سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 50
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 136363
کل یادداشتها ها : 545
خبر مایه


< 1 2 3

 آیت الله شیخ «عیسی احمد قاسم الدرازی البحرانی» برجسته ترین شخصیت دینی و سیاسی و رهبر شیعیان بحرین است. ایشان در روستایی به نام «دراز» از روستاهای حومه منامه پایتخت بحرین دیده به جهان گشودند. مراحل تحصیل ابتدایی را در همین روستا گذراندند و سپس تحصیلات علوم دینی را در سال های ابتدایی 1960 میلادی در محضر شیخ «علوی الغریفی» آغاز کردند.
 
تحصیلات در نجف
 
نجف مقصد بعدی این عالم برجسته برای یادگیری علوم دینی بود. شیخ عیسی قاسم در سال 1962 میلادی برای ادامه تحصیل به نجف مسافرت کرد و در آنجا ضمن تحصیل در دانشکده فقه و اخذ مدرک کارشناسی رشته فقه الشریعه از آن دانشکده، در دروس آیت الله سید محمد باقر صدر شرکت کرد. شیخ عیسی قاسم از جمله شاگردان شهید «محمد باقر صدر» است. این روحانی فرهیخته از یاوران آیت الله صدر(ره) و از مبلغین اندیشه ایشان بود. او در سال 1968 میلادی به بحرین بازگشت و به تدریس در مدارس بحرین مشغول شد، اما مجددا در سال 1970 به نجف بازگشت و دروس حوزوی را ادامه داد.
 
بازگشت به بحرین
 
در دوران اقامت شیخ قاسم در نجف و پس از جدایی بحرین از ایران در سال 1971 میلادی، تدوین قانون اساسی در دستور کار دولت بحرین قرار گرفت. مردم بحرین از شیخ قاسم خواستند با بازگشت به این کشور خود را برای حضور در این پارلمان کاندیدا نماید. شیخ نیز به درخواست مردم پاسخ مثبت داد و به بحرین بازگشت و موفق شد با بالاترین رأی به پارلمان بحرین راه یابد و در کنار جریان اسلام‌گرای پارلمان، نقش مهمی در تدوین مواد و بندهای اسلامی در قانون اساسی بحرین ایفا کند. وی در همان سال، نامزد نمایندگی در مجلس ملی نیز شد و با به دست آوردن آرای لازم به این مجلس راه یافت.
 
سفر به قم
 
آیت الله عیسی قاسم پس از مدتی در سال 1992 میلادی برای تکمیل تحصیلات حوزوی خود به شهر قم سفر کرد و مدت 10 سال در آن سکنی گزید. ایشان در طول مدت اقامتشان در این شهر نزد مراجع عالی قدر آیت الله سید کاظم حائری و آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی تلمذ نموده تا اینکه به شهادت بزرگان حوزه به درجه فقاهت و اجتهاد نائل شده، و به تدریس بحث خارج فقه و اصول مشغول گشتند.
 
در سال 1994 آن هنگام که در بحرین مردم برای دفاع از مطالبات مشروع تحرکات خود را آغاز کردند، ایشان از دور رهنمودهای لازم را به مردم می دادند به طوری که سخنان و بیانات ایشان در سخت ترین و شدیدترین لحظات اثر چشم گیری در دادن روحیه به مبارزان داشت.
 
پس از بهبود جو سیاسی در سال 2001 به بحرین بازگشتند و به اشاره مرجعیت رشید و استقبال بی نظیر مردم زمام رهبری را به عهده گرفتند و تاکنون توانایی خود را در هدایت قشرهای مختلف مردم به اثبات رسانده اند.
 
تاسیس حزب التوعیه الاسلامیه
 
شیخ عیسی قاسم با اعتقاد به ضرورت ایجاد تشکیلاتی برای دستیابی به اهداف خود، با کمک جمعی دیگر از عالمان و دلسوزان بحرینی، اقدام به تأسیس احزاب و تشکل‌هایی در بحرین کردند که از آن جمله می توان جمعیت التوعیه الاسلامیه را نام برد (که طی هفته های گذشته توسط رژیم آل خلیفه منحل شد). هدف از ایجاد این جمعیت، جلوگیری از نشر و اشاعه افکار مارکسیستی در میان جوانان در آن برهه از زمان بود تا زمانی که حکام بحرین فعالیت این جمعیت را ممنوع اعلام کردند (1984)، ایشان ریاست آن را به عهده داشتند.
 
تاسیس حزب الوفاق
 
حزب الوفاق از دیگر احزابی است که شیخ عیسی در تاسیس آن نقش داشتند؛ شیخ عیسی قاسم در جمعیة الوفاق نیز نقشی فراتر از یک مؤسس دارد و بیشتر رهبر معنوی این جنبش به شمار می‌رود؛ چرا که دبیرکل الوفاق، شیخ علی سلمان شاگرد شیخ عیسی قاسم است و حتی زمانی که شیخ عیسی قاسم برای تحصیل به ایران مهاجرت کرد، شیخ علی سلمان را به عنوان جانشین خود برای اقامه نماز جمعه منصوب کرد.
 
 
 
تاسیس مجلس علمای اسلامی بحرین
 
اما تاسیس این 2 حزب تنها اقدامات وی نبود. علاوه بر آنها حضرت آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم در سال 2004 به تاسیس مجلس علمای اسلامی در بحرین پرداختند. این مجلس مسائل زیادی را دنبال می کند؛ مانند هدایت صحیح شیعیان از لحاظ فکری، عقیدتی، دینی و تربیتی و در به وجود آمدن نسلی نو، قوی از نقطه نظر دفاع از عقاید صحیح شیعه و برخودار از اخلاق و تربیت عالی دینی در شرایطی که فساد و انحراف از هر طرف جوانان را هدف قرار داده است. ایشان در دور اول، ریاست این مجلس را بعهده داشتند و ریاست دوم مجلس زیر سایه ی راهنمایی های ایشان فعالیت می کند.
 
مجمع جهانی اهل بیت
 
شیخ عیسی قاسم علاوه بر تشکل‌های بحرینی مذکور، در برخی مؤسسات بین المللی از جمله مجمع جهانی اهل بیت نیز حضور و فعالیت داشته است. ایشان در سال 1394 شمسی جایزه جهانی المصطفی(ص) را دریافت کرد. این جایزه به شخصیت‌های علمی و فرهنگی در سطح جهان اسلام تعلق می‌گیرد و به دلیل تأثیرگذاری بین‌المللی و علمی «شیخ عیسی قاسم» که دارای آثار علمی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی هست و حرکت ایشان در بحرین باعث بیداری اسلامی در این منطقه شده است، این جایزه به ایشان تحویل داده شد.
 
رهبری انقلاب 14 فوریه
شیخ عیسی قاسم با توجه به سوابق علمی و مبارزاتی در میان شیعیان بحرین جایگاه ویژه‌ای دارد. وی استاد بسیاری از فعالان سیاسی بحرینی است و به همین جهت همگان او را رهبر شیعیان بحرین در جریان بیداری اسلامی می‌دانند.
 
وی هر چند در آغاز انقلاب 14 فوریه که در اعتراض به سیاست‌های آل خلیفه در بحرین شکل گرفت، مواضع خود را به صراحت بیان کرد و رهبر قیام گردید و با حضور در جمع معترضان و هم‌چنین عیادت از مجروحان و زندانیان به بیان اعتراض خود علیه حکومت ادامه داد.
 
اقدامات آل خلیفه علیه وی
 
علاوه بر تهدیدات وزیر دادگستری حکومت آل خلیفه، در 27 اردیبهشت 1392، ده‌ها نظامی مسلح رژیم آل خلیفه به منزل وی حمله کردند و با شکستن قفل درها و به هم ریختن و تخریب لوازم منزل، به تفتیش آن پرداختند.
 
نظامیان آل‌خلیفه در طول این عملیات، زنان و کودکان حاضر در منزل را در اتاقی حبس کردند. این اقدام اعتراضات گسترده‌ای را هم در داخل بحرین و هم در خارج بحرین به دنبال داشت.
 
 
 
تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با شیخ عیسی قاسم
 
حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله شیخ عیسی قاسم را «ستاره‌ای در آسمان تشیع» توصیف نموده و فرمودند: «اینجانب به وجود شیخ افتخار می‌کنم.»
منبع: خبرگزاری مهر 

 


  

خالق تئوری «سرهنگ - حقوق دان» این روزها شمشیر خود را برای «سردار» از رو بسته و با رقیب تراشی برای رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال حمله گازانبری به «حاج قاسم» است.

خالق تئوری «سرهنگ - حقوق دان» این روزها شمشیر خود را برای «سردار» از رو بسته و با رقیب تراشی برای رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال حمله گازانبری به «حاج قاسم» است.
خالق تئوری «سرهنگ - حقوق دان» این روزها شمشیر خود را برای «سردار» از رو بسته و با رقیب تراشی برای رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال حمله گازانبری به «حاج قاسم» است.
 
به گزارش مهر،  «تجاوز به حریم آیت الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله ای از آتش را در بحرین پدید خواهد آورد.» این جمله هشدار آمیز بیانیه سرلشگر سلیمانی خطاب به رژیم آل خلیفه بود.
 
این بیانیه شدید لحن سردار غیور ایرانی در پی لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم توسط رژیم آل خلیفه بحرین صادر شد. بیانیه ای که موجی از واکنش‌ها را در منطقه آفرید و رسانه های مختلف جهان را به عکس العمل واداشت.
 
العربیه در تحلیل بیانیه فرمانده نیروی قدس، این بیانیه را به برکناری امیر عبدالهیان ربط داده و آورده است: «به نظر می‌رسد برکناری امیرعبداللهیان از سمت معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، قاسم سلیمانی را بر آن داشت تا خود به طور مستقیم وارد عرصه "دیپلماسی" جنگ شده و بیانیه‌هایی تهدید?آمیزعلیه برخی کشورهای عربی صادر کند.»
 
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی این هشدار را «بیانیه نادر ژنرال برجسته ایرانی» خواند. در گزاش این رسانه غربی آمده است: «یک ژنرال ارشد ایرانی به بحرین هشدار داد که لغو تابعیت رهبر معنوی شیعیان این کشور  سبب شورش مسلحانه در این پادشاهی با اکثریت شیعیان خواهد شد در حالی که ایران حضور و مداخله نظامی خود در عراق و سوریه را تقویت کرده است، او نقش برجسته‌ای کسب کرده اما به ندرت درباره موضوعات سیاسی حرف می‌زند».
 
اما بیانیه این ژنرال ایران که همزمان شده بود با تغییرات در وزارت خارجه واکنش دولتی ها را برانگیخت.
 
حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در تقابل با بیانیه سردار سلیمانی درباره تحولات بحرین نوشت: راه حل بحران همان "سلمیه ، سلمیه" ای است که راهبرد شیخ عیسی بوده . نه شیخ عیسی تنش را می پسندد، و نه مردم خشونت را.
 
 وی که گفته می شود بعد از آمریکا، فرانسه هم حاضر نشد بعنوان سفیر او را بپذیرد، ادامه داد: باید در مقابل اقدام رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم  عالم بحرینی هشیار باشیم چرا که این اقدام، دامی است برای تحریک به خشونت وتخریب روابط درمنطقه؛ وآگاه باشیم که خشونت پروری صرفا به نفع کشورحامی داعش است.
 
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در ادامه حرکت مسالمت آمیز را برای رسیدن به پیروزی برای مردم بحرین تجویز می کند و می گوید: نقطه قوت مردم  بحرین و عامل پیروزی شان را حرکت مسالمت آمیز مدنی است؛ نه شیخ عیسی تنش را می پسندید، ونه مردم خشونت را؛ علت پیروزی هم همین بوده است.
 
اما پس از او حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم تازگی شمشیر خود را برای سردار از رو بسته است در واکنش به این بیانیه حاج قاسم در تویئت خود نوشت: اولین چالش جدی برای معاونت جدید وزارت امور خارجه خلق شد؛ دو بیانیه :یکی سلب تابعیت و دومی سلب مشروعیت. معاون  به قلب خسته تدبیر خوش آمدید.
 
آشنا در توئیت خود بیانیه حاج قاسم هم ردیف با بیانیه آل خلیفه قرار داده و آنرا  یک چالش برای معاون جدید وزارت خارجه تلقی می کند و با خوش آمد گویی به جابری انصاری اینطور وانمود کرده است که درکارهای دولت دخالت می شود. 
 
اما هنوز یک ماه بیشتر از پست فیس بوکی خالق تئوری «گازانبر- کلید» و «سرهنگ - حقوق دان» درباره حاج قاسم نگذشته است. پستی که با انتشار فیلمی از سخنرانی سردار سلیمانی نوشته بود: بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره ای دفاع از حریم و حرم بماند؛ نگذاریم او را چون محسن و باقر به کارزار کلید و گازانبر بکشانند.» جمله ای که واکنش های زیادی در پی داشت و آقای مشاور مجبور شد حرف خود را پس بگیرد و بگوید صحبت هایش از سر دلسوزی بوده است.
 
در آن پست، آقای مشاور که با رقیب تراشی برای روحانی توصیه داشت سردار وارد کارزار کلید و گازانبر یعنی سیاست نشود، حال چگونه به خود اجازه داده است در امور نظامی سردار دخالت کند.
 
دستگاه دیپلماسی ما اگر کارآزموده باشد بیش از آنکه از نامه سردار سلیمانی و قدرت نمایی ایران در منطقه در هراس باشد باید از آن در راستای تامین امنیت ملی استفاده کند. همچنانکه روز گذشته وزارت اطلاعات بیانیه داد تروریست ها در عمق کشور شناسایی شده‌اند و خطر نفوذ آنها تا پایتخت هم آمده است و تنها قدرت نمایی امثال حاج قاسم هاست که نظام جمهوری اسلامی توانسته امنیت را در این منطقه پرآشوب به مردم خود ارزانی دارد. لذا همانگونه که آشنا خود تاکید داشته است در کار سرهنگ دخالت نکند و به امور حقوقی و اجرایی کشور بپردازد. هنوز پرونده ماجرای فیش های نجومی باز است.



  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ