision  تعلیق بر روی کاغذ تعلیق شده و تنها بخشی از دستورالعمل‌های اجرایی Council Regulation روی کاغذه لغو شده که این مساله به معنای بازگشت پذیر بودن تحریم هاست. لذا این ادعا که تحریم های اروپا نیز کاملا لغو شده با آنچه در عمل اتفاق افتاده تطابق ندارد زیرا بازگشت پذیری آن کاملا حفظ شده است.
 
8.اگر 1+5 به تعهداتش عمل نکند، ایران بلافاصله قابلیت بازگشت پذیری دارد!
 
«اگر یک وقتی طرف مقابل بخواهد از تعهد خود سرباز زند، ما به لحاظ توانمدی هسته ای در شرایطی هستیم که در یک مدت کوتاهی می توانیم به آن نقطه ای برسیم که مطلوب ما هست.»
 
باید از رییس جمهور محترم پرسید وقتی در قلب راکتور اراک بتن ریخته شده، این بازگشت پذیری چطور ممکن است؟ و اصلا در صورت امکان، چند سال زمان برده و هزینه می خواهد؟
 
وقتی 10 تن اورانیوم غنی شده به 300 کیلو رسیده و 482 کیلو مواد 20% دیگر در اختیار نیست و رسیدن به هر کدام از آنها سالها زمان و هزینه نیاز دارد، عقلا و منطقا چطور می توان از تعبیر بازگشت پذیری سخن گفت؟
 
همچنین رییس جمهور جدای از 8 ادعای نادرست مورد اشاره، اظهارات دیگری نیز در باب موفقیت آمیز بودن این مذاکرات و طعنه هایی خطاب به منتقدان نیز بیان کرد که پاسخ به آن فرصت دیگری می طلبد اما باید توجه داشت که امروز جدای از توصیف های مختلف رهبر انقلاب از برجام با تعابیری چون «مبهم»، «دارای ضعف ساختاری»، «خسارت محض» و ... مردم نیز بیش از هر زمان دیگر در انتظار وعده های مختلفی هستند که قرار بود با اجرای برجام رخ دهد، از حل شدن حل مشکل آب خوردن تا تحول در عرصه اقتصادی!
 



  

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: قدم اول برای مبارزه با فتنه کسب صحیح معارف اسلامی است و کسب صحیح معارف اسلامی طیف وسیعی از علوم را در برمی‌گیرد پس این قدم یک واجب قطعی برای همه دانشجویان است

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: قدم اول برای مبارزه با فتنه کسب صحیح معارف اسلامی است و کسب صحیح معارف اسلامی طیف وسیعی از علوم را در برمی‌گیرد پس این قدم یک واجب قطعی برای همه دانشجویان است
گروه سیاسی-رجانیوز:آیت الله مصباح یزدی استاد برجسته حوزه علمیه در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین دوره طرح ولایت بسیج دانشجویی (آموزش مبانی اندیشه اسلامی) ضمن اشاره به ارزش انقلاب تصریح کرد: خدای متعال را شکر می کنیم که در یکی از برجسته ترین مقاطع تاریخی بشریت ظهور پیدا کردیم. این پدیده احیاگر پدیده ظهور اسلام است.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو وی افزود: همه می دانیم که تقریبا 1400 سال قبل پدیده ای در عالم تحقق یافت که انبیای سابق مقدمه اش را فراهم کرده اند و تحول عظیمی در بشریت به وجود آورد که آثارش تا روز قیامت باقی خواهد ماند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه اضافه کرد: در این راه مشخص پیغمبر و جانشینان معصومش تمام تلاششان را کردند تا هدف الهی که از بعثت پیامبر اکرم آغاز شده بود به نحو احسن تحقق یابد.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به برنامه خداوند متعال برای سعادت تصدیق کرد: برنامه ای که خداوند متعال توسط پیامبر نازل کرد تا روز قیامت بهترین برنامه و کامل ترین راه برای سعادت دنیا و آخرت است که مجری این برنامه اشرف مخلوقات است.
 
وی ادامه داد: طولی نکشید که این برنامه از مسیر خود زاویه گرفت. توجه به این نکته ما را به این حقیقت متوجه می کند که خداوند تمام رحمت خود را به وسیله پیامبر در اختیار بشریت قرار داد و هیچ گاه بشر را مجبور به پیمودن آن نمی کند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید ادامه داد: آیاتی زیادی در قران می فرماید اگر می خواهید مردم را به زور راه راست هدایت می کردیم معجزه می کردیم که همه مردم از روی کراهت حاضر شوند اما در این صورت دیگر انسان نبودند چون فضیلت انسان به این است که خود راه صحیح را انتخاب کند.
 
آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: به همین دلیل(انتخاب راه از جانب انسان) بود که بعد از وفات پیامبر مسلمانان مجبور نبودند راه او را ادامه دهند، هنوز جنازه پیامبر دفن نشده بود که مسلمانان اختلاف به وجودآوردند و بعدها هم کاری کردند که نور چشم پیامبر حضرت اباعبدالله (ع) به آن وضع فجیع به شهادت رسید.
 
وی با اشاره به نهضت حضرت امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: می توانیم نهضت امام را به پیروزی اسلام به دست پیامبر اکرم تشبیه کنیم و نگذاریم مسیری که امام ترسیم کرد دچار انحراف شود و کسانی به نام دین، اسلام و انقلاب و پیروی از خط امام از آن فاصله بگیرند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید براینکه همواره امکان انحراف برای بشر وجود دارد اظهار داشت: کسانی هستند که خوب هدایت شده اند مثلا در این زمان دو نمونه اش جلوی ما قرار دارد یکی شخص امام و دیگری جانشین شایسته ایشان رهبر معظم انقلاب است، لذا باید خدا را شکر کنیم که در چنین زمانی آفریده شده ایم.
 
آیت الله مصباح یزدی افزود: در عین حال باید نگران باشیم که هم خودمان منحرف نشویم و هم کسانی که می خواهند مسیر امام را ادامه دهند منحرف نشوند.
 
وی با طرح این سوال که چه کاری انجام دهیم تا نگران ایجاد انحراف در نهضت اسلامی نباشیم خاطر نشان کرد: راه ساده اش این است که تاریخ گذشته گان را خوب بخوانیم و نقاط ضعف آنها را تکرار نکنیم اما این راه هم توام با ابهام ها و نظریات مختلف است.
 
استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به نکته ای از نهج البلاغه که مسیر جلوگیری از انحراف را نشان می دهد اضافه کرد: در نهج البلاغه آمده است ریشه همه فتنه ها دو عنصر است یکی کج فهمی و دیگری کج اندیشی و کج خواهی است. شما هر فتنه ای را از اول اسلام تا به حال بررسی کنید شاید نشود چیزی پیدا کرد که نفس در آن موثر نبوده است و افرادی بودند که اسلام را درست نشناختند یا اصلا جدیت اسلام را جور دیگری تفسیر می کنند.
 
آیت الله مصباح یزدی با تاکید براینکه مشکلات بشریت از بدفهمی و بدرفتاری است تصریح کرد: همه می دانیم کسانی که بخواهند مکتبی را تربیت کنند، با تفهیم و تفهم مکتب را شکل می دهند. ریشه همه اینها هم برمی گردد به فهم که تفهیم حقیقت چیست و باید تابع حقیقت باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه کلید اصلی سعادت بشر فهم صحیح است بیان داشت: یکی از دستورات اصلی اسلام درک از همدیگر است. برای آن که حقیقت اهل بیت در جامعه پیاده شود باید به دیدن همدیگر برویم و با هم گفت و گو کنیم، تا نسبت به هم شناخت بهتری پیدا کنیم، این ارتباطات باید یک محور اساسی داشته باشد، محور اصلی یک کلمه است و آن خدا است.
 
استاد برجسته حوزه علمیه در مورد علت ایجاد انحراف گفت: علت انحراف آنجا بود که ملاک ارتباطات چیزی غیر از دین بوده است. راه حل این است که وحدت پیدا کنیم و براساس یک نهضت که الله باشد حرکت کنیم. این محور را باید شناخت و از آن دفاع کرد و شبهات را از اطراف آن دور کرد.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به جمله ای از حضرت علی (ع) که تاکید براین دارد که مبدا فتنه ها ارتباط براساس غیردین خدا است بیان داشت: راه خداوند را باید شناخت و  باید انگیزه ما خدمت به خدا باشد، باید خدا و کیفیت ارتباط را بشناسیم، کسانی هستند که فریب می دهند و اسم دین و ولایت فقیه را می آورند اما به دنبال خواسته های خودشان می روند، این جریان در زمان حیات پیامبر شروع و تا حال نیز ادامه دارد.
 
وی با طرح این سوال که آیا ممکن است همه افراد یک کشور اسلام را به طور کامل و جامع یاد بگیرند؟ پاسخ داد: عملا چنین چیزی امکان ندارد و هیچ وقت در تاریخ چنین چیزی ایجاد نشده است. همیشه شناخت ها متفاوت بوده و همه معرفتشان مثل سلمان نبوده است.
 
استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید براینکه نباید توقع داشت همه مسئولین در حد مقام معظم رهبری باشند خاطر نشان کرد: جواب عام این سوال این است که هر کسی به قدر و اندازه خود بهره ببرد اما جواب دیگر این است که کسانی که موقعیت های حساس تری در جامعه دارند باید نسبت به اسلام شناختشان بیشتر شود. کسانی که مسئولیت حساس تری دارند باید تقوایشان بیشتر باشد چرا که اگر بی تقوایی کنند موجب ظلم می شود. پست ها هر چه مهمتر باشد شناخت نسبت به اسلام و خودسازی باید بیشتر تقویت شود.
 
آیت الله مصباح یزدی افزود: از جوانی باید بر روی افرادی که پست های حساس دارند کار شود و باید خودسازی هم داشته باشیم. آیا فکر می کنید این داعشی ها همه دشمن اسلام هستند، آن ها معتقدند دنیا به ما خیانت کرده و باید این ها را پشت سر گذاریم تا دولت اسلامی تشکیل دهیم
 
وی ادامه داد: سال ها پول عربستان در کشورهای مختلف دنیا به خصوص اروپا صرف مسلمانان دور افتاده از مراکز اسلامی شده است. البته ما نمونه افرادی که انتحاری کشته می شوند را اوایل انقلاب داشتیم چند نفر از ائمه جمعه به وسیله همین افراد شهید شدند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه بیان داشت: قدم اول برای مبارزه با فتنه کسب صحیح معارف اسلامی است. کسب صحیح معارف اسلامی طیف وسیعی از علوم و دانشگاه را در برمی گیرد پس این قدم یک واجب قطعی برای همه دانشجویان است، طرح ولایت مبانی فکری را می سازد و اگر می خواهید به فتنه گرفتار نشویم راه همین است.

 


  
ولایتی گفت: آمریکایی‌ها ‌آن طور که توقع می‌رفت و قول داده بودند به تعهدات‌شان عمل نکردند.
برخی شروط 9 گانه رهبر انقلاب در اجرای برجام عملی نشد/ آمریکا به تعهداتش در برجام عمل نکرد

به گزارش مشرق، علی‌اکبر ولایتی عضو هیئت نظارت بر برجام گفت:‌ قرار بود در مدت و مهلتی پس از امضای برجام، ایران تعهداتش را درباره اعمال محدودیت‌ها در زمینه اقدامات صلح‌آمیز هسته‌ای اجرا کند و در همین مدت هم امریکایی‌ها و متحدانش تحریم‌های اعمال شده را بردارند.

وی افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از قواعد اسلامی به تعهداتش عمل کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اغلب هم مواضع یک طرفه داشت، آن را تایید کرد.

ولایتی گفت: اما در این فاصله امریکایی‌ها به تعهدات‌شان که رفع تحریم‌ها و آثار آن، آزادی تجارت و ارتباطات علمی، فناوری، تجاری و مالی میان ایران و دیگر کشورها و غرب است، عمل نکردند و علت آن هم مشکلاتی است که وجود دارد.

وی افزود:‌ رهبر معظم انقلاب در یکی از بیانات‌شان تصریح کردند که اگر تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای برداشته شود، اما به عناوین دیگری مانند حقوق بشر، تروریسم و مانند آنکه همه‌اش اتهامات ظالمانه علیه ماست آنها را برقرار کنند و مانع از برقراری تجارت آزاد و ارتباطات تجاری، فنی و علمی شوند مقبول ما نیست.

ولایتی تصریح کرد: می‌بینیم از زمانی که برجام امضا شده، هر روز به بهانه‌ای در سنا یا کنگره امریکا مصوبه‌ای را علیه ما تصویب می کنند که بعضی هم به امضای اوباما می رسد.

عضو هیئت نظارت بر برجام گفت: به عنوان نمونه در خصوص فروش هواپیماهای بوئینگ به کشورمان که صحبت هایی شده است و معلوم هم نیست چقدر عملی شود، مصوبه ای گذرانده اند که بر اساس آن دولت امریکا حق ندارد این هواپیماها را به ما بفروشد.

ولایتی هشدار داد: به فرض که بوئینگ را هم به ما بفروشند و قرارداد هم اجرا شود، اگر همین سنا و کنگره با آمدن رئیس جمهور بعدی مصوبه ای بگذرانند و مانع از ارائه خدمات و قطعات، اورهال و مانند آن به ما شوند آنوقت چه باید بکنیم؟

وی گفت:‌ امریکایی ها هر چه تصویب می کنند گویی همه دنیا مجبورند از آنان تبعیت کنند و گویا مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

عضو هیئت نظارت بر برجام با اشاره به دستبرد امریکایی‌ها به دو میلیارد دلار از دارایی های کشورمان افزود : پول نقد بی زبان ما در یکی از بانک های امریکا از طریق طرف واسطی گذاشته شده و متعلق به ایران است، با این حال مجلس امریکا مصوب کرد که این پول مصادره و به بازماندگان کشته شدگان انفجاری در بیروت عرضه شود؛ این به مثابه همان تمثیلی است گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری.

ولایتی اضافه کرد: چه ارتباطی دارد میان انفجار در جای دیگری با غرامتی که ایران باید پرداخت کند؟ چرا پول ما را در انظار بین المللی مصادره کردند؟ معنی این اقدام امریکا این است که هر چه سنای این کشور تصویب کند می تواند علیه هر ملت و کشور دیگری در جهان اعمال شود.

وی با طرح این پرسش که چگونه می توان به چنین دولتی اعتماد کرد گفت: به همین علل ما از آینده نگرانیم حتی به فرض اینکه آنان به تعهداتشان عمل کنند.

عضو هیئت نظارت بر برجام افزود: به عنوان اعضای این هیئت موظفیم بر اجرای درست امور نظارت، پیگیری و مطالبه کنیم که به این وظیفه خود عمل می کنیم.

*برخی شروط 9 گانه رهبری در اجرای برجام عملی نشد

عضو هیات نظارت بر برجام تصریح کرد : به برخی شروط 9 گانه ابلاغ شده از جانب رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای تعهدات کشورمان در چارچوب برجام عمل نشد.

ولایتی گفت: این موضوعی است که مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی هم آن را فرمودند اما آن مقدار که در توان مذاکره کنندگان هسته ای بود عمل کردند و لزوماً‌ همه شروط عملی نشد بلکه تا جایی که می توانستند شروط را رعایت کردند .

وی با انتقاد از سکوت دیگر اعضای 5+1 در قبال عهد شکنی آمریکایی ها گفت : در مذاکرات ، یک طرف کشورمان و طرف دیگر 1+5 تا پایان، گفتگو کردند اما اکنون یکی از آنان که از ابتدا معرکه گردان بود همچنان فعال مایشاء است و هر کاری دلش می خواهد می کند و آن 5 عضو دیگر هیچ کاری نمی کنند.

ولایتی افزود: سکوت آنان در حالی  است که حتی اقدامات آمریکایی ها به ضرر آنان است به عنوان نمونه بانکی فرانسوی را بیش از  8 میلیارد دلار جریمه کردند صرفا به علت اینکه با ایران معاملاتی انجام داده بود .

وی گفت: اکنون هم وقتی با آلمان یا فرانسه که از اعضای 1+5 هستند مذاکراتی انجام شود،  نگرانی خود را پنهان نمی کنند از اینکه اگر با ما روابط اقتصادی داشته باشند آمریکاییها دوباره بانک ها، بیمه ها یا شرکت های تجاریشان را جریمه می کنند.

عضو هیئت نظارت بر برجام افزود: همان طور که این 6 کشور همگی با هم در مقابل ایران قرار گرفتند تا به برجام رسیدیم هر یک از اعضا موظفند  اگر امریکا خلاف تعهداتش عمل کرد با او برخورد کنند.

وی با انتقاد از عمل نکردن دیگر اعضای 1+5 به وظایفشان تاکید کرد: ما باید از آنان مطالبه کنیم که چرا در قبال عهد شکنی های آمریکایی ها ساکتند ؟

ولایتی با اشاره به اظهارات متناقض مقامات آمریکایی گفت: وزیر خارجه شان که آدم زیرکی است طوری با لبخند سخن می گوید که گویی همه چیز حل و فصل شده است.

عضو هیئت نظارت بر برجام افزود: آقای کری می گوید همه چیز درست است و تجار می توانند با ایران معامله کنند اما هنوز صحبتش در فضا انعکاس دارد که وزیر خزانه داری یا معاونش اعلام می کنند که اگر کسی با ایران معامله کند جریمه اش می کنند.

وی گفت:‌ این نشان می دهد که هر کدامشان ماموریتی دارند ، یکی مامور بشارت دادن به ماست که کارها انجام می شود و فقط وعده می دهد و دیگری وظیفه اش این است که جلوی اعمال تعهدات را بگیرد.

ولایتی افزود: اگر این مقامات هم ساکت شوند مصوبات دیگری در سنا یا کنگره علیه ما تصویب می کنند؛ ما که می دانیم اگر رئیس جمهور این کشور تصمیم بگیرد می تواند مصوبات کنگره و سنا را وتو کند .

عضو هیئت نظارت بر برجام تصریح کرد : رهبر معظم انقلاب فرمودند که آقای اوباما باید  تعهدات آمریکاییها را بنویسد اما او ننوشت.

وی گفت: در جلسه ای که آقای کری به یکی از کشورهای اروپایی رفت ، در جمع شماری از فعالان اقتصادی اطمینان خاطر داد که می توانند با ایران معامله کنند اما یکی از مسئولان اقتصادی پس از آن جلسه طی مصاحبه ای اعلام کرد که آمریکایی ها باید این مطلب را بنویسند زیرا به قول شفاهی آقای کری نمی توان اعتماد کرد از این موضوع می توان فهمید که نوشتن چقدر مهم است.

ولایتی افزود: عرب ها تعبیری دارند که می گویند " سرمایه ، ترسوست " وقتی کسی می خواهد اینجا میلیاردی سرمایه گذاری کند و نگران است که مبادا آمریکایی ها تحریمش کنند معلوم است که سرمایه گذاری نمی کند.

*طرف‌های مذاکرات هسته‌ای به عهدشکنی امریکا اعتراض کنند

عضو هیئت نظارت بر برجام گفت: یک انگیزه مهم برای ادامه مذاکرات هسته‌ای، حل مشکلات حصر اقتصادی بود.

ولایتی درباره سکوت اعضای 1+5 در قبال اقدامات امریکا در نقض برجام افزود: باید حتما این موضوع را از آنها مطالبه و اعلام کنیم که با توجه به اینکه در همه جا محور، امریکایی ها بوده اند، 1+5 نیز در این راه آنها را مساعدت کردند.

وی اضافه کرد: زمانی که امریکایی ها 5 عضو دائم شورای امنیت را به دور خود جمع می کنند هدفشان این است که یک جنبه بین المللی به موضوع بدهند و حتی آلمان را هم اضافه می کنند که به طرفداران امریکا در جمع افزوده شود.

ولایتی تاکید کرد: این موضوع فقط برای آن نیست که ایران را به جایی برسانند که فناوری صلح آمیز هسته ای خود را محدودتر کند.

وی اضافه کرد: کشورهایی مانند آلمان و فرانسه باید مراودات خود را با ایران دنبال کنند و امریکا نیز حق جلوگیری از این کار را ندارد، ما نیز باید این خواسته را به صورت جدی مطالبه کنیم. 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در خصوص بحث برد - برد در برجام گفت:‌ این موضوع نسبی است اما باید اشاره کنیم که این مذاکرات باید حتما به صورت فنی دنبال می شد و ما باید حتما موضوع را پیگیری می کردیم .

ولایتی با اشاره به تلاش تیم مذاکره کننده افزود: مذاکره کنندگان ما، انصافا از هیچ کوششی کوتاهی نکردند زیرا باید این مسئله به صورت کامل حل می شد.

وی اضافه کرد: اما این امر نیمه‌تمام باقی مانده است و باید تلاش کنیم که به صورت کامل حل شود.

ولایتی اظهار داشت: این موضوع که ما مذاکره کردیم و به تعهد خود نیز پایبند بودیم کاملا حق است اما باید توجه داشت که پیگیری این موضوع نیز بسیار مهم است و باید حقوق ما به صورت تمام و کمال استیفا شود.

عضو هیئت نظارت بر برجام در ادامه در خصوص مصادیق بدعهدی امریکا در اجرای برجام گفت: امریکایی ها کارهایی را انجام می دهند که قبل از این معاهدات نیز به اشکال مختلف انجام دادند.

وی افزود: تا قبل از این فضای عمومی بر این بود که مشکل،‌ مشکل هسته ای است و اگر مشکل هسته‌ای حل شود دیگر امریکایی ها مزاحمت ها و تحریکات خود برضد جمهوری اسلامی ایران را انجام نخواهند داد و به اشکال مختلف این موضوع را در پیغام ها و گفتگوهایشان نیز مطرح کردند.

ولایتی اظهار داشت: آنچه در مذاکرات هسته ای به دست آوردیم و مهم نیز بود این است که به عنوان اولین کشور در دنیا این حق برایمان اثبات شد که سازمان ملل متحد حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را برایمان تصویب کند.

وی افزود: اینکه بتوانیم چرخه غنی سازی داشته باشیم و بتوانیم کیک زرد بگیریم و به اورانیوم غنی شده تبدیل کنیم و بفروشیم و یا در کاربردهای داخلی مصرف کنیم، ‌دستاورد بزرگی است که قبل از مذاکرات وجود نداشت.

ولایتی تاکید کرد: نباید منکر این دستاورد بزرگ شویم اما همچنان امریکایی ها و شرکای آن باید مطابق وعده خود عمل کنند.

*تعمیم بدبینی به امریکا؛ برآیند مذاکرات هسته‌ای

عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام گفت: با اتفاقات پیش آمده، بدبینی به امریکا در کل ایران و کشورهای اسلامی تعمیم پیدا کرد.

ولایتی درخصوص شتابزدگی ایران در روند اجرای برجام و تأثیر آن در طمع‌ورزی امریکایی‌ها افزود: بعید می دانم که سرعت ایران در اجرای تعهدات خود باعث طمع‌ورزی امریکایی ها شده باشد، زیرا ما خودمان می خواستیم زودتر از این وضعیت خارج شویم و این امر مسئله مهمی بود که باید انجام می گرفت.

وی با بیان اینکه تصمیم امریکایی ها بر بدعهدی بود و اینکه تا جایی که بتوانند به عهد خود عمل نکنند، گفت: آنها در حین کار مسائل دیگری را نیز همچون کمک ایران به حزب الله، توان موشکی ایران و یا مباحث حقوق بشری را مطرح می کردند.

عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام افزود: سخنان دبیر کل سازمان ملل متحد مبنی بر تناقض آزمایش موشکی ایران با روح برجام، نشان دهنده زیاده خواهی و طمع ورزی هایی است که از قبل نیز شناخته شده بود.

ولایتی گفت: یکی از محاسن مهم مذاکرات غیر از استیفای حق ایران این بود که بر آنهایی که به امریکا خوشبین بودند نیز ثابت شد که مخالفت امریکا با اسلام و جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: آنها مخالف هستند که کشوری به نام اسلام حکومت، و قوانین اسلامی را اجرا و براساس  تعهدات اسلامی به دیگر کشورهای اسلامی نیز کمک کند تا در مقابل توسعه‌طلبی استعمار و صهیونیست ها بایستند.

عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام  اضافه کرد: این موضوع در مواردی مانند تقویت خط مقاومت که از ایران آغاز می شود و به عراق، سوریه، لبنان و فلسطین می رسد صدق می کند و باید گفت که این یکی از نتایج سحر است... باش تا صبح دولتت بدمد.

ولایتی گفت: آنها پیش بینی می کنند که اگر حکومتی بر مبنای اسلام عمل کند و با نفی ارزش های غربی، ارزش های اسلامی را برپا کند به یک الگو تبدیل می‌شود و فرهنگ غربی که پیشتاز استعمار غربی است عملاً شکست خواهد خورد.

وی با بیان اینکه یکی از فواید این فعل و انفعالات توقف روند خوشبینی به امریکایی‌ها بود اظهار داشت: اغلب مردم کشور ما امریکا را می شناسند اما ممکن بود بر اثر تبلیغات به امریکا خوشبین شوند ولی با این اتفاقات پیش آمده بدبینی به امریکا در کل ایران و کشورهای اسلامی تعمیم پیدا کرده است.

عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص تجربه گذشته ایران درقبال امریکا و اینکه آیا نباید بر اساس تجربه گذشته در اجرای تعهدات گام به گام قدم بر می داشتیم گفت: قبل از مذاکرات آنها حتی حاضر نبودند که سه سانتریفیوژ در کشور ما فعالیت کند.

ولایتی افزود: اما پس از برجام آنها حاضر شدند 6000 سانتریفیوژ در ایران کار کند و این امر حاصل مقاومتی بود که منجر به این نتیجه شد.

وی تاکید کرد: پس از این دوره نیز دست ایران باز است تا بتواند از توانایی هسته ای خود آنگونه که باید استفاده کند.

عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام تصریح کرد: اینگونه نیست که طرف امریکایی بگوید برجام را نقض کند و یا بخواهد نقض کند اما باید مراقب فریبکاری طرف مقابل در اجرای برجام بود.

ولایتی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اقدامات هیئت نظارت بر اجرای برجام بر عملکرد طرف مقابل اظهار داشت: جلسات هیئت با فواصل نزدیک‌تری تشکیل می شود و شاید مصلحت نباشد که جزئیات مذاکرات اعضا، به صورت علنی مطرح شود اما اعضای هیئت نظارت تلاش می‌کنند به وظیفه خود عمل کنند.


 


  
نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی، عصر روز شنبه در دیداری صمیمانه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حدود پنج ساعت از دغدغه‌های دانشجویی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سخن گفتند و دیدگاه‌های رهبری انقلاب را شنیدند.
12 توصیه مهم درباره وظایف تشکل‌های دانشجویی/ در قضیه برجام ثابت شد دولت و کنگره آمریکا همچنان سرگرم دشمنی هستند/ رد هرگونه هماهنگی با آمریکا در مسائل منطقهبه گزارش مشرق،رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با تأکید بر اینکه دیدارهای رمضانی با دانشجویان حقیقتاً شیرین و مطلوب است، گفتند: مطالب متنوع و دیدگاه‌های متفاوتی که در این دیدار مطرح شد، خوب و لذت‌بخش بود و نشانگر رشد سطح فکری و مطالبات قشر دانشجو است و نشان می‌دهد که با گذشت زمان، انگیزه‌های انقلابی و فکر روشن و استدلال متین در میان دانشجویان گسترش چشمگیر و روزافزونی داشته است.

ایشان دانشجویان را به انس بیشتر با قرآن و ادعیه توصیه کردند و گفتند: سخن اصلی من به دانشجویان تقویت ایمان است زیرا تنها با ایمان قوی می‌توان در مقابله با مشکلات و فشارها، مبارزه و مجاهدت کرد.

رهبر انقلاب اسلامی اوضاع خاص و حساس کنونی کشور را بسیار شبیه جنگ احزاب در زمان پیامبر(ص) دانستند و افزودند: امروز نیز همه دنیاپرستان و زورگویان عالم در مقابل جمهوری اسلامی ایران صف آرایی کرده و از همه جوانب آن را مورد حمله قرار داده اند.

ببینید: گزارش تصویری از حاشیه‌های دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی، کسانی که سست ایمان و شاید دارای گرایشهای درونی به دشمن هستند، اظهار یأس و ناامیدی و خود کم بینی می کنند اما افراد دارای ایمان مستحکم، هر قدر هم شرایط سخت تر شود، با عزم و اراده قوی تر ایستادگی می کنند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر می خواهیم در مقابل جبهه استکبار ایستادگی کنیم و به عزت و شرف شایسته نظام جمهوری اسلامی برسیم، نیازمند حفظ و تقویت تقوا در رفتارهای شخصی و عمومی خود هستیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به برخی آیات قرآن در خصوص انحطاط نسل‌های بعدی ملت‌هایی که دارای ایمان بودند، گفتند: «ضایع کردن نماز» و «پیروی از شهوات» دو عامل اصلی انحطاط و تضعیف ایستادگی و مبارزه است.

ایشان خاطرنشان کردند: علت تأکید مکرر من به مسئولان مبنی بر جلوگیری از برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی بر همین اساس است، زیرا رعایت نکردن حد و مرزهای دینی موجب تضعیف ایمان درونی می شود.

12 توصیه مهم درباره وظایف تشکل‌های دانشجویی/ در قضیه برجام ثابت شد دولت و کنگره آمریکا همچنان سرگرم دشمنی هستند/ رد هرگونه هماهنگی با آمریکا در مسائل منطقه

 


  

رهبر انقلاب اسلامی بعد از تبیین نقش ایمان در ایستادگی، به «مبارزه سرنوشت ساز و اجتناب ناپذیر ملت ایران با جبهه استکبار» اشاره کردند و گفتند: سرآغاز این مبارزه از آنجا بود که ملت ایران تصمیم گرفت مستقل و پیشرفته شود که این موضوع با منافع قدرتهای مسلط جهانی ناسازگار است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سخن برخی افراد را مبنی بر اینکه نظام جمهوری اسلامی به دنبال بهانه جویی برای ناسازگاری با قدرتها است، سخنی سطحی و نااندیشیده خواندند و افزودند: این مبارزه نیازمند بهانه نیست زیرا تا زمانی که ملت ایران براساس غیرت و سابقه انقلابی و اسلام، ایستاده است، این مبارزه وجود دارد و برای پایان آن نیز فقط دو راه متصور است، یا جمهوری اسلامی به آنچنان قدرت و توانایی دست یابد که طرف مقابل جرأت تعرض نداشته باشد یا اینکه جمهوری اسلامی هویت اصلی خود را از دست بدهد و یک ظاهر بی جانی از آن باقی بماند.

ایشان با تأکید بر اینکه برای پایان این مبارزه، راه اول یعنی «دستیابی به اقتدار کامل» مورد نظر ملت ایران است، گفتند: البته شاید امروز سیاستهای آمریکا اینگونه اقتضا کند که بخواهد میان مسئولان نظام اسلامی تفکیک قائل شود و آنها را به مسئولان خوب و بد تقسیم کند، اما آمریکاییها اگر توانایی پیدا کنند، همان مسئولان به اصطلاح خوب نیز از نظر آنها بد خواهند شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اصل و هویت نظام اسلامی را هدف اصلی مقابله دشمنان با ملت ایران دانستند و افزودند: منظور از نظام اسلامی، مجموعه ساختار نظام و ارزشها و اهداف آن همچون عدالت، پیشرفت علم، اخلاق، مردم سالاری، قانونگرایی و آرمانگرایی است.

ایشان با تأکید بر اینکه در این مبارزه، مشکلات بزرگی وجود دارد که می توان با ایستادگی و تدبیر از آنها عبور کرد، گفتند: در این مبارزه و همچنین در مسیر حل مشکلات، دانشجویان به عنوان عصاره توانایی‌های ملت، جایگاه و نقش ویژه ای دارند.

رهبر انقلاب اسلامی «مطالبه گری دانشجویان» را بسیار با اهمیت خواندند و تأکید کردند: برطرف کردن مشکلات کلان کشور بر عهده مسئولان عالی رتبه است اما مطالبه گری دانشجویان اگر با مطالعه و اطلاعات دقیق و درست همراه باشد، قطعاً زمینه ساز تلاش بیشتر مسئولان برای حل مشکلات خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به برخی مطالب دانشجویان در این دیدار، از جمله موضوع قراردادهای جدید نفتی اشاره کردند و افزودند: تا زمانی که در چارچوب منافع کشور، اصلاحات لازم در این قراردادها انجام نشود، قطعاً این قراردادها منعقد نخواهد شد.

12 توصیه مهم درباره وظایف تشکل‌های دانشجویی/ در قضیه برجام ثابت شد دولت و کنگره آمریکا همچنان سرگرم دشمنی هستند/ رد هرگونه هماهنگی با آمریکا در مسائل منطقه

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی دیگر از انتقادات دانشجویان در خصوص تصمیم گیریهای جاری دستگاهها در کشور گفتند: براساس قانون و منطق، رهبری نمی‌تواند در تصمیم گیری‌های جزیی و اجرایی دستگاه‌ها وارد شود و اگر مسئولین اجرایی دچار اشتباه شوند، باید مجلس از ابزارهای نظارتی همچون استیضاح استفاده کند و یا اینکه رئیس جمهور مانع از اجرای آن تصمیم اشتباه شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: البته رهبری در مواردی که احساس کند، برخی اقدامات حتی اقدامات جزیی، موجب انحراف نظام از مسیر اصلی می‌‌شود، باید ورود پیدا کند و مانع از آن کار شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مشکلات ناشی از مبارزه و ایستادگی، در روند حرکت کشور افزودند: در این زمینه برخی مسائل از جمله تقویت اقتصاد و افزایش توان دفاعی جزو موضوعات کلان کشور است که تحقق آنها و برطرف کردن مشکلاتشان، وظیفه مسئولان است.

رهبر انقلاب تأکید کردند: برخی مشکلات نیز به درون کشور مربوط می شود که تشکلهای دانشجویی باید در ارائه راه حل آنها، به کمک مسئولان بشتابند.

ایشان پرهیز کامل از ناامیدی و خستگی را از رموز حل مشکلات خواندند و به تشکلهای دانشجویی گفتند: اگر ایستادگی کردید و با بسیج ذهنی مردم، خواسته ها را به گفتمان عمومی تبدیل کردید، مسئولان هم مجبور می شوند به مطالبات شما عمل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به سخن یکی از دانشجویان درباره تبعات منفی بیان حرفهای مخالف حرف رهبری خاطرنشان کردند: بارها گفته ایم حرف مخالف رهبری، نه جرم است و نه معارضه‌ای با آن می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان، دانشجویان کشور را فرصتی بزرگ، ثروتی عظیم و از نقاط قوت نظام دانستند و با تأکید بر لزوم توجه خاص مسئولان به این قشر در برنامه ریزیها، گفتند: دانشجویان کنونی در مقایسه با دانشجویان اول انقلاب از لحاظ کمّی و کیفی بالاتر و دارای تفکرات عمیق تر انقلابی و اسلامی هستند.

12 توصیه مهم درباره وظایف تشکل‌های دانشجویی/ در قضیه برجام ثابت شد دولت و کنگره آمریکا همچنان سرگرم دشمنی هستند/ رد هرگونه هماهنگی با آمریکا در مسائل منطقه

 


  

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: بسیاری از دانشجویان انقلابی و با انگیزه‌ی اول انقلاب، اکنون در زمره محققین و دانشمندان کشور هستند، بنابراین هیچ منافاتی میان انقلابی بودن و درس خواندن وجود ندارد.

ایشان، دانشجویان را به خوب درس خواندن در کنار تقویت ایمان و معنویت سفارش کردند و گفتند: دانشجو همچنین باید دارای بصیرت باشد و به محیط دانشجویی و مسائل و تحولات کشور، منطقه و جهان با چشم باز نگاه کند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر چشم باز و بصیرت وجود نداشته باشد، ممکن است دانشجو در تشخیص دوست و دشمن و یا در تحلیل مسائل منطقه ای و بین المللی دچار اشتباه و خطای محاسبه شود.

ایشان عموم دانشجویان را به «سوءظن به جریان رسانه ای دشمن» توصیه کردند و گفتند: دشمنان با هزینه‌های گزاف، جریان رسانه ای پیچیده و گسترده ای را بر ضد نظام اسلامی به راه انداخته اند که هدف اصلی آن، پوشاندن نقاط قوت جمهوری اسلامی و برجسته سازی برخی نقاط منفی برای ایجاد یأس و ناامیدی در مردم و جوانان است.

رهبر انقلاب اسلامی برجسته نشدن و یا انعکاس نیافتن حضور گسترده و پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس در رسانه‌های بیگانه را نمونه‌ای از عملکرد جریان رسانه ای دشمن برشمردند و تأکید کردند: راهپیمایی روز قدس در روز جمعه در هوای بسیار گرم و با زبان روزه، حقیقتاً یک پدیده است اما این پدیده کم نظیر در رسانه‌های بیگانه انعکاس لازم را پیدا نمی کند، در حالی که اگر نقطه ای منفی وجود داشته باشد، آن را صدها برابر بزرگنمایی می کنند.

12 توصیه مهم درباره وظایف تشکل‌های دانشجویی/ در قضیه برجام ثابت شد دولت و کنگره آمریکا همچنان سرگرم دشمنی هستند/ رد هرگونه هماهنگی با آمریکا در مسائل منطقه

رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان مسئولیت دانشجویان عضو تشکلها را فراتر از وظایف دیگر دانشجویان برشمردند و با اشاره به پیچیدگی و چند لایه‌گی اوضاع سیاسی کنونی افزودند: در دهه اول انقلاب و دوران دفاع مقدس، مقابله با دشمن وظیفه ای روشن و برای عموم قابل درک بود اما امروز در هم تنیدگی مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی، اوضاع کاملاً پیچیده‌ای را ایجاد کرده و وظایف بسیار سنگین تری به همراه آورده است، که لازمه مواجهه با این شرایط نیز داشتن چشمانی باز و «دقت، عقل و تدبیر است».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از تبیین پیچیدگی و چند بُعدی بودن فضای کنونی، 12 توصیه را در تشریح وظایف تشکلهای دانشجویی بیان کردند.

توصیه اول ایشان به دانشجویان فعال، «حضور فکری در مسائل اصلی کشور و حضور فیزیکی در مواقع لازم» بود.

رهبر انقلاب، اعلام مواضع تشکلهای دانشجویی در مسائل اصلی را مهم دانستند و افزودند: اگر این مواضع قوی و اصیل، به خوبی و روشنی اعلام شود، دوستان انقلاب مستحکم تر می شوند و دشمنان کشور از جمله آمریکاییها می فهمند که نباید به گزارشهای تحریف شده و غیرواقعی درباره جوانان ایرانی دل خوش کنند.


  

توصیه اول ایشان به دانشجویان فعال، «حضور فکری در مسائل اصلی کشور و حضور فیزیکی در مواقع لازم» بود.



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «برجام»، «ارتباط با آمریکا»، «اقتصاد مقاومتی» و «آینده کشور» را از جمله مسائل مهمی خواندند که تشکل‌های دانشجویی در جایگاه افسران جنگ نرم، باید مواضع انقلابی، مستدل و محکم خود را درباره آنها بیان کنند.

ایشان، «اطلاعات دقیق و صحیح، مستدل بودن و به هنگام بودن» را از الزامات موضع گیری تشکل‌های دانشجویی برشمردند و افزودند: این مواضع باید به خوبی در نشریات دانشجویی انعکاس یابد، ضمن اینکه می‌توان با روش‌های دیگر از جمله سخنرانی نمایندگان تشکل‌ها پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهرهای بزرگ، این مواضع را به گوش جامعه نیز رساند.

رهبر انقلاب، اجتماع و حضور فیزیکی دانشجویان را نیز گاه لازم دانستند اما با شیوه‌های درست و قانونی.

ایشان با تأکید بر مخالفت همیشگی با برهم زدن هر اجتماع و مجلسی، افزودند: این کار مضر و یا حداقل بی فایده است و در مواقع لازم باید با تشکیل اجتماعات و جلسات، حرف خود را در قبال اجتماعات مخالف به گوش دانشجویان رساند چون دانشجو به دنبال فهمیدن حقیقت است.

«تبیین و قانع کردن دلها» دومین توصیه رهبر انقلاب به تشکلهای دانشجویی بود.



رهبر انقلاب در همین بحث، مسئولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و مسئولان دانشگاهها را به کمک به تشکلهای انقلابی فراخواندند و خاطرنشان کردند: البته همه تشکلها در برخورداری از حقوق عمومی یکسان هستند اما طبیعی و منطقی است که مسئولان دانشگاهی از تشکلهای انقلابی و متدین، دفاع و حمایت کنند و زمینه حضور فعال تر آنها را به وجود آورند.

«تبیین و قانع کردن دلها» دومین توصیه رهبر انقلاب به تشکلهای دانشجویی بود.

ایشان تأکید کردند: در تفکر اسلامی، اقناع و جذب دلها، یک اصل مهم است و تشکلهای دانشجویی باید با استدلالهای محکم و روشن، مواضع خود را برای دانشجویان و مردم تبیین کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، موضوعاتی نظیر «اقتصاد مقاومتی، پیشرفت علمی، سبک زندگی و ارتباط با آمریکا» را از جمله زمینه هایی خواندند که نیاز به تبیین مواضع گروههای فعال دانشجویی دارد.

رهبر انقلاب درباره روابط با آمریکا خاطرنشان کردند: تشکلهای دانشجویی در خصوص بعضی مواضع رهبری از قبیل «ردّ رابطه با آمریکا و نفی مذاکره با این کشور به جز در موارد خاص و معین»، تأمل کنند و با درکی روشن از استدلال‌های مستحکم موجود، آنها را به شیوه‌های متقن و مستدل برای مخاطبان دانشجو و غیردانشجو تبیین نمایند.

«افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی» سومین توصیه رهبری به تشکلهای دانشجویی بود.



ایشان، «استمرار و بیان صحیح، روشن، و مستدل مواضع تشکل‌های انقلابی دانشجویی» را در شکل دهی مطالبات عمومی و حرکت کشور در مسیر صحیح، مؤثر و ضروری خواندند.

«افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی» سومین توصیه رهبری به تشکلهای دانشجویی بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همچنین «توسعه مخاطبان دانشجو» را از دیگر وظایف مجموعه‌های دانشجویی برشمردند و افزودند: اخلاق، حوصله، تحمل شنیدن حرف مخالف و تسلط بر مطالب ارائه شده، از پیش نیازهای عمل به این وظیفه است.

پنجمین توصیه رهبری به دانشجویان، «دفاع صریح و بدون تقیّه از نظام اسلامی» بود.

ایشان خاطرنشان کردند: دشمن با تکیه بر کمبودها، نقصها و قصورها، انقلاب را کم ارزش جلوه می‌دهد و پیشرفت‌ها و موفقیت ها را نادیده می‌گیرد که لازم است تشکلهای انقلابی این نامعادله را برهم بزنند.


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ